Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2021

Τα αγαπημένα σπορ αυτοκινήτα των Ελλήνων την χρυσή δεκαετία 2000-2009

 


Tα κριτήρια αγοράς ενός αυτοκινήτου μπορεί να αποκλίνουν από άνθρωπο σε άνθρωπο, όμως η μεγάλη πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού κινείται σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, με τα βασικά χαρακτηρικά που καθορίζουν την τελική επιλογή να είναι παρεμφερή. Υπάρχουν όμως και αυτοκίνητα που δεν απευθύνονται στον "μέσο αγοραστή" αλλά σε ανθρώπους που θέλουν να ξεχωρίσουν, είτε λόγω της οικονομικής τους επιφάνειας, είτε λόγω της γενικότερης φιλοσοφίας τους. Άλλωστε το αυτοκίνητο εκτός από απλό μεταφορικό μέσο, μπορεί να αποτελέσει και σύμβολο κύρους ή μηχάνημα οδηγικής απόλαυσης. Το κύρος βέβαια πρϋποθέτει υψηλό τίμημα για να το αποκτήσεις, αλλά η οδηγική απόλαυση δεν χρειάζεται να κοστίζει απαραίτητα ακριβά. Ενώ όμως αυτές οι κατηγορίες αγοραστών δεν καλύπτουν παρά ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό επί των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιχειρήσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους με ανάλογες προτάσεις (χωρίς επιτυχία πάντα). 

Ποιός είναι, όμως, ο καλύτερος τρόπος για να ξεχωρίσει κάποιος στον δρόμο; Μα φυσικά να οδηγεί ένα αυτοκίνητο με ιδιαίτερα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά. Και δεν υπάρχει καλύτερο δείγμα από την κατηγορία των σπορ αυτοκινήτων. Βέβαια εδώ τα πράγματα μπορεί να είναι λίγο ασαφή. Τι εννοούμε όταν λέμε "σπορ" αυτοκίνητο; Σπορ αυτοκίνητο είναι π.χ μια Porsche 911, με ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις και ανάλογα υψηλό κόστος αγοράς. Κατά συνέπεια απευθύνεται σε λίγους, ενώ εδώ συνδυάζονται τα έντονα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου με την παράμετρο του κύρους που προσδίδει το όνομα Porsche. Υπάρχουν όμως και σαφώς πιο προσιτά σπορ αυτοκίνητα, που απευθύνονται σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό. Και είναι αυτά που καθορίζουν κυρίως την εικόνα της κατηγορίας στην αγορά. Είναι ευνόητο πως και εδώ η προσέγγιση σε επίπεδο σχεδίασης, επιδόσεων ή κόστους μπορεί να ποικίλει μεταξύ των σπόρ μοντέλων, σε αντίθεση με τα μοντέλα σε πιο εμπορικές κατηγορίες που  πρέπει να ακολουθούν πιο "τυποποιημένες" προδιαγραφές. 

Ας δούμε ποια ήταν η θέση του "σπορ" αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά. Κατά την δεκαετία του '80 αυτού του είδους τα μοντέλα αποτελούσαν κάτι το "εξωτικό" λόγω υψηλού κόστους αγοράς, με τις επιλογές να είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Ένα από τα λίγα μοντέλα εκείνης της περίοδου με ικανοποιητικές πωλήσεις για τα δεδομένα της εποχής, ήταν η Toyota Celica στα 1.600 cc. Ένα coupe αυτοκίνητο  που περισσότερο προσέδιδε μια "δυναμική" εικόνα στον κάτοχό του και λιγότερο ενθουσίαζε με τις επιδόσεις ή την οδική του συμπεριφορά. 


Toyota Celica (1981-1985)


Για τους οδηγούς που έψαχναν περισσότερη οδηγική απόλαυση και λιγότερο "image" υπήρχαν τα hot hatch, οι σπορ εκδόσεις μικρών ή μικρομεσαίων μοντέλων, όπως τα Fiat Uno Turbo, Renault 5 GT, Renault 11 GT, Peugeot 205 GTi 1.6 κ.α. Δυστυχώς εκείνη την εποχή αυτά τα αυτοκίνητα στην χώρα μας, απυθύνονταν αποκλειστικά στους "ανήσυχους" οδηγούς που είχαν την απαραίτητη οικονομική επιφάνεια. Επιπλέον, οποιαδήποτε επιλογή πάνω από τα 1.600 cc (11 φορ. ίπποι) ήταν απαγορευτική, καθιστώντας αρκετά ανάλογα μοντέλα ανύπαρκτα στην ελληνική αγορά. Η κατάσταση αυτή άλλαξε την δεκαετία του '90, που πλέον η γκάμα των σπορ αυτοκινήτων διευρύνθηκε, εφόσον μέχρι ενός ορίου αυτά έγιναν πιο προσιτά σε μεγαλύτερη μερίδα του αγοραστικού κοινού. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι πωλήσεις τους εκτινάχθηκαν, εφόσον το ποσοστό τους κυμάνθηκε -χονδρικά- στα επίπεδα του 1.5% έως 2.0% της αγοράς. Κάποιος ίσως θα περίμενε πως αυτό συνέβη λίγο αργότερα, κατά την διάρκεια της χρυσής εποχής της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. Άλλωστε η εικόνα των σπορ αυτοκινήτων δεν ήταν πλέον κάτι το σπάνιο στους ελληνικούς δρόμους. Η απάντηση θα δωθεί στην συνέχεια, όμως εδώ πρέπει να δούμε πως διαχωρίζονται τα σπορ αυτοκίνητα, σύμφωνα με τις ταξινομήσεις. Ο  Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), κατέγραφε τις πωλήσεις σε τρεις διαφορετικές σπορ κατηγορίες: coupe, cabrio και roadster. Αυτές οι κατηγορίες αφορούν κατά κανόνα εξειδικευμένα μοντέλα και δεν περιλαμβάνουν τις γρήγορες εκδόσεις εμπορικών μοντέλων (τύπου GTi). Πόσο δημοφιλή ήταν αυτά τα αυτοκίνητα κατά την περίοδο ακμής της εγχώριας αγοράς και ποιά μοντέλα γοήτευσαν περισσότερο το σχετικά περιορισμένο αλλά απαιτητικό αγοραστικό τους κοινό;

  
Renault Megane Coupe & Cabrio

 Coupe (2000-2009)

Το millennium ξεκίνησε με την αγορά αυτοκινήτου σε μεγάλες φόρμες στην χώρα μας. Τα coupe αυτοκίνητα δεν κατέγραψαν κάποιο εντυπωσιακό ποσοστό επί του συνόλου, πάντως οι 4.540 πωλήσεις που πέτυχαν το 2000 ήταν η καλύτερη επίδοση για όλη την δεκαετία. Το Renault Megane Coupe και το Hyundai Coupe κυριάρχησαν, κατέχοντας περίπου το 68.5% της κατηγορίας. Το γαλλικό μοντέλο εκτός από την σχεδιαστική διαφοροποίηση, διέθετε τους ίδιους κινητήρες με το οικογενειακό 5θυρο μοντέλο (1.4/98ps & 1.6/110ps), όμως υπήρχε και η αρκετά ακριβότερη έκδοση στα 1.998 cc απόδοσης 140 ίππων (2.0 16V). Την επόμενη διετία αυτά τα δύο μοντέλα συνέχισαν να είναι τα δημοφιλέστερα coupe, όμως ενώ το 2001 το Megane Coupe διατήρησε την 1η θέση, το 2002 πέρασε μπροστά το Hyundai Coupe. To κορεάτικο μοντέλο ήταν best seller της κατηγορίας από τα τέλη της δεκαετίας του '90 (1η γενιά), αποτελώντας μια ιδιαίτερα προσιτή επιλογή. Φαίνεται όμως πως είχε έρθει η ώρα να περάσουν στο προσκήνιο πιο premium εναλλακτικές προτάσεις. Κατά συνέπεια, την διετία 2003-2004 το 1ο σε πωλήσεις coupe στην Ελλάδα ήταν η Mercedes CLK, με 1.274 και 1.122 μονάδες αντίστοιχα. Το Hyundai Coupe παρέμεινε σταθερά στην 2η θέση με 917 και 750 μονάδες αντίστοιχα. 

Αν όμως έως τότε η πολυτέλεια της Mercedes ανταγωνιζόταν το "value for money" της Hyundai, το 2005 ήρθε να καταλάβει την κορυφή ένα καθαρόαιμο: το Mazda RX-8. Το ιαπωνικό με την επιθετική εμφάνιση και wankel κινητήρα με απόδοση από 192 έως 231 ίππους, παρέμεινε στην πρώτη θέση της κατηγορίας για τρία συνεχόμενα χρόνια, έως το 2007. Οι πωλήσεις του εκείνη την περίοδο ανήλθαν σε 1.190, 917 και 698 μονάδες, ενώ όλο αυτό το διάστημα η Mercedes CLK διατήρησε την 2η θέση. Το 2008 στην 1η θέση βρέθηκε το Audi A5, με το Mazda RX-8 να έρχεται με μικρή διαφορά 2ο. Τα δύο αυτά μοντέλα κατείχαν το 52.6% της αγοράς των coupe εκείνη τη χρονιά. Να σημειωθεί πως από το 2005 έως το 2007 υπήρξε σταδιακή πτώση στην κατηγορία, οπότε έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα. Το 2008 υπήρξε μικρή αύξηση, όμως το 2009 παρά την σημαντική πτώση στις συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα, η κατηγορία πέτυχε αύξηση κατά 68.7%! Βέβαια, αυτή τη φορά ο απόλυτος πρωταγωνιστής ήταν το Volkswagen Scirocco. To γερμανικό coupe πέτυχε 2.122 πωλήσεις, μια εξαιρετική επίδοση, ενώ κατέκτησε το 53.6% της κατηγορίας του. Το Scirocco ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα TSi 1.400 cc σε εκδόσεις 122 & 160 ps, ενώ υπήρχε και σε 2λιτρη εκδοχή με απόδοση 210 & 265 ps (2.0 TSi R). 

Mercedes CLK & Hyundai Coupe

 


Mazda RX-8 & VW Scirocco




Cabrio & Roadster (2000-2009)

Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με τις ιδιαίτερα ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που επικρατούν, θα έλεγε κανείς πως τα ανοιχτά αυτοκίνητα βρίσκονται στο ιδανικό περιβάλλον. Και όμως, για πολλά χρόνια τα cabrio αντιμετωπίζονταν από την ελληνική πολιτεία ως είδη πολυτελείας, αποτελώντας προνόμιο για ελάχιστους τυχερούς. Βέβαια πρόκειται για μια ιδιαίτερη κατηγορία αυτοκινήτων, με πολύ συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό. Κατα συνέπεια, ακόμα και την εποχή των "παχιών αγελάδων" τα ποσοστά τους παρέμειναν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Εδώ υπάρχουν δύο υποκατηγορίες. Τα cabrio και τα roadster. Παραλλαγή στο ίδιο θέμα, με τα roadster να αναβιώνουν δυναμικά την δεκαετία του '90, χάρη στο Mazda MX-5. Μικρά διθέσια ανοιχτά αυτοκίνητα, με σπορ χαρακτήρα και εμφάνιση, που έχουν γράψει παλιότερα ιστορία μέσα από τα μοντέλα της MG, της Triumph και της Alfa Romeo. 
Όσον αφορά τα cabrio, στο μεγαλύτερο μέρος της εξεταζόμενης περιόδου το βασικό χαρακτηριστικό είναι η κυριαρχία των γαλλικών αυτοκινήτων. Το 2000 το ποσοστό της κατηγορίας περιορίστηκε στο 0.3% της αγοράς με μόλις 961 μονάδες. Την πρώτη θέση κατέλαβε το Renault Megane Cabriolet, που κατείχε 60.7% του συνόλου με 583 πωλήσεις. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, στην 1η θέση της κατηγορίας του βρέθηκε και η coupe εκδοχή του μοντέλου. Στην 2η θέση ήρθε το Peugeot 306 Cabriolet, με 264 πωλήσεις. Στο διάστημα από το 2001 έως και το 2005 το δημοφιλέστερο cabrio μοντέλο στην χώρα μας ήταν της Peugeot, αρχικά με το 206 CC (2001-2003) και στην συνέχεια με το 307 CC (2004-2005). To 2001 το μικρό ανοιχτό Peugeot κατείχε το 54.0% της κατηγορία, ενώ την πρώτη τριάδα συμπλήρωσαν δύο ακόμα γαλλικά μοντέλα, το Renault Megane Cabriolet και το Peugeot 306 Cabriolet. To 2002 οι πωλήσεις του 206 CC ανήλθαν σε 1.963 μονάδες, που αντιστοιχούν στο 68.7% της κατηγορίας εκείνη την χρονιά. Το 2003 συνέχισε την επιτυχημένη πορεία του στην κορυφή, όμως αρκετή επιτυχία σημειώσε εκείνη την εποχή και το Opel Astra Cabrio που το στο διάστημα 2002-2003 βρέθηκε στην πρώτη τριάδα. Το 2004 την κορυφή κατέκτησε το μεγαλύτερο Peugeot 307 CC, με 1.287 πωλήσεις. Το 206 CC έπεσε στην 2η θέση με 667 πωλήσεις, ενώ τρίτο ήρθε το Citroen C3 Pluriel με 624 πωλήσεις. Το 2005 η πρώτη τριάδα ήταν για ακόμα μια φορά αποκλειστικά γαλλική υπόθεση, όμως το C3 Pluriel υποχώρησε αισθητά και στην τρίτη θέση βρέθηκε το Renault Megane CC. Εκείνη τη χρονιά, τα Peugeot 307 CC & 206 CC μαζί με το Megane CC κατείχαν συνολικά το 62.3% των πωλήσεων cabrio. To 2006 το μοντέλο της Renault βρέθηκε στην κορυφή με 478 πωλήσεις, όμως με μικρή διαφορά ακολούθησε στην 2η θέση το Volkswagen Eos, με 423 πωλήσεις. Αυτό ήταν το δημοφιλέστερο cabrio της ελληνικής αγοράς, την επόμενη τριετία. Το 2007 πέτυχε 1.241 πωλήσεις, ενώ στην 2η θέση ήταν το Opel Astra Cabrio με 722 πωλήσεις. Το VW Eos διατήρησε την πρωτιά το 2008 με 1.128 μονάδες και η Peugeot ήρθε ξανά στο προσκήνιο με το 207 CC, που κέρδισε την 2η θέση με 964 πωλήσεις. Το Astra Cabrio συνέχισε να είναι δημοφιλές και ήρθε 3ο με 528 πωλήσεις. Η κατάταξη παρέμεινε ίδια το 2009, όμως με τις πωλήσεις των τριών μοντέλων σσημαντικά μειωμένες. Oι συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας ανά έτος, στον παρακάτω πίνακα.

Peugeot 206 CC

Peugeot 307 CC & Renault Megane CC




Στην κατηγορία των roadster οι πωλήσεις παρέμειναν σχετικά στάσιμες την περίοδο 2000-2003 με ανοδικές τάσεις το 2004, όμως η καλύτερη χρονιά για όλο το εξεταζόμενο διάστημα ήταν το 2005. Το δημοφιλέστερο roadster μοντέλο την πρώτη τριετία ήταν το Mazda MX-5, με τις πωλήσεις του το 2000 στις 418 μονάδες, το 2001 στις 366 μονάδες και το 2002 στις 253 μονάδες. Στο διάστημα 2001-2002 στην 2η θέση ήταν το Audi TT, το οποίο κατέκτησε την κορυφή το 2003, με 268 μονάδες έναντι 261 του Mazda. To 2004 βρέθηκε στην 1η θέση η Mercedes SLK με 518 μονάδες, ενώ με αρκετή διαφορά ακολούθησαν κατά σειρά τα BMW Z-series, Mazda MX-5 και Audi TT. Με συνολικά 2.944 μονάδες και μερίδιο 1.1% η κατηγορία πέτυχε τις καλύτερες επιδόσεις της το 2005. Στη πρώτη θέση βρέθηκε το Opel Tigra (2η γενιά) με 990 πωλήσεις, ενώ η Mercedes SLK (2η γενιά) βρέθηκε στην 2η θέση με 856 πωλήσεις, σίγουρα μια πολύ καλή επίδοση για ένα αυτοκίνητο υψηλού κόστους. Τα υπόλοιπα μοντέλα ακολούθησαν με μεγάλη διαφορά. Το 2006 η Mercedes SLK επανήλθε στην κορυφή με 520 μονάδες. Το Mazda MX-5 μετά την σημαντική πτώση που είχε την προηγούμενη χρονιά, ανέκτησε το χαμένο έδαφος και ήρθε στην 2η θέση με 442 μονάδες. Στην 3η θέση ήταν το Opel Tigra με 426 μονάδες. Tην διετία 2007-2008 οι τρείς βασικοί πρωταγωνιστές στα roadster ήταν τα Audi TT, Mazda MX-5 και Mercedes SLK, που κάλυψαν αθροιστικά το 70.2% και το 61.5%  της κατηγορίας αντίστοιχα. Το Αudi TT κατέκτησε την κορυφή το 2007 με 546 μονάδες έναντι 542 του Mazda και 409 της Mercedes. Tο 2008 παρέμεινε πρώτο με 434 μονάδες έναντι 395 του Mazda και 336 της Mercedes. Το 2009 δεν έκρυβε ιδιαίτερες εκπλήξεις. Τα Roadster σημείωσαν πτώση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά (-20.7%) και τα Audi TT και Mazda MX-5 διατήρησαν τις δύο πρώτες θέσεις, με 318 και 307 πωλήσεις αντίστοιχα. Αυτή τη φορά στην τρίτη θέση βρέθηκε η BMW Z-series, με 265 πωλήσεις, ενώ η Mercedes SLK ακολούθησε στην 4η θέση με 210 μονάδες. 

To Mazda MX-5 αποτέλεσε ένα από τα πλέον επιτυχημένα roadster της ελληνικής αγοράς.



To Audi TT διέγραψε μια πολύ επιτυχημένη πορεία στην Ελλάδα είτε στην 1η γενιά (αριστερά) είτε στην 2η γενιά (δεξιά). Την περίοδο 2000-2009 πέτυχε να είναι το Νο 1 σε πωλήσεις roadster στην χώρα μας τέσσερις φορές. 

Mercedes SLK (2η γενιά)







Β.Α
: Hellenic Motor History © (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου