Τετάρτη 20 Απριλίου 2022

Η αγορά αυτοκινήτου στην Ελβετία. Η Tesla προκαλεί το κατεστημένο.

 


Η Ελβετία είναι κυρίως γνωστή για τις σοκολάτες, τα τυριά, τα ρολόγια ακριβείας, το τραπεζικό της σύστημα, τους ελβετικούς σουγιάδες και τις Άλπεις. Φυσικά και για την μακρόχρονη ουδετερότητα, που τέθηκε σε ισχύ το 1815 και κατάφερε να διατηρήσει έως σήμερα ακόμα και σε δύσκολες περιόδους (διαθέτει όμως έναν καλά οργανωμένο και εκπαιδευμένο στρατό). Η χώρα φημίζεται επίσης για το σιδηροδρομικό της δίκτυο, ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη. Στους φίλους του αυτοκινήτου, η Ελβετία είναι γνωστή και για έναν ακόμα λόγο. Πρόκειται για το Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, που θεωρείται μια από τις πιο σημαντικές διοργανώσεις του χώρου. Ο θεσμός έχει μακρόχρονη ιστορία, ανοίγοντας για πρώτη φορά τις πύλες του το 1905. Έκτοτε, στην Γενεύη έχουν κάνει πρεμιέρα μερικά από τα σημαντικότερα μοντέλα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και μερικά από τα πλέον ενυπωσιακά supercar. Φέτος, όπως και τα δύο προηγούμενα χρόνια, η διοργάνωση ακυρώθηκε λόγω των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία, με ελπίδες να επιστρέψει από το 2023. H χώρα των περίπου 8.7 εκατομμυρίων κατοίκων έχει υψηλό κατά κεφαλή εισόδημα αλλά και αντίστοιχα υψηλό κόστος ζωής. Όμως ποια είναι τα αυτοκίνητα που προτιμούν περισσότερο οι Ελβετοί; 

Όπως στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, η αγορά αυτοκινήτου στην Ελβετία διέρχεται ένα μεταβατικό στάδιο. Κατά κανόνα πρόκειται για μια σταθερή αγορά, χωρίς σημαντικές αυξομειώσεις ανά έτος. Το 2000 κυκλοφορούσαν συνολικά 3.545.247 επιβατικά αυτοκίνητα ενώ είκοσι χρόνια αργότερα ο αριθμός του είχε αυξηθεί στα 4.728.444. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι το 34.7% επί του συνόλου των κυκλοφορούντων αυτοκίνητων το 2020, ήταν με κίνηση στους 4 τροχούς (κάτι μάλλον λογικό σε μια χώρα σαν την Ελβετία). Την ίδια χρονιά υπήρξε για πρώτη φορά σημαντική μεταβολή στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, με πτώση -24.0% ως συνέπεια των μέτρων κατά της πανδημίας. Το 2021 η εικόνα βελτιώθηκε ελάχιστα, με 238.481 πωλήσεις έναντι 236.827 το προηγούμενο έτος (+0.7%). Τα αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης κάλυψαν το 41.9% της αγοράς, με 99.916 μονάδες (-15.6%), ενώ αυτά με κινητήρα diesel είχαν απώλειες -37.4%, με 32.416 μονάδες ή το 13.6% των συνολικών πωλήσεων. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσίασαν άνοδο +63.2%, με 31.823 μονάδες και ποσοστό 13.3%. Σημαντική άνοδο είχαν και τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV, MEHV + PHEV), που κατέκτησαν το 31.0% της αγοράς. 


Skoda Octavia


H Volkswagen κυριαρχεί στην αγορά της Ελβετίας, αποτελώντας με διαφορά την δημοφιλέστερη φίρμα επί μακρά σειρά ετών. Πάντως τα τελευταία χρόνια το μερίδιό της έχει σημειώσει υποχώρηση. To Golf αποτελούσε παραδοσιακά το best seller έως το 2016, ενώ από το 2017 έως το 2020 το No 1 σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Skoda Octavia. To 2021 στην κορυφή των πωλήσεων ήταν το Tesla Model 3 με 5.074 μονάδες και το Octavia αρκέστηκε στην δεύτερη θέση με 4.974 μονάδες. Επιπλέον, από το 2019 το δημοφιλέστερο μοντέλο της Volkswagen στην Ελβετία δεν είναι το Golf αλλά το Tiguan. H Ελβετία βιώνει λοιπόν την μετάβαση στην εποχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάτι που γίνεται πιο έντονα αντιληπτό με τα αποτελέσματα στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 54.227 μονάδες (-4.0%), από τις οποίες οι 8.820 αφορούσαν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έναντι 4.736 το ίδιο διάστημα πέρσι (+86.2%). Τα βενζινοκίνητα σημείωσαν πτώση -21.9% και τα diesel -31.7%. Άλλωστε έχει τεθεί ως στόχος η μείωση κατά 50% στις εκπομπές ρύπων μέχρι το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Πάντως, ο σχετικός νόμος που επιχείρησε να περάσει πέρσι η κυβέρνηση, απορρίφθηκε στο δημοψήφισμα που έγινε στις 13 Ιουνίου 2021, με 51.6% κατά της εφαρμογής του. Ο νόμος προέβλεπε μια σειρά από μέτρα για τα οχήματα, την εναέρια κυκλοφορία, την βιομηχανία και την αναβάθμιση των κτιρίων. Aν και όλοι αναγνωρίζουν την πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής, υπήρξαν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα του νόμου (CO2 law), σε συνάρτηση με το αυξημένο κόστος που θα έπρεπε να καταβάλει ο πληθυσμός (επιπλέον επιβαρύνσεις στα καύσιμα κλπ). 

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι premium φίρμες έχουν μια καλή παρουσία, ειδικότερα οι BMW & Mercedes έχουν βελτιώσει την θέση τους τα τελευταία χρόνια. Από τις γαλλικές φίρμες δημοφιλέστερη είναι η Renault, που το 2021 κατέκτησε ποσοστό 3.7% με 8.758 πωλήσεις (-20.9%). Σημαντικές απώλειες έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια η Citroen, με το ποσοστό της μόλις στο 1.5% πέρσι. Η Toyota είναι η δημοφιλέστερη ιαπωνική φίρμα, η οποία παρουσίασε άνοδο +20.8% με 10.611 πωλήσεις για το 2021 (4.4%). Τα πράγματα δεν είναι πολύ αισιόδοξα για την Nissan, με το ποσοστό της να έχει υποχωρήσει στο 1.0% πέρσι, με μόλις 2.477 μονάδες (-11.0%). Από το ιαπωνικό στρατόπεδο, δεν ήταν μόνο η Nissan που είδε τα ποσοστά της να μειώνονται τα τελευταία χρόνια. Η Ελβετία αποτελούσε την σημαντικότερη ευρωπαϊκή αγορά για την Subaru, η οποία πέτυχε ικανοποιητικές πωλήσεις την τελευταία δεκαετία με τα Forester και XV. Σε αυτό το διάστημα, τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων πέτυχε το 2012, με 8.483 μονάδες (2.6%). Από το 2014 και μετά υπήρξαν σταθερά πτωτικές τάσεις για την Subaru και το 2021 οι πωλησεις της ανήλθαν σε 1.966 μονάδες (0.8%). Οι Γερμανοί premium κατασκευστές εμφανίζονται ενισχυμένοι, όμως οι mainstream φίρμες αποδείχθηκαν ευάλωτες στην κρίση την τελευταία διετία. Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκε η Opel, που είδε το ποσοστό της να μειώνεται από το 4.0% το 2018 στο 3.2% το 2019 και μόλις στο 1.9% το 2020, με τις πωλήσεις της στο -55.0%. Το 2021 το ποσοστό της ανήλθε στο 2.1%, με 4.904 μονάδες (+10.7%). 

H Hyundai διατηρεί ικανοποιητικά ποσοστά, με 3.4% και 8.166 πωλήσεις για το 2021. Η Kia Motors πέτυχε αύξηση +33.0%, με 4.603 πωλήσεις και ποσοστό 1.9%, χωρίς να ξεφεύγει πολύ από την μέτρια εικόνα που διαθέτει στην Ελβετία.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2022 η Volkswagen κατέκτησε την κορυφή με 5.451 πωλήσεις και ποσοστό 10.1%. Το Tiguan αναδείχθηκε ως το best seller της αγοράς, με 1.116 μονάδες. Αυτό μπορεί να ανατραπεί το επόμενο διάστημα, εφόσον στην δεύτερη θέση βρέθηκε το Skoda Octavia με 1.104 μονάδες και στην τρίτη θέση το Tesla Model 3 με 1.052 μονάδες. H Tesla είχε αύξηση +157.2% στο τρίμηνο, με 1.960 πωλήσεις έναντι 762 το ίδιο διάστημα πέρσι. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, τα αυτοκίνητα αποκλειστικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης παρουσιάζουν πτώση, ενώ αυτά των χαμηλών και μηδενικών ρύπων κατέκτησαν το 50.2% της αγοράς, με 27.227 πωλήσεις (υβριδικά και ηλεκτρικά). Στο πρώτο τρίμηνο του 2021 το μερίδιο τους ήταν στο 36.7% με 20.736 μονάδες (+31.2%). 


To Tiguan είναι το best seller της Volkswagen στην Ελβετία.

 




B.A
Hellenic Motor History © 2022
Στοιχεία: auto suisse

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου