Δευτέρα 18 Απριλίου 2022

Alfa Romeo: Η υπόσχεση για καλύτερες μέρες και η εικόνα της θρυλικής εταιρείας στην Ευρώπη χτες και σήμερα

 


Η Alfa Romeo δεν χρειάζεται συστάσεις. Η μιλανέζικη φίρμα έχει ένδοξο παρελθόν, με χρυσές σελίδες εντός και εκτός πίστας και το όνομά της γραμμένο με χρυσά γράμματα στις καρδιές των απανταχού φίλων του αυτοκινήτου. Παρά το πλούσιο βιογραφικό της και το παθιασμένο "φαν κλαμπ" σε όλον τον κόσμο, τα τελευταία χρόνια διαγράφει σταθερά καθοδική πορεία στις αγορές και τα δεδομένα του παρόντος δεν προμηνύουν ένα ευοίωνο μέλλον. Η ηγεσία του ομίλου Stellantis, που ανήκει η Alfa Romeo, έχει φιλόδοξα σχέδια για την εταιρεία. Πρόσφατα παρουσιάστηκε το από καιρό αναμενόμενο νέο SUV με την ονομασία Tonale, ενώ στα σχέδια είναι ένα δεκαετές επενδυτικό πλάνο με νέα μοντέλα και επανεκκίνηση της φίρμας ώστε να καταστεί ανταγωνιστική. H Alfa Romeo αυτή την στιγμή διαθέτει μια γκάμα δύο μοντέλων (η Tonale δεν είναι ακόμα διαθέσιμη), την Giulia που βρίσκεται στην αγορά από το 2016 και την Stelvio που παρουσιάστηκε το 2017. Και τα δύο μοντέλα βρίσκονται στην απαιτητική premium κατηγορία, στην οποία κυριαρχούν οι Γερμανοί κατασκευαστές. Φυσικά θα ήταν ακατόρθωτο να παραμείνει ανταγωνιστική υπό αυτά τα δεδομένα και θα χρειαστεί πολύ προσπάθεια και σωστούς χειρισμούς για να επανακτήσει το χαμένο έδαφος. 

Η Alfa Romeo δεν ήταν ποτέ μαζικός κατασκευαστής, όμως για αρκετές δεκαετίες προσέφερε προσιτά μικρομεσαία και μεσαία μοντέλα, που της παρείχαν την δυνατότητα για μια ικανοποιητική παρουσία σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές. Αυτή ήταν η συνταγή της επιτυχία της και στην ελληνική αγορά, με μοντέλα όπως η "33", η "146" και η "156". Η ιταλική αγορά είναι παραδοσιακά η σημαντικότερη για την φίρμα. Όμως και στα πάτρια εδάφη υπήρξαν σημαντικές απώλειες τα τελευταία χρόνια. Ήδη πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, το 2019, η Alfa Romeo σημείωσε πτώση -40% στην Ιταλία και -35.6% συνολικά στην Ε.Ε. Σε απόλυτα νούμερα, οι πωλήσεις της ήταν 25.874 και 50.830 μονάδες αντίστοιχα. Ενδεικτικά, η Audi πέτυχε την ίδια χρονιά στην Ιταλία 64.445 πωλήσεις (+2.6%) και 716.780 πωλήσεις στην Ε.Ε (+2.3%). Βέβαια δεν θα ήταν ρεαλιστικό να περιμένουμε ανάλογα νούμερα από την Alfa Romeo πανευρωπαϊκά, ακόμα και με το πιο αισιόδοξο σενάριο. Όμως έχουν υπάρξει πολύ καλύτερες μέρες για την εταιρεία. Το παράδειγμα της "156" είναι χαρακτηριστικό. To μεσαίο οικογενειακό sedan κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1998" και χάρη στην σχεδίαση και τα οδηγικά χαρακτηριστικά έφερε νέους πελάτες στις εκθέσεις της Alfa Romeo, σε όλη την Ευρώπη. Οι πωλήσεις στις αγορές της Ε.Ε + EFTA παρουσίασαν το 1998 αύξηση +37.3%, στις 175.479 μονάδες έναντι 127.810 την προηγούμενη χρονιά. Έως το 2000 διατήρησε τις πωλήσεις της περίπου στα ίδια επίπεδα με το ποσοστό της σταθερό στο 1.2%. Έχοντας παρουσιάσει και την μικρομεσαία "147", το 2001 πέτυχε την καλύτερη επίδοση, με συνολικά 201.306 μονάδες και ποσοστό 1.4%. Μόνο στην Ιταλία η εταιρεία διέθεσε εκείνη την χρονιά 92.273 αυτοκίνητα (3.8%), με την "156" το best seller στην κατηγορία της. Αυτή ήταν η καλύτερη χρονιά για όλη την δεκαετία και στην ιταλική αγορά. 




Tα παραπάνω νούμερα είναι ενδεικτικά για το τι μπορεί να πετύχει η Alfa Romeo, με τις κατάλληλες προϋποθέσεις. Με την διαφορά πως ο δρόμος είναι μακρύς και δύσβατος, εφόσον αυτήν την στιγμή έχει μπει στο περιθώριο. Το 2020 η Alfa Romeo δέχτηκε πλήγμα από τις ιδιαίτερες συνθήκες που επέβαλε η πανδημία, όπως άλλωστε όλοι οι κατασκευαστές. Οι πωλήσεις της ανήλθαν στις 32.527 μονάδες στην Ε.Ε, (-31.4%) και στις 36.526 αν προσθέσουμε την Βρετανία και τις χώρες της EFTA (-32.2%). Οι ευρωπαϊκές αγορές κινήθηκαν σε ένα δύσκολο περιβάλλον και το 2021 και η Alfa Romeo είχε επιπλέον απώλειες -28.1% στην Ε.Ε, με μόλις 23.332 μονάδες (26.322 με Βρετανία & EFTA). Ήταν ο κατασκευαστής με την μεγαλύτερη πτώση στην Ε.Ε και ο "αδύναμος κρίκος" του ομίλου Stellantis, αρκετά πίσω ακόμα και σε σχέση με την DS, αλλά και την εκτός συναγωνισμού Lancia. Η τελευταία δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην Ιταλία, με μοναδικό μοντέλο το Ypsilon, και οι πωλήσεις πέρσι ανήλθαν στις 43.679 μονάδες (+1.5%). Θα αποτελέσει η νέα Tonale μια καλή αρχή για την αναγέννηση της φίρμας; Αυτό μένει να αποδειχθεί, όμως σίγουρα θα υπάρξει πλήρης μετάβαση της Alfa Romeo στην ηλεκτρική εποχή έως το 2027, με έμφαση σε SUV & Crossover μοντέλα. Η κατεύθυνση αυτή μπορεί να μην ενθουσιάζει του φίλους της εταιρείας, όμως είναι μονόδρομος εάν θέλει να κατακτήσει τα επόμενα χρόνια ένα -έστω μικρό- ποσοστό από τον καθιερωμένο ανταγωνισμό. 


Alfa Romeo Tonale


Για την την πορεία της Alfa Romeo στην Ελλάδα, μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικότερα εδώ





B.A
Hellenic Motor History © 2022
Στοιχεία: ACEA & UNRAE (Ιταλία)
EFTA = Ελβετία, Νορβηγία, Ισλανδία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου