Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

Ευρωπαϊκές αγορές αυτοκινήτου εκτός ευρωπαϊκής ηπείρου. Ποιές είναι και που βρίσκονται.

 


Η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει μια από τις πλέον δυναμικές αγορές αυτοκινήτου παγκοσμίως. Το 2022 ταξινομήθηκαν 9.255.930 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε, ενώ από το σύνολο των χωρών-μελών οι σημαντικότερες σε πωλήσεις είναι η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία. Κάθε ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όμως σε γενικές γραμμές υπάρχουν πολλά κοινά σημεία που χαρακτηρίζουν το σύνολο της Ε.Ε. Όμως η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου δεν περιορίζεται στα γεωγραφικά όρια της Γηραιάς Ηπείρου, εφόσον τα ίδια δεδομένα ακολουθούν και άλλες περιοχές του πλανήτη. Όχι επειδή αντιγράφουν την Ε.Ε, αλλά επειδή αποτελούν τμήμα της. Πρόκειται για τις απομακρυσμένες περιοχές της Ε.Ε, κυρίως νησιά που βρίσκονται στον δυτικό Ατλαντικό Ωκεανό, στην λεκάνη της Καραϊβικής καθώς και στον Ινδικό Ωκεανό. Πέντε από αυτές αποτελούν γεωγραφικά διαμερίσματα της Γαλλίας (Martinique, Mayotte, Guadeloupe, French Guiana, Réunion), μια είναι γαλλική κοινότητα (Saint-Martin), δύο αυτόνομες περιοχές της Πορτογαλίας (Azores & Madeira) και μια αυτόνομη διοικητική περιoxή της Ισπανίας (Canary Islands). Επιπλέον, οι περιοχές αυτές ανήκουν στην ευρωζώνη με επίσημο νόμισμα το Ευρώ. Αν και μεμονωμένα τα πληθυσμιακά τους μεγέθη είναι μικρά, συνολικά ο πληθυσμός τους αγγίζει τα πέντε εκατομμύρια κατοίκους. 

Είναι εύλογο πως η αγορά αυτοκινήτου σε αυτές τις περιοχές είναι ιδιαίτερα μικρή σε όγκο, όμως είναι ευθυγραμισμένη με τα ευρωπαϊκά πρότυπα αν και τα ευρύτερα γεωγραφικά όρια στα οποία βρίσκονται έχουν αγορές με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά (N. Αμερική, Καραϊβική, Αφρική). Αναμφίβολα την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου μεταξύ αυτών διαθέτουν οι Κανάριοι Νήσοι, που συγκεντρώνουν πληθυσμό λίγο πάνω από 2.2 εκατομμύρια κατοίκους. Το 2019 οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 58.525 μονάδες, όμως η πανδημία είχε ως συνέπεια την μείωση στις πωλήσεις κατά 48.6%, με μόλις 30.105 μονάδες το 2020. Στην συνέχεια υπήρξε ανάκαμψη, όμως το 2022 η αγορά παρέμεινε σε χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την προ-πανδημίας περίοδο, με τις πωλήσεις στις 44.711 μονάδες. Η Réunion (Ρεϊνιόν) ακολουθεί, όσον αφορά τα πληθυσμιακά μεγέθη και κατά συνέπεια το μέγεθος της αγοράς αυτοκινήτου. Το νησί των περίπου 900.000 κατοίκων βρίσκεται στον Ινδικό Ωκεανό, περίπου 950 χιλιόμετρα ανατολικά της Μαδαγασκάρης και σε απόσταση 9.921 χιλιομέτρων από την Γαλλική πρωτεύουσα. Το 2018 οι πωλήσεις επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 32.349 μονάδες. Μικρή άνοδος σημειώθηκε το 2019 με 33.419 μονάδες (+3.3%), όμως το 2020 υπήρξε αναπόφευκτα πτώση με τις ταξινομήσεις στις 28.865 μονάδες (-13.6%). Οι Peugeot, Renault και Citroen κυριαρχούν στην αγορά της Réunion, κάτι που δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη. 


Εικόνα από την Saint-Denis, πρωτεύουσα της Réunion. Αρχιτεκτονικές επιρροές από Πορτογαλία, Αγγλία και Γαλλία, της οποίας αποτελεί σήμερα γεωγραφικό διαμέρισμα. Καθαρά ευρωπαϊκές επιρροές και στην αγορά αυτοκινήτου, με ισχυρή δόση Γαλλίας. (Photo: Getty Images).



Η Γαλλία διαθέτει ακόμα ένα διαμέρισμα στην ευρύτερη περιοχή, το νησί Mayotte με πληθυσμό περίπου 290.000 κατοίκους. Βρίσκεται ανάμεσα στο βορειοδυτικό τμήμα της Μαδαγασκάρης και τα βορειοανατολικά παράλια της Μοζαμβίκης. Το μέγεθος της αγοράς αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά μικρό, όμως και εδώ κυριαρχεί η ευρωπαϊκή φιλοσοφία. Οι Peugeot, Dacia και Ford είναι μερικές από τις πλέον δημοφιλείς εταιρείες. 

Ευρωπαϊκά εδάφη υπάρχουν και στην εξωτική Καραϊβική, πάλι υπό της σημαία της Γαλλίας. H Γουαδελούπη και η Μαρτινίκα έχουν παρόμοιο πληθυσμό, με περίπου 400.000 και 375.000 κατοίκους αντίστοιχα. Παρόμοιο μέγεθος έχει και η αγορά αυτοκινήτου στα δύο νησιά. Το 2019 οι ταξινομήσεις στην Γουαδελούπη ανήλθαν σε 19.206 μονάδες και στην Μαρτινίκα σε 17.912 μονάδες. Το 2020 υπήρξε σημαντική πτώση στην Γουαδελούπη με 14.366 μονάδες (-25.2%), ενώ το ίδιο συνέβη και στην Μαρτινίκα που ταξινομήθηκαν 13.223 αυτοκίνητα (-26.2%). Οι γαλλικές φίρμες έχουν και εδώ δυνατή παρουσία, με την Renault να οδηγεί την κούρσα στην Γουαδελούπη το 2021 και την Peugeot στην κορυφή των πωλήσεων στην Μαρτινίκα. Νοτιότερα συνταντάμε την μοναδική ηπειρωτική απομακρυσμένη περιοχή της Ε.Ε, την Γαλλική Γουϊάνα. Βρίσκεται στα βόρεια παράλια της Νοτίου Αμερικής και συνορεύει δυτικά με την Σουρινάμ και νότια με την Βραζιλία. O πληθυσμός της είναι περίπου 320.000 κάτοικοι, όμως η αγορά αυτοκινήτου είναι αναλογικά ιδιαίτερα μικρή σε μέγεθος. Είναι εύλογο πως οι οικονομικοί και εμπορικοί δεσμοί με την Γαλλία είναι ισχυροί. H γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία δεν αποτελεί εξαίρεση, καταλαμβάνοντας σχεδόν το ήμισυ της τοπικής αγοράς αυτοκινήτου. Πάντως οι πωλήσεις στα καινούργια αυτοκίνητα τα προηγούμενα χρόνια ήταν σταθερά γύρω στις 5.500 έως 6.000 μονάδες, ενώ την περίοδο 2017-2019 κινήθηκε ελαφρώς πάνω από αυτά τα επίπεδα. Φυσικά η Γαλλική Γουϊάνα αποτελεί μοναδική περίπτωση, εφόσον τα δεδομένα που επικρατούν στις γύρω χώρες διαφέρουν σημαντικά. Η Βραζιλία διαθέτει την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Nότια και Λατινική Αμερική, με τα αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής να κυριαρχούν. Αν και αρκετές από τις δημοφιλείς φίρμες στην Βραζιλία είναι ευρωπαϊκής προέλευσης, τα διαθέσιμα μοντέλα είναι σχεδιασμένα και εξελιγμένα ειδικά για την Βραζιλία και ορισμένες ακόμα χώρες της Νότιας & Λατ. Αμερικής. Η Σουρινάμ έχει μεγαλύτερο πληθυσμό από την Γαλλική Γουϊάνα, με περίπου 600.000 κατοίκους, όμως η αγορά καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων είναι ασήμαντη. Αντίθετα, στην γειτονική χώρα εισάγονται και κυκλοφορούν πολλά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από την Ιαπωνία. κάτι που ευνοεί και η οδήγηση στην αριστερή πλευρά του δρόμου. Κατά συνέπεια, η Γαλλική Γουϊάνα αποτελεί την μοναδική περίπτωση στην Νότια Αμερική που η αγορά αυτοκινήτου ακολουθεί αμιγώς ευρωπαϊκά πρότυπα.   

Φυσικά όλες οι παραπάνω αγορές μαζί αποτελούν ένα ελάχιστο ποσοστό συγκριτικά με το σύνολο των ταξινομήσεων στην Ευρώπη. Να σημειωθεί ότι όλα τα απομακρυσμένα γεωγραφικά διαμερίσματα περιλαμβάνονται στα εθνικά στατιστιστικά των πωλήσεων της Γαλλίας, της Ισπανίας (Κανάριοι Νήσοι) και της Πορτογαλίας (Αζόρες & Μαδέρα). 


Γραφικό τοπίο στην Cayenne, πρωτεύουσα της Γαλλικής Γουϊάνας. Όμως η αυτοκινητιστική πραγματικότητα δεν διαφέρει σε σχέση με μια οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα. Ισχυρή είναι η παρουσία των Γάλλων κατασκευαστών. (photo by Inge Colijn).










 Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)

Στοιχεία πωλήσεων: ANFAC, CCFA, Focus2Move

Αρχική φωτό: Toyota Guadeloupe  (Carmo)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου