Σάββατο 4 Μαρτίου 2023

Η MG στην Ελλάδα. Σύντομη αναδρομή στην παρουσία της θρυλικής βρετανικής εταιρείας στην χώρα μας.

 


Tα τελευταία χρόνια το όνομα MG έχει έρθει ξανά στο προσκήνιο σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές. Στην Μεγ. Βρετανία η ανοδική πορεία που καταγράφει την τελευταία τριετία είναι σημαντική. Οι προσιτές τιμές είναι ένα ισχυρό κίνητρο, ιδιαίτερα στα ηλεκτρικά μοντέλα που διαθέτει. Σήμερα η MG ανήκει στην κινέζικη SAIC Motors, που έχει επενδύσει πολλά εκατομμύρια λίρες στον τομέα της έρευνας και εξέλιξης. Τα σύγχρονα MG μπορεί να κατασκευάζονται στην Κίνα, όμως σημαντικό μέρος της ταυτότητας τους προέρχεται από το σχεδιαστικό studio της οδού Marylebone στο Λονδίνο. Φυσικά ο προσανατολισμός της εταιρείας είναι εντελώς διαφορετικός σε σχέση με το ένδοξο παρελθόν. Η MG επί του παρόντος δεν έχει παρουσία στην ελληνική αγορά, κάτι που πιθανότατα θα συμβεί στο προσεχές μέλλον. Όμως μην ξεχνάμε πως πρόκειται για μια φίρμα με μεγάλη ιστορία και το όνομα MG δεν ήταν άγνωστο στην χώρα μας σε παλιότερες εποχές. 

Η MG (Μorris Garages) ξεκίνησε την πορεία της το 1924 και στην συνέχεια υπήρξαν πολλές μεταβολές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς μέχρι να ενταχθεί στον όμιλο Nuffield μαζί με τις Morris, Riley και Wolseley. To 1952 η Nuffield συγχωνεύτηκε με την Austin Motor Company Limited και δημιουργήθηκε η British Motor Corporation Limited (BMC). Φυσικά η MG ήταν γνωστή για τα μικρά σπορ αυτοκίνητα της, με την φήμη της να εξαπλώνεται μέχρι τις Η.Π.Α. Όμως, υπό τον έλεγχο της BMC διάφορα μοντέλα της ήταν απλώς παραλλαγές μοντέλων από άλλες φίρμες του ομίλου. Την δεκαετία του '50 την αντιπροσωπεία της MG στην Ελλάδα είχε ο Κωνσταντίνος Ι. Ταμβακόπουλος, παράλληλα με τις Morris (επιβατικά και επαγγελματικά), Riley και Wolseley. Η έδρα της επιχείρησης στην Αθήνα ήταν επί της Λεωφ. Συγγρού 4. Στην Θεσσαλονίκη υπήρχε υποκατάστημα επί της Ελεθ. Βενιζέλου και αργότερα στην οδό Λέοντος Σοφού 11. Tα σπορ μοντέλα της απευθύνονταν σε ένα περιορισμένο κοινό όμως αργότερα υπήρξαν και οι οικογενειακές εκδόσεις της MG, με μοντέλα όπως τα Magnette και τα 1100/1300. Στις αρχές της δεκαετίας του '60 την αντιπροσωπεία στην χώρα μας ανέλαβε η "ΔΑΜΑΡ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 114. Η ίδια επιχείρηση ανέλαβε παράλληλα και την αντιπροσωπεία της Wolseley. Eκείνη την εποχή ήταν διαθέσιμα στην εγχώρια αγορά τα MG Midget, MG B και MG Magnette. Λίγο αργότερα παρουσιάστηκε στην χώρα μας το μικρομεσαίο MG 1100, μια αναβαθμισμένη εκδοχή του Morris 1100. Πέρα από τις σχεδιαστικές και μηχανικές διαφορές, το MG 1100 ήταν αρκετά ακριβότερο από το Morris (και αργότερα από το αντίστοιχο Austin). Όμως η ύπαρξη ενός μικρομεσαίου μοντέλου στους 8 φορ. ίππους, βοήθησε την MG να αυξήσει σημαντικά τις πωλήσεις της στην χώρα μας το 1963 και να συνεχίσει την ανοδική της πορεία μέχρι το 1965, που έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο. Οι πωλήσεις της παρέμειναν σε ικανοποιητικά επίπεδα έως το 1968, πάντα σε σχέση με την κατηγορία τιμής και την γκάμας της. 


MG 1100.



Στις αρχές του 1969 η αποκλειστική αντιπροσωπεία της MG πέρασε στην "Αδελφοί Δούκα" Α.Ε (όπως και της Wolseley). Oι αδελφοί Δούκα ήταν οι επίσημοι εισαγωγείς της Austin από την δεκαετία του '40 και της Morris από τις αρχές της δεκαετίας του '60, μέσω της "ΚΩΠΑΣΤΡΑ" Α.Ε. Η έδρα βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 116. Εκείνη την εποχή η MG συνέχιζε να διαθέτει τα Midget και MG B, όμως το εμπορικότερο 1100 είχε καταργηθεί και την θέση του πήρε η νέα έκδοση 1300 MkII, με κινητήρα 1.275 cc στους 9 φορ. ίππους και τιμή αρκετά "αλμυρή" για την κατηγορία του. Το 1973 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Κένταυρος" Α.Ε, μαζί με τις υπόλοιπες φίρμες της British Leyland (που είχε πάρει την θέση της BMC). Η έδρα ήταν στην Ιερά Οδό 13. Τα επόμενα χρόνια η παρουσία της ουσιαστικά περιορίστηκε στα γνωστά σπορ μοντέλα, ενώ από το 1982 έως το 1992 το όνομα MG χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά στις γρήγορες εκδόσεις των μοντέλων της Austin. Έτσι, μετά τα μέσα της δεκαετίας του '80 στην Ελλάδα υπήρχε διαθέσιμο το MG Metro 1.3 Turbo, μέσα από το δίκτυο της "ΒΙΑΜΑΞ" Α.Ε, που είχε από το 1985 την αντιπροσωπεία της Austin στην Ελλάδα. Ήταν το μοναδικό MG που εισήχθη επίσημα στην χώρα μας εκείνη την περίοδο. Το 1986 δημιουργήθηκε το Rover Group, τον έλεγχο του οποίου πήρε η British Aerospace το 1988 στην οποία πλέον ανήκε η φίρμα της MG. Το 1992 παρουσιάστηκε το MG RV8, ένα μοντέλο που αναβίωνε την φιλοσοφία της εταιρείας στα σπορ αυτοκίνητα. Ήταν όμως ένα μοντέλο περιορισμένης παραγωγής, με μόλις 1.983 μονάδες έως τα τέλη του 1995. Ωστόσο ήταν το MG F του 1995 που επανέφερε την παράδοση της MG σε ένα ευρύτερο κοινό. Βέβαια στην χώρα μας δεν ήταν ένα ιδιαίτερα προσιτό αυτοκίνητο, με την τιμή στην βασική έκδοση να υπερβαίνει τα 9.000.000 δραχμές και να προσεγγίζει τα 11.000.000 δραχμές στην δυνατότερη έκδοση VVC, με τον κινητήρα 1.800 cc απόδοσης 145 ps. Πάντως τα χρήματα αυτά δεν ήταν απαγορευτικά στο αγοραστικό κοινό που απευθυνόταν το νέο roadster της βρετανικής φίρμας. Στην πράξη αυτό το κοινό αποδείχθηκε μάλλον περιορισμένο στην Ελλάδα, αν και υπήρξαν χρονιές που το MG F δεν τα πήγε άσχημα στην κατηγορία του (π.χ 2002). Η Rover βρισκόταν στην ιδιοκτησία της BMW  από το 1994 και οι προοπτικές για την εταιρεία έδειχναν καλές κατά την παρουσίαση του MG F. Όμως στην πορεία προέκυψαν προβλήματα που οδήγησαν στην αποχώρηση της BMW το 2000 και στην δημιουργία του MG Rover Group, υπό τον έλεγχο της Phoenix Consortium. Tα επόμενα χρόνια αποδείχθηκαν ζημιογόνα για την εταιρεία και τον Απρίλιο του 2005 ήρθε το τέλος για την ιστορική φίρμα. Στο διάστημα πριν την διακοπή της παραγωγής είχε γίνει απόπειρα για συμφωνία με την κινέζικη SAIC, που όμως δεν είχε αποτέλεσμα. To καλοκαίρι του 2005 τα βασικά περιουσιακά στοιχεία του MG Rover Group πουλήθηκαν στην κινέζικη Nanjing Automobile Corporation για 53 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας. Το 2007 η Nanjing εξαγοράστηκε από την SAIC, η οποία κατασκευάζει τα νέα μοντέλα της MG. 

Tα μικρά σπορ βρετανικά αυτοκίνητα είχαν παρουσία στην Ελλάδα, έστω και σε περιορισμένο βαθμό, όμως τα οικογενειακά μοντέλα έδωσαν ώθηση στην MG κατά την δεκαετία του '60, που μπορεί να θεωρηθεί ως η καλύτερη περίοδος για την φίρμα στην ελληνική αγορά. 


1966








B.A
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History  © 
(2023)




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου