Το 1990 ξεκίνησε μια νέα εποχή στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. H κατάσταση που είχε δημιουργήσει η πολιτική απέναντι στο Ι.Χ αυτοκίνητο την προηγούμενη δεκαετία, υποχρέωσε την τότε κυβέρνηση σε απότομη αλλαγή πλεύσης, ώστε να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων με νέα, φιλικότερα στο περιβάλλον και πιο ασφαλή αυτοκίνητα. Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η μείωση στους φορολογικούς συντελεστές, που έως τότε κυμαίνονταν σε υψηλά επίπεδα. Όμως αυτό αφορούσε τα αυτοκίνητα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με καταλυτικό μετατροπέα. Τον Μάρτιο του 1990 κατατέθηκε στην Βουλή ο νόμος 1882/90, που όριζε τους νέους συντελεστές στο ποσοστό φόρου για αυτά τα αυτοκίνητα. Το Hellenic Motor History έχει κάνει σχετικό αφιέρωμα, με εκτενή αναφορά στο νέο πλαίσιο, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Οι περισσότερες αντιπροσωπείες διέθεταν καταλυτικά αυτοκίνητα έως το καλοκαίρι του έτους, τα οποία αποτελούσαν πιο δελεαστική αγορά σε σχέση με τα συμβατικής τεχνολογίας. H δημοφιλέστερη κατηγορία στην χώρα μας ήταν τα μικρομεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα, που κάλυπταν το μεγαλύτερο ποσοστό στην ελληνική αγορά. Όμως τα προηγούμενα χρόνια, η κατηγορία αυτή ήταν καθηλωμένη στους 8 φορ. ίππους, με κινητήρες 1.100 & 1.200 cc. Αυτό άλλαξε με την νέα πολιτική και πλέον οι καταλυτικές εκδόσεις έστρεψαν το ενδιαφέρον των αγοραστών στους 9 ή 10 φορ. ίππους, με πιο αποδοτικούς κινητήρες στα 1.300 & 1.400 cc. Πάντως τα περισσότερα μικρομεσαία αυτοκίνητα ήταν πλέον διαθέσιμα και με μεγαλύτερους κινητήρες (π.χ 1.600 cc), σε τιμές όχι απαγορευτικές. Ας δούμε ποια ήταν τα πρώτα καταλυτικά μοντέλα που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα και αποτέλεσαν τα δυνατά χαρτιά στο οπλοστάσιο των εισαγωγικών επιχειρήσεων, στην πιο δυναμική κατηγορία της εγχώριας αγοράς (ποσοστό τουλάχιστον 40%). Να σημειωθεί πως εκείνη την εποχή τα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας ήταν ο κανόνας σε όλη την Ευρώπη. Τα καταλυτικά αυτοκίνητα είχαν διεισδύσει σε ικανοποιητικό ποσοστό σε ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ολλανδία. Αρκετά από τα καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα το 1990 ήταν συμβατικής τεχνολογίας, ειδικά στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
H Alfa Romeo υποδέχθηκε την καταλυτική εποχή στην χώρα μας με κινητήρες μεγαλύτερου κυβισμού, ενώ ακόμα και η μικρομεσαία A33 ήταν αρχικά διαθέσιμη στην "καθαρή" έκδοση με τον κινητήρα στα 1.712 cc. 'Εως τότε η ελληνική αντιπροσωπεία βασιζόταν στην "συμβατική" 1.200, όμως μέσα στους επόμενους μήνες εμφανίστηκε η mainstream καταλυτική 1.400 (1.351 cc) που έβαλε την μιλανέζικη φίρμα δυναμικά στην μάχη των πωλήσεων. Το Fiat Tipo έβαζε με αξιώσεις την ιταλική εταιρεία στο παιχνίδι της μικρομεσαίας κατηγορίας. Το Tipo είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας την άνοιξη του 1989, σε εκδόσεις χωρίς καταλύτη στα 1.100 & 1.400 cc. Το 1990 η Fiat Auto Hellas πρόσφερε τις καταλυτικές εκδόσεις αποκλειστικά στα 1.400 cc, σε τιμές παραπλήσιες με τις συμβατικές στα 1.100 cc. To ιταλικό μικρομεσαίο με την σύγχρονη σχεδίαση αποτέλεσε ένα ισχυρό όπλο, σε μια περίοδο που η Fiat ήταν σε ανοδική πορεία στην Ελλάδα. Αντίθετα, η Lancia βρέθηκε σε μειονεκτική θέση, εφόσον η μόνη εναλλακτική που διέθετε στην κατηγορία ήταν η καταλυτική Delta στις εκδόσεις 1.6 GT και HF, που ήρθαν με σχετική καθυστέρηση και όχι σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές.
Γνώριμη παρουσία στους ελληνικούς δρόμους, η Citroen BX επανασυστήθηκε στο ελληνικό κοινό στην καταλυτική έκδοση με βασικό κινητήρα 1.400 cc και δυνατότητα επιλογής στα 1.600 cc. H τιμή στην βασική έκδοση ήταν λίγο κάτω από τα τρία εκατομμύρια δραχμές. H καταλυτική πρόταση της Lion Hellas στην μικρομεσαία κατηγορία ήταν το ανανεωμένο Peugeot 309 GR στα 1.400 cc (το ίδιο μοτέρ της PSA που χρησιμοποιούσε και η Citroen BX). Το συγκεριμένο μοντέλο είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας στα μέσα του 1986 με βασικό κινητήρα στα 1.118 cc. To μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τις γαλλικές προτάσεις συγκέντρωσε στην χώρα μας το Renault 19, που έκανε πρεμιέρα στην εγχώρια αγορά στις αρχές του 1989. Μέχρι τα μέσα του 1990 ήταν πλέον διαθέσιμο σε καταλυτικές εκδόσεις στα 1.390 και 1.721 cc και δυνατότητα επιλογής σε hatchback (3 ή 5 θυρών) και sedan τετράθυρο αμάξωμα (έκδοση Chamade).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου