Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2024

1990. Tα πρώτα μικρομεσαία αυτοκίνητα με καταλύτη στην Ελλάδα. Τα μοντέλα που έφεραν τους Έλληνες οδηγούς σε επαφή με την νέα "καθαρή" εποχή.

 


Το 1990 ξεκίνησε μια νέα εποχή στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. H κατάσταση που είχε δημιουργήσει η πολιτική απέναντι στο Ι.Χ αυτοκίνητο την προηγούμενη δεκαετία, υποχρέωσε την τότε κυβέρνηση σε απότομη αλλαγή πλεύσης, ώστε να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων με νέα, φιλικότερα στο περιβάλλον και πιο ασφαλή αυτοκίνητα. Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η μείωση στους φορολογικούς συντελεστές, που έως τότε κυμαίνονταν σε υψηλά επίπεδα. Όμως αυτό αφορούσε τα αυτοκίνητα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με καταλυτικό μετατροπέα. Τον Μάρτιο του 1990 κατατέθηκε στην Βουλή ο νόμος 1882/90, που όριζε τους νέους συντελεστές στο ποσοστό φόρου για αυτά τα αυτοκίνητα. Το Hellenic Motor History έχει κάνει σχετικό αφιέρωμα, με εκτενή αναφορά στο νέο πλαίσιο, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ. 

Οι περισσότερες αντιπροσωπείες διέθεταν καταλυτικά αυτοκίνητα έως το καλοκαίρι του έτους, τα οποία αποτελούσαν πιο δελεαστική αγορά σε σχέση με τα συμβατικής τεχνολογίας. H δημοφιλέστερη κατηγορία στην χώρα μας ήταν τα μικρομεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα, που κάλυπταν το μεγαλύτερο ποσοστό στην ελληνική αγορά. Όμως τα προηγούμενα χρόνια, η κατηγορία αυτή ήταν καθηλωμένη στους 8 φορ. ίππους, με κινητήρες 1.100 & 1.200 cc. Αυτό άλλαξε με την νέα πολιτική και πλέον οι καταλυτικές εκδόσεις έστρεψαν το ενδιαφέρον των αγοραστών στους 9 ή 10 φορ. ίππους, με πιο αποδοτικούς κινητήρες στα 1.300 & 1.400 cc. Πάντως τα περισσότερα μικρομεσαία αυτοκίνητα ήταν πλέον διαθέσιμα και με μεγαλύτερους κινητήρες (π.χ 1.600 cc), σε τιμές όχι απαγορευτικές. Ας δούμε ποια ήταν τα πρώτα καταλυτικά μοντέλα που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα και αποτέλεσαν τα δυνατά χαρτιά στο οπλοστάσιο των εισαγωγικών επιχειρήσεων, στην πιο δυναμική κατηγορία της εγχώριας αγοράς (ποσοστό τουλάχιστον 40%). Να σημειωθεί πως εκείνη την εποχή τα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας ήταν ο κανόνας σε όλη την Ευρώπη. Τα καταλυτικά αυτοκίνητα είχαν διεισδύσει σε ικανοποιητικό ποσοστό σε ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ολλανδία. Αρκετά από τα καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα το 1990 ήταν συμβατικής τεχνολογίας, ειδικά στο πρώτο εξάμηνο του έτους. 



H Alfa Romeo υποδέχθηκε την καταλυτική εποχή στην χώρα μας με κινητήρες μεγαλύτερου κυβισμού, ενώ ακόμα και η μικρομεσαία A33 ήταν αρχικά διαθέσιμη στην "καθαρή" έκδοση με τον κινητήρα στα 1.712 cc. 'Εως τότε η ελληνική αντιπροσωπεία βασιζόταν στην "συμβατική" 1.200, όμως μέσα στους επόμενους μήνες εμφανίστηκε η mainstream καταλυτική 1.400 (1.351 cc) που έβαλε την μιλανέζικη φίρμα δυναμικά στην μάχη των πωλήσεων. Το Fiat Tipo έβαζε  με αξιώσεις την ιταλική εταιρεία στο παιχνίδι της μικρομεσαίας κατηγορίας. Το Tipo είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας την άνοιξη του 1989, σε εκδόσεις χωρίς καταλύτη στα 1.100 & 1.400 cc. Το 1990 η Fiat Auto Hellas πρόσφερε τις καταλυτικές εκδόσεις αποκλειστικά στα 1.400 cc, σε τιμές παραπλήσιες με τις συμβατικές στα 1.100 cc. To ιταλικό μικρομεσαίο με την σύγχρονη σχεδίαση αποτέλεσε ένα ισχυρό όπλο, σε μια περίοδο που η Fiat ήταν σε ανοδική πορεία στην Ελλάδα. Αντίθετα, η Lancia βρέθηκε σε μειονεκτική θέση, εφόσον η μόνη εναλλακτική που διέθετε στην κατηγορία ήταν η καταλυτική Delta στις εκδόσεις 1.6 GT και HF, που ήρθαν με σχετική καθυστέρηση και όχι σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές. 

Γνώριμη παρουσία στους ελληνικούς δρόμους, η Citroen BX επανασυστήθηκε στο ελληνικό κοινό στην καταλυτική έκδοση με βασικό κινητήρα 1.400 cc και δυνατότητα επιλογής στα 1.600 cc. H τιμή στην βασική έκδοση ήταν λίγο κάτω από τα τρία εκατομμύρια δραχμές. H καταλυτική πρόταση της Lion Hellas στην μικρομεσαία κατηγορία ήταν το ανανεωμένο Peugeot 309 GR στα 1.400 cc (το ίδιο μοτέρ της PSA που χρησιμοποιούσε και η Citroen BX). Το συγκεριμένο μοντέλο είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας στα μέσα του 1986 με βασικό κινητήρα στα 1.118 cc. To μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τις γαλλικές προτάσεις συγκέντρωσε στην χώρα μας το Renault 19, που έκανε πρεμιέρα στην εγχώρια αγορά στις αρχές του 1989. Μέχρι τα μέσα του 1990 ήταν πλέον διαθέσιμο σε καταλυτικές εκδόσεις στα 1.390 και 1.721 cc και δυνατότητα επιλογής σε hatchback (3 ή 5 θυρών) και sedan τετράθυρο αμάξωμα (έκδοση Chamade). 


Renault 19.


To Escort 4ης γενιάς ήταν πρώτο μικρομεσαίο καταλυτικό Ford στην ελληνική αγορά. Είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας περί τα μέσα του 1986 και αποτελούσε  ανανέωση της 3ης γενιάς, που σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Ελλάδα. Η βασική σχεδίαση παρέμεινε ίδια, με νέο εσωτερικό και βελτιώσεις στα σημεία. Όμως ως τότε ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.117 cc, ενώ στην καταλυτική έκδοση η βασική επιλογή ήταν στα 1.392 cc. Γνωστό και ήδη επιτυχημένο, το Kadett 5ης γενιάς ήταν η πρώτη καταλυτική πρόταση της Opel στα μικρομεσαία της ελληνικής αγοράς. Από τα τέλη του 1984 η συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων αφορούσε την έκδοση στα 1.200 cc, όμως το 1990 βασικός κινητήρας ήταν στα 1.400 cc. H αρχική τιμή ήταν στα 2.850.000 δρχ (3θυρο 1.4) ενώ υπήρχε και η δυνατότητα επιλογής στα 1.600 cc από τα 3.370.000 δρχ. (3θυρο 1.6). H Kosmocar είχε άμεσα διαθέσιμο το καταλυτικό Golf 2ης γενιάς, στα 1.300 και 1.600 cc, ενώ υπήρχε και το κλασικό Jetta. 

Από τους ιάπωνες κατασκευαστές, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσίαζει η περίπτωση της Mazda. Την δεκαετία του '80 είχε μια σχετικά ικανοποιητική παρουσία στην εγχώρια αγορά για ένα διάστημα, όμως παρουσίασε υποχώρηση από το 1985 και μετά, με την πορεία της να κρίνεται ως υποτονική έως το 1989. Το 1990 η EΛΜΑ διέθετε την νέα γενιά του μικρομεσαίου Mazda 323 στις καταλυτικές εκδόσεις. Το timing αποδείχθηκε εξαιρετικό για την φίρμα στην χώρα μας και οι πωλήσεις της εμφάνισαν έντονα ανοδικές τάσεις από τον Απρίλιο του έτους. Ήδη στο πρώτο εξάμηνο παρουσίασε αύξηση 541.5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Το νέο Mazda 323 μπορούσε να το επιλέξει κάποιος σε 3θυρο hatchback αμάξωμα ή σε τετράθυρο κλασικό sedan στα 1.324 cc (το sedan και στα 1.600 cc) στην εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμή των 2.300.000 και 2.400.000 δρχ. αντίστοιχα! Αποκλειστικά στα 1.600 cc υπήρχε η έκδοση 323 F, με εντυπωσιακή σχεδίαση που ξέφευγε από τα συντηρητικά πρότυπα των υπόλοιπων εκδόσεων, πλούσιο εξοπλισμό και ιδιαίτερα ανταγωνιστική για τα χαρακτηριστικά που διέθετε, στα 3.450.000 δρχ. Η Mazda μπήκε δυναμικά στην καταλυτική εποχή με αυτά τα μοντέλα και βρέθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ανάμεσα στις δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες, κατακτώντας την δέκατη θέση με ποσοστό 4.6%. Ο Θεοχαράκης προσάρμοσε στα νέα δεδομένα το best seller της ελληνικής αγοράς, με τις καταλυτικές εκδόσεις του Nissan Sunny στα 1.400 cc και 1.600 cc. Από την πλευρά της Toyota υπήρχε η οικολογική εκδοχή της γνωστής και επιτυχημένης Corolla στην έκτη γενιά της, που είχε παρουσιαστεί το 1987. To Honda Civic 1.2 (1.193 cc) αντικαταστάθηκε σταδιακά από τις καταλυτικές 3θυρες και 4θυρες εκδόσεις , με βασικό κινητήρα στα 1.343 cc. Το ίδιο συνέβη και με το όχι ιδιαίτερα επιτυχημένο Mitsubishi Lancer, που ήταν διαθέσιμο με καταλύτη στα 1.300 cc. 


Peugeot 309 GR & Opel Kadett LS.

Mazda 323 F 16V.

 
To καλοκαίρι του 1990 η Τεχνοκαρ παρουσίασε στην ελληνική αγορά την σειρά των καταλυτικών μοντέλων της Seat. To ανανεωμένο Ibiza πρώτης γενιάς και το τετράθυρο Gredos ήταν διαθέσιμα σε μια πλούσια γκάμα εκδόσεων, με πολλά διαφορετικά επίπεδα εξοπλισμού και κινητήρες στα 1.200 και 1.500 cc με ψεκασμό. Οι τιμές τους συνέχιζαν την ανταγωνιστική πολιτική που ακολουθούσε η ελληνική αντιπροσωπεία από τα μέσα της δεκαετίας του '80.  Με τις προτάσεις της ισπανικής εταιρείας συμπληρώνεται η εικόνα για τα πρώτα καταλυτικά μοντέλα, που ενδιέφεραν την μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων αγοραστών στο ξεκίνημα της νέας εποχής. Ορισμένες εταιρείες πέτυχαν θετικά αποτελέσματα το 1990 χάρη σε αυτά τα μοντέλα, όπως η Renault (+36.8%) και η Mazda, μέσα στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που είχε διαμορφωθεί στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Κάποιες άλλες συνέχισαν την θετική τους πορεία με τα ίδια μοντέλα σε "οικολογική" συσκευασία και σε πιο δελεαστικές τιμές για τους υποψήφιους αγοραστές. 





Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου