Τρίτη 23 Ιουνίου 2020

Τα Plymouth του 1957/58 στην Ελλάδα και η πρεμιέρα της Christine στους ελληνικούς κιν/φους



Το φθινόπωρο του 1956 η Chrysler Corporation παρουσίασε τη νέα σειρά μοντέλων της Plymouth για το 1957. Tα νέα μοντέλα προκάλεσαν έκπληξη όχι μόνο στο κοινό αλλά και στους ανταγωνιστές της, χάρη στην σχεδίασή τους. 
Το "Forward Look" έφερε την Plymouth βήματα μπροστά από τον ανταγωνισμό και έθεσε νέα πρότυπα στην σχεδίαση των αυτοκινήτων στην Αμερική. 
Η διαφημιστική εκστρατεία της εταιρείας προώθησε το σλόγκαν "Suddenly, it's 1960", θέλοντας να τονίσει το σχεδιαστικό άλμα. Η αποδοχή από το αγοραστικό κοινό στις Η.Π.Α ήταν ιδιαίτερα θετική. 



Η Plymouth είχε παρουσία στην Ελλάδα ήδη από τα πρώτα της βήματα, στα τέλη της δεκαετίας του 1920. Η φίρμα δημιουργήθηκε από την Chrysler Corporation με στόχο το κομμάτι "χαμηλού κόστους" της αγοράς. Πρώτος αντιπρόσωπος στην χώρα μας ήταν ο Ευάγγελος Μινάρδος, με έδρα στην οδό Πανεπιστημίου 55. 
Την δεκαετία του '50 ήταν η πιο διαδεδομένη μεταξύ των θυγατρικών της Chrysler Corp. στην εγχώρια αγορά. 
Τον Φεβρουάριο του 1956 την αποκλειστική αντιπροσωπεία της Plymouth ανέλαβε η Ανώνυμος Εταιρεία "Αδελφοί Σαρακάκη", μαζί με τις φίρμες Chrysler και Fargo (φορτηγά). Η έδρα βρισκόταν στην οδό Γ' Σεπτεμβρίου 43. 
Φυσικά, τα μοντέλα του 1957 ήρθαν και στην χώρα μας. Η εικονιζόμενη διαφημιστική καταχώρηση με τίτλο "Θαύμα Ομορφιάς", αναφέρει πως η παράδοση των πρώτων αυτοκινήτων θα γινόταν στα τέλη Νοεμβρίου του 1956. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε κυρίως ως ταξί, με το βασικό τετράθυρο αμάξωμα και 6κύλινδρο μοτέρ. Υπήρχαν επιπλέον οι τετράθυρες hardtop εκδόσεις, καθώς και τα coupe και convertible, με διαφορετικούς κινητήρες, επίπεδα εξοπλισμού και ονομασίες. Η εφημερίδα "Έθνος", στις 3 Ιανουαρίου 1957 έκανε παρουσίαση στη νέα σειρά μοντέλων της Plymouth (σχετική φωτογραφία παρακάτω). Το δημοσίευμα αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως "η αμερικάνικη αυτή εταιρεία δίδει μεγάλη προσοχή εις τα φρένα των αυτοκινήτων της", διευκρινίζοντας πως "η προσοχή στον τομέα αυτόν [...] είναι ιδιαιτέρας σημασίας δια την Ελλάδα, όπου τα βουνά μας απαιτούν άριστα φρένα".
Tην ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία ακολούθησαν και τα αντίστοιχα μοντέλα της Dodge (Kingsway), τα οποία επίσης ήταν διαθέσιμα στην Ελλάδα την ίδια εποχή. Ουσιαστικά ήταν μια παραλλαγή πάνω στο ίδιο θέμα, όμως αυτά τα έφερνε στην Ελλάδα η "Αθηναϊκή Εμπορία Αυτοκινήτων" Α.Ε των αδελφών Κύρτση. 



Εφημερίδα "Έθνος" 3/1/1957

Το 1958 η εταιρεία διατήρησε την ίδια σχεδίαση, με ελάχιστες διαφορές, κάτι ασυνήθιστο εκείνη την περίοδο στις Η.Π.Α . 

Τα Plymouth του 1957 και του 1958, χωρίς αμφιβολία αποτελούσαν στην εποχή τους την πιο εντυπωσιακή παρουσία στους ελληνικούς δρόμους. Κυκλοφόρησαν αρκετά ως ταξί, κάτι που πιστοποιείται μέσα από τις παλιές ελληνικές ταινίες αλλά και παλιές φωτογραφίες. 'Αλλωστε η Plymouth στην χώρα μας ήταν πίσω μόνο από την Chevrolet και την Ford Αμερικής, σε συνολικό αριθμό οχημάτων.  

Παρόμοια σχεδιαστικά και αρκετά εντυπωσιακά αλλά με σημαντικές διαφορές, ήταν και τα μοντέλα του 1959 που όμως κυκλοφόρησαν σε μικρότερους αριθμούς στην Ελλάδα.


Έως τις αρχές της δεκαετίας του '80, αυτά τα αυτοκίνητα είχαν ήδη εξαφανιστεί από τους δρόμους, όπως και τα περισσότερα αμερικάνικα. Οι παλαιότεροι τα είχαν κιόλας ξεχάσει ενώ οι νεότεροι δεν τα γνώριζαν καν. Η παρουσία τους μέσα από τις διάφορες ελληνικές ταινίες ήταν απλά μια στιγμιαία αναλαμπή από το παρελθόν για τους πρώτους και ένα μυστήριο για τους δεύτερους. 

Όμως, στα τέλη του 1983 η συγκεκριμένη Plymouth ήρθε ξανά δυναμικά στο προσκήνιο, αυτή την φορά μέσα από μια αμερικάνικη ταινία. Δεν είναι άλλη από την "Christine" του John Carpenter, βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα τρόμου του Stephen King. Η "εκδικητική" κόκκινη-λευκή δίπορτη Plymouth του 1958 κέντρισε το ενδιαφέρον και το εντυπωσιακό μοντέλο απέκτησε πολλούς νέους φίλους διεθνώς. 
Στο ελληνικό κοινό, η "Christine" συστήθηκε επίσημα στις 8 Μαρτίου 1984. Η πρώτη προβολή της ταινίας έγινε σε εννέα Αθηναϊκές αίθουσες, όπως φαίνεται και στην παρακάτω καταχώρηση. Υπήρξε και δεύτερη εβδομάδα προβολής, αποκλειστικά στον κινηματογράφο "Αχιλλεύς" (15/3/1984).


Μεταξύ των αμερικάνικων μοντέλων της δεκαετίας του '50, τα Plymouth του 1957/1958 κατέχουν σίγουρα μια θέση ανάμεσα στα περισσότερο εντυπωσιακά. Στις μέρες μας το όνομα "Κριστίν" συνήθως ακολουθεί την εικόνα ενός τέτοιου αυτοκινήτου, ακόμα και αν δεν πρόκειται για μια δίπορτη Fury αλλά για μια "ταπεινή" τετράθυρη Savoy. Η χαρακτηριστική τους σιλουέτα εκφράζει απόλυτα το "αμερικάνικο όνειρο" των 50s, όμως έδωσε λίγη λάμψη και στους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους εκείνης της εποχής. 

Πλατεία Συντάγματος, πιάτσα ταξί στην οδό Όθωνος το 1966.


B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History © 2020

Τα στιγμιότυπα από σκηνές ελληνικών ταινιών είναι αποτέλεσμα έρευνας και επιλογής του Hellenic Motor History και προέρχονται από τις εξής ταινίες (κατά σειρά):
1) "Η Μπέττυ Παντρεύεται" (1961) - Plymouth 1958 & 1959
2 & 3) "Η Σωφερίνα" (1964) - Plymouth 1958
4) "Εξωτικές Βιταμίνες" (1964) - Plymouth
5)  "Οι Γαμπροί της Ευτυχίας" (1962) -Dodge

Η δημοσίευση είναι προϊόν έρευνας του hellenic motor history και δημοσιεύεται αποκλειστικά στο παρόν ιστολόγιο. Απαγορεύεται ρητά η ολική ή μερική αναδημοσίευση και αναπαραγωγή σε οποιοδήποτε ιστοσελίδα ή μέσο κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς προηγουμένως να έχει δοθεί η συγκατάθεση και με τον όρο ότι θα αναφέρεται η πηγή προέλευσης.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου