Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

Το ξεκίνημα και η πορεία της Subaru στην ελληνική αγορά.

 


Στις αρχές της δεκαετίας του '60 έκαναν επίσημα την εμφάνισή τους στην χώρα μας τα πρώτα ιαπωνικά αυτοκίνητα, χάρη στον Θεοχαράκη (Datsun), τους αδελφούς Μαγκριώτη (Prince) και τον Τζ. Πεσμαζόγλου (Toyota). Έως τα τέλη της ίδιας δεκαετίας, ο Έλληνας αγοραστής είχε την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στις προτάσεις του συνόλου της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μεταξύ άλλων και της Subaru. 

H πορεία της ιδιαίτερης αυτής φίρμας ξεκίνησε στην χώρα μας μέσα από την  συνεργασία της με την "Γ. Λ. Τουρνικιώτης" Α.Ε, το 1968. Το όνομα Τουρνικιώτης είχε μακρά πορεία στον χώρο του αυτοκινήτου, όχι μόνο στον εμπορικό αλλά και στον κατασκευαστικό τομέα (αμαξώματα λεωφορείων σε αμερικάνικα πλαίσια ήδη πριν από τον πόλεμο). Μακρόχρονη ήταν και η εκπροσώπηση της Subaru στην Ελλάδα από την συγκεκριμένη επιχείρηση, που διήρκησε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '90. Το πρώτο διαθέσιμο μοντέλο, όπως φαίνεται και στην αρχική καταχώρηση, ήταν το Subaru 1000 στους 7 φορ. ίππους. Το συγκεκριμένο μοντέλο διέθετε κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς και μικρομεσαίο αμάξωμα με τυπικά ιαπωνική σχεδίαση της εποχής εκείνης. Η σχεδιαστική του φιλοσοφία υιοθετήθηκε σε γενικές γραμμές και στα επόμενα μικρομεσαία μοντέλα της εταιρείας, κατά την διάρκεια του '70. Σύντομα ακολούθησε το FF-1 με κινητήρα στα 1.088 cc και ένα εμφανισιακό φρεσκάρισμα. Υπήρξε επίσης μια έκδοση του FF-1 με μεγαλύτερο κινητήρα, η "1300 G", στα 1.267 cc με απόδοση 80 ίππων. 

Η έδρα της "Γ. Λ. Τουρνικιώτης" Α.Ε ήταν στην Λεωφόρο Αθηνών 50, ενώ για ένα διάστημα βρισκόταν επί της οδού 3ης Σεπτεμβρίου 22. Αν και η παρουσία της Subaru στην Ελλάδα συνέπεσε με την άνοδο των ιαπωνικών αυτοκινήτων στην εγχώρια αγορά, πάντως δεν φαίνεται ότι είχε κάποιο όφελος από αυτή την τάση. Επιπλέον, έχασε σταδιακά το πλεονέκτημα να διαθέτει ένα μικρομεσαίο μοντέλο στους 7 ή στους 8 φορ. ίππους, κατηγορίες ζωτικής σημασίας για όλους τους "μαζικούς" κατασκευαστές εκείνη την εποχή στην χώρα μας. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '70, το βασικό μοντέλο ενός Leone είχε κινητήρα 1.400 cc στους 10 φορ. ίππους. H εναλλακτική της πρόταση αφορούσε το Rex στα 600 cc (4 φορ. ίπποι), στα πολύ μικρά αυτοκίνητα πόλης. Πάντως η γκάμα του μικρομεσαίου Leone διέθετε 4θυρα και coupe αμαξώματα, καθώς και τετρακίνητη station wagon έκδοση (4WD 1.400 cc). 


1976

Στις αρχές της δεκαετίας του '80 σημειώθηκε στην χώρα μας αύξηση στην ζήτηση για μικρά αυτοκίνητα, με χαμηλό κόστος αγοράς και χρήσης. Με δεδομένο ότι υπήρχε το λιλιπούτειο 600, η Subaru είχε κάποιο κέρδος, όχι όμως στον βαθμό που το πέτυχε ο ανταγωνισμός (Suzuki Alto, Daihatsu Cuore). Tο 1980 η εταιρεία είχε αύξηση τόσο στις πωλήσεις της όσο και στο ποσοστό της, με 2.7% έναντι 0.7% την προηγούμενη χρονιά. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, η ιαπωνική φίρμα να τερματήσει στην 11η θέση των πωλήσεων. H επίδοση αυτή ήταν η υψηλότερη που πέτυχε η Subaru στην Ελλάδα, όσον αφορά την γενική κατάταξη. Τα επόμενα χρόνια η θέση της αποδυναμώθηκε, με τα ποσοστά της μειωμένα. Πάντως, το 1982 πέτυχε τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων για όλη την δεκαετία, με συνολικά 1.476 μονάδες και μερίδιο αγοράς 1.8%, καταλαμβάνοντας την 17η θέση. 
Το 1984 παρουσιάστηκε και στην ελληνική αγορά το μικρό Subaru Justy με τον κινητήρα των 997 cc και αμάξωμα 3 και 5 θυρών. Υπήρχε η δυνατότητα επιλογής με κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς ή σε όλους τους τροχούς (4WD). Θεωρητικά η παρουσία του συγκεκριμένου μοντέλου έδινε στην Subaru ένα πλεονέκτημα στην χώρα μας, όμως στην πράξη αυτό δεν φάνηκε να ισχύει. Το 1985, οι πωλήσεις του νέου μοντέλου ανήλθαν σε μόλις 205 μονάδες, ενώ συνολικά η Subaru πέτυχε 779 πωλήσεις και βρέθηκε στην 22η θέση με ποσοστό 1.0%. Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων της κάλυψε το μικροσκοπικό Subaru 600, στη νεότερη γενιά του. Στην μικρομεσαία κατηγορία διέθετε το 1300 DL, το οποίο βρισκόταν στο περιθώριο της εγχώριας αγοράς. Γενικότερα, κατά την δεκαετία του '80 η παρουσία της φίρμας στην Ελλάδα περιορίστηκε στις μικρές κατηγορίες. 


1978


Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80, το Justy είχε υποστεί μια αισθητική ανανέωση ενώ ήταν πλέον διαθέσιμο στην χώρα μας και με τον μεγαλύτερο κινητήρα των 1.189 cc σε διάφορες εκδόσεις, με δυνατότητα επιλογής τετρακίνησης και αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων ECVT. Παράλληλα υπήρχε η νέα γενιά της Subaru στα πολύ μικρά αυτοκίνητα πόλης, με το M70 στα 665 cc (αργότερα ως Μ80 με μεγαλύτερο μοτέρ στα 758 cc). Στις αρχές της δεκαετίας του '90 παρουσίαστηκε στην Ελλάδα και το μεσαίο οικογενειακό Legacy, αρχικά στα 1.800 cc και από το φθινόπωρο του 1991 στα 1.600 cc. 
To 1993 έκανε την εμφάνισή του και το μικρότερο Impreza στα 1.600 cc, με 4θυρο και 5θυρο αμάξωμα. Φυσικά υπήρχε δυνατότητα επιλογής για κίνηση σε όλους τους τροχούς, εφόσον η τετρακίνηση αποτελούσε κάτι το δεδομένο για την ιαπωνική εταιρεία πολλά χρόνια πριν. Το Impreza ήταν το μοντέλο με το οποίο η εταιρεία καθιερώθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, αν και η παρουσία της στον μηχανοκίνητο αθλητισμό είχε ξεκινήσει από το 1980. Τα Impreza WRX & STi αποτέλεσαν τις γρήγορες εκδόσεις, με το αγωνιστικό DNA της Subaru World Rally Team και γρήγορα έγιναν από τα πλέον αγαπημένα μοντέλα μεταξύ των φίλων του αυτοκινήτου. Οι αγωνιστικές επιτυχίες είναι ένα καλό όπλο για το marketing μιας φίρμας, όμως η πορεία της Subaru στην εγχώρια αγορά παρέμεινε καθηλωμένη σε χαμηλά επίπεδα για όλη την δεκαετία του '90. Ειδικότερα κατά την περίοδο 1994 - 1996, οι πωλήσεις της ήταν ιδιαίτερα μειωμένες, με το ποσοστό της στο 0.3% έως 0.4%. Tην ίδια εποχή, στα μέσα της δεκαετίας, την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Subaru Motors Hellas" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφόρο Συγγρού 171. 
Η απουσία ενός μικρομεσαίου μοντέλου στα 1.400 cc σίγουρα δεν βοηθούσε την πορεία της εταιρείας στην Ελλάδα. Αντίθετα, η φίρμα κάλυπτε τις μικρές κατηγορίες έως τα 1.200 cc, με τα Vivio και Justy, καθώς και το κομμάτι της αγοράς από τα 1.600 cc και πάνω. Κοινό χαρακτηριστικό σε όλη την γκάμα ήταν η εναλλακτική της τετρακίνησης, ακόμα και στο μικρότερο Vivio, ενώ πλέον η μοναδική επιλογή στο Legacy ήταν ο κινητήρας των 2.000 cc στις 4θυρες και station wagon εκδόσεις. 

Στην ίδια κατηγορία των 14 φορ. ίππων ήταν και το Forester που παρουσίαστηκε προς τα τέλη της δεκαετίας του '90. Αργότερα, παράλληλα με την έκδοση στα 2.000 cc, ήταν διαθέσιμη και η έκδοση με τον κινητήρα στα 2.500 cc. 


1990


Παρά το ιδιαίτερα θετικό κλίμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η Subaru συνέχισε να έχει μια υποτονική παρουσία το επόμενο διάστημα. Το 2000 βρέθηκε στην 29η θέση της κατάταξης, με 771 πωλήσεις και ποσοστό 0.3%, ενώ την πρηγούμενη χρονιά ήρθε στην 27η θέση, με 1.147 πωλήσεις και 0.4%. Η εικόνα της ήταν ελαφρώς βελτιωμένη μετά το 2005, ενώ την καλύτερη της επίδοση πέτυχε το 2008, με συνολικά 2.005 μονάδες (0.8%). Την ίδια χρονιά, το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της Subaru στην χώρα μας ήταν το Forester, με 896 μονάδες. Από το 2010 και μετά υπήρξε πτώση, η οποία κάποιες χρονιές άγγιξε μηδενικά ποσοστά. Το γεγονός αυτό δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη, εφόσον η εταιρεία βασιζόταν πλέον κυρίως σε μοντέλα μεγαλύτερου κυβισμού και υψηλού κόστους. Αυτό οδηγούσε με βεβαιότητα σε σημαντική συρρίκνωση, σε μια αγορά που βίωνε τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Επιπλέον, η Subaru στην χώρα μας δεν είχε εκείνη την εποχή παρουσία στα πολύ μικρά αυτοκίνητα πόλης, μια κατηγορία που παλαιότερα της έδινε ένα σχετικό πλεονέκτημα. Ακόμα και στην "χρυσή" εποχή της εγχώριας αγοράς, η εταιρεία πέτυχε να συγκεντρώσει έναν μικρό μόνο πυρήνα αγοραστών στην Ελλάδα.



Στην χώρα μας ήταν διαθέσιμες και ορισμένες εκδόσεις του Impreza στα 2.000 cc, όμως με αρκετά υψηλό κόστος αγοράς.

Subaru Forester (2η γενιά)








Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου