Σάββατο 20 Μαΐου 2017

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1982. Αλλαγή κλίματος με θετική εικόνα στις πωλήσεις, μετά από δύο δύσκολα χρόνια.


 


Αισιόδοξο ήταν το κλίμα στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, το 1982. Μετά την καθίζηση που υπέστη το 1980 και τα χαμηλά επίπεδα στα οποία διατηρήθηκε το 1981 (παρά την αύξηση των πωλήσεων), το 1982 οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων κατέγραψαν άνοδο κατά 71%.

Συγκεκριμένα, ταξινομήθηκαν 79.981 μονάδες έναντι 46.860 το προηγούμενο έτος. 
Είναι η εποχή που το κυκλοφοριακό πρόβλημα και η ατμοσφαιρική ρύπανση στη πρωτεύουσα, είχαν αρχίσει να απασχολούν σοβαρά (;) τους αρμόδιους και όχι μόνο.
Στα πλαίσια αυτά, η κυβέρνηση του -νεοεκλεχθέντος- ΠΑΣΟΚ καθιέρωσε τον "Δακτύλιο" ως μέτρο αντιμετώπισης του προβλήματος. Η εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ στο κέντρο της Αθήνας, είχε αρχικά εφαρμοστεί ως προσωρινό μέτρο το 1979, με σκοπό την εξοικονόμηση καυσίμων λόγω της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Το 1982 ίσχυσε αρχικά το σύστημα των "μικρών- μεγάλων", όπου ανάλογα το τελικό ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας επιτερεπόταν η είσοδος στον Δακτύλιο (τα "μικρά" αφορούσαν τα ψηφία από 1 έως 5 και τα "μεγάλα" τα ψηφία 6-0). Αργότερα αυτό μετατράπηκε στα, γνωστά έως σήμερα, "μονά-ζυγά". 
Το 1982 κυκλοφορούσαν στη πρωτεύουσα, 535.877 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 521.753 ήταν ιδιωτικής χρήσης. 

Με τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων, σημαντική ήταν και η αύξηση που σημειώθηκε στα δημόσια έσοδα. Το ποσό που εισπράχθηκε από φόρους στα καινούργια αυτοκίνητα το 1982, ανήλθε σε 39.6 δισ. δραχμές έναντι 19.4 δισ. δραχμές 
περίπου το 1981.

Στο στίβο της αγοράς, οι πέντε πρώτες σε πωλήσεις εταιρίας παρουσίασαν μεγάλη δυναμική, καλύπτοντας πάνω από το 50% επί του συνόλου. Η Ford κατέκτησε τη κορυφή, με μερίδιο 12.7% 
και 10.166 μονάδες. 
Μεγάλη εμπορική επιτυχία αποτέλεσε το Ford Escort (3η γενιά) που ήταν και το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο εκείνη τη χρονιά στην Ελλάδα.
Στην δεύτερη θέση ακολούθησε, με μικρή διαφορά, η Nissan με 9.965 μονάδες και μερίδιο 12.5%.
Εξαιρετική επίδοση κατέγραψε η Honda, που ήρθε στη τρίτη θέση των πωλήσεων, με 7.750 μονάδες και 9.7%. Τη πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν, κατά σειρά, η Opel με 7.485 πωλήσεις και η Toyota με 7.440 πωλήσεις. 

Όσον αφορά την προέλευση των νέων επιβατικών που διατέθηκαν στη χώρα μας 35 χρόνια πριν, αυτή είχε ως εξής. 
Τα 36.610 αφορούσαν κατασκευαστές από τη Δυτική Ευρώπη, που κάλυψαν το 45.8% της αγοράς. 
Ελάχιστα περισσότερα ήταν τα ιαπωνικά αυτοκίνητα, με συνολικά 36.758 μονάδες και ποσοστό 46%
Τα προσιτά μοντέλα με προέλευση από την Ανατολική Ευρώπη αρκέστηκαν στο 8% της αγοράς, με συνολικά 6.373 μονάδες. Δημοφιλέστερη ανατολική φίρμα ήταν η Lada, που βρέθηκε στην όγδοη θέση των πωλήσεων με 3.387 μονάδες. 

Αύξηση υπήρξε και στη ζήτηση μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων, με συνολικά 11.946 μονάδες έναντι 8.020 το 1981. Πάντως, το μερίδιο τους στο σύνολο της αγοράς επιβατικών εμφανίστηκε μειωμένο, εφόσον κάλυψαν το 13% από το 14.6% που τους αναλογούσε την προηγούμενη χρονιά. 

Το 1982 έδωσε ανάσα στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, μετά την δύσκολη διετία που προκάλεσαν τα κυβερνητικά μέτρα του 1979. Όμως η αισιόδοξη εικόνα ήταν πρόσκαιρη, εφόσον η πολιτική απέναντι στο ιδιωτικό αυτοκίνητο συνέχισε να βάζει εμπόδια και η αγορά παρέμεινε καθηλωμένη σε χαμηλά επίπεδα τα επόμενα χρόνια. 


Αναλυτικότερα, οι δεκαπέντε δημοφιλέστερες εταιρείες στην Ελλάδα, το 1982, ήταν οι εξής:

 


H Ford κέρδισε τη πρωτιά στις πωλήσεις στην Ελλάδα, το 1982. Το Escort 3ης γενιάς (photo) ήταν το No 1 σε πωλήσεις μοντέλο στην εγχώρια αγορά, κυρίως με τον κινητήρα των 1.100 κ.εκ. Tη προηγούμενη χρονιά η Ford είχε βρεθεί στη 3η θέση.

Μετά από 2 συνεχόμενες χρονιές στη κορυφή (1980 & 1981), το 1982 η Nissan αρκέστηκε στη 2η θέση. Το νεοφερμένο εκείνη την εποχή Sunny B11 στα 1.300 κ.εκ. (photo) αποτελούσε έναν από τους δυνατούς παίκτες της αγοράς. 

H Honda είχε βρεθεί στο top 10 των πωλήσεων το 1980 (7η) και διατήρησε μια θέση στις 10 πρώτες και το 1981 (9η). Όμως, το 1982 κατάφερε να σημειώσει εντυπωσιακή αύξηση, κερδίζοντας τη 3η θέση της γενικής κατάταξης, με μερίδιο 9.7%. Best seller της ιαπωνικής εταιρείας το Civic 2ης γενιάς (photo), στη κατηγορία των 8 φορ. ίππων, με κινητήρα 1.170 κ.εκ. Ήταν διαθέσιμο σε hatchback και sedan έκδοση (ιδιαίτερα δημοφιλής στη χώρα μας). 

H Mitsubishi, όπως και η Honda, ακολούθησε ανοδική πορεία στην Ελλάδα, το 1982. Βρέθηκε στην 6η θέση με μερίδιο 5.2%  και 4.181 μονάδες, που αποτελεί την καλύτερη επίδοση της εταιρείας για όλη τη δεκαετία του '80. Το Lancer (photo) αποτελούσε ένα από τα επιτυχημένα μικρομεσαία sedan της ελληνικής αγοράς, στη κατηγορία των 8 φορ. ίππων.



Για το θέμα του νέφους στην πρωτεύουσα και το χρονικό των μέτρων που εφάρμοσε η κυβέρνηση το 1982, μπορείτε να διαβάσετε εδώ



Β.Α
Ηellenic Motor History © 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ


  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου