Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2022

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2002.

 


H αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα έτρεχε σε υψηλές ταχύτητες από το 1999, ενώ το 2000 οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε πρωτοφανή επίπεδα για την χώρα μας. Την επόμενη χρονιά η αγορά παρέμεινε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με μια μικρή υποχώρηση μόλις -3.4%. Οι συνθήκες είχαν διαμορφώσει ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Το σκηνικό δεν άλλαξε ούτε το 2002. Παρά το γεγονός ότι υπήρξε επιπλέον υποχώρηση, αυτή περιορίστηκε στο -4.2%, με συνολικά 268.489 μονάδες έναντι 280.295 το 2001. H πτώση αυτή μπορεί να θεωρηθεί ως "φυσιολογική" και η επίδοση για το έτος κρίνεται ως παραπάνω από ικανοποιητική. 

Η χρονιά ξεκίνησε δυνατά, με 27.021 ταξινομήσεις τον Ιανουάριο και την Hyundai στην κορυφή. Όμως τίποτα δεν ήταν δεδομένο και στην συνέχεια έγινε φανερό ότι η τράπουλα θα μοιραζόταν διαφορετικά σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το 2001 ήταν χωρίς αμφιβολία η χρονιά της Opel, που κατέκτησε την κορυφή με ρεκόρ συνολικών πωλήσεων και διέθετε το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας (Astra). Η γερμανική εταιρεία υποχώρησε σημαντικά το 2002 (-28.8%) και έπεσε στην 4η θέση με ποσοστό 7.7%. Αυτό το γεγονός θα μπορούσε να είναι αποκλειστικά προς όφελος της Hyundai, η οποία είχε τερματήσει δεύτερη το 2001. Ως "επικίνδυνος" αντίπαλος μπορούσε να θεωρηθεί η Toyota, που όμως την προηγούμενη χρονιά είχε έρθει στην 4η θέση. Η ιαπωνική φίρμα αποδείχθηκε πράγματι δύσκολος παίκτης, κατακτώντας τελικά την κορυφή με 23.952 μονάδες και 8.9%. Όμως η Hyundai τα βρήκε δύσκολα και από την Peugeot, η οποία τερμάτησε στην δεύτερη θέση με 22.313 μονάδες και 8.3%. Το 2001 είχε βρεθεί στην 8η θέση. Η γαλλική εταιρεία πέτυχε αύξηση πωλήσεων +25.0%, ενώ το νέο μικρομεσαίο "307" αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές και ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις στην κατηγορία του (seg. C). Έτσι η Hyundai αρκέστηκε στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης, με 21.926 μονάδες (-15.2%) και μερίδιο 8.2%. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω η Opel ήρθε 4η με σημαντικές απώλειες, όμως στους χαμένους της χρονιάς ήταν και η Fiat. Με 20.089 πωλήσεις και 7.5% ήρθε στην 5η θέση, ενώ το προηγούμενο έτος είχε κερδίσει την 3η θέση με 23.063 πωλήσεις και 8.2%. Πάντως η Fiat κατάφερε να έχει μια πρωτιά, εφόσον το Punto ήταν το best seller της χρονιάς με 10.180 πωλήσεις. 


To Peugeot 307 κέρδισε την μάχη απέναντι στο κατεστημένο της κατηγορίας των μικρομεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων. Το 2002 ήρθε 1ο σε πωλήσεις στο segment C και, μαζί με το μικρότερο 206, έφερε την φίρμα στην 2η θέση των συνολικών ταξινομήσεων στην χώρα μας. 


Η κατηγορία των μικρομεσαίων αυτοκινήτων ήταν η δημοφιλέστερη στην Ελλάδα το 2002, με 88.684 μονάδες και το 33.0% της αγοράς. Ακολούθησε η κατηγορία των supermini (seg. B), με 80.340 μονάδες και 29.9%. Η τρίτη πιο εμπορική κατηγορία ήταν αυτή των μεσαίων οικογενειακών (seg. D), με ποσοστό 14.5% και 38.883 μονάδες. Το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο εδώ, ήταν το Toyota Avensis. Tα μίνι αυτοκίνητα πόλης (seg. A), κάλυψαν το 8.1% της εγχώριας αγοράς με 21.772 μονάδες και το Hyundai Atos το Νο 1 μοντέλο. Τα εκτός δρόμου οχήματα ήταν χωρισμένα σε δύο κατηγορίες. Τα 4Χ4-ATV πέτυχαν 12.864 πωλήσεις (4.8%) και τα 4X4-SUV πέτυχαν 6.589 πωλήσεις (2.5%). Τα δημοφιλέστερα μοντέλα ήταν το Suzuki Jimny και το Toyota RAV4 αντίστοιχα. Τα πολυμορφικά (MPV) είχαν ανοδική πορεία το 2002, με 7.511 πωλήσεις (+9.9%) και 2.8%. Δημοφιλέστερο πολυμορφικό ήταν το Hyundai Matrix. 
O μήνας με την καλύτερη επίδοση για όλο το έτος ήταν ο Απρίλιος, με 29.365 πωλήσεις, και ο Δεκέμβριος ήταν ο πιο αδύναμος μήνας, με 12.653 πωλήσεις. 

Η αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων κατέγραψε πτώση -8.7%, με 18.162 μονάδες έναντι 19.883 το 2001. Πρώτη σε πωλήσεις στα επαγγελματικά ήταν η Toyota, με 3.856 μονάδες (21.2%). Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν οι Nissan (3.147 & 17.3%), Fiat (1.945 & 10.7%), Mitsubishi (1.843 & 10.1%) και Ford (1.704 & 9.4%). 

Η ελληνική αγορά επιβατικών αυτοκινήτων διατηρούσε την δυναμική που είχε αναπτύξει στα τέλη της δεκαετίας του '90. Το 2002 οι πωλήσεις στην χώρα μας είχαν υπερβεί τα επίπεδα χωρών με παρόμοια πληθυσμιακά μεγέθη, όπως η Πορτογαλία (226.092), αλλά και η Σουηδία (254.589). Ποιά ήταν τα δεδομένα που καθόρισαν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά στον χώρο του επιβατικού αυτοκινήτου; Η Ελλάδα είχε τον χαμηλότερο δείκτη μέσης τιμής αγοράς (με φόρους), με €16.170. Στην κορυφή βρισκόταν η Δανία με μέση τιμή €32.563, κάτι που μάλλον οφείλεται στην υψηλή φορολογία και όχι στα "ακριβά" γούστα των αγοραστών. Η χώρα μας είχε επίσης τον χαμηλότερο δείκτη στην Ευρώπη όσον αφορά τον κυβισμό στους κινητήρες, με μέσο όρο στα 1.441 cc. Στην Πορτογαλία ο μέσος κυβισμός ήταν στα 1.490 cc. Στην κορυφή βρισκόταν η Ελβετία, με μέσο όρο στα 1.974 cc ενώ με μικρή διαφορά ακουλουθούσε η Σουηδία, με 1.972 cc (1η στην Ε.Ε). 


H Toyota κατέκτησε την κορυφή των πωλήσεων στην Ελλάδα το 2002, με ποσοτό 8.9%. Το Avensis ήταν το τρίτο πιο επιτυχημένο μοντέλο της εταιρείας, μετά τα Corolla και Yaris, ενώ ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις στην κατηγορία των μεσαίων οικογενειακών, με 4.263 μονάδες.








B.A
  © Hellenic Motor History (2022)
Πίνακας: Hellenic Motor History 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων)
Mε πληροφορίες από ACEA & ICCT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου