Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2019

Η Skoda στην ελληνική αγορά. Η πορεία της φίρμας στην Ελλάδα. Από την απαξίωση της σοσιαλιστικής περιόδου στην επιτυχία της σύγχρονης εποχής.




Η Skoda είναι αναμφισβήτητα ένας κατασκευαστής με μεγάλη ιστορία. Μετά τον 2ο Π.Π. η Τσεχοσλοβακία πέρασε στην σφαίρα επιρροής των Σοβιετικών και η εταιρεία περιήλθε στον έλεγχο του κράτους το 1948. 

Τα επόμενα χρόνια η εξέλιξη των μοντέλων της ήταν εξαρτημένη από τον κεντρικό σχεδιασμό της κομμουνιστικής διοίκησης, πράγμα που φυσικά αποτελούσε μειονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών από την Δύση. Παρόλα αυτά, διατήρησε ένα αρκετά καλό προφίλ την δεκαετία του '50 και του '60, με μοντέλα όπως τα 440, Octavia και Felicia.

Αυτά τα μοντέλα, αλλά και τα προγενέστερα "1200" & "1201", είχαν μια αξιοπρεπή παρουσία στην ελληνική αγορά. 
Ο παλαιότερος εισαγωγέας Skoda που έχει εντοπιστεί στην Ελλάδα είναι ο Παναγιώτης Λυκουρέζος, μέσω της "Π. Κ. Λυκουρέζος" Α.Ε, λίγο πριν τα μέσα της δεκαετίας του '50. Ο Παν. Λυκουρέζος, μέσω της ίδιας επιχείρησης, είχε ήδη την αντιπροσωπεία των βρετανικών φορτηγών και λεωφορείων της A.E.C. 
O ίδιος, μαζί με τον Ανδρέα Λάσκαρι, ήταν ιδρυτικό στέλεχος της "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε, που ανέλαβε την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Fiat και Simca το 1954. 
Δεν είναι τυχαίο, ότι η έδρα της "Π .Κ. Λυκουρέζος" Α.Ε ήταν στην ίδια διεύθυνση που είχε αρχικά την έδρα της η "ΕΤΑΛΛΑΣ", επί της οδού Κανάρη 5. 

Πάντως, την ίδια περίοδο φαίνεται ότι είχε δικαίωμα αποκλειστικής πώλησης αυτοκινήτων Skoda και η "Υιοί Χαρ. Κουλεντιανού" Α.Ε . Η ίδια επιχείρηση ήταν για αρκετά χρόνια εισαγωγέας των βρετανικών αυτοκινήτων πολυτελείας της Jaguar. Εκτός από τα επιβατικά έφερνε στην χώρα μας τα φορτηγά της και τα πλαίσια λεωφορείων της Skoda, ενώ παράλληλα έκανε εισαγωγές των τουριστικών λεωφορείων και βαρέων φορτηγών της Tatra (Τσεχοσλοβακία). Η έδρα της ήταν στην οδό Ασκληπιού 4. 
Λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του '50, την αντιπροσωπεία της Skoda ανέλαβε η "ΚΕΤΑΜ" Ε.Π.Ε (ή αλλιώς "ΝΕΑ ΚΕΤΑΜ" Ε.Π.Ε). Η συγκεκριμένη επιχείρηση προώθησε έντονα τα αυτοκίνητα Skoda στην Ελλάδα. Η έδρα της βρισκόταν αρχικά επί της Λεωφ. Συγγρού 14, ενώ υπήρχε αποθήκη ανταλλακτικών στην Ιερά Οδό 32. Από το 1961 η έδρα της ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 18. 

Αν και η πορεία της εταιρείας εκείνο το διάστημα ήταν ικανοποιητική, πάντως σε καμία περίπτωση δεν πρωταγωνίστησε στις πωλήσεις. 
Αξίζει να αναφερθεί πως η Skoda είχε στη χώρα μας σημαντική παρουσία σε διάφορες αγωνιστικές διοργανώσεις.
Τα μοντέλα εκείνης της περιόδου ανήκαν στην κατηγορία των 8 και 9 φορ. ίππων, με τις τιμές τους σε ιδιαίτερα προσιτά επίπεδα. 

To 1966 την αντιπροσωπεία της Skoda ανέλαβε η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" Α.Ε, του Φώτη Φωτιάδη. Την ίδια εποχή, η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" είχε την αντιπροσωπεία των Alfa Romeo, Glas και Jaguar. Επιπλέον, η Skoda είχε περάσει ήδη στην εποχή που τα μοντέλα της ακολουθούσαν την φιλοσοφία "όλα πίσω", δηλαδή εκτός από την μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς, είχαν και τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω. Η αρχή προς αυτή την κατεύθυνση έγινε με το "1000 MB". Η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" Α.Ε είχε την έδρα της στην Λεωφ. Συγγρού 132 και διατήρησε την αντιπροσωπεία της Skoda έως και το 1978. 

 


Τον Ιανουάριο του 1979 η Skoda βρισκόταν πλέον στα χέρια της "ΒΙΑΜΑΡ" Α.Ε, επί της Λεωφ. Αλεξάνδρας 119. Αργότερα μεταφέρθηκε στην Λεωφ. Συγγρού 137. 
Εκείνη την εποχή, η Skoda διέθετε ήδη τα "105" & "120", με αρκετά σύγχρονη σχεδίαση αλλά με την κίνηση και τον κινητήρα πίσω. Την δεκαετία του '80 η Skoda συνέχισε να διαθέτει την ίδια σχεδιαστική και μηχανολογική φιλοσοφία. Τα "105" (7 φορ. ίπποι) και "120" (8 φορ. ίπποι) ανανεώθηκαν για τελευταία φορά το 1984, οπότε και έγιναν γνωστά στην χώρα μας σαν Skoda "Target". 

Οι επιδόσεις της στην ελληνική αγορά βελτιώθηκαν από το 1985. Με τις συνεχείς αυξήσεις στην φορολογία των επιβατικών αυτοκινήτων, η προσιτή τιμή τους ήταν πλέον ισχυρό κίνητρο. Όπως συνέβη και με άλλες φίρμες ανατολικής προέλευσης, η παρωχημένη εκείνη την εποχή τεχνολογία και σχεδίαση της Skoda, δεν την εμπόδισε να αυξήσει τα ποσοστά της. Από το 1.4% και την 19η θέση το 1985, ανέβηκε στο 3.1% και την 11η θέση την επόμενη χρονιά και έφτασε έως το 3.9% το 1987, κατακτώντας την 9η θέση της γενικής κατάταξης. 
Το 1988 βρέθηκε ξανά μέσα στην πρώτη δεκάδα (10η) με μικρή άνοδο στις πωλήσεις της, αλλά μικρή πτώση στο ποσοστό της (3.5%). Καθόλου άσχημα για ένα ξεπερασμένο σε όλα τα επίπεδα μοντέλο. 

Η Skoda πέρασε στη νέα εποχή το 1987 με το Favorit. Σχεδιασμένο από τον Bertone, το 5θυρο hatchback είχε πλέον την κίνηση στους εμπρός τροχούς και τον κινητήρα τοποθετημένο μπροστά. Στην Ελλάδα, όμως, το Favorit έκανε την εμφάνισή του μέσα στο 1989. 
Εντός του 1990 ήταν διαθέσιμη στη χώρα μας η καταλυτική έκδοση του μοντέλου, χάρη στην οποία η Skoda διατήρησε τις πωλήσεις της σε ικανοποιητικά επίπεδα, στις αρχές της δεκαετίας του '90. Με κινητήρα 1.289 κ.εκ, το Favorit ήταν ένα από τα πιο φθηνά αυτοκίνητα στους 9 φορ. ίππους. 

Το 1991 η Skoda πέρασε υπό τον έλεγχο της Volkswagen. Tην ίδια χρονιά στην Ελλάδα, κατείχε το 2.2% της αγοράς, με 3.765 πωλήσεις. Την περίοδο 1992-1993 το μερίδιό της ήταν σταθερά στο 2.8% με 5.647 και 4.143 μονάδες αντίστοιχα. 

Μετά την εξαγορά από την Volkswagen, έγιναν βήματα αναβάθμισης της -μέτριας έως τότε- ποιότητας στο Favorit, ενώ σημαντική βελτίωση προς αυτή την κατεύθυνση υπήρξε με το Felicia, από τα μέσα της δεκαετίας του '90. 
Πάντως, με διαθέσιμο ουσιαστικά ένα μοντέλο στην γκάμα της, οι επιδόσεις της Skoda στο υπόλοιπο της δεκαετίας κρίνονται γενικά χαμηλές έως μέτριες, ανάλογα τη χρονιά. Αυτό άρχισε να αλλάζει από το 2000 και μετά, με τη νέα σειρά μοντέλων της εταιρείας. 
Tην αντιπροσωπεία εξακολουθούσε να έχει η "ΒΙΑΜΑΡ", με τις κεντρικές της εγκαταστάσεις πλέον στην Ιερά Οδό και Αγίας Άννης 7. 




Έχοντας αφήσει πίσω της οριστικά τα κατάλοιπα της "σοσιαλιστικής" εποχής, η τσέχικη εταιρεία παρουσίασε μοντέλα με ποιότητα εφάμιλλη ή και καλύτερη σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Τα Fabia και Octavia άρχισαν να αποκτούν την εμπιστοσύνη όλο και περισσότερων αγοραστών. 
Το 2000 η Skoda πέτυχε συνολικά 4.742 πωλήσεις και 1.6%, έναντι 1.980 και 0.8% την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια χρονιά η "ΒΙΑΜΑΡ" έκανε μια επιτυχημένη είσοδο και στην αγορά του ταξί με το Octavia, που κέρδισε την 1η θέση στις πωλήσεις αυτής της κατηγορίας. 
Το 2001, η αύξηση των πωλήσεων της ανήλθε στο +77.7%, με 8.426 μονάδες και ποσοστό 3.0%. Μέσα σε διάστημα δύο ετών, από το 1999, η Skoda είχε βρεθεί από την 24η θέση στην 14η θέση.

Από άποψη πωλήσεων η καλύτερη χρονιά για την Skoda ήταν το 2007, με 10.434 μονάδες. Το ποσοστό της κατά την περίοδο 2006-2008 ήταν σταθερά στο 3.7%. Το 2008 και το 2009 βρέθηκε στην 10η θέση της γενικής κατάταξης. Το 2009, παρά την μείωση των πωλήσεων κατά 11.2%, πέτυχε το καλύτερο ποσοστό για όλη την δεκαετία, με 4.0%. 
Έως εκείνη την εποχή, η Skoda είχε πια καθιερωθεί στην συνείδηση του κοινού ως μια από τις πιο αξιόλογες προτάσεις στην αγορά, ενώ νέα μοντέλα είχαν προστεθεί σταδιακά στη γκάμα της (Superb, Roomster, Yeti).
Από το 2010 η αγορά αυτοκινήτου άρχισε να υποχωρεί, συνέπεια της οικονομικής κρίσης. Οι πωλήσεις της Skoda μειώθηκαν και αυτές σε απόλυτα νούμερα, όμως η τσέχικη εταιρεία κατάφερε να πετύχει ποσοστά που την κράτησαν μέσα στις δέκα πρώτες, την περίοδο 2010-2014. Την επόμενη διετία υπήρξε πτωτική πορεία, ενώ από το 2017 σημείωσε σημαντική βελτίωση. Το 2018 ήρθε στην 13η θέση της γενική κατάταξης, με ποσοστό 3.5% και 3.086 πωλήσεις.

Στις 30 Μαΐου 2015, ανακοινώθηκε η λήξη της συνεργασίας μεταξύ Skoda και "ΒΙΑΜΑΡ" Α.Ε . Επίσημα η αντιπροσωπεία άλλαξε χέρια την 1η Ιουνίου 2016, όταν ανέλαβε η "Kosmocar" Α.Ε .
Η τελευταία είχε την αντιπροσωπεία της Volkswagen στην Ελλάδα από το 1970 και της Audi από το 1977. 

Η "ΒΙΑΜΑΡ" Α.Ε, μέσα από τα 36 και πλέον χρόνια της δραστηριότητάς της ως αντιπροσωπείας της Skoda, μπορεί να θεωρηθεί ότι άφησε θετικό απολογισμό για την πορεία της τσέχικης εταιρείας στην χώρα μας, πετυχαίνοντας αρκετά υψηλότερα ποσοστά σε σχέση με άλλες αγορές της Νότιας Ευρώπης, όπως η Ιταλία και η Ισπανία. 
Για παράδειγμα, το 2014 η Skoda είχε στην Ελλάδα μερίδιο 4.6%, ενώ στην Ιταλία πέτυχε μόλις 1.0% (από 0.8% το 2013). Την ίδια χρονιά, στην Ισπανία η Skoda είχε μερίδιο 2.1%, ενώ στην Πορτογαλία ήταν στο 1.7%. 


Skoda Octavia (1η γενιά).



 
 
1961.

1975









B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History © 2019
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ






Η δημοσίευση είναι προϊόν έρευνας του hellenic motor history και δημοσιεύεται αποκλειστικά στο παρόν ιστολόγιο. Απαγορεύεται ρητά η ολική ή μερική αναδημοσίευση και αναπαραγωγή σε οποιοδήποτε ιστοσελίδα ή μέσο κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς προηγουμένως να έχει δοθεί η συγκατάθεση και με τον όρο ότι θα αναφέρεται η πηγή προέλευσης.


  

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου