To όνομα Citroen δεν χρειάζεται συστάσεις. Η γαλλική εταιρεία συνέδεσε το όνομά της με την απαράμιλλη άνεση, την ασφαλή οδική συμπεριφορά και την ιδιαίτερη σχεδιαστική φιλοσοφία των αυτοκινήτων της. Όμως η πολιτική που ακολούθησε είχε το ανάλογο κόστος. H ιστορία της Citroen περιλαμβάνει μια σειρά από πρωτοποριακά αυτοκίνητα, αλλά και περιπτώσεις χρεωκοπίας! To 1934 παρουσίασε την θρυλική Traction Avant, όμως τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς κατέθεσε αίτηση χρεωκοπίας, για να σωθεί τελικά από την εταιρεία ελαστικών Michelin. Μεταπολεμικά παρουσίασε το μικρό 2CV (1948) και την μεγάλη DS (1955). Παρά την επιτυχία που σημείωσαν αυτά τα δύο μοντέλα, η Citroen συνέχισε να έχει οικονομικά προβλήματα κατά την δεκαετία του '60. Η γκάμα της κάλυπτε τα δύο άκρα της αγοράς αυτοκινήτου, με μοντέλα που υιοθετούσαν προηγμένες αλλά εξεζητημένες τεχνολογικά λύσεις ή αμφιλεγόμενη σχεδιαστική προσέγγιση (π.χ Citroen Ami) και την εικόνα της να παραμένει "εκκεντρική". To 1968 η Michelin πούλησε το 49% από το μερίδιο της στην Fiat (το 1973 το επανέκτησε η Michelin). Το 1970 ήταν μια σημαντική χρονιά, με την παρουσίαση της Citroen GS. To νέο μοντέλο ήρθε να καλύψει το τεράστιο κενό στην γκάμα της φίρμας, στην σημαντική κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων. Η Citroen επέμεινε στην ιδιαίτερη σχεδιαστική και τεχνολογική φιλοσοφία και σε αυτή την περίπτωση. H Citroen GS προσέφερε στο ευρύ κοινό χαρακτηριστικά που έως τότε απευθύνονταν στην "ελίτ" των αγοραστών της μεγάλης DS, με βασικό την ύπαρξη υδροπνευματικής ανάρτησης. Όμως παρά το γεγονός ότι πλέον η Citroen κάλυπτε μεγαλύτερο κομμάτι της ευρωπαϊκής αγοράς, μια σειρά από λάθος ενέργειες, όπως η περίπτωση της Citroen SM ή το κόστος έρευνας και εξέλιξης στους κινητήρες Wankel, οδήγησε ξανά στην χρεωκοπία και στην πλήρη εξαγορά από την Peugeot το 1975.
Στην Ελλάδα η παρουσία της Citroen ενισχύθηκε κατά την δεκαετία του '70, εφόσον η GS αποδείχθηκε ιδιαίτερα ανταγωνιστική στην εγχώρια αγορά. Στις μικρότερες κατηγορίες η εταιρεία συνέχισε να διαθέτει το αειθαλές 2CV και νεότερα σχεδιαστικά μοντέλα που ακολουθούσαν το ίδιο πνεύμα (κινητήρες, ανάρτηση). Την δεκαετία του '80 η φίρμα συνέχισε να κατέχει ικανοποιητικά ποσοστά στην χώρα μας, κυρίως χάρη στα Citroen GSA, Axel και BX Atout, που ανήκαν στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων ή 1.100 cc. Tα περισσότερα μοντέλα εκείνης της περιόδου συνέχισαν να διαθέτουν τα γνωρίσματα μιας Citroen, είτε σε τεχνολογικό, είτε σε σχεδιαστικό επίπεδο (υδροπνευματική ανάρτηση, σχεδίαση και εργονομία στο εσωτερικό κλπ). Όμως η περίοδος από το 1980 έως το 1985 αποδείχθηκε ζημιογόνος για την PSA, εξαιτίας και της εξαγοράς της Chrysler-Europe το 1978. H επιστροφή στην κερδοφορία απαιτούσε, μεταξύ άλλων, μια πιο συμβατική προσέγγιση στην γκάμα της Citroen και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80 ορισμένα από τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά της φίρμας είχαν εξαφανιστεί ή μετριαστεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το Citroen AX του 1986, ένα σύγχρονο σχεδιαστικά αλλά εντελώς "συμβατικό" μικρό αυτοκίνητο.
To 1990 οι προοπτικές στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου έδειχναν καλές, με την μείωση στην φορολογία για τα καταλυτικά αυτοκίνητα. Παρά το θετικό κλίμα που επικρατούσε, η Citroen εγκαινίασε την νέα εποχή στην χώρα μας μάλλον αμήχανα. Η ελληνική αντιπροσωπεία, "Συγγελίδης" Α.Ε, είχε διαθέσιμα ετοιμοπαράδοτα καταλυτικά μοντέλα εντός του έτους, όμως η γκάμα περιοριζόταν σε μόλις δύο μοντέλα. Το μικρό Citroen AX 1.1 και την γνωστή "παραδοσιακή" BX στα 1.400 cc & 1.600 cc, που ουσιαστικά επιχειρούσε να προσεγγίσει αγοραστικό κοινό από δύο διαφορετικές κατηγορίες, τα μικρομεσαία και τα μεσαία οικογενειακά. To αποτέλεσμα ήταν η μέτρια επίδοση της γαλλικής φίρμας, που τερμάτισε στην 13η θέση με μερίδιο αγοράς 2.8%. Το 1991 βελτίωσε την θέση της, αυξάνοντας το ποσοστό της στο 3.7% και τερματίζοντας στην 11η θέση με άνοδο +91.0% στις πωλήσεις της. Έως τότε η πλέον ευνοημένη γαλλική φίρμα στην χώρα μας ήταν η Renault, που ήταν και η μοναδική με παρουσία στην πρώτη δεκάδα της γενικής κατάταξης. Ουσιαστική αναβάθμιση στην γκάμα της Citroen έγινε με την παρουσίαση της ZX, η άφιξη της οποίας έγινε στην χώρα μας στις αρχές Σεπτεμβρίου 1991. Η φίρμα διέθετε πλέον ένα σύγχρονο μοντέλο στην σημαντικότερη κατηγορία της ελληνικής αγοράς, τα μικρομεσαία οικογενειακά στα 1.400 cc. H Citroen ZX έγινε δεκτή με θετικά σχόλια από τον ειδικό Τύπο, κυρίως για την κορυφαία οδική συμπεριφορά και τον πλούσιο εξοπλισμό. Όμως η Citroen είχε παρουσιάσει ένα αυτοκίνητο που δεν διέθετε τα "κλασικά" χαρακτηριστικά της εταιρείας στα μεσαία οικογενειακά, με "συμβατική" ανάρτηση και "ουδέτερη" σχεδίαση μέσα και έξω. Για την "Citroen Hellas" η ZX αποδείχθηκε το σωστό αυτοκίνητο στην σωστή χρονική στιγμή. Το μέτρο της απόσυρσης είχε ανεβάσει στα ύψη το θερμόμετρο του ανταγωνισμού και το 1992 αποδείχθηκε μια εξαιρετική χρονιά για την Citroen στην χώρα μας. Πλέον αποτελούσε την δημοφιλέστερη γαλλική φίρμα, κατακτώντας την πέμπτη θέση με ποσοστό 5.8% και αύξηση πωλήσεων +86.2%. Η ΖΧ αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλής στο εγχώριο αγοραστικό κοινό, αφήνοντας πίσω δυνατούς αντιπάλους της κατηγορίας. Η δυναμική που ανέπτυξε ήταν τέτοια, που ήδη στο πρώτο οκτάμηνο του έτους οι πωλήσεις της ZX αντιστοιχούσαν στο 76.0% των συνολικών πωλήσεων Citroen στην Ελλάδα.
To τέλος της απόσυρσης είχε ως αποτέλεσμα την πτώση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Αναπόφευκτα σημειώθηκε πτώση και στις πωλήσεις της Citroen (-26.1%), όμως διατήρησε το ποσοστό της στο 5.8% και ήρθε στην έβδομη θέση. Η Citroen ZX ήταν στα πέντε δημοφιλέστερα μικρομεσαία μοντέλα στην χώρα μας, όμως σημαντική ήταν η παρουσίαση της μεσαίας Xantia την άνοιξη του 1993. Nα σημειωθεί πως την ίδια χρονιά, η "Citroen Hellas" ήταν πρώτη σε διαφημιστική δαπάνη (τηλεόραση, περιοδικά, ραδιόφωνο), από όλες τις επιχειρήσεις του χώρου. Ο αντικαταστάτης της BX διατηρούσε δεσμούς με την παράδοση της φίρμας, εφόσον διέθετε υδροπνευματική ανάρτηση σε ένα ελκυστικό σχεδιαστικά πακέτο, με βασικό κινητήρα 1.600 cc (11 φορ. ίπποι). Το 1994 η Citroen Xantia έκανε την έκπληξη, αποτελώντας το πρώτο με διαφορά σε πωλήσεις μοντελο στην κατηγορία της (8ο γενικής). Η επιτυχία ήταν σημαντική με δεδομένο ότι στα μεσαία οικογενειακά κυριαρχούσαν παραδοσιακά οι γερμανικές και ιαπωνικές προτάσεις, με τους γάλλους κατασκευαστές να διαθέτουν μια τουλάχιστον μέτρια εικόνα στην εγχώρια αγορά. Η Xantia συνέχισε την επιτυχημένη πορεία της και το 1995.
Έχοντας αφήσει έντονο το στίγμα της στη μικρομεσαία και μεσαία κατηγορία, είχε έρθει η ώρα για την Citroen να κάνει αισθητή την παρουσία της και στα μικρά αυτοκίνητα πόλης. Η επιτυχία ήρθε με το Citroen Saxo, που διατήρησε ψηλά τις πωλήσεις της Citroen την περίοδο 1997-1999. Αν και ήταν απλώς μια παραλλαγή του ήδη επιτυχημένου Peugeot 106, το μικρό της Citroen αποτέλεσε μια ελκυστική εναλλακτική σε επίπεδο εξοπλισμού, τιμής και χρηματοδοτικού πακέτου. Το 1997 ήταν το Νο 2 σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας, με 7.619 μονάδες και έφερε την Citroen στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης, καλύπτοντας σχεδόν το 70% των συνολικών της πωλήσεων. Τα επόμενα δύο χρόνια παρέμεινε το Νο 1 σε πωλήσεις supermini της ελληνικής αγοράς. Το 1998 η Citroen βρέθηκε στην υψηλότερη θέση για όλη την δεκαετία του '90, τερματίζοντας τέταρτη. Ταυτόχρονα πέτυχε το υψηλότερο ποσοστό για όλη την εξεταζόμενη περίοδο, με μερίδιο 8.7%. Την επόμενη χρονιά οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 19.402 μονάδες (+23.3%) και ήρθε στην πέμπτη θέση, με το ποσοστό της στο 7.4%.
Την δεκαετία του '90 βελτιώθηκε συνολικά η θέση των γάλλων κατασκευαστών στην εγχώρια αγορά. Αρχικά αυτό έγινε αισθητό με την σημαντική άνοδο της Renault, ενώ η Peugeot και η Citroen ακολούθησαν πολύ σύντομα. O όμιλος Συγγελίδη ακολούθησε πολιτική έντονης προώθησης των αυτοκινήτων Citroen, με την διαφημιστική δαπάνη κατά κανόνα σημαντικά υψηλότερη σε σχέση με εκείνη της "MAVA" Α.Ε και της "LION Hellas" A.E, κατά καιρούς και στο σύνολο της αγοράς. Η νέα γκάμα μοντέλων είχε μια σειρά απο πλεονεκτήματα, εφαρμόζοντας συμβατικές μηχανολογικές και σχεδιαστικές λύσεις. Στοιχεία από το προοδευτικό πνεύμα της Citroen υπήρξαν (Χantia), όμως ήταν σαφής η νέα πιο συντηρητική κατεύθυνση της φίρμας. Εκ του αποτελέσματος αυτό φάνηκε να ευνοεί την Citroen. Κατά διαστήματα η φίρμα είχε γνωρίσει επιτυχία στην Ελλάδα και είχε βρεθεί ψηλά στην κατάταξη, όμως η πορεία που ακολούθησε την δεκαετία του '70 και του '80 χαρακτηρίστηκε από έντονες αυξομειώσεις. Την δεκαετία του '90 παρέμεινε σταθερά ψηλά στις προτιμήσεις και συγκεκριμένα από το 1992 και μετά. Ήταν η μοναδική γαλλική εταιρεία που σημείωσε διαδοχικά επιτυχία σε όλες τις εμπορικές κατηγορίες, διαθέτοντας το πλέον επιτυχημένο μεσαίο γαλλικό μοντέλο της περιόδου στην ελληνική αγορά (segment D). Αυτό καθιστά την δεκαετία του '90 ως την καλύτερη περίοδο για την Citroen στην χώρα μας. Αποτέλεσε την δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία και προηγήθηκε με διαφορά στις συνολικές πωλήσεις έναντι της Renault και της Peugeot.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου