Wednesday, 24 May 2017

Η ιστορία της Vauxhall στην Ελλάδα

H βρετανική Vauxhall ξεκίνησε τη κατασκευή αυτοκινήτων το 1903. Το 1925 την εταιρία αγόρασε η General Motors και έκτοτε αποτελεί μέλος της αμερικάνικης πολυεθνικής*.  Έτσι, η Vauxhall ήταν ένα από τα ευρωπαϊκά παρακλάδια της GM, μαζί με την Opel. Μετά τον πόλεμο (αρχές δεκαετίας ’50), την αντιπροσωπεία ανέλαβε αρχικά η "Αθηνά Ανώνυμος Εταιρία Αυτοκινήτων", μια επιχείρηση με δραστηριότητα στο χώρο του αυτοκινήτου από την εποχή του μεσοπολέμου.  Η έδρα της ήταν στην οδό Σταδίου 4. Τα μοντέλα που εισήγαγε εκείνη την εποχή ήταν τα τετρακύλινδρα Wyvern, με κινητήρα 1.5 λίτρων  και τα 6κύλινδρα Velox.  Λίγο αργότερα ήταν διαθέσιμα και τα 6κύλινδρα Cresta, παρόμοια με τα Velox αλλά πιο πολυτελή.  Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’50 τα Wyvern αντικαταστάθηκαν από τα VictorHσχεδίαση των μοντέλων της εκείνη τη περίοδο ακολουθούσε τα αμερικάνικα πρότυπα. Την άνοιξη του 1959 την αντιπροσωπεία της Vauxhall ανέλαβε η "Γενική Αυτοκινήτων Α.Ε". του ομίλου Σαρακάκη. Η ίδια επιχείρηση ανέλαβε τα προϊόντα και άλλων εταιριών της GM και συγκεκριμένα, των αμερικάνικων επιβατικών Buick και Oldsmobile και των φορτηγών της GMC (Η.Π.Α) και της Bedford (Μ. Βρετανία). Τον Σεπτέμβριο του 1963 η Vauxhall παρουσίασε ένα νέο οικονομικό μοντέλο, το Viva, το οποίο έφτασε στη χώρα μας το αμέσως επόμενο διάστημα. Ήταν ένα μικρό δίπορτο αυτοκίνητο στα πρότυπα του Opel Kadett, που είχε παρουσιαστεί ένα χρόνο νωρίτερα. Το Viva κινούσε ένας κινητήρας 1.057 κ.εκ. (7 φορ. ίπποι) και το συνολικό του μήκος ήταν 3.94 μέτρα. Αυτό αποτέλεσε και το πιο επιτυχημένο μοντέλο της Vauxhall στην ελληνική αγορά, χάρη στο οποίο οι πωλήσεις της αυξήθηκαν σημαντικά στο διάστημα 1964-1965. Η κεντρική έκθεση εκείνη την εποχή, αλλά και  για όλη τη δεκαετία του ’60, ήταν στην οδό Γ’ Σεπτεμβρίου 43. Υπήρχε βέβαια και το μεσαίο οικογενειακό Victor στα 1.600 κ.εκ., με νέο μοντέλο από το 1965 (Victor 101). Τα Victor τα προωθούσε ο Σαρακάκης και ως ταξί, εκείνη την εποχή.
H πρώτη γενιά Viva αντικαταστάθηκε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 1966, όμως ήταν διαθέσιμη στη χώρα μας ως τα τέλη του έτους σε τρεις εκδόσεις: βασική, Deluxe και SL90 Super Luxe.  H δεύτερη γενιά του μοντέλου είχε αυξημένες διαστάσεις  και ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.159 κ.εκ. Αν και αρχικά κυκλοφόρησε μόνο ως δίπορτο, από τα τέλη του 1968 υπήρξε και 4πορτη έκδοση. Η τρίτη (και τελευταία) γενιά Viva παρουσιάστηκε στα τέλη του 1970.  Η πορεία της μετά τα μέσα των 60s και έως τις αρχές των 70s διατηρήθηκε  σταθερά σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 τα μοντέλα της βασίζονταν σε αυτά της Opel, με ορισμένες  σχεδιαστικές αλλά και μηχανικές διαφοροποιήσεις. Η Vauxhall πάντως  έδινε το παρόν στην εγχώρια αγορά έως τις αρχές της δεκαετίας του ’80 (περίπου ως το 1981-82), οπότε και αποσύρθηκε από την ηπειρωτική Ευρώπη. Η μάρκα έκτοτε διατηρήθηκε μόνο στη Μ. Βρετανία, με τα μοντέλα της να αποτελούν τις αντίστοιχες εκδόσεις των Opel για την εκεί αγορά. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 -γύρω στο 1979- την αντιπροσωπεία Vauxhall ανέλαβαν οι Αφοί Μαγκριώτη, με την "ΕΛΛΗΝΟ-ΪΑΠΩΝΙΚΗ Α.Ε" (επίσης αντιπροσωπεία της ιαπωνικής Isuzu) . Η συγκεκριμένη επιχείρηση είχε την έδρα στη Λ. Κηφισίας 274, ενώ διέθετε υποκατάστημα επί της Καλλιρρόης 69. Όμως, ήδη οι πωλήσεις της ήταν ελάχιστες ως τότε, με διαθέσιμα μοντέλα τα Chevette & Cavalier (παρόμοια σχεδιαστικά με τα Opel Kadett & Ascona). 

*Πρόσφατα η Vauxhall και η Opel, εξαγοράτηκαν από τον γαλλικό όμιλο της PSA


Το Viva 1ης γενιάς αποτέλεσε το πλέον εμπορικό μοντέλο της Vauxhall στην Ελλάδα. Χάρη σε αυτό, η εταιρία βρέθηκε μέσα στις 10 πρώτες των πωλήσεων το 1964 & το 1965. 

Το Viva στα πρώτα του βήματα στην ελληνική αγορά, 
το Νοέμβριο του 1963

Το Vauxhall Victor 2ης γενιάς (1961-1965)

Διαφήμιση για το μικρομεσαίο Chevette, στους 8 φορ. ίππους, 
την άνοιξη του 1979.









Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History


No comments:

Post a Comment