Τετάρτη 10 Μαΐου 2017

Η ιστορία της Jaguar στην Ελλάδα. Βρετανική πολυτέλεια για λίγους. Από τα "λαμπερά" 60s, στην αφάνεια των 80s και η δυναμική επιστροφή στα 90s.

 


H ιστορία της Jaguar είχε ξεκινήσει πριν τον 2ο Π.Π (ως SS Jaguar), όμως μεταπολεμικά έγινε γνωστή γράφοντας ιστορία στους αγώνες αυτοκινήτου με μια σειρά από νίκες στο LeMans, κατά τη δεκαετία του '50. Εκτός αγώνων το όνομα της είχε ήδη αρχίσει να αποκτάει δημοσιότητα με την σπορ XK120, που είχε παρουσιαστεί το 1948 και έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στις Η.Π.Α. Φυσικά από τη γκάμα της δεν έλειπαν τα πολυτελή sedan, μικρότερα ή μεγαλύτερα. 
Παρά το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα της Jaguar ήταν για (πολύ) λίγους, έδωσαν το παρόν στην ελληνική αγορά ήδη από τη δεκαετία του' 50.
Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς ήρθαν επίσημα τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρείας στη χώρα μας, όμως τουλάχιστον στο δεύτερο μισό της δεκαετίας, γενική αντιπροσωπεία στην Ελλάδα ήταν η "Υιοί Χ. Κουλεντιανού Ο.Ε", με έδρα στην Ασκληπιού 4 (αργότερα με έκθεση στην οδό Ακαδημίας 4).
Τον Φεβρουάριο του 1962 τα βρετανικά αυτοκίνητα ανέλαβε η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ Α.Ε", με έδρα εκείνη την εποχή στη Λεωφ. Συγγρού 126.
Ήδη έως τότε κυκλοφορούσαν στη χώρα μας περί τις 65 Jaguar. Μέχρι το 1964 ο αριθμός των πολυτελών βρετανικών αυτοκινήτων σε κυκλοφορία στη χώρα μας πρέπει να ήταν γύρω στα 130 με 135. Την διετία 1963-1964 οι πωλήσεις της είχαν σημαντικά ανοδικές τάσεις. Τα μοντέλα της εκείνη την εποχή (1964) κάλυπταν τις κατηγορίες από τους 17 έως τους 25 φορολογίσιμους ίππους, με το πιο προσιτό να είναι η Jaguar MarkII 2.4. H εισφορά της στην ελληνική αγορά έφτανε τις 40.000 δραχμές, ενώ το πιο ακριβό της μοντέλο ήταν η "Mark X" με τιμή 300.000 δρχ*. και εισφορά 75.000 δρχ.
Το διάστημα 1966-1967, μετά τις σημαντικές αυξήσεις στις εισφορές των αυτοκινήτων, οι πωλήσεις της μειώθηκαν αισθητά όμως ανέκαμψε τα επόμενα δύο χρόνια, με ικανοποιητικό αριθμό πωλήσεων για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Εκείνη περίπου την εποχή (τέλη δεκαετίας '60) η ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ σταμάτησε να εκπροσωπεί τη Jaguar.
Το 1970 η αντιπροσωπεία είχε ήδη περάσει στην "Α.Β.Ε.Ε.Ξ", με έδρα στην Λεωφ. Ιλισσού 33. Oι επιδόσεις της στην εγχώρια αγορά δεν ήταν καθόλου άσχημες κατά τις αρχές της δεκαετίας του '70. Το 1971 η Jaguar διέθεσε μόνο στη πρωτεύουσα 32 αυτοκίνητα, ενώ πανελλαδικά γύρω στα 60 συνολικά. Λίγο αργότερα η έδρα της αντιπροσωπείας ήταν επί της Λεωφ. Θησέως 9 στο Κουκάκι, με την επωνυμία "ΑΕΒΕΕΞ Α.Ε & ΗΝΙΟΧΟΣ Α.Ε". Το 1973 οι πωλήσεις της Jaguar στην χώρα μας ήταν ακόμα περισσότερες, γύρω στις 65 μονάδες.
Τον Μάρτιο του 1978 την Jaguar ανέλαβε η "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ Α.Ε", μαζί με τις Daimler & Triumph, την αντιπροσωπεία των οποίων είχε ως τότε η "HNIOXOΣ Α.Ε". Η νέα έδρα ήταν στην Ιερά Οδό 131. Η συγκεκριμένη επιχείρηση είχε αναλάβει και όλες τις μάρκες της British Leyland, μέλος της οποίας ήταν και η Jaguar εκείνη την εποχή. Τον Μάρτιο του 1979 η "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ Α.Ε" ίδρυσε υποκατάστημα διάθεσης ανταλλακτικών Jaguar στην Λεωφ. Θησέως 73, στην Καλλιθέα. 
Φυσικά η δράστηριότητα της φίρμας στην ελληνική αγορά ουσιαστικά "πάγωσε" την δεκαετία του '80, οπότε και ήταν ασύμφορη η παρουσία της υπό τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούσαν εκείνη τη περίοδο (δυσβάσταχτη φορολογία κλπ).
H επανεμφάνισή της στην Ελλάδα έγινε με την είσοδο της δεκαετίας του '90. Την αντιπροσωπεία είχε αναλάβει η "Jaguar Ελλάς" Ε.Π.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Κηφισσού 47. Τα αυτοκίνητα της φίρμας φυσικά απευθύνονταν σε ένα πολύ περιορισμένο κοινό, όμως οι συνθήκες στην εγχώρια αγορά ήταν πλέον ώριμες για την επιστροφή ενός κατασκευαστή υψηλού κύρους, με το αντίστοιχα υψηλό κόστος, όπως η Jaguar. Το νέο ξεκίνημα δεν ήταν εντυπωσιακό, εφόσον το 1990 ταξινομήθηκαν μόλις 5 καινούργιες Jaguar στην χώρα μας. Όμως σύντομα αποδείχθηκε πως πράγματι υπήρχε αγοραστικό κοινό πρόθυμο να επενδύσει στα βρετανικά αιλουροειδή, στο πολύ μικρό αλλά πολύ απαιτητικό κομμάτι των αυτοκινήτων πολυτελείας. To 1991 οι πωλήσεις της τριπλασιάστηκαν, με 15 μονάδες, όμως τα πρώτα πραγματικά ενθαρρυντικά αποτελέσματα ήρθαν λίγο αργότερα. Το 1993 οι πωλήσεις της Jaguar στην χώρα μας ανήλθαν στις 42 μονάδες, επίδοση που μπορεί να χαρακτηριστεί ως και εντυπωσιακή για εκείνη την εποχή. 



*τιμή "Mark X", Ιούνιος '64

H Jaguar Mark II (φωτό) ήταν η πιο προστιτή πρόταση της εταιρίας, στην έκδοση των 2.4 λίτρων, κατά τη δεκαετία του '60. Υπήρχαν επίσης οι εκδόσεις στα 3.4 και 3.8 λίτρα 
(21 & 23 φορ. ίπποι αντίστοιχα)

H Jaguar XJ είχε παρουσιαστεί το 1968. H XJ6 2.8 ήταν η βασική έκδοση της σειράς και κατά συνέπεια η φθηνότερη . Στη φωτογραφία εικονίζεται η 2.8 πρώτης σειράς (1968-1973), που διατέθηκε σε μια καλή περίοδο για την εταιρεία στη χώρα μας.

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν κάτοχος μιας λευκής Jaguar Mark II, μοντέλο 1963. Για τις μετακινήσεις της είχε οδηγό. Με αυτή τη Jaguar πήγε στην εκκλησία κατά τη μέρα του γάμου της με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, τον Ιανουάριο του 1965.






B.A
Έρευνα: Hellenic Motor History


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου