Friday, 22 September 2017

Η ιστορία της Peugeot στην Ελλάδα

Η Peugeot είναι μια από τις πλέον ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες διεθνώς.
Στη χώρα μας έχει υπάρξει, διαχρονικά, μια από τις εταιρίες με σημαντική παρουσία στην αγορά.
Το όνομα της Peugeot στην Ελλάδα ήταν γνωστό πριν την διάδοση του αυτοκινήτου, εφόσον κυκλοφορούσαν στην εγχώρια αγορά τα ποδήλατα της εταιρίας.
Όσον αφορά τον χώρο του αυτοκινήτου, πρώτη επίσημη αντιπροσωπεία φέρεται να είναι η επιχείρηση "Φεγγάρης-Ράδοβιτς & Σια", πίσω στο 1913. Η έδρα της ήταν αρχικά στην οδό Σταδίου 31 και από το 1915 στη Σταδίου 19.
Μετά τον 2ο Π.Π. το όνομα της Peugeot στην Ελλάδα συνδέθηκε με αυτό της ΙΜΠΟΡΤΕΞ Α.Ε.
Η επιχείρηση αυτή ιδρύθηκε το 1952 και αντιπροσώπευε τα γαλλικά αυτοκίνητα έως το 1988.
Μέτοχοι της εταιρίας ήταν ο Ηλίας Σάρρας, ο Δήμος Πιτούλης και ο Αναστάσιος Ποταμιάνος. Ο Η. Σάρρας ήταν και ο διευθύνων σύμβουλος.
Εκτός από τα αυτοκίνητα Peugeot, η ΙΜΠΟΡΤΕΞ είχε την αντιπροσωπεία των ολλανδικών επιβατικών αυτοκινήτων και λεωφορείων της DAF και των εξωλέμβιων μηχανών Johnson ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '60. Επίσης είχε αναλάβει τις μοτοσυκλέτες και τα scooter της ιταλικής Ducati.
Τα κεντρικά γραφεία και η έκθεση της Peugeot, ήταν αρχικά στην οδό Ακαδημίας 27.
Στις 28 Μαΐου 1960 έγιναν τα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων στη Λεωφ. Συγγρού 93. Το κτίριο ήταν έργο του αρχιτέκτονα Νικ. Νικολαΐδη και εκτός από τα γραφεία και την έκθεση, στέγαζε αποθήκη ανταλλακτικών, πλυντήριο, πρατήριο καυσίμων της Mobil Oil και συνεργεία (αργότερα τα κεντρικά θα ήταν στη Λ. Συγγρού 97).
Εκείνη τη μέρα έγινε εκεί και η επίσημη παρουσίαση στη χώρα μας του, ολοκαίνουργιου τότε μοντέλου της εταιρίας,  Peugeot "404".


Tη δεκαετία του '50 είχαν προηγηθεί τα επιτυχημένα "203" και "403". Το τελευταίο είχε παρουσιαστεί επίσημα το 1955 και συνέχισε να πωλείται ως το 1966, παράλληλα με το "404".

Peugeot 403

H παρουσία της Peugeot στην ελληνική αγορά κατά τη δεκαετία του '60, ήταν ιδιαίτερα δυνατή, αποτελώντας μακράν την δημοφιλέστερη γαλλική εταιρία στη χώρα μας. Το 1962 ήρθε στη 3η θέση των πωλήσεων, ενώ και τα επόμενα χρόνια ήταν σταθερά μια από τις πέντε δημοφιλέστερες. 
Το 1965 έκανε την εμφάνισή του και το μικρό Peugeot 204, στους 8 φορ. ίππους, διαθέτοντας πλέον στη γκάμα της τρία μοντέλα (204,403,404). Ήταν διαθέσιμο ως 4θυρο sedan και Break (station) στα 1.130 κ.εκ. Τον Μάρτιο του 1967 παρουσιάστηκαν στη χώρα μας και οι εκδόσεις coupe & cabriolet του μοντέλου. Για εκείνη τη χρονιά δέχτηκε μια ανανέωση και το "404" με νέο εσωτερικό ενώ ένας νέος κινητήρας απόδοσης 80 ίππων προστέθηκε στη σειρά. 
Ο Ηλίας Σάρρας είχε εκφράσει εκείνη την εποχή τη πρόθεση για τη δημιουργία στην Ελλάδα μονάδας κατασκευής των γαλλικών αυτοκινήτων. Όμως αυτό το σχέδιο ουδέποτε πραγματοποιήθηκε. Μάλιστα εκείνη την περίοδο είχε επισκεφτεί τη χώρα μας ο Roland Peugeot, της οικογένειας που ίδρυσε τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία. Τον συνόδευε η σύζυγός του ενώ ήρθαν μαζί του και εννέα συνεργάτες επιτελείς του εργοστασίου. O R. Peugeot δεν συναντήθηκε μόνο με τον Ηλία Σάρρα, διευθυντή της ΙΜΠΟΡΤΕΞ Α.Ε., αλλά έγινε δεκτός και από τον Βασιλιά Κωνσταντίνο, μαζί με τον (υπηρεσιακό) Πρωθυπουργό κ. Ι. Παρασκευόπουλο.
Περί το 1974, στην εταιρία συμμετείχε και ο Ιωάννης Σάρρας, γιος του Ηλία Σάρρα. 
Mετά το 1968 η σειρά των μοντέλων Peugeot άρχισε να εμπλουτίζεται με νέα μοντέλα, όπως το μεγάλο "504" και το μεσαίο "304" (από το 1969). Το πρώτο είχε βασικό κινητήρα 1.800 κ.εκ, με ένα μεγαλύτερο στα 2.000 κ.εκ. να προστίθεται στα τέλη του 1970. Το δεύτερο είχε βασικό κινητήρα 1.300 κ.εκ. και αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένο στη χώρα μας. Επιπλέον, το 1972 παρουσιάστηκε το μικρό "104".
Κατά τη δεκαετία του '70 η εταιρία έπαψε να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που είχε στη χώρα μας κατά τη διάρκεια των '60s, όμως παρέμεινε δημοφιλής. 
Από τις αρχές του 1978 ήταν διαθέσιμο στην ελληνική αγορά και ένα νέο μοντέλο, το "305". Τυπικά αντικαθιστούσε το "304", το οποίο όμως διατίθετο παράλληλα ως τα τέλη του 1979 (στην έκδοση break ως το 1980). 
Το Peugeot 305 εισήχθη αρχικά στα 1.300 και 1.500 κ.εκ., στους 9 & 10 φορ. ίππους αντίστοιχα. Στις 23 Ιανουαρίου 1980 παρουσιάστηκε στη χώρα μας η έκδοση στα 1.127 κ.εκ. (8 φορ. ίππους), λόγω της αύξησης στη φορολογία των Ι.Χ. και στη τιμή των καυσίμων, λίγους μήνες πριν. 

Peugeot 305

Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρού Peugeot 205, το 1983, που όμως δεν έτυχε της προσοχής που του άξιζε στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του '80. Άλλωστε και η Peugeot εκείνη τη περίοδο δεν εμφάνιζε κάποια ιδιαίτερη δυναμική  στην εγχώρια αγορά. Μάλιστα από τα μέσα της δεκαετίας του '80 παρουσίασε σημαντική κάμψη στις πωλήσεις της. Από τις 1.137 μονάδες και ποσοστό 1.4% το 1985, έφτασε στις 443 μονάδες και ποσοστό 0.9% το 1987. Και αυτό παρά το γεγονός ότι πλέον διέθετε και νέο μοντέλο στην δημοφιλέστερη κατηγορία των μικρομεσαίων στους 8 φορ. ίππους (1.100 κ.εκ), το "309". 

Η εικόνα της άρχισε να βελτιώνεται από το 1989, χρονιά όπου τα ηνία της γαλλικής εταιρίας στη χώρα μας ανέλαβε η Lion Hellas A.E.
Η Peugeot θα επιστρέψει δυνατά στο παιχνίδι από τις αρχές της δεκαετίας του '90, κυρίως χάρη στη παρουσία του "106" στη γκάμα της. 
Το 2002 αποτέλεσε χρονιά σταθμό για τη Peugeot στην Ελλάδα, κερδίζοντας τη 2η θέση των πωλήσεων με 22.313 μονάδες και ποσοστό 8.3%. Υπεύθυνα για την επιτυχία ήταν τα "206" και "307". Το δεύτερο αποτέλεσε και το best seller των μικρομεσαίων μοντέλων εκείνη τη χρονιά. Στο τέλος του 2013 η Lion Hellas A.E. (του ομίλου Θεοχαράκη) έπαψε να αντιπροσωπεύει τα προϊόντα της Peugeot, με τη διανομή τους να έχει περάσει από 1/1/2014 στον όμιλο Συγγελίδη

Το Peugeot 404 αποτέλεσε ένα από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά αυτοκίνητα στη χώρα μας κατά τη δεκαετία του '60. Με κινητήρες στους 10 & 11 φορ. ίππους, ήταν διαθέσιμο σε όλους τους τύπους αμαξωμάτων (sedan, break, coupe, cabriolet).

Το Peugeot 307 (φωτογραφία) ήταν το δημοφιλέστερο μικρομεσαίο μοντέλο στη χώρα μας το 2002 και, μαζί με το μικρό 206, ώθησε την εταιρία στην 2η θέση των πωλήσεων.

Καταχωρήσεις της ΙΜΠΟΡΤΕΞ για δύο από τα δημοφιλή μοντέλα της Peugeot στη χώρα μας. To "403" (επάνω), τον Σεπτέμβριο του 1959 και το "304" (κάτω), τον Ιούλιο του 1970.








Β.Α
Έρευνα και αρχείο: Hellenic Motor History





No comments:

Post a Comment