Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2018

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1978. Η ανοδική πορεία και το ρεκόρ πωλήσεων.


Η αύξηση στη ζήτηση καινούργιων αυτοκινήτων ήταν έντονη στη χώρα μας ήδη από τα μέσα τη δεκαετίας του '70. 
Το 1978 η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων, σημείωσαν αύξηση κατά 21% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Συνολικά ταξινομήθηκαν 119.814 μονάδες, έναντι 98.924 το 1977. 'Ηταν η πρώτη φορά που η εγχώρια αγορά υπερέβαινε τις 100.000 μονάδες, με το 1978 να αποτελεί χρονιά ρεκόρ μέχρι και το 1990
Έως τα τέλη του έτους, κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 1.050.022 αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών (επιβατικά, λεωφορεία, φορτηγά). Από αυτά, τα 728.161 αφορούσαν τα επιβατικά, εκ των οποίων τα 700.698 ήταν ιδιωτικής χρήσης. 
Στη περιφέρεια πρωτευούσης κυκλοφορούσαν 421.443 επιβατικά ιδιωτικής & δημόσιας χρήσης (ταξί). 
Η μεγάλη πλειοψηφία αφορούσε τα επιβατικά στους 8 φορολογίσιμους ίππους, με 315.791 τέτοια αυτοκίνητα. Ακολουθούσαν αυτά των 9 φορ. ίππων, με 85.394 αυτοκίνητα.
Το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς ανακοινώθηκαν μέτρα για τον προσδιορισμό του εισοδήματος με τα τεκμήρια της περιουσίας και των δαπανών. Σε αυτά περιλαμβάνονταν, φυσικά, και τα αυτοκίνητα. Η δαπάνη για αυτά καθορίστηκε βάσει της φορολογικής ισχύος, από 7 έως 23 ίππους και άνω, με προσαύξηση που καθόριζαν ειδικοί συντελεστές (από 7 έως 12 μονάδες ανάλογα την κατηγορία). Εάν μια οικογένεια διέθετε δεύτερο Ι.Χ, τότε υπήρχε προσαύξηση της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης κατά 20% ενώ για κάθε επιπλέον αυτοκίνητο, η προσαύξηση στη τεκμαρτή δαπάνη ήταν στο 40%.
Στη κούρσα των πωλήσεων, η Fiat κατάφερε να τερματίσει πρώτη για ακόμα μια φορά. 
Εκείνη τη χρονιά, η ιταλική εταιρεία ταξινόμησε 16.153 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, με μερίδιο αγοράς 13.5%. Η Fiat διέθετε άλλωστε και τα περισσότερα αυτοκίνητα επί του συνόλου των κυκλοφορούντων εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. 
Στη δεύτερη θέση ήρθε η Opel, με 14.438 πωλήσεις και μερίδιο 12.1%. Ακολούθησε η Ford που βρέθηκε στην τρίτη θέση με 11.185 πωλήσεις και 9.3%. 
Η Seat ήρθε στη 4η θέση με 9.723 πωλήσεις και 8.1%, ενώ η Datsun συμπλήρωσε τη πρώτη πεντάδα, με 7.270 πωλήσεις. Oι πωλήσεις της ήταν ελαφρώς βελτιωμένες (+2.5%), όμως το ποσοστό της υποχώρησε στο 6.1% από 7.2% την προηγούμενη χρονιά.
Η Τoyota ήταν έκτη σε πωλήσεις στην Ελλάδα το 1978, με 7.073 μονάδες και μερίδιο 5.9%. Και οι τρεις παραπάνω εταιρείες έπεσαν κατά μία θέση στην κατάταξη, λόγω της σημαντικής ανόδου που παρουσίασε η Ford.
Συνολικά διατέθηκαν 20.658 ιαπωνικά επιβατικά στη χώρα μας εκείνη τη χρονιά, που κάλυψαν το 17.2% της αγοράς. Σε σχετικά χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων από την Ανατολική Ευρώπη, που κάλυψαν το 9.1% με 10.915 μονάδες. Πάντως οι συνολικές τους επιδόσεις ήταν σαφώς βελτιωμένες έναντι του 1977 (+69.5%), που οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 6.440 μονάδες με ποσοστό 6.5%.  Η δημοφιλέστερη ανατολική φίρμα ήταν η Zastava που είχε έντονα ανοδικές τάσεις (+107.8%) και βρέθηκε στην 7η θέση με 5.891 πωλήσεις και μερίδιο 4.9%. Αύξηση κατέγραψε και η Lada (+50.1%), που βρέθηκε στην 12η θέση. 
Την λίστα με τις δέκα δημοφιλέστερες εταιρείες στη χώρα μας το 1978, ανέλαβαν να συμπληρώσουν οι Γάλλοι. Η Peugeot ήρθε στην όγδοη θέση, με 4.898 πωλήσεις και ποσοστό 4.1%. Στην ένατη θέση βρίσκουμε τη Citroen με 4.579 πωλήσεις (3.8%), ενώ δέκατη στη γενική κατάταξη ήταν η Simca-Chrysler με 4.464 πωλήσεις (3.7%). Από τις τρεις, μόνο η Peugeot κέρδισε έδαφος σε σχέση με το προηγούμενο έτος (9η το 1977), ενώ οι άλλες δύο έχασαν τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και σε ποσοστό επί του συνόλου. Με την αγορά σε ανοδική τροχιά, ήταν από τις λίγες εταιρείες με αρνητικό πρόσημο. Η Citroen είχε οριακή πτώση των πωλήσεών της, όμως το ποσοστό της υποχώρησε στο 3.8% από 4.7% την προηγούμενη χρονιά. Σημαντικότερες απώλειες είχε η Simca-Chrysler. 

Αναλυτικότερα,  η εικόνα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου το 1978 παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα. Aποκλειστικά στο Hellenic Motor History, οι 20 πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες, το ποσοστό τους καθώς και η επίδοσή τους σε σχέση με το προηγούμενο έτος. 


H Fiat κυριάρχησε στην ελληνική αγορά το 1978, καλύπτοντας το 13.5% επί του συνόλου. Το μικρό "127" και το μικρομεσαίο "128" (φωτό) αποτελούσαν τα best seller της ιταλικής εταιρείας στη χώρα μας, ενώ στην μεσαία κατηγορία διέθετε το επιτυχημένο "131".




H Opel διατήρησε τη 2η θέση και το 1978, πετυχαίνοντας 14.438 πωλήσεις. Μεγάλη εμπορική επιτυχία αποτελούσε το Kadett 3ης γενιάς (φωτό) με κινητήρες 1.000 & 1.200 κ.εκ. Υπήρχε επίσης το μεγαλύτερο Ascona, με βασικό κινητήρα στα 1.200 κ. εκ. 
(8 φορ. ίπποι).

H Ford σημείωσε μεγάλη αύξηση των πωλήσεων της στη χώρα μας το 1978, κατακτώντας την 3η θέση από 6η που ήταν το προηγούμενο έτος. Διέθετε επιτυχημένα μοντέλα στις πλέον εμπορικές κατηγορίες, όπως το μικρό Fiesta (φωτο), το μικρομεσαίο Escort με βασικό κινητήρα στους 8 φορ. ίππους (1.1) αλλά και τα μεσαία Cortina & Taunus από τα 1.300 κ.εκ (9 φορ. ίπποι).

To 1978 ήταν το τελευταίο έτος διάθεσης του επιτυχημένου στην Ελλάδα Datsun 120Y (φωτό), με τον κινητήρα των 1.171 κ.εκ, αλλά και του μικρότερου 100A F-II. Η Datsun παρέμεινε η δημοφιλέστερη ιαπωνική φίρμα στη χώρα μας και βρέθηκε στη 5η θέση των πωλήσεων (από 4η το 1977).

H Peugeot αποτέλεσε την γαλλική εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα μας το 1978. Εκείνη τη χρονιά διέθετε το ολοκαίνουργιο "305", με βασικό κινητήρα 1.290 κ. εκ. στους 9 φορ. ίππους. Έτσι, κατέλαβε την 8η θέση (από την 9η το '77) με αύξηση στο μερίδιο της. 






Β.Α
© Hellenic Motor History
Στοχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: EΛ.ΣΤΑΤ.
Στοχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου