Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2022

Austin Rover - "BΙΑΜΑΞ" Α.Ε, δεκαετία '80. Η βρετανική αυτοκρατορία αντεπιτίθεται.




 

Τα βρετανικά αυτοκίνητα υπήρξαν ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '60 και του '70. Μεταξύ των πιο επιτυχημένων εταιρειών ήταν οι Austin και Morris του ομίλου της British Motor Corporation (BMC), που αργότερα εξελίχθηκε στην British Leyland Motor Corporation (BLMC). Την εισαγωγή και πώληση των αυτοκινήτων των δύο εταιρειών είχαν αναλάβει κατά καιρούς ονόματα όπως ο Κωνσταντίνος Ταμβακόπουλος και οι αδελφοί Δούκα, ενώ αργότερα τα ηνία πήρε η "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ" Α.Ε, μέτοχος της οποίας ήταν ο Σωκράτης Κ. Φωστηρόπουλος (μεταξύ άλλων). Τo 1977 η επιχείρηση εξαγοράστηκε από τον Κωνσταντίνο Φωστηρόπουλο και ως την άνοιξη του 1978 είχε περάσει στο δίκτυό της το σύνολο των εταιρειών της BLMC. Εκείνη την εποχή η πορεία της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ελληνική αγορά ήταν πτωτική. Το 1981 βρέθηκε πια στο περιθώριο της εγχώριας αγοράς, με ποσοστό 0.4%, ενώ στην συνέχεια ήταν πλέον εκτός παιχνιδιού και την περίοδο 1983-1984 το ποσοστό της ήταν μηδενικό. Τίποτα δεν θύμιζε το ένδοξο παρελθόν, εκτός από τα εκατοντάδες χιλιάδες βρετανικά αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους από τις προηγούμενες δεκαετίες. 

Τον Ιανουάριο του 1985 η "Biamax" A.E (ή "Βιαμαξ" Α.Ε) του Κωνσταντίνου Φωστηρόπουλου ανακοίνωσε την συγχώνευση της "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ" Α.Ε σε αυτή, οπότε και εκπροσωπούσε πλέον το Austin Rover Group στην Ελλάδα. H Βιαμαξ δεν χρειάζεται συστάσεις, εφόσον αποτελεί ένα από τα θρυλικά ονόματα στον χώρο του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. H ονομασία Austin Rover είχε προκύψει τo 1982 στα πλαίσια εξυγίανσης της προβληματικής British Leyland. To φθινόπωρο του 1985 ξεκίνησε επίσημα στην χώρα μας η προώθηση του Austin Metro, με κεντρικό σλόγκαν "ένα από τα πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα της Ευρώπης". Η διαφημιστική καμπάνια της Bιαμαξ ήταν έντονη και αφορούσε την ανανεωμένη έκδοση του βρετανικού supermini, που είχε παρουσιαστεί αρχικά τo φθινόπωρο του 1980 αλλά δεν ευτύχισε να έχει παρουσία στην ελληνική αγορά. Ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα των 998 cc (7 φορ. ίπποι) και αμάξωμα 3 ή 5 θυρών. Μέχρι τα τέλη του έτους η Austin είχε πετύχει στην Ελλάδα 130 πωλήσεις (σχεδόν στο σύνολο Metro) με μερίδιο 0.2%. Το ποσοστό ήταν βέβαια πενιχρό, όμως αφορούσε τους τελευταίους μόνο μήνες του έτους και επιπλέον έβγαλε την φίρμα από την πλήρη ανυπαρξία! 


(φωτογραφία: 4Τροχοί 12/'85)


To 1986 αποτέλεσε την χρονιά που η επιστροφή των βρετανικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά ήταν γεγονός. Η Austin κατέκτησε μερίδιο 1.4%, επίδοση κοντά στα ποσοστά που κατείχε στα τέλη της δεκαετίας του '70. Στην συνέχεια η γκάμα της Austin στην Ελλάδα εμπλουτίστηκε με το μεσαίο οικογενειακό Montego, με βασικό κινητήρα στα 1.275 cc (9 φορ. ίπποι) και δύο επιπλέον εκδόσεις του Metro. To MG Metro Turbo 1.3 και τo Metro Surf 1.0 που αποτελούσε την πιο προσιτή εκδοχή του μοντέλου και ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά σε 5θυρο αμάξωμα. Η τιμολογιακή πολιτική της Bιαμαξ αποδείχθηκε εξαιρετικά ανταγωνιστική και μάλιστα σε μια δύσκολη εποχή για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Το γεγονός αυτό ανέδειξε την Austin Rover σε πρωταγωνίστρια το 1987. Η δυναμική πορεία που ανέπτυξε ήταν φανερή ήδη από τους πρώτους μήνες του έτους. Στο πρώτο τετράμηνο οι πωλήσεις της είχαν υπερβεί ήδη τις  συνολικές πωλήσεις του 1986. Στο σύνολο του έτους κατέκτησε την πέμπτη θέση στην γενική κατάταξη, με ποσοστό 6.3% και 3.193 πωλήσεις (+259.6%)! 
Τα Austin Metro & Montego ήταν ανάμεσα στα πιο επιτυχημένα μοντέλα της χρονιάς. Το Montego ήταν το τρίτο δημοφιλέστερο στην κατηγορία των 1.300 cc, πίσω από τα Nissan Sunny και Toyota Corolla. Aν και σε απόλυτα νούμερα τα μεγέθη της ελληνικής αγοράς εκείνη την εποχή ήταν μικρά, το ποσοστό αυτό αποτελούσε μια εξαιρετική επίδοση για την βρετανική εταιρεία. Ακόμα και στην Γαλλία που ήταν μια "καλή" αγορά για την Austin Rover, το ποσοστό της το 1987 ανήλθε σε μόλις 1.9% και κατέκτησε την όγδοη θέση. 
Το 1988 υπήρξαν σημαντικές απώλειες (-44.0%) και βρέθηκε στην ενδέκατη θέση των πωλήσεων, όμως το ποσοστό της παρέμεινε στο αξιοπρεπές 3.1% της αγοράς. Η παραιτέρω πτώση που σημειώθηκε το 1989 επανέφερε την εταιρεία σε χαμηλά επίπεδα, με μερίδιο 0.9%. Όμως ήδη η φίρμα βρισκόταν σε φάση αναδιοργάνωσης (για ακόμα μια φορά), με την σταδιακή απόσυρση του ονόματος Austin και την μετονομασία των μοντέλων της σε Rover. Άλλωστε έως τότε τα μοντέλα της έδειχναν τα χρόνια τους και το Rover Group (όπως είχε μετονομαστεί η British Leyland) θα παρουσίαζε την νέα γενιά αυτοκινήτων του ομίλου. 

Η "Βιαμαξ" A.E ανέλαβε την αντιπροσωπεία της Austin Rover στα μέσα της δεκαετίας του '80 και έβαλε ξανά τα βρετανικά αυτοκίνητα στον χάρτη της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, μετά από αρκετά χρόνια απουσίας. Τα Metro και Montego ήταν τα μοντέλα που ανανέωσαν την εικόνα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στους ελληνικούς δρόμους, αποτελώντας ιδιαίτερα ελκυστικές προτάσεις εκείνη την εποχή, λόγω και της ανταγωνιστικής τιμής τους. Μετά την δυναμική επανεμφάνιση της Austin, ακολούθησε η σταδιακή υποχώρηση των πωλήσεων που όμως ήταν πρόσκαιρη. H νέα γενιά μοντέλων της Rover θα διατηρούσε τους Βρετανούς εντός παιχνιδιού κατά την δεκαετία του '90, με ικανοποιητικά ποσοστά (περισσότερα σχετικά εδώ).




To Austin Montego εισήχθη στην Ελλάδα με τους κινητήρες στα 1.275 cc (sedan) και 1.598 cc (sedan & station wagon). Αποτέλεσε ένα από τα πιο επιτυχημένα μεσαία οκογενειακά στην Ελλάδα στους 9 φορ. ίππους, την περίοδο 1987-1988. 




  • Περισσότερα για τα βρετανικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα την δεκαετία του '60 & '70 μπορείτε να διαβάσετε εδώ
  • Σχετικά με την BIAMAΞ και την οικογένεια Φωστηρόπουλου μπορείτε να διαβάσετε εδώ (με την ευγενική συνδρομή του Κωνστ. Σ. Φωστηρόπουλου).




B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2022) 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ  







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου