Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2022

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1983. Ακόμα πιο ακριβά αυτοκίνητα και πτώση των πωλήσεων.

 


Πτωτικά κινήθηκε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1983. Βασική αιτία στάθηκε η υποτίμηση της δραχμής κατά 15% έναντι του δολαρίου, στις 10 Ιανουαρίου 1983. Η απόφαση αυτή πάρθηκε με στόχο τον περιορισμό των  εισαγωγών σε είδη διατροφής και άλλα ξένα προϊόντα. Φυσικά υπήρξαν αρνητικές συνέπειες στον χώρο του αυτοκινήτου. Το σοκ που δημιουργήθηκε στους καταναλωτές οδήγησε σε ουρές έξω από τις εκθέσεις αυτοκινήτων και στην «αναγκαστική» αγορά των διαθέσιμων αποθεμάτων, ώστε να αποφύγουν τις αυξήσεις το επόμενο διάστημα. Βέβαια υπήρξαν περιπτώσεις που οι αγοραστές υποχρεώθηκαν σε επιπλέον επιβάρυνση για την άμεση παράδοση του οχήματος, κάτι που «αποδέχονταν» υποχρεωτικά. Ένας λόγος ήταν πως οι έμποροι άρχισαν να εξαντλούν τα νόμιμα όρια κέρδους (κάτι που δεν γινόταν απαραίτητα έως τότε). Επιπλέον, όσοι είχαν παραγγείλει αυτοκίνητο αλλά αυτό δεν είχε ακόμα εισαχθεί στην Ελλάδα ήταν πλήρως εκτεθειμένοι στην συνολική αύξηση της τελικής τιμής. Μέσα σε αυτό το κλίμα η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου δέχτηκε ακόμα ένα πλήγμα, επιπρόσθετα σε όσα είχαν προηγηθεί από το καλοκαίρι του 1979.  

Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων για όλο το 1983, ανήλθαν σε 61.549 μονάδες έναντι 79.981 την προηγούμενη χρονιά (-23.0%). Η Nissan επέστρεψε στην κορυφή με μερίδιο αγοράς 12.1% και 7.454 μονάδες, αν και είχε απώλειες -25.2%. O Θεοχαράκης παρουσίασε την άνοιξη του ’83 την νέα γενιά του Nissan Cherry, ενώ ήδη διέθετε την νεότερη γενιά του πολύ επιτυχημένου Sunny. Η Opel βρέθηκε στην δεύτερη θέση των πωλήσεων, με συνολικά 6.157 μονάδες και ποσοστό 10.0%. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι δύο πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες, συναρμολογούσαν τα αυτοκίνητά τους στην Ελλάδα (“Teocar” & “G.M. Hellas”) και κατά συνέπεια είχαν πιο ανταγωνιστικές τιμές και ευνοϊκότερους όρους αγοράς έναντι του ανταγωνισμού. 

Η Ford ήταν η πρωταθλήτρια των πωλήσεων στην χώρα μας το 1982, όμως κατά το εξεταζόμενο έτος κατέγραψε σημαντικές απώλειες (-45.3%) και τερμάτησε τρίτη στην γενική κατάταξη, με 5.557 μονάδες και ποσοστό 9.0%. Η Toyota ακολούθησε με σχετικά μικρή διαφορά στην τέταρτη θέση. Κατέκτησε μερίδιο 8.5% με 5.221 πωλήσεις (-29.8%). Σημαντικές απώλειες είχε και η Honda, που συπλήρωσε την πρώτη πεντάδα στην κατάταξη. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 4.986 μονάδες έναντι 7.750 την προηγούμενη χρονιά (-35.7%). Αντίστοιχα μειωμένο ήταν και το ποσοστό της, αν και παρέμεινε σε αξιόλογα επίπεδα, με 8.1% από 9.7% που πέτυχε το 1982. 

H Opel κατέκτησε την 2η θέση στην χώρα μας το 1983, με αιχμή το Kadett. Aν και οι πωλήσεις της ήταν μειωμένες σε σχέση με το 1982 (-17.7%), κατάφερε να αυξήσει το ποσοστό της από 9.4% σε 10.0%. 



Κόντρα στο γενικότερο κλίμα, η Renault πέτυχε ανοδική πορεία. Η γαλλική εταιρεία είχε μια καλή χρονιά το 1982, που βρέθηκε για πρώτη φορά στην χώρα μας ανάμεσα στις δέκα δημοφιλέστερες της αγοράς. Το 1983 οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 35.8%, με 4.828 μονάδες έναντι 3.554 την προηγούμενη χρονιά. Παράλληλα ανέβηκε μια θέση και βρέθηκε έκτη στην κατάταξη. Σημαντικό μερίδιο της επιτυχίας της οφείλεται στα μικρομεσαία μοντέλα R9/R11, στην κατηγορία των 8 φορ. Ίππων (1.100 cc).  

Συνολικά οι φίρμες με προέλευση από την Δυτική Ευρώπη είχαν πτώση κατά το 1983, με 27.818 μονάδες (-24.0%) και μερίδιο 45.2% της ελληνικής αγοράς (-0.6%). Μεγαλύτερη πτώση είχαν οι κατασκευαστές ιαπωνικής προέλευσης, με συνολικά 24.582 πωλήσεις (-33.1%) και το μερίδιό τους στο 39.9% από 46.0% που κατείχαν το 1982 (-6.1%). Αντίθετα, οι εταιρείες με προέλευση από την Ανατολική Ευρώπη είχαν όφελος από το νέο τοποίο που διαμορφώθηκε στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Τα προσιτά αυτοκίνητα του Ανατολικού Μπλοκ κατέκτησαν το 13.7% επί του συνόλου, όταν το προηγούμενο έτος κατείχαν μόλις το 8.0%. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 8.414 μονάδες έναντι 6.373 το 1982 (+32.0%). Πρώτη μεταξύ αυτών ήταν η Lada, που τερμάτησε έβδομη με 4.756 μονάδες (+40.1%) και το 7.7%. Ανοδικά κινήθηκε και η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με 13.593 (+14.0%), που κάλυψαν το 18.1% επί του συνόλου των επιβατικών αυτοκινήτων το 1983. 

Το 1983 αποτέλεσε ακόμα μια δύσκολη χρονιά για την αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα, που λειτούργησε υπό αντίξοες συνθήκες για όλη την δεκαετία του '80. Όπως συνήθως, το κράτος αντιδρούσε αιφνιδιαστικά με διάφορες πολιτικές που επηρέαζαν αρνητικά τον κλάδο του αυτοκινήτου, είτε με άμεσο είτε με έμμεσο τρόπο. Η συναλλαγματική δαπάνη για την εισαγωγή αυτοκινήτων το 1983 ανήλθε σε περίπου 164.2 εκατομμύρια δολάρια. Ο γενικός μέσος όρος τιμών στα επιβατικά αυτοκίνητα αυξήθηκε κατά 22% στο σύνολο του έτους, με σημαντική άνοδο σε όλες τις κατηγορίες ανεξαιρέτως. 

Στον πίνακα που ακολουθεί δημοσιεύονται οι 20 πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στην Ελλάδα το 1983, αποκλειστικά στο Hellenic Motor History.

Πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων το 1983 (καινούργια)

Θέση

Μάρκα

Πωλήσεις

%

1

Nissan

7.454

12.1

2

Opel

6.157

10.0

3

Ford

5.557

9.0

4

Toyota

5.221

8.5

5

Honda

4.986

8.1

6

Renault

4.828

7.8

7

Lada

4.756

7.7

8

Zastava

2.753

4.5

9

Mitsubishi

2.473

4.0

10

Fiat

2.281

3.7

11

Citroen

2.080

3.4

12

Mazda

1.671

2.7

13

BMW

1.447

2.4

14

Suzuki

1.307

2.1

15

Peugeot

1.145

1.9

16

Volkswagen

1.090

1.8

17

Subaru

877

1.4

18

Autobianchi

795

1.3

19

Skoda

730

1.2

20

Audi

673

1.1



Καταχώρηση της "MAVA" A.E για τα γρήγορα μοντέλα της Renault με Turbo, το καλοκαίρι του 1983. Η γαλλική εταιρεία επιδείκνυε πράγματι δύναμη στην ελληνική αγορά εκείνη την περίοδο, με σημαντική αύξηση στις πωλήσεις της. Έστω και αν αυτό το όφειλε στις πιο ταπεινές (και προσιτές) εκδόσεις των μοντέλων της.






B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2022)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Με πληροφορίες από την εφημερίδα "Το Βήμα" και το περιοδικό 4Τροχοί.




Τα στοιχεία πωλήσεων έχουν παραχωρηθεί στο Hellenic Motor History από τον ΣΕΑΑ, αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του γράφοντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου