Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022

Trabant. Το πιο φτηνό αυτοκίνητο στην ελληνική αγορά.

 


Δεν χρειάζεται να γραφτούν πολλά για το Trabant. To μικρό δίχρονο αυτοκίνητο της Ανατολικής Γερμανίας, έχει περάσει στην ιστορία ως ένα από τα σύμβολα του υπαρκτού σοσιαλισμού. Με την πτώση του Τείχους του Βερολίνου (Νοέμβριος 1989), το Trabant έγινε ευρέως γνωστό και στους Δυτικούς. Δύο χρόνια αργότερα η εικόνα του κοσμούσε το άλμπουμ των U2, "Achtung Baby", που έχει πουλήσει 18 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. 

H απόκτηση ενός Trabant μπορεί να αποτελούσε "όνειρο" για τους ανατολικογερμανούς, με λίστες αναμονής πολλών ετών, όμως η παραγωγή του δεν ήταν αποκλειστικά για εσωτερική κατανάλωση. Εκτός από τις εξαγωγές σε άλλες σοσιαλιστικές χώρες, στην μακρόχρονη ιστορία του μοντέλου υπήρξαν και περιπτώσεις εξαγωγών σε δυτικές αγορές. Η Ελλάδα ήταν μια αυτές τις περιπτώσεις. Tο βασικό πλεονέκτημα όλων των αυτοκινήτων του Ανατολικού Μπλοκ ήταν η χαμηλή τιμή αγοράς. Στην περίπτωση του Trabant η τιμή ήταν πραγματικά πολύ χαμηλή. Σε καμία από τις δυτικές χώρες που είναι γνωστό ότι έγιναν επίσημα εξαγωγές δεν φαίνεται να έκανε επιτυχία, έστω και σε περιορισμένο βαθμό. Εξαίρεση δεν αποτελεί η χώρα μας. Επίσημα στοιχεία πωλήσεων δεν υπάρχουν, εφόσον η φίρμα απουσιάζει από τα στατιστικά του ΣΕΑΑ (πιθανότατα οι πωλήσεις της περιλαβάνονται στις "λοιπές μάρκες"). Τα πρώτα Trabant ήρθαν στην χώρα μας την δεκαετία του '60 (Trabant 600), με πρώτη αντιπροσωπεία την "ΕΤ.Ε.Α" Ο.Ε, που έφερνε παράλληλα στην χώρα μας τα επιβατικά Wartburg και τα ελαφρα φορτηγά Barkas, επίσης από την Ανατολική Γερμανία. Στην συνέχεια ανέλαβε ο Ηλίας Καμμένος, χωρίς να είναι σίγουρο το πότε ακριβώς συνέβη αυτό. Άλλωστε το πιο πιθανό είναι πως η εισαγωγή του Trabant στην χώρα μας δεν ήταν συνεχής, είτε λόγω περιορισμένης ζήτησης είτε λόγω αδυναμίας από το εργοστάσιο. Όμως γύρω στα τέλη της δεκαετίας του '70 έως τις αρχές της δεκαετίας του '80, υπήρξε σχετικά έντονη προώθηση του Trabant 601 από την "ΕΨΙΛΟΝ" Α.Ε του Συγκροτήματος Καμμένου. Η εικονιζόμενη διαφημιστική καταχώρηση είναι από το καλοκαίρι του 1980 και ο τίτλος περιγράφει την πραγματικότητα. Το Trabant ήταν το πιο φτηνό αυτοκίνητο στην ελληνική αγορά. Η έκδοση saloon στοίχιζε μόλις 216.000 δρχ, η έκδοση station 227.000 δρχ και η έκδοση "jeep¨ (που δεν αναφέρεται στην καταχώρηση) 249.500 δρχ. Συγκριτικά, η τιμή ενός Fiat 126 Personal ήταν στις 250.000 δρχ. 

Το Trabant διατήρησε τον τίτλο του πιο φτηνού αυτοκινήτου και το επόμενο διάστημα, όμως ήταν εύλογο πως ακόμα και σε μια αγορά με αρκετές ιδιατερότητες, όπως η ελληνική, δεν μπορούσε να σταθεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο. 


Ενοικιαζόμενα Trabant τύπου "jeep" στην Κω το 1986 (photo: αρχείο TedXopl2009)







B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2022)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου