Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2021

Η ελληνική αγορά συτοκινήτου το 2020. Η συνολική εικόνα των πωλήσεων και οι απώλειες των εταιρειών

 

Όπως ήταν αναμενόμενο, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου υπέστη σοβαρές απώλειες την χρονιά που μας πέρασε. Τα ολικά lockdown καθώς και τα υπόλοιπα περιοριστικά μέτρα που ελήφθησαν κατά την διάρκεια της χρονιάς, λόγω της πανδημίας COVID-19, δημιούργησαν πρωτοφανείς συνθήκες σε όλη την Ευρώπη και, βέβαια, η χώρα μας δεν θα μπορούσε να αποτελεί την εξαίρεση. Το 2020 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα υποχώρησαν κατά 29.0%, με συνολικά 80.977 μονάδες από 114.109 το 2019. Τον Δεκέμβριο ταξινομήθηκαν 6.443 αυτοκίνητα, έναντι 6.597 τον ίδιο μήνα το 2019 (-2.3%). Δεδομένων των συνθηκών η επίδοση αυτή κρίνεται ως αρκετά καλή. Στην κορυφή τον τελευταίο μήνα του έτους ήρθε η Nissan με 645 πωλήσεις (10.0%), ενώ στην 2η θέση ακολούθησε με μικρή διαφορά η Toyota με 631 πωλήσεις (9.8%) και στην 3η θέση η Fiat με 497 πωλήσεις (7.7%). Η Peugeot ήρθε στην 4η θέση του Δεκεμβρίου με μόλις... ένα αυτοκίνητο λιγότερο, στις 496 μονάδες (7.7%). 

Είναι εύλογο ότι σχεδόν όλες οι εταιρείες του χώρου έκλεισαν την χρονιά με αρνητικό πρόσημο. Χαρακτηριστικό είναι πως η πρώτη πεντάδα έμεινε αμετάβλητη σε σχέση με το 2019. Η Toyota αναδείχθηκε για ακόμα μια φορά η πρωταθλήτρια της εγχώριας αγοράς, με 10.293 μονάδες και μερίδιο 12.7% έναντι 12.581 το προηγούμενο έτος (-18.4%). Η Peugeot διατήρησε την δυναμική της, έχοντας εξασφαλίσει με άνεση της 2η θέση για το σύνολο της χρονιάς. Η γαλλική εταιρεία πέτυχε 7.925 πωλήσεις και μερίδιο 9.8% έναντι 9.827 και 8.6% πέρσι (-19.4%). Η Volkswagen παρέμεινε στην 3η θέση της γενικής κατάταξης, όμως υπέστη μεγαλύτερη πτώση με συνολικά 6.890 πωλήσεις έναντι 9.463 το 2019 (-27.2%). Το ποσοστό της ανήλθε στο 8.5% από 8.3%. Χειρότερα ήταν τα πράγματα για την Hyundai, που είχε πτώση κατά 34.0% με 5.224 μονάδες και 6.5% από 7.921 και 6.9% το προηγούμενο έτος. Η επίδοση αυτή ήταν αρκετή ώστε να παραμείνει στην 4η θέση, με σχετική άνεση. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε και φέτος η Opel, η οποία σημείωσε πτώση κατά 31.9% με 5.050 μονάδες έναντι 7.413. Όπως στην περίπτωση της Hyundai, έτσι και η Opel σημείωσε μικρή υποχώρηση στο ποσοστό της, με 6.2% από 6.5% το 2019. 


Στις επόμενες θέσεις υπήρξαν ανακατατάξεις. Το 2019 η Nissan είχε βρεθεί στην 9η θέση των πωλήσεων, με 6.322 μονάδες και μερίδιο αγοράς 5.5%. Το 2020 οι πωλήσεις της υποχώρησαν κατά 23.2%, με  4.857 μονάδες, όμως βρέθηκε στην 6η θέση με το μερίδιό της στο 6.0%. Αιτία ήταν η κάθετη πτώση στις πωλήσεις της Fiat (-61.3%) η οποία κατείχε την 6η θέση την προηγούμενη χρονιά, όμως το 2020 έπεσε στην 13η θέση της γενικής κατάταξης. Η ιταλική εταιρεία προφανώς επηρεάστηκε αρνητικά και από τις έκτακτες περιστάσεις που επικράτησαν στην γειτονική μας χώρα, μέσα στο έτος που πέρασε. H Fiat πέτυχε 2.834 πωλήσεις και 3.5% από 7.319 και 6.4% το 2019. Η Citroen κατάφερε να διατηρήσει την 7η θέση που κατείχε πέρσι, παρά την σημαντική πτώση που σημείωσε (-45.2%). Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 3.818 με μερίδιο 4.7% έναντι 6.963 και 6.1%. Η Suzuki παρέμεινε και αυτή σταθερή, διατηρώντας την 8η θέση που κατείχε πέρσι, ενώ οι πωλήσεις της συρρικνώθηκαν κατά 43.2%. Διέθεσε συνολικά 3.607 αυτοκίνητα έναντι 6.504 πέρσι, ενώ το ποσοστό της μειώθηκε σε 4.6% από 5.7%. 

Η Mercedes είχε πτώση κατά 20.3%, όμως βρέθηκε στην 9η θέση από την 10η που ήταν το 2019. Μια θέση επάνω και η Renault, η οποία συμπλήρωσε την πρώτη δεκάδα της κατάταξης, ενώ πέρσι είχε βρεθεί στην 11η θέση. Οι πωλήσεις της πάντως ήταν μειωμένες κατά 24.0%. Η Skoda ανέβηκε δύο θέσεις, τερματίζοντας 11η από 13η την προηγούμενη χρονιά. Μεγάλες αντοχές επέδειξε η BMW, με τις πωλήσεις μειωμένες μόλις κατά 7.0% και 3.158 μονάδες έναντι 3.394 . Ηταν η εταιρεία με το μικρότερο ποσοστό πτώσης μεταξύ των είκοσι πρώτων σε πωλήσεις το 2020. Αναμφίβολα μια δύσκολη χρονιά με το αρνητικό πρόσημο να είναι ο κανόνας. Όμως, όπως σε όλες τις περιπτώσεις, πάντα υπάρχουν οι εξαιρέσεις. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτές αφορούν κυρίως τις Jeep και Land Rover. H πρώτη σημείωσε άνοδο 53.8% (!), με 912 πωλήσεις έναντι 593 πέρσι. Η Jeep αύξησε το ποσοστό της σε 1.1% από 0.5% και βρέθηκε από την 23η θέση στην 21η. Τα βρετανικά εκτός δρόμου πέτυχαν 365 πωλήσεις έναντι 319 πέρσι (+14.4%) και η Land Rover ήρθε στην 24η θέση από την 26η που κατείχε το 2019. Φυσικά δεν πρέπει να παραλείψουμε την Tesla, που διέθεσε  συνολικά 22 αυτοκίνητα ενώ η επίδοσή της το 2019 ήταν μόλις... 2 αυτοκίνητα! Το ποσοστό της παρέμεινε μηδενικό, όμως πρακτικά πρόκειται για μια αύξηση κατά... 1000.0%. 

Τα βενζινοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα κάλυψαν το 53.2% της εγχώριας αγοράς για όλο το έτος, ενώ τα πετρελαιοκίνητα το 27.5%. Τα υβριδικά (HEV) πέτυχαν μια ικανοποιητική επίδοση, με το ποσοστό τους στο 14.5%, ενώ τα ηλεκτρικά (BEV, PHEV) περιορίστηκαν στο 2.6%. 

Ο πίνακας που ακολουθεί δείχνει αναλυτικά την εικόνα της αγοράς στην Ελλάδα για το 2020. Εκτός από τις εταιρείες που αναφέρθηκαν ήδη, μεγάλη πτώση παρουσίασαν οι Seat (-48.4%), Mitsubishi (-38.4%), Mazda (-34.6%) και Audi (-32.9%).






Β.Α
 Hellenic Motor History © (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου