Κυριακή 1 Μαΐου 2022

FIAT: 110 χρόνια δυναμικής παρουσίας στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.




Tα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα, το αυτοκίνητο στην Ελλάδα ήταν ελάχιστα διαδεδομένο. Μέλη της βασιλικής οικογένειας και διάφοροι εύποροι αστοί ήταν από τους λίγους τυχερούς ιδιοκτήτες του νέου μέσου. Τα πρώτα βήματα του αυτοκινήτου στην Ελλάδα έγιναν σε ένα περιβάλλον πολιτικής αστάθειας αλλά και πολεμικών συγκρούσεων. Όμως μέσα σε όλα αυτά το κράτος δεν έμεινε αμέτοχο. Τον Δεκέμβριο του 1909, ο υπουργός Oικονομίας Αθανάσιος Ευταξίας κατέθεσε στη βουλή νομοσχέδιο ώστε να φορολογήσει τα αυτοκίνητα με δασμούς 500 έως 1.000 δρχ. ανάλογα την ιπποδύναμη τους. Κατά την διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων, το αυτοκίνητο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Ελληνικό Στρατό. Εκτός από τα φορτηγά που είχε στην κατοχή του, παραμονές του Α' Βαλκανικού πολέμου, το υπουργείο των Στρατιωτικών καλούσε τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων προς επίταξη των οχημάτων τους, με την διαταγή υπ.αριθμ. 695 τον Σεπτέμβριο του 1912. Η Ελλάδα βρισκόταν σε εμπόλεμη κατάσταση από τις 5 Οκτωβρίου, ως μέλος της Βαλκανικής Συμμαχίας (Σερβία, Βουλγαρία, Μαυροβούνιο) ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, όμως αυτό φαίνεται πως δεν ακύρωσε τις εγχώριες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Αντίθετα, παρά τις φαινομενικά αντίξοες συνθήκες που επικρατούσαν, η μεγαλύτερη ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία έκανε τα πρώτα της βήματα στην Ελλάδα ακριβώς εκείνη την εποχή. Η επίσημη έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων της Fiat στην χώρα μας έγινε στα τέλη Οκτωβρίου 1912, με την παρακάτω καταχώρηση στον ημερήσιο Τύπο προς ενημέρωση του κοινού.

\


Κατά συνέπεια φέτος συμπληρώνονται 110 χρόνια συνεχούς παρουσίας της Fiat στην ελληνική αγορά. Η νεοσύστατη αντιπροσωπεία της "Φάμπρικα ΦΙΑΤ" ήταν στην οδό Ερμού 212 και την είχε αναλάβει η "Κυριακίδης & Σια". Αμέσως μετά το τέλος του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου, περίπου από τις αρχές του 1919, υπήρξε έντονη διαφημιστική προώθηση των αυτοκινήτων Fiat στην χώρα μας από τον Ιούλιο Μασσόνι, που είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία με έδρα στην Στοά Ορφανίδου 10 (Σταδίου). Η γενική αντιπροσωπεία της Fiat είχε μεταφερθεί εκεί ήδη λίγο πριν την έναρξη του Μεγάλου Πολέμου, αρχικά υπό την επωνυμία "Α. Κατάνης & Σια". Οι εισαγωγές δεν αφορούσαν μόνο τα επιβατικά αυτοκίνητα της φίρμας, αλλά και τα φορτηγά και λεωφορεία. Τον Ιούλιο του 1920 δημοσιεύτηκε ενημερωτική καταχώρηση που έγραφε "ο εν Ελλάδι γενικός αντιπρόσωπος της Fiat κ. Ιούλιος Μασσόνι μετ'ευχαριστήσεως φέρει εις γνώσιν της αξιοτίμου πελατείας του, ότι τα εν Τορίνο εργοστάσια της εταιρείας εφαρμόσαντα εκ νέου το κανονικόν όριον των εργασιών των και από τούδε και εις το εξής αι παραδόσεις των αυτοκινήτων θα γίνονται απροσκόπτως τακτικαί, επίσης δέχεται παραγγελίας και δια τα νέου τύπου 1920 αυτοκίνητα τετρακύλινδρα και εξακύλινδρα". Έως εκείνη την εποχή η έδρα στην Αθήνα είχε μεταφερθεί επί της Πανεπιστημίου, ενώ στην Θεσσαλονίκη τα ιταλικά αυτοκίνητα ήταν διαθέσιμα στην Στοά Λομβάρδου 7 από την επιχείρηση "Εμμανουηλίδης & Μπενζονάνα". 

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 110 χρόνων στην Ελλάδα, το Hellenic Motor History κάνει μια αναδρομή στην πορεία της Fiat στην εγχώρια αγορά. Μια πορεία που μπορεί να χαρακτηριστεί άνετα ως ιδιαίτερα επιτυχημένη στο σύνολό της. Στα πρώτα χρόνια διάδοσης του αυτοκινήτου στην χώρα μας, οι Έλληνες έπρεπε να εξοικειωθούν με τις μάρκες των δεκάδων εργοστασίων παραγωγής αυτοκινήτου που έκαναν την εμφάνισή τους στην χώρα μας. Από πολύ νωρίς το όνομα Fiat ήταν από τα πιο αναγνωρίσιμα, με δεδομένο ότι η ιταλική φίρμα ήταν από τις πλέον δημοφιλείς. Σε χιουμοριστικό χρονογράφημα της εφημερίδας "ΣΚΡΙΠ" στις 4 Μαΐου 1924, σχετικά με την κίνηση οχημάτων και πεζών στους Αθηναϊκούς δρόμους, γράφει μεταξύ άλλων:

"Εξ άλλου οι έντονοι, εκκωφαντικοί κρότοι των ποικίλων και παντοειδών σειρήνων των τροχοφόρων, αντί να μας σώζουν μας φέρουν εις σύγχυσιν. Δεν ξέρει τις από που να προφυλαχθή. Αίφνης βροντά αριστερά μας. Έντρομοι στρέφομεν και βλέπομεν ένα ποδήλατον! Αυτό μας ετρόμαξεν! Προτού συνέλθωμεν, δεξιά μας, εμπρός μας, όπισθέν μας δέκα άλλοι κρότοι. Σπεύδομεν να προφυλαχθώμεν από το ποδήλατον και μας κόβει μια Φίατ. Πάλιν καλά να κοπή κανείς από μιαν Φίατ, αν και η ευγένεια απαιτή να κόπτεται το ολιγώτερον από μια Καντελλάκ". 

Η επιχείρηση του Ι. Μασσόνι συνέχισε την συστηματική προώθηση των αυτοκινήτων της Fiat, κάνοντας και ειδικές παρουσιάσεις στα μοντέλα που ήταν διαθέσιμα. Χαρακτηριστική ήταν η ανακοίνωση για την επίδειξη και την έναρξη των τακτικών παραδόσεων του νέου μοντέλου "509", έως τα μέσα Νοεμβρίου 1925. 


Fiat 509 Limousine (1925)


To 1926 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Ελληνική Φίατ" Α.Ε. Βέβαια, εκτός από την πώληση επιβατικών και επαγγελματικών αυτοκινήτων της φίρμας, είχε αναλάβει την διάθεση των γεωργικών μηχανημάτων και ανταλλακτικών της εταιρείας στην χώρα μας. Τον Νοέμβριο του 1927 εγκαινίασε την καινούργια κεντρική έκθεση της Fiat στην Αθήνα, στην οδό Παπαρρηγοπούλου 9. Την ίδια εποχή την αντιπροσωπεία στην Δράμα και την Δ. Θράκη είχαν αναλάβει οι αδελφοί Αθανασιάδου. Στην Θεσσαλονίκη η έκθεση Fiat ήταν στην οδό Μητροπόλεως 41-43. Eκείνη την περίοδο υπήρξε αύξηση στις εισαγωγές αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών στην χώρα μας και οι εισαγωγικές επιχειρήσεις του χώρου ήταν υποχρεωμένες να κινηθούν σε ένα αρκετά ανταγωνιστικό περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο η "Ελληνική Φίατ" Α.Ε φαίνεται πως ακολούθησε επιθετική πιστωτική πολιτική, με μεγάλες ευκολίες πληρωμής στους πελάτες της. Το 1930 υπήρξε αύξηση στις εισαγωγές ιταλικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, άρα πρωτίστως των Fiat. Η Fiat, πιθανότατα λόγω της συγκεκριμένης πολιτικής, ήταν η ευρωπαϊκή εταιρεία που κυρίως είχε όφελος από την υποχώρηση των αμερικάνικων αυτοκινήτων, τα οποία κυριαρχούσαν στην μικρή εγχώρια αγορά. Η αιτία γι'αυτό ήταν πως η αυτοκινητοβιομηχανία των Η.Π.Α είχε δεχθεί ισχυρό πλήγμα από το Κραχ του 1929. Oι συνέπειες της οικονομικής κρίσης που ακολούθησε και η πτώχευση του Ελληνικού κράτους το 1932 είχαν ως αποτέλεσμα οι εισαγωγές αυτοκινήτων να περιοριστούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '30 οι επιχειρήσεις  αναγκάστηκαν να κινηθούν στα στενά πλαίσια που επέβαλαν οι εισαγωγικοί περιορισμοί. Η "Ελληνική Φίατ" Α.Ε (ή "Φίατ Ελληνική" όπως αναγραφόταν αργότερα), δεν έχανε ευκαιρία να προωθεί τα αυτοκίνητα Fiat. Συνήθως μια καλή αφορμή ήταν οι επιτυχίες της στους διάφορους αγώνες αυτοκινήτου, όπως στην παρακάτω καταχώρηση από τον Μάιο του 1938 για το Βαλκανικό Ράλλυ. 




Την εποχή εκείνη η έδρα της αντιπροσωπείας είχε μεταφερθεί στην οδό Στρατηγού Κοντούλη 1, ενώ από 1η Ιουλίου 1939 λειτουργούσε το εξουσιοδοτημένο συνεργείο επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων Fiat, "ΕΤΕΑ & Σια", στην οδό Αγίου Μελετίου 77. Συμπερασματικά, η Fiat μπορεί να θεωρηθεί ως η πιο επιτυχημένη ευρωπαϊκή φίρμα στην Ελλάδα, κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου. Μετά την απελευθέρωση, περί τα τέλη της δεκαετίας του '40, την αντιπροσωπεία της Fiat είχε αναλάβει η "Τσαούσης (Ελλάς)" Α.Ε, με έδρα στην οδό Φιλελλήνων 6. Οι εισαγωγές εκείνη την περίοδο αφορούσαν κυρίως πλαίσια, φορτηγά και λεωφορεία, αλλά και το 6θέσιο επιβατικό Fiat 1100 για χρήση ταξί. Την άνοιξη του 1953, μετά την απελευθέρωση των εισαγωγών, ξεκίνησε πάλι η έντονη διαφημιστική προβολή των ιταλικών αυτοκινήτων. Τον Μάιο εκείνης της χρονιάς έφτασε στην χώρα μας και το νέο μικρομεσαίο Fiat 1100. Το καλοκαίρι η αντιπροσωπεία ενημέρωνε το κοινό ότι μπορούσε να το αγοράσει με 40% προκαταβολή και 12 μηνιαίες δόσεις. Το 1954 η Fiat άλλαξε χέρια στην χώρα μας για ακόμα μια φορά. Αποκλειστική αντιπροσωπεία ήταν πλέον η "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε. Όμως την ίδια εποχή, υπήρξε θέμα με τον Σπύρο Τσαούση, που κατηγορήθηκε για εξαπάτηση και κατάχρηση. Μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου 1954 πάνω από τριάντα αγοραστές αυτοκινήτων Fiat είχαν υποβάλλει μήνυση εναντίον του, έχοντας δώσει προκαταβολή ή έχοντας εξοφλήσει προκαταβολικά όλο το ποσό με την υπόσχεση παράδοσης του αυτοκινήτου εντός ενός μήνα. Όμως στην συνέχεια ο Τσαούσης πήρε τα χρήματα, περίπου 1.500.000 δραχμές, και εξαφανίστηκε χωρίς να παραδώσει ούτε ένα αυτοκίνητο! Σύμφωνα με πληροφορίες είχε φύγει στην Δ. Γερμανία έχοντας κάνει λαθραία εξαγωγή συναλλάγματος ενώ εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης στην Interpol. 

Όμως η Fiat είχε εδραιώσει το όνομά της στην χώρα μας και τα επόμενα χρόνια θα γνώριζε χρυσές σελίδες στην ελληνική αγορά, μέσα από ένα δυναμικό δίκτυο πώλησης και εξυπηρέτησης που ίδρυσε ο Ανδρέας Λάσκαρις μαζί με τον Παναγιώτη Λυκουρέζο. 


Fiat 1100 (1953)



Στις 17 Απριλίου 1955 η "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε έκανε την επίσημη παρουσίαση του μικρού Fiat 600 σε μια κοσμοπολίτικη εκδήλωση στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία, στο Σύνταγμα. Το αυτοκίνητο βρισκόταν στην κατηγορία των 4 φορ. ίππων, με κινητήρα 633 cc. H εμπορική προώθηση του μοντέλου ξεκίνησε άμεσα και ήταν έντονη. Τα κεντρικά της "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε ήταν στην οδό Κανάρη 5, όμως την 1η Σεπτεμβρίου 1955 η επιχείρηση μεταφέρθηκε σε νέες εγκαταστάσεις επί της Λεωφόρου Βασ. Σοφίας & Καισαρείας (Στέγη Πατρίδος), κοντά στην Πλατεία Μαβίλη. Παράλληλα είχαν ξεκινήσει οι εργασίες ανέγερσης νέου κτιριακού συγκροτήματος στην Λεωφόρο Συγγρού 73. Η νέα μονάδα είχε ολοκληρωθεί και εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου 1957. Η εκδήλωση των εγκαινίων έγινε στις 6.30 το απόγευμα, όπου εψάλη ο αγιασμός παρουσία διαφόρων επισήμων, μεταξύ των οποίων ο αρχηγός του κόμματος των Φιλελευθέρων κ. Σοφοκλής Βενιζέλος, υπουργοί, υφυπουργοί, στελέχη τραπεζών και άλλοι. Στην υποδοχή των καλεσμένων ήταν ο κ. Ανδρέας Λάσκαρις.

Αρχιτέκτονας των νέων εγκαταστάσεων ήταν ο Κωνσταντίνος Καψαμπέλης. Εκτός από τα γραφεία και την έκθεση, υπήρχε πλήρως εξοπλισμένο συνεργείο επισκευής αυτοκινήτων, πλυντήριο και σταθμός ανεφοδιασμού καυσίμων της BP. Λίγους μήνες αργότερα, στα τέλη Οκτωβρίου 1957 ξεκίνησε στην χώρα μας η διάθεση του νέου Fiat 500, με κινητήρα 479 cc. Τα μικρά προσιτά μοντέλα έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της εταιρείας, όμως δεν ήταν αμελητέα η παρουσία της Fiat και στις μεγαλύτερες κατηγορίες επιβατικών αυτοκινήτων. Στα τέλη της δεκαετίας του '50 η "ΕΤΑΛΛΑΣ" μετανομάστηκε σε "ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ" Α.Ε. 

Την δεκαετία του '60 η Fiat ήταν ανάμεσα στις δημοφιλέστερες φίρμες της ελληνικής αγοράς, αν και ο ανταγωνισμός ήταν έντονος. Τον Σεπτέμβριο του 1966 παρουσιάστηκε στην χώρα μας το νέο μεσαίο οικογενειακό Fiat 124, στα πλαίσια της 31ης Δ.Ε.Θ. Ανήκε στην πιο εμπορική κατηγορία των 8 φορ. ίππων, με κινητήρα 1.197 cc και έγινε αμέσως best seller ωθώντας την Fiat στην κορυφή των πωλήσεων για το 1967. 


Στιγμιότυπο από την πρεμιέρα του Fiat 600 στην Ελλάδα 
(εφημερίδα "Το Βήμα", 18/3/1955)

 
Fiat 124 (1966)



H Fiat δεν σταμάτησε να επεκτείνει την γκάμα της παρουσιάζοντας αυτοκίνητα με σύγχρονα χαρακτηριστικά για τον "μέσο" αγοραστή αλλά και για όσους ήθελαν κάτι περισσότερο. Toν Μάρτιο του 1969 παρουσιάστηκε στην χώρα μας η αναβαθμισμένη έκδοση "124 Special", με κινητήρα 1.438 cc και απόδοση 70 ίππους. Εξωτερικά ξεχώριζε κυρίως από την νέα μάσκα με τα διπλά φανάρια και η τιμή του ήταν στις 118.000 δρχ. έναντι 97.500 δρχ. του απλού "124". Παράλληλα η "ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ" Α.Ε παρουσίασε το "125 Special", που απέδιδε 100 ίππους σε σχέση με τους 90 της απλής έκδοσης. Εάν όμως δεν άντεχε η τσέπη, υπήρχε και η νέα έκδοση "500 L" του λιλιπούτειου μοντέλου της φίρμας, με τιμή μόλις 62.500 δρχ. 

Όμως γινόταν και διαρκής επέκταση του δικτύου της Fiat στην χώρα μας. Εκείνη την εποχή την διανομή στην Βορ. Ελλάδα είχε αναλάβει η "ΝΟΡΘΕΛΛΑΣ" Α.Ε, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Νικόλαο Ζαρντινίδη. Η έδρα της βρισκόταν στην οδό Μητροπόλεως 15, στην Θεσσαλονίκη. Για την Δυτική Ελλάδα υπήρχε η "ΔΥΤΕΛΛΑΣ" Α.Ε, με έδρα στην οδό Αγ. Ανδρέα 157 στην Πάτρα. 

Η δεκαετία του '60 αποτέλεσε μια καλή περίοδο για την Fiat στην Ελλάδα, όμως την δεκαετία του '70 η ιταλική εταιρεία πραγματικά κυριάρχησε στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. H παρουσίαση προσιτών μοντέλων σύγχρονης σχεδίασης στις πιο εμπορικές κατηγορίες ενίσχυσε την θέση της Fiat στην χώρα μας και της έδωσε σαφές προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού. Την άνοιξη του 1969 η Fiat παρουσίασε στον διεθνή Τύπο το νέο μικρομεσαίο μοντέλο "128". Στην πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο, ο δημοσιογράφος Κώστας Καββαθάς έγραφε στην εφημερίδα "ΕΞΠΡΕΣ" (18/5/1969): "Έχει χαρακτήρα, πράγμα που ελάχιστα αυτοκίνητα το έχουν, άφθονους χώρους για αποσκευές και επιβάτες και κρατά τον δρόμο καλά". To Fiat 128 είχε κινητήρα 1.116 cc, απόδοσης 55 ps (8 φορ. ίπποι) και αντικατέστησε το γηρασμένο "1100 R". Στην Ελλάδα η διάθεσή του ξεκίνησε μέσα στο τελευταίο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου 1970. Η πρώτη  διαφημιστική καταχώρηση του μοντέλου στην Ελλάδα έγραφε: "Το αυτοκίνητο που αλλάζει τη ζωή!" . 


Φεβρουάριος 1970


Τα επόμενα χρόνια η Fiat συνέχισε την ανοδική της πορεία με μοντέλα όπως το μικρό "127"και το μεσαίο "131". Το 1970 η Fiat κατείχε την τρίτη θέση στον συνολικό αριθμό επί των κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, πίσω από τις Opel και Ford, με 25.753 μονάδες. Έως το 1975 ήταν στην πρώτη θέση, με 46.580 επιβατικά Fiat σε κυκλοφορία. Πάντως, από την άνοιξη του 1972 την αντιπροσωπεία για τα φορτηγά και λεωφορεία της Fiat είχε αναλάβει η "Αριστομένης Καρέλας" Α.Β.Ε.Ε, με τα κεντρικά στην Λεωφ. Κηφισσού 57. Το 1978 στα πλαίσια αναδιοργάνωσης του δικτύου Fiat στην Ελλάδα, έγινε συγχώνευση των "ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ" Α.Ε, "ΝΟΡΘΕΛΛΑΣ" Α.Ε και της θυγατρικής "Fiat Αθηνών" Α.Β.Ε.Ε  και δημιουργήθηκε η "Fiat Panellas" Α.Ε. Η έδρα παρέμεινε στην Λεωφ. Συγγρού 73. Τον Μάιο του 1979 παρουσιάστηκε στην χώρα μας το νέο μικρομεσαίο hatchback της εταιρείας, το Fiat Ritmo, με βασικό κινητήρα τον γνωστό στα 1.116 cc. Όμως η παντοκρατορία της Fiat στην Ελλάδα πλησίαζε στο τέλος της. To 1979 ήταν στην πρώτη θέση και κατείχε το 12.3% στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Η απότομη αλλαγή στις συνθήκες της ελληνικής αγοράς από το 1980 κατέστησαν την γκάμα της Fiat λιγότερο ανταγωνιστική σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός διέθετε πιο ελκυστικές προτάσεις, ειδικότερα οι ιάπωνες κατασκευαστές. Η "Fiat Panellas" Α.Ε, εξαπέλυσε μια επιθετική διαφημιστική καμπάνια το 1981, που στόχευε ακριβώς να αντιμετωπίσει αυτό το φαινόμενο (ανεπιτυχώς βέβαια). 

Το 1983 η Fiat είχε υποχωρήσει στην 10η θέση των πωλήσεων με μερίδιο 3.7%. Μέσα στον Μάιο εκείνης της χρονιάς παρουσιάστηκε στην Ελλάδα το νέο Uno στα 903 cc. Μέχρι τότε η γκάμα της Fiat βασιζόταν κυρίως σε ανανεωμένες εκδόσεις μοντέλων της δεκαετίας του '70. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το "127" που, παρά το εκτενές φρεσκάρισμα που είχε δεχτεί το 1982, δεν έκρυβε τα χρόνια του. Tην θέση του πήρε το σύγχρονο σχεδιαστικά Uno, όμως αυτό δεν ήταν αρκετό ώστε να ανακτήσει η Fiat το χαμένο έδαφος. Παρά την επιτυχία του στην Ελλάδα, η μέτρια παρουσία της ιταλικής εταιρείας στην απαιτητική μεσαία κατηγορία, δεν βοήθησε ιδιαίτερα στην συνολική εικόνα. 

 


Tην περίοδο από το 1984 έως το 1989 την αντιπροσωπεία Fiat στην χώρα μας είχε αναλάβει η "Ν. Γ. Παπαϊωάννου" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Κηφισού 152 στο Περιστέρι. Toν Μάρτιο του 1989 η Fiat προαναγγέλει την άφιξη του μικρομεσαίου Tipo στην Ελλάδα, όμως στις καταχωρήσεις δεν αναγράφεται η επωνυμία της γενικής αντιπροσωπείας. Τυπικά τα ιταλικά αυτοκίνητα εκπροσωπούσε ακόμα η "Παπαϊωάννου" Α.Ε, όμως ήταν μια μεταβατική περίοδος πριν αναλάβει η "Fiat Auto Hellas" Α.Ε. Η νέα επιχείρηση ιδρύθηκε από την μητρική Fiat και η έδρα της ήταν στην Λεωφόρο Συγγρού 167. Δύο χρόνια μετά, την άνοιξη του 1991, η "Ν. Γ. Παπαϊωάννου" Α.Ε εντάχθηκε στο νέο δίκτυο εξουσιοδοτημένων καταστημάτων που οργάνωσε η "Fiat Auto Hellas". 

Η δεκαετία του '80 δεν ήταν η καλύτερη περίοδος για την ιταλική φίρμα στην χώρα μας, όμως η δεκαετία του '90 αποδείχθηκε εξαιρετική. Οι νέες συνθήκες που επικράτησαν στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκές για το καταναλωτικό κοινό, δημιούργησαν όμως ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις του χώρου. Το timing ήταν σωστό για την Fiat, με ανανεωμένη γκάμα και επιθετική πολιτική. Την περίοδο 1990-1993 η Fiat αντιμετώπισε αποτελεσματικά την, επίσης ενισχυμένη, Toyota και βρισκόταν σταθερά στην πρώτη τριάδα των πωλήσεων. Όμως το 1994 επανήλθε στην κορυφή των πωλήσεων, για πρώτη φορά από το 1979. Το νέο Cinquecento αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές, ενώ σύντομα ο αντικαταστάτης του Uno θα ισχυροποιούσε ακόμα περισσότερο την θέση της Fiat στην Ελλάδα. Πράγματι, η άφιξη του Punto επέτρεψε στην Fiat να επιβληθεί με άνεση έναντι των ανταγωνιστών της, το 1995 και το 1996. Συνολικά, ήταν η εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα, για όλη την δεκαετία του '90. 

Fiat Punto 


H Fiat παρέμεινε ανταγωνιστική έως τις αρχές της δεκαετίας του 2000, με μια μικρή υποχώρηση από το 2002 έως το 2004. Το 2005 βρέθηκε εκτός της πρώτης δεκάδας για πρώτη φορά από το... 1984! Ήρθε στην 11η θέση της γενικής κατάταξης με ποσοστό 3.5%, το χαμηλότερο για ολόκληρη την δεκαετία. Την ίδια θέση διατήρησε και το 2006, με ποσοστό 3.8%. Αιτία ήταν κυρίως η αποδυνάμωση της Fiat στην κατηγορία B (supermini), με το Grande Punto να διαγράφει μέτριες επιδόσεις στις πωλήσεις. Από το 2007 επανήλθε στην πρώτη δεκάδα, όμως πλέον η Fiat έπαιζε δυνατά αποκλειστικά στην κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων (Α). Σήμερα η Fiat διατηρεί απλώς ικανοποιητικά ποσοστά στην ελληνική αγορά, με την εικόνα της σαφώς υποβαθμισμένη σε σχέση με την χρυσή εποχή των '90s ή ακόμα και των '00s. Tα ποσοστά που διατηρεί (3.4% πέρσι), οφείλονται στο Panda και στις διάφορες παραλλαγές του "500". Άλλωστε σε όλη την Ευρώπη η ιταλική εταιρεία βασίζεται στα μικρά της μοντέλα, στα οποία έχει επικεντρωθεί τα τελευταία χρόνια (το μικρομεσαίο Tipo πέτυχε μόλις 38.673 πωλήσεις πανευρωπαϊκά το 2021). 

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1899 και αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, με σημαντική ανάπτυξη μεταπολεμικά. Η παρουσία της στην Ελλάδα ξεκίνησε επίσημα το 1912, σε μια ταραγμένη περίοδο. Κατάφερε να εδραιωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου, ενώ από την δεκαετία του '50 καθιερώθηκε ως μια από τις πλέον αγαπητές μάρκες αυτοκινήτου σε ένα ευρύ φάσμα αγοραστών. Φέτος η Fiat συμπληρώνει 110 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα και αποτελεί σήμερα την αυτοκινητοβιομηχανία με την πλέον μακρόχρονη ιστορία στους ελληνικούς δρόμους. Είναι πραγματικά ακατόρθωτο να υπολογίσει κανείς πόσες χιλιάδες οικογένειες αλλά και επαγγελματίες έχουν ζήσει και εξυπηρετηθεί με αυτά τα αυτοκίνητα, όμως σίγουρα η Fiat αποτελεί ένα από τα ονόματα που είναι απόλυτα ταυτισμένο με την εξάπλωση της αυτοκίνησης στην χώρα μας. 

Fiat 1300 (1961-1966)

Ιούνιος 1975

Fiat 127 (1971-1977)









B.A
Έρευνα & αρχείο  © Hellenic Motor History (2022)
Στοιχεία: ΣΕΑΑ & ΕΛΣΤΑΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου