Πέμπτη 14 Αυγούστου 2025

Η ιστορία της Renault στην Ελλάδα. Η μακρόχρονη πορεία της ιστορικής γαλλικής φίρμας στην ελληνική αγορά.

 



Η Renault αποτελεί έναν από τους παλιότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο, με επίσημη χρονιά ίδρυσης της εταιρείας το 1899. Kατά συνέπεια δεν είναι περίεργο πως πρόκειται για μια από τις φίρμες αυτοκινήτου που έκαναν νωρίς την εμφάνισή τους στην χώρα μας. Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς ξεκίνησε επίσημα η πορεία της Renault στην Ελλάδα, όμως το όνομα είχε ήδη παρουσία την δεκαετία του 1910. Πιθανότατα μια από τις πρώτες εισαγωγικές επιχειρήσεις των γαλλικών αυτοκινήτων στην χώρα μας (αν όχι η πρώτη) ήταν η "Θεοφανίδης & Σια", που διατηρούσε κατάστημα πώλησης ποδηλάτων, ελαστικών και αυτοκινήτων στην οδό Σταδίου 45. Πάντως στα τέλη της δεκαετίας και αμέσως μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, τα Renault έφερνε στην χώρα μας η επιχείρηση του Γ. Βαρουξάκη με έδρα επί της οδού Πετράκη 18. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 την αντιπροσωπεία της Renault ανέλαβε μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στον χώρο του αυτοκινήτου εκείνη την εποχή. Ήταν η "ΑΘΗΝΑ" Ανώνυμως Εταιρεία Αυτοκινήτων, με έδρα στην οδό Σταδίου 24. Εκτός από τα επιβατικά αυτοκίνητα, εισάγονταν στην χώρα μας τα φορτηγά και τα λεωφορεία Renault. Στις αρχές του 1925 ήρθε στην χώρα μας μια παρτίδα αυτοκινήτων Renault για χρήση ταξί, ενώ την ίδια περίοδο την αντιπροσωπεία στην Βορ. Ελλάδα είχε αναλάβει η "Σαρακάκης & Καλόμοιρος" με έδρα επί της οδού Νίκης στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα η "ΑΘΗΝΑ" διέθετε υποκατάστημα στην Πάτρα για όλες τις φίρμες που εκπροσωπούσε, και βέβαια την Renault (Αγ. Ανδρέου 41). Στην Αθήνα λειτούργησε αργότερα η έκθεση της επιχείρησης στην οδό Πατησίων 49. Τον Δεκέμβριο του 1929 η Renault ανέθεσε την αντιπροσωπεία στην "Οικονομική και Τεχνική Εταιρείας της Ελλάδος" Α.Ε. Τα κεντρικά γραφεία ήταν στην οδό Πεσματζόγλου 1 και η έκθεση στην οδό Μητροπόλεως 10. Στην χώρα μας ήταν διαθέσιμη η πλήρης σειρά επιβατικών μοντέλων καθώς και τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα της Renault.

To 1950 η κεντρική αντιπροσωπεία της Renault είχε περάσει στην "Δ. Ι. Σαρακάκης & Σια" και το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς προωθούσε τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα της φίρμας, για τα οποία οι συνθήκες ήταν πιο ευνοϊκές κάτω από το περιοριστικό πλαίσιο στις εισαγωγές αυτοκινήτων. Η έδρα βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 12. Από την άνοιξη του 1953, μετά την απελευθέρωση των εισαγωγών, δόθηκε έμφαση στην προώθηση του μικρού επιβατικού Renault 4CV στους 5 φορ. ίππους, καθώς και του μεγάλου Fregate στους 14 φορ. ίππους. Την ίδια εποχή την αντιπροσωπεία των γαλλικών αυτοκινήτων στην Βορ. Ελλάδα διατηρούσε η "Σαρακάκης & Καλόμοιρος", επί της Μεγ. Αλεξάνδρου 60 στην Θεσσαλονίκη. Το επόμενο διάστημα υπήρξε αναδιοργάνωση στο δίκτυο της επιχείρησης και στα τέλη του 1954 ιδρύθηκαν δύο νέες εταιρείες με έδρα την Αθήνα. Ήταν η "Σαρακάκης & Καλόμοιρος" Α.Ε.Β.Ε και η "Αδελφοί Σαρακάκη" Α.Ε.Β.Ε που ανέλαβε την κεντρική αντιπροσωπεία της Renault στην χώρα μας. Το φθινόπωρο του 1955 η έδρα μεταφέρθηκε επί της οδού Γ' Σεπτεμβρίου 43. Στα μέσα του 1956 έκανε την εμφάνισή του στην χώρα μας το νέο μικρό μοντέλο Renault Dauphin στους 6 φορ. ίππους, με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω (όπως και στο 4CV). To φθινόπωρο του 1959 έγινε η προώθηση του συγκεκριμένου μοντέλου μέσα από τις κλασικές καταχωρήσεις του Μποστ (καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Χρύσανθου Μέντη Μποσταντζόγλου), σε μορφή γελοιογραφίας. Την ίδια εποχή η ηθοποιός Τζένη Καρέζη ήταν ιδιοκτήτρια ενός λευκού Dauphin. 




Tην δεκαετία του '60 η Renault παρουσίασε μια σειρά από νέα μοντέλα, όπως το θρυλικό R4 L με το πρακτικό πεντάθυρο αμάξωμα (1961). Στην χώρα μας το R4 L ανήκε στην κατηγορία των 6 φορ. ίππων, ενώ γνωστή ήταν και η επαγγελματική έκδοση του μοντέλου (van). Aρκετά τέτοια επιβατικά και επαγγελματικά αυτοκίνητα προμηθεύτηκε το Ελληνικό Δημόσιο έως τις αρχές της δεκαετίας του '70,  με χαρακτηριστικά παραδείγματα την ΔΕΗ, τον ΟΤΕ και τα ΕΛΤΑ. Σταδιακά, έως τα μέσα της δεκαετίας του '60 ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας και τα τετράθυρα μικρομεσαία Renault 8 και Renault 10 στους 8 φορ. ίππους ή 1.100 cc. Σε αντίθεση με το R4 L που είχε τον κινητήρα και την μετάδοση εμπρός, εδώ η γαλλική εταιρεία επέμεινε στην λύση με τον κινητήρα και την μετάδοση πίσω. Σημαντική ήταν και η παρουσίαση του μεγαλύτερου Renault 16, μέσα στο 1965. Το νέο μοντέλο είχε την μετάδοση στους εμπρός τροχούς, αμάξωμα πέντε θυρών και κέρδισε τον τίτλο για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1966. Εκείνη την εποχή η έδρα της "Αδελφοί Σαρακάκη" Α.Ε στην Θεσσαλονίκη ήταν επί της Μοναστηρίου 28, ενώ υπήρχε και το υποκατάστημα στο Πειραιά στην οδό Μπουμπουλίνας 1. Την αντιπροσωπεία στην Πάτρα είχε αρχικά o Νίκος Τσατήρης με έκθεση στην Αγίου Νικολάου 17 (μαζί με άλλες φίρμες του ομίλου Σαρακάκη) και αργότερα ο Ιωάννης Δενδρινός στην Αγίου Ανδρέου 158. Εκτός από τα οικογενειακά μοντέλα, την δεκαετία του '60 υπήρχε και το προσιτό coupe Renault Caravelle στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων. 

Η Renault είχε μια καλή πορεία στην ελληνική αγορά και αποτελούσε την δεύτερη δημοφιλέστερη εταιρεία, μετά την Peugeot. Nέα μοντέλα συνέχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους, όπως τo Renault 6 και το μεσαίο οικογενειακό Renault 12. Την δεκαετία του '70 το πιο σημαντικό μοντέλο ήταν το μικρό Renault 5, που άφησε έντονο το στίγμα του στην ιστορία της γαλλικής εταιρείας και αποτέλεσε ένα από τα πιο εμπορικά επιτυχημένα αυτοκίνητα στην Ευρώπη.Παρά το γεγονός ότι διέθετε αξιόλογα μοντέλα, η Renault άρχισε να διανύει μια περίοδο ύφεσης στην χώρα μας, περί τα μέσα της δεκαετίας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μείνει πίσω από τους υπόλοιπους Γάλλους κατασκευαστές, με τις Citroen και Simca σε ανοδική πορεία. Σημαντική εξέλιξη ήταν η ανάληψη της αντιπροσωπείας από την "MAVA" A.E, από 1 Ιανουαρίου 1977. Η έδρα της ήταν αρχικά στην Λεωφ. Κηφισίας 135. Η νέα αντιπροσωπεία ξεκίνησε άμεσα μια έντονη διαφημιστική προώθηση των αυτοκινήτων Renault, με τίτλο "Ελλάδα-ώρα Ρενώ". Στο διάστημα 5-7 Μαρτίου 1977 η "MAVA" Α.Ε διοργάνωσε έκθεση με όλα τα μοντέλα της εταιρείας στο Ζάππειο, ενώ εκεί υπήρχαν και τα αγωνιστικά Renault Alpine. Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις της Renault βελτιώθηκαν, πάντως δεν μπόρεσε να πιάσει τον παλμό της ελληνικής αγοράς που είχε αναπτύξει έντονη δυναμική εκείνη την περίοδο. Το 1977 το ποσοστό της στην χώρα μας ανήλθε στο 1.8% και η Renault βρέθηκε στην δέκατη πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης, ενώ οι υπόλοιπες γαλλικές εταιρείες ήταν μέσα στις δέκα πρώτες. Έως τα τέλη της δεκαετίας παρέμεινε εκτός της πρώτης δεκάδας αν και με αυξημένο το ποσοστό της. 


Renault 4 L.


Στις 18 Νοεμβρίου 1978 έγινε στην Ελλάδα η επίσημη παρουσίαση του μεσαίου οικογενειακού Renault 18, σε ξενοδοχείο έξω από το Ρέθυμνο. Στην εκδήλωση ήταν προσκεκλημένοι δημοσιογράφοι, αντιπρόσωποι της γαλλικής φίρμας και στελέχη της Renault από την Γαλλία. Στους καλεσμένους μίλησε ο κ. Μανιατόπουλος της "MAVA". To νέο μοντέλο ήταν αρχικά διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, το TL με κινητήρα 1.397 cc (10 φορ. ίπποι) και το GTS με κινητήρα 1.647 cc (12 φορ. ίπποι). Στα τέλη του 1979 εμφανίστηκε στην Ελλάδα το ανανεωμένο Renault 5 με νέο εσωτερικό και, για πρώτη φορά, με πεντάθυρο αμάξωμα. Από 1 Φεβρουαρίου 1981 όλες οι υπηρεσίες της "MAVA" Α.Ε μεταφέρθηκαν στις νέες εγκαταστάσεις στο 8ο χλμ Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, στη Νέα Φιλαδέλφεια (οδός Λαχανά 12). Σύντομα το σημείο έγινε ευρέως γνωστό ως "κόμβος Ρενώ". Η δεκαετία του '80 αποδείχθηκε μια καλή περίοδος για την Renault, όπου για πρώτη φορά ήρθε δυναμικά στο προσκήνιο της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου και τo διάστημα 1982-1984 πέτυχε θεαματική αύξηση στις πωλήσεις της και στο ποσοστό της. Εκείνη την περίοδο η Renault ήταν με διαφορά η δημοφιλέστερη γαλλική φίρμα στην Ελλάδα και το 1984 ήρθε τρίτη σε πωλήσεις, η υψηλότερη θέση που είχε κατακτήσει ως τότε στην εγχώρια αγορά. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε το μικρομεσαίο Renault 9 και το αντίστοιχο hatchback Renault 11, με τις βασικές τους εκδόσεις στην σημαντική κατηγορία των 1.100 cc ή 8 φορ. ίππους. Το 1985 υποχώρησε αλλά πέτυχε μια καλή επίδοση και παρέμεινε στην πρώτη δεκάδα της κατάταξης, όμως από το 1986 έως το 1988 εισήλθε σε περίοδο έντονης ύφεσης. Είναι σαφές ότι η νέα γενιά του Renault 5 (Super 5) δεν βοήθησε ιδιαίτερα ώστε η εταιρεία να παραμείνει ανταγωνιστική στην χώρα μας εκείνη την εποχή. 

Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρομεσαίου Renault 19, που έκανε την εμφάνισή του στην χώρα μας στις αρχές του 1989. Το ίδιο σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρού Renault Clio στα τέλη του 1990, που κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1991. Με αυτά τα δύο μοντέλα μπήκε η γαλλική φίρμα δυναμικά η στην "καταλυτική" εποχή, σε μια εποχή που η αγορά αυτοκινήτου έγινε ιδιαίτερα ανταγωνιστική στην χώρα μας και ειδικότερα με τα οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων με καινούργια (η γνωστή "απόσυρση" του 1991-1992). Έως τότε η Renault είχε αναπτύξει ένα εκτενές δίκτυο αντιπροσώπων στην Ελλάδα. Στην Αττική χαρακτηριστικά παραδείγματα ήταν οι "ΡΕΛΕΞ" A.E, "ΝΟΡΕΝ" Α.Ε, "ΠΛΑΜΑΡ" Ε.Π.Ε, "ΣΥΡΕΝ" Α.Ε, "ΡΕΝΚΑ" Α.Ε και αρκετές άλλες, ενώ στην Θεσσαλονίκη ήταν η "Θ. Ρομπόπουλος" Α.Ε.Β.Ε και η "Κωνστ. Ταγαράς". To 1989 η Renault βρέθηκε ξανά σε ανοδική τροχιά και επέστρεψε στην πρώτη δεκάδα, ενώ μέχρι το 1991 ήταν η δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία στην χώρα μας. Εκείνη την χρονιά βρέθηκε στην τέταρτη θέση με ποσοστό 6.4%. Παρέμεινε σε ανταγωνιστικά επίπεδα τα επόμενα χρόνια, όμως από το 2006 άρχισε να δείχνει σημάδια υποχώρησης. Tην δεκαετία του '90 ξεχώρισε με αυτοκίνητα όπως το μικρό Twingo (1993) και το μεσαίο πολυμορφικό Megane Scenic (τέλη 1996), σε μια κατηγορία που η Renault πρωταγωνίστησε στην χώρα μας. Στις αρχές του 2008 έληξε η μακρόχρονη συνεργασία μεταξύ της Renault και της "MAVA" A.E. Ο Αλέξης Μανιατόπουλος αντέδρασε στην απόφαση της γαλλικής εταιρείας, που τελικά εγκατέστησε το δικό της δίκτυο (PGA Motors). Από 1 Μαρτίου 2025 την αντιπροσωπεία της Renault ανέλαβε επίσημα η "Grand Automotive Hellas" S.A, που ανήκει στην Grand Automotive Group LLP του ομίλου Taavura και δραστηριοποιείται σε 15 χώρες στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η ίδια επιχείρηση εκπροσωπεί στην χώρα μας και την Dacia, με την έδρα της στην Μεταμόρφωση Αττικής. 

Η Renault παρουσίασε κατά διαστήματα και γρήγορες εκδόσεις σε αρκετά από τα μοντέλα της. Την δεκαετία του '80 ήταν χαρακτηριστική η παρουσία των μοντέλων με κινητήρες Turbo και αυξημένη ιπποδύναμη, όπως το Renault 5 GT Turbo και το Renault 11 Turbo. Αυτά ήταν διαθέσιμα και στην ελληνική αγορά, αποτελώντας την αιχμή στην γκάμα της γαλλικής εταιρείας. Για περισσότερα σχετικά, μπορείτε να διαβάσετε εδώ


Renault 5 Alpine Turbo.


Το Renault 9 ήταν μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Ελλάδα, την δεκαετία του '80. 





RENAULT FARMA: Το ελληνικό Renault.

Το 1980 οι Αλ.Μανιατόπουλος & Γ. Βαγιωνής της "MAVA" A.E αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα μικρό, οικονομικό επαγγελματικό όχημα. Την σχεδίαση ανέλαβε ο Γιώργος Μιχαήλ. Εκείνη την εποχή η ελληνική νομοθεσία ευνοούσε αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας, τα οποία ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή. Το πρωτότυπο ήταν έτοιμο πολύ σύντομα και η ΜAVA το έστειλε στην Γαλλία ώστε να πάρει έγκριση από τη Renault, όπως και έγινε. Κατόπιν αυτής της διαδικασίας πήρε έγκριση τύπου και στην Ελλάδα για να κυκλοφορήσει. Η παραγωγή του γινόταν στις εγκαταστάσεις της "MAVA", στη Νέα Φιλαδέλφεια. Το αυτοκίνητο πήρε την ονομασία Farma, φόρεσε το σήμα της Renault και ήταν διαθέσιμο μέσα από το επίσημο δίκτυο της εταιρείας.Το Farma βασιζόταν άλλωστε σε πλαίσιο της Renault (R4) και ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα στα 845 cc, απόδοσης 34 ίππων. Κατασκευάστηκε σε πέντε διαφορετικούς τύπους, σε συνολικά 3.500 μονάδες. Η εγχώρια προστιθέμενη αξία ξεπερνούσε το 40%. Το 1983 παρουσιάστηκε και μια βελτιωμένη έκδοση, το Farma Σ. 'Ομως σύντομα η "MAVA" αναγκάστηκε να διακόψει την παραγωγή, λόγω προβλημάτων στις εργασιακές σχέσεις. Επιπλέον, το 1985 η ελληνική νομοθεσία έπαψε να είναι ευνοϊκή για τα ελαφρά επαγγελματικά τέτοιου τύπου, με αποτέλεσμα να μην υπάρξει καμία συνέχεια στην προσπάθεια. 



Το Farma στη δημοφιλή εκδοχή του, με αποσπώμενη αδιάβροχη τέντα.







Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2025)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου