Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2020

Η Dacia στην ελληνική αγορά. Το θετικό ξεκίνημα και τα σκαμπανεβάσματα της ρουμάνικης εταιρείας από την δεκαετία του '70 έως σήμερα.



H ιστορία της Dacia ξεκίνησε το 1966, μετά την συμφωνία της κυβέρνησης στην Ρουμανία με την Renault. Το εργοστάσιο στο Pitesti ήταν έτοιμο το 1968, οπότε ξεκίνησε η παραγωγή του Dacia 1100, η εγχώρια εκδοχή του Renault 8. 
Το καλοκαίρι του 1969, όμως, η Dacia παρουσίασε το μοντέλο που την έκανε γνωστή και σε αγορές εκτός Ρουμανίας. Ήταν το Dacia 1300, που βασιζόταν στο Renault 12. To ρουμάνικο μοντέλο έκανε πρεμιέρα σχεδόν ταυτόχρονα με το γαλλικό πρωτότυπο, αποτελώντας ένα σύγχρονο οικογενειακό αυτοκίνητο σε όλους τους τομείς. 

Η Dacia εμφανίστηκε στην ελληνική αγορά περί το 1972. Το "1300" ήταν διαθέσιμο από την "Αδελφοί Σαρακάκη" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Αθηνών 137-151. Παράλληλα, η ίδια επιχείρηση είχε την αντιπροσωπεία της Renault στην Ελλάδα. 
Αρχικά η πορεία της Dacia ήταν θετική και το διάστημα 1973-1974 σημείωσε αξιόλογες πωλήσεις. Από το 1976 και μετά παρουσίασε σημαντική πτώση. 
Στις 25 Απριλίου 1979 την γενική αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Elinco Motors", με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 262.  
Εκείνη την εποχή οι πωλήσεις της στα επιβατικά ήταν ελάχιστες. 'Ομως ήδη κυκλοφορούσαν στην χώρα μας μερικές χιλιάδες Dacia, μεταξύ των οποίων και περίπου 1.500 ταξί. Επιπλέον υπήρχε η επαγγελματική έκδοση του μοντέλου, το Dacia Pickup (ημιφορτηγό). 

Έως την άνοιξη του 1982, η αντιπροσωπεία είχε περάσει στην "Dacia Ελλάς" Α.Ε, με τις κεντρικές της εγκαταστάσεις στην Λεωφ. Συγγρού 201. Την ίδια εποχή παρουσιάστηκε στην ελληνική αγορά το προσιτό εκτός δρόμου Dacia Walker 4X4, με κινητήρα στα 1.300 κ.εκ. Αργότερα η έδρα μεταφέρθηκε στον αριθμό 371 της Λεωφ. Συγγρού. 
Μετά από πολλά χρόνια "ανυπαρξίας" στην εγχώρια αγορά, τα πρώτα θετικά μηνύματα ήρθαν το 1984. Οι πωλήσεις της στα επιβατικά ανήλθαν σε 386 μονάδες (0.6%) από μόλις 87 το 1983 (0.1%).
Η Dacia αφορούσε μια μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων "σοσιαλιστικής" χώρας. Κατά συνέπεια δεν υπήρχε ουσιαστική εξέλιξη σε σχεδιαστικό και τεχνολογικό επίπεδο, κάτι που ήταν ο κανόνας στο Ανατολικό Μπλοκ, εφόσον εκείνη την εποχή τα αυτοκίνητά τους ακόμα βασίζονταν σε δυτικά μοντέλα της δεκαετίας του '60. 
Όμως η χαμηλή τιμή βοήθησε στην αύξηση του ποσοστού της στην ελληνική αγορά, το αμέσως επόμενο διάστημα. 

Με όπλο το Dacia 1210, μια ανανεωμένη έκδοση του αρχικού 1300, το 1985 η ρουμάνικη εταιρεία κατέκτησε το 2.2% της εγχώριας αγοράς, με 1.695 μονάδες (16η στην κατάταξη).
Μετά την υποτίμηση της δραχμής, τον Οκτώβριο του '85, καθώς και την αύξηση των φορολογικών συντελεστών στα αυτοκίνητα, συνέχισε την ανοδική της πορεία.
Το 1986 η Dacia κατέλαβε την 6η θέση με ποσοστό 4.8% και 3.128 πωλήσεις. Ήταν η καλύτερη επίδοση που πέτυχε για όλη την δεκαετία του '80. 




Με απώλειες κατά 58.1%, το 1987 η Dacia ήρθε στην 13η θέση των πωλήσεων με 1.311 μονάδες και ποσοστό 2.6%. Η επίδοση αυτή ήταν ικανοποιητική, όμως έως το τέλος της δεκαετίας του '80 η χαμηλή τιμή του δεν το βοήθησε να παραμείνει ανταγωνιστικό. 
Ήταν ένα από τα πλέον προσιτά οικογενειακά αυτοκίνητα στους 8 φορ. ίππους. Το 1988 βρέθηκε στην 20η θέση με 762 πωλήσεις και ποσοστό 1.3% (-41.9%). Περαιτέρω πτώση υπήρξε το 1989.
Με την είσοδο της δεκαετίας του '90, η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα καταλυτικά αυτοκίνητα, έθεσε αυτομάτως εκτός παιχνιδιού το παρωχημένο Dacia. 

Όμως, η εταιρεία δεν αποχώρησε ολοκληρωτικά από την ελληνική αγορά. Το 1994 η "Dacia" A.E (Λιοσίων 288), προσέφερε στην Ελλάδα το Liberta με τον κινητήρα των 1.397 κ.εκ.
Προς τα τέλη της δεκαετίας ήρθε στην Ελλάδα και το νεότερο Nova. Αν και είναι αμφίβολο κατά πόσο τα υποστήριξε η ίδια η αντιπροσωπεία, τα μοντέλα αυτά ήταν ξεπερασμένα σε όλα τα επίπεδα και δεν μπορούσαν να σταθούν σε μια  ανταγωνιστική αγορά. Παρά την "τυπική" παρουσία της στην χώρα μας, τα ποσοστά της παρέμειναν μηδενικά για όλη εκείνη την περίοδο. Στα τέλη του 1999 η Dacia έγινε μέλος του ομίλου Renault. Η εταιρεία ήταν πρακτικά ανύπαρκτη στην Ελλάδα, για όλο το διάστημα έως τα τέλη, περίπου, της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα. 
Με τη νέα γενιά μοντέλων που είχε παρουσιάσει, άρχισε να μπαίνει ξανά στο παιχνίδι της ελληνικής αγοράς έως το 2010. Μέσα από το δίκτυο της "PGA Hellas", διέθετε τα Logan, Sandero και Duster. 
Παρά το γεγονός ότι πλέον μπορούσαν να αποτελέσουν μια  καλή εναλλακτική για ένα σύγχρονο προσιτό αυτοκίνητο, στην Ελλάδα η πορεία της παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα για όλη την δεκαετία. Μόλις το 2018 το μερίδιό της ξεπέρασε το 1%, δείχνοντας σημάδια βελτίωσης. Αντίθετα, σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές η Dacia έχει επιδείξει σαφώς καλύτερες επιδόσεις.
Το Duster, που αποτελεί ως σήμερα το πιο επιτυχημένο της μοντέλο, φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος και στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις του το 2019 ανήλθαν σε 1.395 μονάδες, έναντι 780 το 2018 και 664 το 2017. 

Σήμερα τα αυτοκίνητα της Dacia είναι διαθέσιμα στην Ελλάδα από την "TEOREN MOTORS" Α.Ε, του ομίλου επιχειρήσεων Θεοχαράκη. 














B.A
Έρευνα & αρχείο  © Hellenic Motor History (2020)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου