Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021

Η Daewoo/Chevrolet στην Ελλάδα. Το ξεκίνημα, η άνοδος και η πτώση.

 

Την δεκαετία του '90 η ελληνική αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε σε ένα νέο πλαίσιο που την καθιστούσε ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Στο νέο απαιτητικό περιβάλλον που είχε διαμορφωθεί, νέοι παίκτες έκαναν σταδιακά την εμφάνισή τους. Οι βασικότεροι από αυτούς ήταν οι φίρμες με προέλευση από την Ν. Κορέα. To 1990 εισήλθε δυναμικά στην εγχώρια αγορά η Hyundai, ενώ το 1993 ακολούθησε η Kia Motors. Φυσικά η παρουσία των εταιρειών αυτών στην χώρα μας είχε να κάνει με την ευρύτερη εξαγωγική τους δραστηριότητα στην Ευρώπη. Όμως, η "απόβαση" των νοτιοκορεατών δεν είχε ολοκληρωθεί ακόμα. Αυτό συνέβη με την άφιξη της Daewoo στην Ελλάδα. Η φίρμα αποτελούσε θυγατρική της General Motors και ουσιαστικά τα πρώτα της βήματα τα είχε κάνει στην χώρα μας το 1978, με την επωνυμία Saehan. Αν και στον χώρο των ελαφρών επαγγελματικών είχε τότε μια σχετική απήχηση, με το μικρό ημιφορτηγό Saehan Max, στα επιβατικά διέθετε ένα μοντέλο ακατάλληλο για την ελληνική αγορά, με συνέπεια να αποσυρθεί από αυτή σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πάντως, ήδη το όνομα Daewoo συνόδευε κάποιες από τις καταχωρήσεις της εταιρείας, με δεδομένο ότι η Saehan ανήκε στον όμιλό της. Όμως πιθανότατα αυτό να αποτελούσε μια εντελώς ξεχασμένη ιστορία έως την δεκαετία του '90. 

Η Daewoo έκανε την εμφάνισή της στην Ελλάδα την άνοιξη του 1995, στο πλαίσιο της παρουσίας της στις ευρωπαϊκές αγορές. Η γνωριμία με το αγοραστικό κοινό έγινε με δύο μοντέλα. Το Nexia και το Espero. Kαι τα δύο ανήκαν στην κατηγορία των 10 φορ. ίππων. Το μικρομεσαίο Nexia ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα των 1.500 cc σε εκδόσεις 8 και 16 βαλβίδων, με απόδοση 75 και 90 ίππων αντίστοιχα. Υπήρχε η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 3θυρο, 5θυρο και 4θυρο αμάξωμα. Μηχανολογικά βασιζόταν στην Opel, κάτι που ίσχυε και σχεδιαστικά εφόσον δεν ήταν παρά μια ανασχεδιασμένη εκδοχή του Opel Kadett, που είχε παρουσιαστεί στην Ευρώπη μια δεκαετία πριν. Το βασικό του πλεονέκτημα ήταν η χαμηλή τιμή αγοράς, αλλά είναι αμφίβολο αν το Nexia αποτελούσε την κατάλληλη πρόταση για διείσδυση στις ευρωπαϊκές αγορές, ακόμα και απέναντι στους συμπατριώτες ανταγωνιστές του (βλ. Hyundai). To Espero ήταν σχεδιασμένο από τον Bertone και διέθετε 4θυρο αμάξωμα, ενώ μοιραζόταν τον ίδιο κινητήρα με το Nexia αλλά αποκλειστικά στην 16βάλβιδη έκδοση. 



Την αντιπροσωπεία της φίρμας στην Ελλάδα ανέλαβε η "Daellas" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Κηφισού 76. Στην Θεσσαλονίκη η έδρα βρισκόταν επί της Λεωφ. Βασ. Όλγας 182. Το ξεκίνημα της Daewoo στην ελληνική αγορά κάθε άλλο παρά εντυπωσιακό μπορεί να χαρακτηριστεί, με μόλις 738 πωλήσεις και ποσοστό 0.6% για το 1995. Την επόμενη διετία το ποσοστό της ανήλθε στο 1.2%, με την αρχική γκάμα να μην επιτρέπει στην εταιρεία να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Αυτό άλλαξε το 1998, με την πλήρη ανανέωση της γκάμας. Σημαντική ήταν η παρουσία του μικρομεσαίου Lanos, αυτή τη φορά με βασικό κινητήρα στα 1.350 cc (9 φορ. ίπποι). Ώθηση στην πορεία της Daewoo έδωσε και το μικρό Matiz στα 800 cc, που παρουσιάστηκε περί τα μέσα της χρονιάς, ενώ στην μεγαλύτερη κατηγορία των 1.600 cc ήταν διαθέσιμο το Nubira, σε εκδόσεις με 4θυρο, 5θυρο και station wagon αμάξωμα. Τέλος, υπήρχε το μεγάλο Leganza στα 2.000 cc. Την ίδια χρονιά το ποσοστό της εταιρείας αυξήθηκε στο 2.4%, με την Daewoo να ανεβαίνει στην 14η θέση της γενικής κατάταξης. 

Το 1999 πέτυχε νέα σημαντική αύξηση στις πωλήσεις της, με 9.975 μονάδες έναντι 4.383 την προηγούμενη χρονιά (+127.6%) και βρέθηκε στην 12η θέση με ποσοστό 3.8%. Βασικά όπλα στην ανοδική πορεία της Daewoo αποτελούσαν τα Lanos και Matiz. Το 2000 ήταν η καλύτερη της χρονιά, τόσο από άποψη πωλήσεων όσο και σε ποσοστό, με 12.895 μονάδες και 4.4%. Η επίδοση αυτή την έφερε στην 11η θέση της κατάταξης, ενώ έδειχνε πως μπορεί να αποτελέσει έναν από τους πρωταγωνιστές στην αγορά. Δυστυχώς, η συνέχεια δεν ήταν τόσο ρόδινη. Πέρα από την εικόνα που είχε στην χώρα μας, δεν ήταν μυστικό πως η Daewoo αντιμετώπιζε ήδη σοβαρά οικονομικά προβλήματα, που την έφεραν στο χείλος της χρεωκοπίας. Το 1999 ο όμιλος της Daewoo αναγκάστηκε να πουλήσει ολοκληρωτικά τον κλάδο των αυτοκινήτων στην General Motors. 

Η οναμασία Daewoo επέζησε στις ευρωπαϊκές αγορές μέχρι το 2004. Έως τότε η πορεία της στην ελληνική αγορά ήταν πτωτική. Αν και το 2001 διατήρησε ένα αρκετά καλό ποσοστό (4.0%), είχε απώλειες κατά 12.7% με τις πωλήσεις της στις 11.253 μονάδες. Παρά τα νέα μοντέλα που παρουσίασε στο επόμενο διάστημα (Kalos, Lacetti κ.α), το ποσοστό της είχε μειωθεί στο 2.3% έως το 2004. 



Με απόφαση της General Motors, από τον Ιανουάριο του 2005 η φίρμα της Daewoo αποσύρθηκε από τις ευρωπαϊκές αγορές και τα αυτοκίνητα της μετονομάστηκαν σε Chevrolet. Στην χώρα μας τα Chevrolet ήταν διαθέσιμα μέσα από το δίκτυο της "Chevellas" Α.Ε. Κατά το πρώτο έτος η Chevrolet πέτυχε 6.081 πωλήσεις, που την έφεραν στην 18η θέση, με ποσοστό 2.3%. Αν και διατήρησε το ποσοστό που κατείχε η Daewoo το 2004, σημείωσε πτώση -8.6% και έχασε τρεις θέσεις στην κατάταξη. Το γνωστό Matiz ήταν το δημοφιλέστερο μοντέλο και με τα σήματα της Chevrolet, ενώ στις άλλες σημαντικές κατηγορίες τα Aveo/Kalos και το Lacetti είχαν υποτονική παρουσία. Η καλύτερη επίδοση με τα σήματα της Chevrolet σημειώθηκε το 2007, με ποσοστό 2.5% και 7.017 πωλήσεις. Εκείνη την χρονιά βρέθηκε στην 16η θέση από την 18η που ήταν το 2006. Η τελευταία χρονιά που η φίρμα κατείχε ένα ικανοποιητικό ποσοστό ήταν το 2010 (2.1%), όμως με μείωση κατά 6.6% σε απόλυτα νούμερα. Τα επόμενα χρόνια άρχισε να μπαίνει σταδιακά στο περιθώριο, έως την πλήρη απόσυρση της από την Ευρώπη το 2016. 

Η Ν. Κορέα έκανε την απόβαση της στην Γηραιά Ήπειρο κατά την δεκαετία του '90. Ο δρόμος ήταν δύσβατος, με βασικό όπλο των νοτιοκορεατών την χαμηλή τιμή αγοράς. Στην Ελλάδα η Hyundai είχε το σωστό timing και μέσα από ένα καλά οργανωμένο δίκτυο άποτέλεσε το success story των αρχών της δεκαετίας του '90. Δεν συνέβη το ίδιο με την Kia Motors η οποία χρειάστηκε αρκετά χρόνια για να πετύχει αξιοπρεπή ποσοστά. Η Daewoo είχε ένα αντίστοιχα δειλό ξεκίνημα, όμως σύντομα πέτυχε σημαντική άνοδο χάρη στη νέα γενιά των μοντέλων της. Έως το 2000 είχε αφήσει πολύ πίσω την Kia, λόγω της επιτυχίας της στην μικρή και μικρομεσαία κατηγορία. Η συνέχεια δεν ήταν η αναμενόμενη. Την απότομη άνοδο διαδέχθηκε σύντομα η πτώση, ενώ ούτε η αλλαγή ονομασίας υπό την G.M, στάθηκε ικανή να δημιουργήσει κάποια δυναμική. 


Daewoo Matiz (facelift)






Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου