Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

Ευρώπη 2023. Αύξηση στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, οι πωλήσεις ανά κατηγορία καυσίμου σε Ε.Ε & Ελλάδα.

 


Tον Δεκέμβριο του 2023 η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχε μια πτώση -3.3%, με συνολικά 867.052 ταξινομήσεις. Η επίδοση αυτή σηματοδότησε την υποχώρηση στις πωλήσεις για πρώτη φορά μετά από 16 συνεχόμενους μήνες ανοδικής πορείας. Αν προσθέσουμε την Μ. Βρετανία και τις χώρες της EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία), η πτώση αγγίζει το -3.8% με συνολικά 1.048.727 ταξινομήσεις. Αξιόλογη άνοδο πέτυχαν ορισμένες από τις σημαντικότερες αγορές, όπως η Γαλλία (+14.5%) και η Ισπανία (+10.6%), όμως στην Γερμανία υπήρξε σημαντική υποχώρηση τον Δεκέμβριο (-23.0%). Άλλες σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές που κατέγραψαν πτώση ήταν η Ολλανδία (-13.8%) και η Σουηδία (-17.0%). 

Στο σύνολο του έτους, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε πέτυχαν μια ξεκάθαρη άνοδο, με συνολικά 10.547.716 μονάδες έναντι 9.263.509 για το 2022 (+13.9%). Όλες οι χώρες της Ε.Ε είχαν θετικό πρόσημο, εκτός από την Ουγγαρία που είχε πτώση -3.4%. Στις περισσότερες περιπτώσεις η άνοδος αφορούσε διψήφιο ποσοστό, μεταξυ των οποίων και τρεις από τις μεγαλύτερες αγορές, η Ιταλία με +18.9%, η Ισπανία με +16.7% και η Γαλλία με +16.1%. Στην Γερμανία η αύξηση ανήλθε στο πιο συγκρατημένο +7.3%. Μαζί με την Μ. Βρετανία και τις χώρες της EFTA οι ταξινομήσεις ανήλθα σε 12.847.481 μονάδες έναντι 11.294.502 την προηγούμενη χρονιά (+13.7%). 

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) αποτέλεσαν την τρίτη δημοφιλέστερη επιλογή για τους Ευρωπαίους αγοραστές το 2023. Τον Δεκέμβριο σημείωσαν πτώση για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2020, με 160.700 μονάδες έναντι 193.271 τον αντίστοιχο μήνα του 2022 (-16.9%). Όμως στο σύνολο της χρονιάς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέγραψαν σημαντική άνοδο, με 1.538.621 μονάδες έναντι 1.123.444 (+37.0%). Χώρες με αξιόλογο μερίδιο αγοράς που πέτυχαν σημαντική ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν το Βέλγιο (+148.0%), η Δανία (+103.6%), η Φινλανδία (+103.3%) και η Πορτογαλία (+101.9%). Στην Ελλάδα σημειώθηκε άνοδος +125.6% με 6.379 μονάδες, όμως το ποσοστό τους παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, κατέχοντας το 4.7% της αγοράς. Στο σύνολο της Ε.Ε το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2023 ανήλθε στο 14.6%. 

Σημαντική άνοδο πέτυχαν τον Δεκέμβριο τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV), με 229.567 μονάδες έναντι 182.140 το 2022 (+26.0%). Ώθηση έδωσε η θετική επίδοση που σημειώθηκε στην Γερμανία (+38.0%), στην Γαλλία (+32.6%) και στην Ισπανία (+24.3%). Συνολικά στο έτος, οι ταξινομήσεις υβριδικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε ανήλθε σε 2.716.963 μονάδες έναντι 2.098.608 που ήταν για το 2022 (+29.5%) και το μερίδιό τους στο 25.8%. Μόνο σε τρεις χώρες κατέγραψαν αρνητικό αποτέλεσμα τα υβριδικά στο σύνολο της χρονιάς, την Σλοβενία (-21.9%), την Φινλανδία (-13,0%) και την Σουηδία (-7.6%). Στην Ελλάδα υπήρξε σημαντική αύξηση, με συνολικά 41.560 μονάδες έναντι 29.019 το 2022 (+43.2%) και το μερίδιό τους στο 30.9% από 27.6%. Την αντίστροφη πορεία συνέχισαν τα plug-in υβριδικά (PHEV), που είχαν πτώση -40.2% τον Δεκέμβριο στην Ε.Ε, με 71.546 μονάδες έναντι 119.553 τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Βασική αιτία για αυτό ήταν η σημαντική πτώση που είχαν στην Γερμανία, με τις ταξινομήσεις σε μόλις 17.894 μονάδες από 69.801 τον Δεκέμβριο του 2022 (-74.4%). Στο σύνολο της χρονιάς το αρνητικό αποτέλεσμα για τα plug-in υβριδικά συγκρατήθηκε στο -7.0%, με 813.480 μονάδες από 874.777 το 2022. Στην Γερμανία είχαν απώλειες -51.5%, όμως πέτυχαν σημαντική άνοδο σε χώρες όπως το Βέλγιο (+69.2%), την Ολλανδία (+35.5%) και την Γαλλία (+28.8%).Στην Ελλάδα οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 8.826 μονάδες έναντι 5.493 (+60.7%). Το ποσοστό τους στην Ε.Ε περιορίστηκε στο 7.7%. 




Tα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα πέτυχαν άνοδο +5.1% τον Δεκέμβριο, με 274.477 μονάδες έναντι 261.126 την προηγούμενη χρονιά. Σημαντική συμβολή σε αυτό το αποτέλεσμα είχε η Ιταλία (+24.9%) και η Γερμανία (+16.1%). Οι συνολικές πωλήσεις για το όλο το 2023 είχαν επίσης θετικό πρόσημο, με 3.724.646 μονάδες από 3.368.726 το προηγούμενο έτος (+10.6%). Στις τέσσερις σημαντικότερες αγορές της Ε.Ε ή άνοδος για τα βενζινοκίνητα αφορούσε διψήφιο ποσοστό, με +22.4% στην Ιταλία, +13.8% στην Ισπανία, +13.3% στην Γερμανία και +12.8% στην Γαλλία. Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 56.293 μονάδες από 47.151 το 2022 (+19.4%) και το μερίδιό τους στο 41.9%. Το 2023 συνέχισαν να αποτελούν την δημοφιλέστερη επιλογή αν και το ποσοστό του μειώθηκε στο 35.3% από το 36.4% που κατείχαν στην Ε.Ε το 2022. 

Tα diesel διατήρησαν την καθοδική τους πορεία τον Δεκέμβριο, με την υποχώρηση στο -9.1% και 105.258 μονάδες. Στο σύνολο του έτους οι ταξινομήσεις τους στην Ε.Ε ανήλθαν σε 1.433.368 μονάδες έναντι 1.520.940 (-5.8%). Τις μεγαλύτερες απώλειες υπέστησαν στο Βέλγιο (-30.5%), την Γαλλία (-28.2%), την Σουηδία (-28.1%) και την Ισπανία (-15.0%). Από τις υπόλοιπες σημαντικές αγορές, στην Ιταλία και την Γερμανία σημειώθηκε μικρή αύξηση, με +5.9% και +3.0% αντίστοιχα. Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις στα diesel ανήλθαν σε 17.653 μονάδες από 17.114 το 2022 (+3.1%), Το μερίδιό τους στην Ε.Ε μειώθηκε σε 13.6% από 16.4% που ήταν το 2022. 

Όπως ήταν αναμενόμενο, ο όμιλος Volkswagen κατέκτησε την κορυφή στην Ευρώπη (Ε.Ε/Η.Β/EFTA), με μερίδιο 25.9% και 3.324.705 μονάδες (+18.5%). Ειδικότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση το μερίδιό της ανήλθε σε 26.1% με συνολικά 2.753.053 μονάδες (+18.0%). Ο όμιλος Stellantis ήρθε στην δεύτερη θέση με μερίδιο 16.2% και 2.128.625 μονάδες (+3.7%), ενώ αποκλειστικά στις αγορές της Ε.Ε κατέκτησε το 17.8% με 1.880.083 μονάδες (+2.9%). Στην τρίτη θέση βρέθηκε ο όμιλος Renault με 9.7% και 1.242.293 μονάδες σε Ε.Ε/Η.Β/EFTA, ενώ στην Ε.Ε είχε μερίδιο 10.9% με 1.152.230 μονάδες. Και στις δύο περιπτώσεις σημείωσε άνοδο +16.9%. Η εικόνα που διαμορφώθηκε το 2023 ανά κατασκευαστή, παρουσιάζεται στους παρακάτω πίνακες. 




H Ford υπέστη τις μεγαλύτερες απώλειες στην Ε.Ε το 2023, από τους βασικούς παίκτες της αγοράς (-4.6%). Το πρόσημο γίνεται οριακά θετικό (+0.4%) αν προσθέσουμε τις αγορές των χωρών της EFTA και -κυρίως- της Βρετανίας, που η συγκεκριμένη φίρμα έχει ισχυρή παρουσία. Απώλειες σε κάθε περίπτωση παρουσίαζουν οι Fiat & Citroen του ομίλου Stellantis, αν και περιορίζονται σε χαμηλά ποσοστά. Αναμφίβολα τα μεγαλύτερα οφέλη εμφάνισε η Tesla. Ειδικά μεταξύ των χωρών-μελών της Ε.Ε η αύξηση στις πωλήσεις ανήλθε στο +89.2%. 

Ο ACEA δεν δημοσιεύει στοιχεία για τις πωλήσεις της ανερχόμενης στην Ευρώπη MG. Ενδεικτικά, μόνο στις αγορές της Μ. Βρετανίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Σουηδίας και της Ολλανδίας, οι πωλήσεις της MG το 2023  ανήλθαν σε 145.726 μονάδες. Επιπλέον, στην Γαλλία τα MG 4 & MG ZS πέτυχαν 27.926 πωλήσεις. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι η παρουσία της φίρμας στην Ευρώπη δεν είναι αμελητέα. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία: ACEA
Πίνακες: ACEA & Hellenic Motor History
Αρχική φωτογραφία: Wendy Wisniewski

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου