Κυριακή 20 Ιουλίου 2025

Φθινόπωρο 1977. Η άφιξη του μικρού Ford Fiesta στην Ελλάδα (1η γενιά).

 


Στις αρχές της δεκαετίας του '70 η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης άρχισε να γίνεται δημοφιλής στην Ευρώπη. Μια σειρά από σύγχρονα σχεδιαστικά μοντέλα έκαναν σταδιακά την εμφάνισή τους, με τα Fiat 127 και Renault 5 να αποτελούν τα πρώτα σημαντικά δείγματα των "supermini". Τα αυτοκίνητα αυτά είχαν καλή εκμετάλλευση χώρων, ήταν πρακτικά και οικονομικά στην χρήση (κάτι σημαντικό μετά την ενεργειακή κρίση του 1973), με καλή οδική συμπεριφορά αλλά κατά κανόνα χωρίς ιδιαίτερες πολυτέλειες και με σπαρτιάτικο εξοπλισμό. Στην πορεία έκαναν την εμφάνισή τους αξιόλογα μοντέλα όπως το Peugeot 104, το Audi 50/VW Polo, αλλά και το ιαπωνικό Honda Civic. H Ford ήταν ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές στην Ευρώπη, όμως για αρκετά χρόνια απουσίαζε από την ανερχόμενη κατηγορία. Όμως δεν είχε μείνει με σταυρωμένα χέρια, εφόσον ετοίμαζε ένα νέο supermini ώστε να εισέλθει με αξιώσεις στην μάχη των "supermini". Έχοντας χρόνο ώστε να μελετήσει τον ανταγωνισμό, η Ford παρουσίασε ένα νέο αυτοκίνητο πόλης που μπορεί να μην έφερε την "επανάσταση", αλλά σίγουρα ήταν αρκετά ώριμο σχεδιαστικά, με καλή ποιότητα κατασκευής και αποτελούσε μια σύγχρονη πρόταση. To Ford Fiesta παρουσιάστηκε τo 1976 και υιοθέτησε την λύση της μπροστινής κίνησης με τον κινητήρα τοποθετημένο εγκάρσια. Ο βασικός κινητήρας ήταν στα 957 cc και ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά σε τρίθυρο αμάξωμα, κάτι σύνηθες εκείνη την εποχή. Η παραγωγή του ξεκίνησε την ίδια χρονιά στο νέο εργοστάσιο της Ford στην Ισπανία (Valencia) και στην Μ. Βρετανία (Dagenham), αργότερα και στην Δ. Γερμανία. H βρετανική αγορά ήταν μια από τις πλέον σημαντικές για την Ford στην Ευρώπη και η διάθεση του νέου supermini ξεκίνησε επίσημα στις αρχές Φεβρουαρίου 1977. 

Iσχυρή παρουσία διέθετε η Ford και στην Ελλάδα, με ένα εκτενές δίκτυο αντιπροσώπων. Τα νέα μοντέλα της φίρμας συνήθως έκαναν την εμφάνισή τους στην εγχώρια αγορά σε σύντομο χρονικό διάστημα από την παρουσίασή τους στο εξωτερικό. Κατά συνέπεια, θα περίμενε κάποιος πως οι εξουσιοδοτημένοι εισαγωγείς της Ford θα κινούνταν άμεσα για την παρουσίαση ενός σημαντικού νέου μοντέλου, στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική κατηγορία των supermini. Όμως η άφιξη του Ford Fiesta έγινε με αρκετή καθυστέρηση στην χώρα μας, το φθινόπωρο του 1977! H προώθηση του μοντέλου ξεκίνησε συστηματικά τον Νοέμβριο, ενώ είχε προηγηθεί εκδήλωση των αντιπροσώπων της Ford για την παρουσίαση του Fiesta στους εκπροσώπους του Τύπου, που έγινε στο ξενοδοχείο Apollon Palace στο Καβούρι. Kατά την διάρκεια της εκδήλωσης προβλήθηκε ταινία σχετική με την διαδικασία κατασκευής του νέου μοντέλου. Είναι άγνωστο για ποιόν λόγο υπήρξε αυτή η σημαντική καθυστέρηση στην παρουσίαση του Ford Fiesta στην Ελλάδα. Αρχικά ήταν διαθέσιμο σε τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού (Base, L, S, Ghia), με κινητήρες στα 957 και 1.117 cc. Αργότερα ήταν διαθέσιμος και ο κινητήρας στα 1.297 cc, αποκλειστικά στην έκδοση S. Στις πλουσιότερες εκδόσεις υπήρχε η δυνατότητα επιλογής για συρρόμενη ηλιοροφή. To Ford Fiesta έγινε ένα από τα αγαπημένα "μικρά" στην Ελλάδα εκείνη την εποχή, ενισχύοντας τις πωλήσεις της φίρμας στην εγχώρια αγορά. Άλλωστε το Fiesta σημείωσε μεγάλη επιτυχία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθιερώνοντας την Ford ως έναν από τους βασικούς παίκτες στην μικρή κατηγορία. Η πρώτη γενιά του μοντέλου έμεινε στην παραγωγή μέχρι το καλοκαίρι του 1983. 

 




Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2025)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου