Παρασκευή 25 Ιουλίου 2025

Φθινόπωρο 1988. Γαλλικός εμφύλιος στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Η Lion Hellas αναλαμβάνει την Peugeot, η ΜAVA-Renault σηκώνει το γάντι.

 


Στις αρχές Οκτωβρίου 1988 την αντιπροσωπεία της Peugeot στην Ελλάδα ανέλαβε η "Lion Hellas" SA, παίρνοντας την σκυτάλη από την "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε. Η γαλλική φίρμα είχε συνδέσει το όνομά της στην χώρα μας με την επιχείρηση του Ηλία Σάρρα για πάνω από 35 χρόνια και είχε διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία. Κατά συνέπεια η είσοδος της "Lion Hellas" στην ελληνική αγορά ήταν σημαντική, ειδικά σε μια περίοδο που η Peugeot παρουσίαζε κάμψη στις πωλήσεις της. H νέα αντιπροσωπεία προχώρησε σε συνολική επένδυση 1.2 δισ. δραχμές, έχοντας καταβάλει 680 εκατομμύρια δραχμές ήδη στο ξεκίνημά της. Πρωταρχικός στόχος ήταν η δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου εξουσιοδοτημένων αντιπροσώπων και τεχνικής εξυπηρέτησης των κατόχων Peugeot πανελλαδικά. Τα κεντρικά γραφεία και το τμήμα ανταλλακτικών ήταν στην Λεωφ. Κηφισού 138-140. Η "Lion Hellas" συστήθηκε στο ελληνικό κοινό μέσα από την διαφημιστική καμπάνια με τίτλο "Λιοντάρια της Peugeot από την Lion Hellas", που είχε έντονη προβολή στο ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Η καταχώρηση ανέφερε τους στόχους την νέας αντιπροσωπείας, δηλώνοντας πως θα "υποστηρίξει δυναμικά και οργανωμένα τα ¨αυτοκίνητα-λιοντάρια¨ της Peugeot σε όλη την Ελλάδα". Στην συνέχεια παρουσίαζε τα διαθέσιμα μοντέλα της εταιρείας που, σύμφωνα με την καταχώρηση, κυριαρχούσαν στις διεθνείς αγορές. Παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε καμία αναφορά στον ανταγωνισμό (άμεσα ή έμμεσα), αυτό δεν εμπόδισε την "MAVA" Α.Ε να δημοσιεύσει τις αμέσως επόμενες ημέρες καταχώρηση για τα αυτοκίνητα Renault, με τίτλο "Χωρίς ¨λεονταρισμούς¨ τα Ρενώ είναι πρώτα!".




Είναι μάλλον εύλογο να υποθέσει κανείς πως η "MAVA" στόχευε απευθείας στην Peugeot, με αφορμή την διαφημιστική προώθηση της "Lion Hellas"! Το ποσοστό της Renault στην ελληνική αγορά εκείνη την εποχή ήταν αρκετά χαμηλό (1.7%), αλλά βελτιωμένο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, η Peugeot είχε μείνει στάσιμη και το ποσοστό της στο πρώτο δεκάμηνο του 1988 ήταν συγκριτικά μικρότερο (0.7%). Άρα η "MAVA" δεν διέτρεχε άμεσο κίνδυνο από την "Lion Hellas", που όμως έδειχνε να κάνει δυναμική είσοδο στην χώρα μας. Κατά συνέπεια, οι συσχετισμοί μπορεί να άλλαζαν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η "MAVA" επέλεξε να τονίσει την πρωτιά της Renault σε Γαλλία και Ευρώπη. Ακόμα και σε περίπτωση που η Peugeot γινόταν πιο ανταγωνιστική, είναι μάλλον περίεργη η στοχοποίησή της από την έταιρη γαλλική φίρμα και ειδικά στην περίπτωση που δεν είχε προηγηθεί οποιαδήποτε διαμάχη μεταξύ των δύο εισαγωγέων (δεν βρέθηκε κάτι σχετικό κατά την έρευνα). Πιθανόν η "ΜAVA" θεώρησε ως απειλή την παρουσίαση του νέου μεσαίου Peugeot 405, το οποίο έκανε πρεμιέρα στην Ελλάδα ακριβώς εκείνη την εποχή, στα πλαίσια της έκθεσης "Auto-Moto" στην Θεσσαλονίκη (5-12 Οκτωβρίου 1988). Το νέο μοντέλο είχε κερδίσει τον τίτλο για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" και αποτελούσε άμεσο ανταγωνιστή του Renault 21, το οποίο είχε αρχίσει να έρχεται στην χώρα μας με τον μικρότερο κινητήρα στα 1.400 cc από το καλοκαίρι του 1988 (έκδοση GTL, 1397 cc). Η κίνηση αυτή έκανε το μεσαίο της Renault αρκετά πιο προσιτό σε σχέση με το ως τότε διαθέσιμο στα 1.721 cc (έκδοση GTS), στην τιμή των 3.690.000 δραχμών έναντι 4.950.000 δρχ με τον μεγαλύτερο κινητήρα. Δεν είναι τυχαίο πως η "MAVA" προώθησε εκτενώς το Renault 21 GTL το αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ η "Lion Hellas" είχε διαθέσιμο το Peugeot 405 σε αντίστοιχη έκδοση με κινητήρα στα 1.400 cc και παραπλήσια τιμή (έκδοση GL, 1.360 cc, 70 ps). Επιπλέον, ακόμα και στην βασική έκδοση με τον κινητήρα στα 1.600 cc τo Peugeot διέθετε σαφές πλεονέκτημα, εφόσον ανήκε στην κατηγορία των 11 φορ. ίππων έναντι των 12 φορ. ίππων του Renault 21 GTS  και η τιμή του ήταν περίπου 700.000 δραχμές χαμηλότερη. Δεν αποκλείεται η "MAVA" να ήθελε να κερδίσει το επικοινωνιακό παιχνίδι απέναντι σε μια νέα δραστήρια αντιπροσωπεία, εν αναμονή και του υποσχόμενου νέου μικρομεσαίου Renault 19. Φυσικά η Peugeot δεν αποτελούσε στην πράξη τον μοναδικό ανταγωνιστή της Renault στην ελληνική αγορά, όμως ίσως η "MAVA" να έκρινε πως ήταν η μοναδική φίρμα ικανή να την απειλήσει έντονα στο άμεσο μέλλον. Αν και την επόμενη χρονιά η Renault συνέχισε να προηγείται με διαφορά έναντι της Peugeot, η τελευταία ενίσχυσε σημαντικά την θέση στην ελληνική αγορά, με ποσοστό 2.4% από 0.9% που είχε το 1988. 





Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2025)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου