Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025

Αλλαγή στην Ευρωπαϊκή πολιτική. Πιο ευέλικτη η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και απόσυρση στην απαγόρευση πώλησης θερμικών αυτοκινήτων το 2035.

 


Βρυξέλλες, 16 Δεκεμβρίου 2025 – Με τη δημοσίευση του «πακέτου για την αυτοκινητοβιομηχανία», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε το πρώτο βήμα προς τη δημιουργία μιας πιο ρεαλιστικής και ευέλικτης πορείας για την ευθυγράμμιση της απανθρακοποίησης με τους στόχους ανταγωνιστικότητας και ανθεκτικότητας. 

«Οι σημερινές προτάσεις αναγνωρίζουν σωστά την ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία και τεχνολογική ουδετερότητα ώστε η πράσινη μετάβαση να στεφθεί με επιτυχία. Αυτό αποτελεί σημαντική αλλαγή σε σχέση με την ισχύουσα νομοθεσία», δήλωσε η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της ACEA, της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. «Ωστόσο, οι λεπτομέρειες είναι καθοριστικές. Θα μελετήσουμε τώρα το πακέτο και θα συνεργαστούμε με τους συννομοθέτες για να ενισχύσουμε κριτικά τις προτάσεις όπου χρειάζεται.» Με μια πρώτη ματιά, το πακέτο χρειάζεται πιο αποφασιστικά μέτρα για να διευκολυνθεί η μετάβαση τα επόμενα χρόνια. Χωρίς επείγουσα δράση σχετικά με την ευελιξία για αυτοκίνητα και βαν ως το 2030 – το ορόσημο που απέχει τέσσερα χρόνια – η δράση για το 2035 μπορεί να έχει περιορισμένη επίδραση. Πλέον η υποχρέωση για απεξάρτηση 100% από τον άνθρακα περιορίζεται στο 90%, με δυνατότητα πώλησης υβριδικών ή αμιγώς θερμικών αυτοκινήτων και μετά το 2035. 

Επιπλέον, η προσθήκη αυστηρών προϋποθέσεων σε διάφορα στοιχεία του πακέτου μπορεί να έχει αντιπαραγωγική επίδραση στην τεχνολογική εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα. Ιδιαίτερα, οι αυστηρές απαιτήσεις κατασκευής «Made in EU» και το προτεινόμενο σύστημα αντιστάθμισης εκπομπών χρειάζονται περαιτέρω προσεκτική αξιολόγηση. Ο ACEA χαιρετίζει την ιδιαίτερη προσοχή στα ελαφρά εμπορικά οχήματα (LCVs), μια κατηγορία οχημάτων που βρίσκεται σε δυσχερή θέση, μέσω της συμμόρφωσης στον μέσο όρο και της μείωσης στόχου για το 2030 (μείωση στις εκπομπές άνθρακα κατά 40% αντί για 50%). Εξίσου, η στοχευμένη τροποποίηση για βαρέα εμπορικά οχήματα αποτελεί θετικό πρώτο βήμα, το οποίο τώρα χρειάζεται ταχεία υιοθέτηση. Πρέπει να ακολουθηθεί από μια επιταχυνόμενη αναθεώρηση του Κανονισμού CO2 για τα HDV, που δεν μπορεί να περιμένει μέχρι το 2027. Ο κλάδος χρειάζεται επείγουσα αξιολόγηση και τακτική παρακολούθηση της κατάστασης των πιο κρίσιμων συνθηκών που επιτρέπουν την μετάβαση σε αυτόν τον τομέα. Ο ACEA σημειώνει ότι η Επιτροπή έχει επίσης κάνει προτάσεις για να καταστήσει την κατασκευή μικρών αυτοκινήτων στην Ευρώπη πιο ανταγωνιστική, ιδιαίτερα των ηλεκτρικών, οι οποίες αξίζουν περαιτέρω εξέταση. Τα ανακοινωθέντα μέτρα για την υποχρεωτική «πράσινη» μετάβαση των εταιρικών στόλων κινδυνεύουν να έρθουν σε αντίθεση με την αναγκαία προσέγγιση της αγοράς και των απαιτούμενων κινήτρων. Ο κλάδος υποστηρίζει τα κίνητρα και τις κατάλληλες συνθήκες σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Τα βαρέα οχήματα χρειάζονται επίσης κατάλληλα μέτρα τόνωσης της ζήτησης.



 Πηγή: ACEA,  Απόδοση: Hellenic Motor History


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου