Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

Riley. Το σύντομο πέρασμα της βρετανικής φίρμας από την ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

 


H Riley ήταν μια από τις πολλές βρετανικές εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων. Ξεκίνησε με την παραγωγή ποδηλάτων ενώ στις αρχές του 20ου αιώνα έκανε την μετάβαση σε τρίκυκλα οχήματα με κινητήρα και στην συνέχεια στα τετράτροχα αυτοκίνητα. Τον Σεπτέμβριο του 1938 η εταιρεία πέρασε στον έλεγχο του Lord Nuffield που την μεταβίβασε στην Morris Motors, η οποία σύντομα μετατράπηκε σε Nuffield Organisation και περιλάμβανε τις Morris, MG, Wolseley και Riley. To 1952 βρέθηκε υπό τον όμιλο της British Motor Corporation (BMC), που προέκυψε από την συγχώνευση της Morris και της Austin. 

Πριν τον πόλεμο είναι αμφίβολο αν είχε επισήμως παρουσία στην χώρα μας, όμως κατά την δεκαετία του '50 εισήχθησαν κάποια αυτοκίνητα με επίσημο αντιπρόσωπο τον Κωνσταντίνο Ι. Ταμβακόπουλο. Ο ίδιος έφερνε στην χώρα μας και τις υπόλοιπες φίρμες του ομίλου Nuffield (επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα) και η έδρα της επιχείρησης ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 4. Βέβαια η γκάμα ήταν περιορισμένη και παρά την εμφάνιση του μικρομεσαίου οικογενειακού Riley 1.5 στα τέλη του 1957, η φίρμα δεν είχε απήχηση. Έως την δεκαετία του '60 τα μοντέλα της Riley αποτελούσαν πιο πολυτελείς παραλλαγές στα μοντέλα των Austin & Morris, όπως άλλωστε και οι υπόλοιπες θυγατρικές της BMC. Όμως στην Ελλάδα φαίνεται πως η Riley απουσίαζε από την εγχώρια αγορά για το μεγαλύτερο διάστημα της δεκαετίας του '60, εφόσον κανένα στοιχείο δεν πιστοποιεί την παρουσία της τα επόμενα χρόνια. H επανεμφάνιση του ονόματος RIley στην ελληνική αγορά έγινε την άνοιξη του 1967. Επίσημη αντιπροσωπεία ήταν η "Αδελφοί Δούκα" Α.Ε, που εκπροσωπούσε εκείνη την εποχή στην χώρα μας τις Austin και Morris. Tα διαθέσιμα μοντέλα αφορούσαν το μικρό Riley Elf στους 7 φορ. ίππους, μια παραλλαγή του Mini, το μικρομεσαίο Riley Kestrel στους 8 φορ. ίππους και το μεσαίο Riley 4/72 στους 11 φορ. ίππους, με διπλά καρμπυρατέρ και στοιχεία πολυτελείας. Η επιστροφή της Riley στην ελληνική αγορά πιθανότατα κρίθηκε επιβεβλημένη από τους αδελφούς Δούκα -έστω και καθηστερημένα- εφόσον ήθελαν να έχουν μερίδιο στην premium κατηγορία. Μέχρι τότε τα αντίστοιχα αναβαθμισμένα αυτοκίνητα της BMC αφορούσαν μοντέλα της MG και της Wolseley, τα οποία όμως έφερνε στην χώρα μας η "ΔΑΜΑΡ" A.E. 

To πιο ενδιαφέρον μοντέλο από εμπορικής πλευράς ήταν το Riley Kestrel στα 1.100 cc, μια παραλλαγή των δημοφιλών Austin & Morris 1100 και αποτελούσε την ακριβότερη εκδοχή μεταξύ των μοντέλων του μικρομεσαίου της BMC (με εξαίρεση το "εξεζητημένο" Vanden Plas Princess). Στις αρχές του 1969 η "Αδελφοί Δούκα" Α.Ε ανέλαβε την αντιπροσωπεία των MG και Wolseley στην χώρα μας, όμως την ίδια χρονιά γράφτηκε ο επίλογος για την Riley. Μετά την ίδρυση της British Leyland Motor Corporation τον Ιανουάριο του 1968, που προήλθε από την συγχώνευση των British Motor Holdings (πρώην BMC) και Leyland Motors, η Riley σταμάτησε την παραγωγή αυτοκινήτων το καλοκαίρι του 1969 στα πλαίσια του προγράμματος εξορθολογισμού του ομίλου. Κατά συνέπεια, το σύντομο χρονικό διάστημα παρουσίας στην ελληνική αγορά σε συνδυασμό με την υψηλή τιμή αγοράς και τον "εσωτερικό" ανταγωνισμό από την περισσότερο δημοφιλή MG και την Wolseley, δεν άφησαν περιθώρια επιτυχίας και η παρουσία της στους ελληνικούς δρόμους περιορίστηκε σε μερικές δεκάδες μονάδες. 









B.A
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History  © 
(2024)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου