Πέμπτη 30 Μαΐου 2019

Ελληνική διαφήμιση της Polski, το 1988



Polski-Fiat 125p, Μάιος 1988

Βασισμένο σχεδιαστικά και μηχανικά στην ιταλική Fiat, το συγκεκριμένο μοντέλο είχε ήδη συμπληρώσει μια 20ετία στην παραγωγή. 
Εισαγωγέας της Polski στην Ελλάδα ήταν ο Ηλίας Καμμένος, αρχικά μέσω της "ΩΤΟΠΟΛ" Α,Ε (1970), αργότερα μέσω της "ΠΑΝΑΛΕΞ" Α.Ε (1977) και, τελικά, μέσω της "Η. Καμμένος" Α.Ε (δεκαετία '80). 
Παρά το γεγονός ότι ήταν διαθέσιμο σε εξαιρετικά προσιτή τιμή για αυτοκίνητο της κατηγορίας των 1.300 κυβ. εκατοστών (9 φορ. ίππων), πάντως δεν κατάφερε να πείσει του Έλληνες αγοραστές.
Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου 1988 οι πωλήσεις του ήταν μόλις 127 μονάδες. Έως το τέλος του έτους, οι πωλήσεις του ανήλθαν σε συνολικά 335 μονάδες, με μερίδιο 0.6% .






B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History
Στοιχεία Πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Τρίτη 28 Μαΐου 2019

Σαν σήμερα: Tα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων της ΙΜΠΟΡΤΕΞ, το 1960



Στις 28 Μαΐου 1960 έγιναν τα επίσημα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων της αντιπροσωπείας της Peugeot στην Ελλάδα. 
Η νέα ιδιόκτητη μονάδα της "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε βρισκόταν επί της Λεωφόρου Συγγρού 93, στη συμβολή με την οδό Λαγουμιτζή. Έως τότε η έδρα της επιχείρησης ήταν στην οδό Ακαδημίας 27.  
Η λειτουργία της προς εξυπηρέτηση του κοινού, είχε ξεκινήσει ήδη αρκετές μέρες πριν, στις 10 Μαΐου. 
H Peugeot εκείνη την εποχή αποτελούσε μια από τις πλέον δημοφιλείς εταιρείες στην Ελλάδα. 
Διευθύνων σύμβουλος της "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" ήταν ο Ηλίας Σάρρας, ο οποίος ήταν συνιδρυτής της μαζί με τους Δήμο Πιτούλη και Αναστάσιο Ποταμιάνο. 

Tα εγκαίνια αποτέλεσαν ένα κοσμικό γεγονός. Ανάμεσα στους πολλούς καλεσμένους, ήταν ο Πρέσβης της Γαλλίας, ο Γενικός Διευθυντής του υπουργείου Συγκοινωνιών, ο Πρόεδρος του Ο.Λ.Π, ο γεν.γραμματέας της Νομισματικής Επιτροπής, ο διευθυντής της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, ο διευθυντής του Ο.Τ.Ε, ο Πρόεδρος της Mobil Oil, καθώς και διάφοροι πολιτικοί, καθηγητές Πανεπιστημίου, δημοσιογράφοι κ.α. 

Το κτίριο ήταν έργο του αρχιτέκτονα Νικ. Νικολαΐδη. Εκτός από την έκθεση και τα γραφεία, στέγαζε αποθήκη ανταλλακτικών, συνεργεία, πλυντήριο και πρατήριο καυσίμων της Mobil. 
Στα πλαίσια των εγκαινίων έγινε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσίαση και επίδειξη του νέου μοντέλου, Peugeot 404. 





B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History
Φωτογραφία: έκθεση της ΙΜΠΟΡΤΕΞ, περιοδικό "Το ιδιωτικόν ΙΧ Αυτοκίνητον" 
(Απρίλιος 1960) 

Πέμπτη 23 Μαΐου 2019

Η Mazda στην Ελλάδα: η πορεία, η αποχώρηση και η επιστροφή της ιαπωνικής εταιρείας.




Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας οι πρώτες επίσημες ανακοινώσεις για την επιστροφή της Mazda στην ελληνική αγορά. Η ιαπωνική εταιρεία απουσιάζει από την χώρα μας εδώ και πέντε χρόνια.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.
Το 1963 ιδρύθηκε στην χώρα μας η "Εμπορική Αυτοκινήτων" Ε.Π.Ε με αντικείμενο την εισαγωγή των τρίκυκλων οχημάτων της Mazda. Την επιχείρηση ίδρυσαν οι Νικόλαος Μουζέλης και Χρήστος Πολυδωρόπουλος. 
Επίσης συμμετείχε ο πατέρας του πρώτου, Παναγιώτης Μουζέλης.

Έως τις αρχές του 1965 παρουσιάστηκαν στην Ελλάδα και τα πρώτα επιβατικά αυτοκίνητα, με το μοντέλο Mazda "800".
Όμως η παρουσία της σε αυτό το κομμάτι της αγοράς ήταν ακόμα πολύ περιορισμένη. Αντίθετα, σημαντική επιτυχία γνώρισαν τα τρίκυκλα. 
Η έδρα της εκείνη την εποχή βρισκόταν επί της οδού Γ' Σεπτεμβρίου 82.

Το 1968 η επιχείρηση μετονομάστηκε σε "Εμπορική Αυτοκινήτων Μουζέλης-Πολυδωρόπουλος" Α.Ε (αργότερα Α.Ε.Β.Ε) .
Την ίδια περίοδο ξεκίνησε και η κατασκευαστική δραστηριότητα της, με την συναρμολόγηση στην Ελλάδα του τρίκυκλου μοντέλου Mazda Hellas T-1500. Φυσικά, τα κύρια μηχανικά μέρη εισάγονταν από την Ιαπωνία σε μορφή CKD (αποσυναρμολογημένα). 
To 1970 η "Εμπορική Αυτοκινήτων" μετέφερε την έδρα της σε νέες εγκαταστάσεις, επί της Λεωφόρου Αχαρνών 375. 
Λίγο αργότερα, περί το 1971, δημιουργήθηκε νέα μονάδα συναρμολόγησης στην Ε.Ο Αθηνών-Λαμίας (21ο-23ο χλμ), στον Άγιο Στέφανο. Έως τότε η συναρμολόγηση γινόταν σε υπόγειο χώρο στην οδό Αχαρνών. 

Παράλληλα, η Mazda διέθετε παρουσία και τον χώρο των ελαφρών φορτηγών. Ήδη από την δεκαετία του '60, ήταν γνωστό στην Ελλάδα το ημιφορτηγό "Β-1500". 
Αυτό ήταν και το επόμενο όχημα που συναρμολογήθηκε στην χώρα μας, στις αρχές της δεκαετίας του '70. Αργότερα, αντικαταστάθηκε από το νεότερο "B-1600".

Όσον αφορά τα επιβατικά της μοντέλα, η παρουσία της στην εγχώρια αγορά ήταν κατά κανόνα μέτρια. Πάντως σημείωσε σημαντική αύξηση των πωλήσεων της από το 1967 και διατήρησε μια ικανοποιητική πορεία έως το 1972-73.
Στην γκάμα της υπήρχαν και εισάγονταν τα μοντέλα με κινητήρα Wankel. 

Παρά το γεγονός ότι η Mazda δεν πρωταγωνιστούσε στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, οι Μουζέλης και Πολυδωρόπουλος προχώρησαν το 1977 στην συναρμολόγηση του μικρομεσαίου επιβατικού "323". 
Το εργοστάσιο της Mazda Hellas, μετά τα μέσα της δεκαετίας του '70 αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα εργασιακής φύσης (απεργίες κλπ).
Μετά την λήξη της παραγωγής αυτοκινήτων Mazda, στις αρχές της δεκαετίας του '80, στην ίδια μονάδα ξεκίνησε η συναρμολόγηση αυτοκινήτων από την General Motors Hellas (Opel & Isuzu).  


Mazda Hellas T-1500 (1972)


Mazda RX-2 & RX-3 (1972)


To 1982 την σκυτάλη από την "ΕΜΠΟΡΟΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ" Α.Ε.Β.Ε (όπως είχε μετονομαστεί η γενική αντιπροσωπεία), πήρε η "ΕΛΜΑ" Α.Ε.Β.Ε.Α . Κύριος μέτοχος ήταν ο Ιωάννης Κορτέσης , μέσω των επιχειρήσεων "ΕΛΒΑΤ" και "ΣΤΑΚΟΡ" (Ford). Συμμετοχή είχε και η "Εμπορική Γενικών Επιχειρήσεων Μουζέλης-Πολυδωρόπουλος" Α.Ε . Η έδρα της παρέμεινε επί της Αχαρνών 375. 
Πάντως, στα επιβατικά αυτοκίνητα δεν ανέπτυξε ιδιαίτερη δυναμική κατά την δεκαετία του '80. Καλύτερα ήταν τα πράγματα στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. 

Κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων της σημειώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '90, κυρίως χάρη στην 4η γενιά του Mazda 323, στις καταλυτικές του εκδόσεις. Την περίοδο 1990-1991 η Mazda ήταν στην πρώτη δεκάδα της γενικής κατάταξης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ το 1992 το ποσοστό της ανήλθε στο 5.0% που είναι το υψηλότερο που έχει πετύχει στην χώρα μας. 
Από το 1993 σημείωσε σημαντική κάμψη και περέμεινε σε χαμηλά επίπεδα έως τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Με την παρουσίαση των νέων μοντέλων, Mazda "3" & "6" η εικόνα της βελτιώθηκε αισθητά από το 2003 και μετά. Χωρίς να βρεθεί ποτέ ψηλά στην γενική κατάταξη των πωλήσεων, πάντως τα ποσοστά της ήταν ικανοποιητικά. Για παράδειγμα, από το 0.3% της αγοράς το 2002, κατέκτησε μερίδιο 1.3% την επόμενη χρονιά, ενώ το 2004 πέτυχε 1.9% και το 2005 αύξησε το ποσοστό της στο 2.2%. Η καλύτερη χρονιά για όλη αυτή την περίοδο ήταν το 2008, που ανέβηκε στην 14η θέση με μερίδιο αγοράς 3.1% και συνολικά 8.386 πωλήσεις (+48%). Δημοφιλέστερο μοντέλο της εταιρείας εκείνη την χρονιά, ήταν το μικρό Mazda "2". 
Σημαντική επιτυχία στην κατηγορία του είχε και το μικρό διθέσιο MX-5.  

Mε την ύφεση που υπήρξε στην αγορά αυτοκινήτου από το 2010, τα πράγματα πήγαν προς το χειρότερο. 
Στις 30 Ιουνίου 2014, η "ΕΛΜΑ" κατέθεσε αίτηση πτώχευσης. Εκτός από τον μειωμένο κύκλο εργασιών, η κίνηση αυτή αποδόθηκε στην αδυναμία επίτευξης συμφωνίας μεταξύ της επιχείρησης και των πιστωτριών τραπεζών. 

Έκτοτε η Mazda δεν διαθέτει επίσημη εκπροσώπηση στην Ελλάδα. 
Αυτό, βέβαια, πρόκειται πολύ σύντομα να αλλάξει, αν λάβουμε υπόψη την ανακοίνωση που αναφέρει πως τα αυτοκίνητα της θα αρχίσουν να πωλούνται μέσω δικτύου του Ομίλου Συγγελίδη. 
Ο David McGonigle, περιφερειακός διευθυντής της Mazda Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δήλωσε πρόσφατα: "Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι με την έναρξη των πωλήσεων νέων οχημάτων στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια λαμβάναμε συνεχώς αιτήματα από ενδιαφερόμενους καταναλωτές, ώστε να γίνουν τα αυτοκίνητά μας διαθέσιμα για πώληση στην Ελλάδα και τώρα νιώθουμε πως είναι η κατάλληλη στιγμή. Στον Όμιλο Συγγελίδη βρήκαμε έναν τοπικό συνεργάτη υψηλών προδιαγραφών, που κατανοεί την φίρμα μας και θα εξασφαλίσει μια επιτυχημένη επάνοδο σε μια αγορά, όπου η Mazda έχει μακρόχρονη ιστορία".

Με τη σειρά του, ο Πολυχρόνης Συγγελίδης, επικεφαλής του Ομίλου Συγγελίδη, δήλωσε: "Είμαστε ευτυχείς που η Mazda επέλεξε τον όμιλό μας για αυτό το εγχείρημα, σε μια πολύ σημαντική στιγμή για την φίρμα. Είμαστε σίγουροι ότι η μακροχρόνια δέσμευσή μας στην επίτευξη μιας ηγετικής θέσης στη εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, παρέχεται με την προσφορά μιας ολοκληρωμένης σειράς προϊόντων και υπηρεσιών και μιας υψηλού επιπέδου εμπειρίας των πελατών μας, που θα επιτρέψουν σε μια νέα γενιά Ελλήνων να ερωτευτούν τα αυτοκίνητα της Mazda".  

H σειρά μοντέλων της Mazda σήμερα, περιλαμβάνει το μικρό Mazda "2", τη νέα γενιά του μικρομεσαίου "3", το Mazda "6", τα SUV "CX-3" & "CX-5" και το γνωστό διθέσιο roadster "ΜΧ-5". 


 H περίοδος 1990-1992 ήταν η καλύτερη για την Mazda στην ελληνική αγορά, χάρη στο "323" τέταρτης γενιάς.




To νέο Mazda "3" (2019)








B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



 

 





Κυριακή 19 Μαΐου 2019

Διαφήμιση MG & Wolseley το 1964



Καταχώρηση του Δεκεμβρίου 1964, για τα βρετανικά αυτοκίνητα MG & Wolseley της British Motor Corporation. Εικονίζονται τα MG 1100 & Wolseley 16/60, που ήταν αναβαθμισμένες εκδόσεις των αντίστοιχων Austin & Morris. 
Αντιπροσωπεία εκείνη την εποχή ήταν η "ΔΑΜΑΡ" Α.Ε, με έδρα επί της Λεωφόρου Συγγρού 114.
Η ίδια επιχείρηση ανέλαβε την αντιπροσωπεία της Lancia, μετά το 1965. 
Τα MG και τα Wolseley έφερνε παλαιότερα στην Ελλάδα ο Κωνσταντίνος Ταμβακόπουλος, αντιπρόσωπος παράλληλα της Morris (δεκαετία του '50).





B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History

Δευτέρα 13 Μαΐου 2019

Το Volkswagen 411 στην Ελλάδα



Τον Μάιο του 1969 παρουσιάστηκε επίσημα στην Ελλάδα το Volkswagen 411. H επίδειξη του μοντέλου έγινε από την ελληνική αντιπροσωπεία, "Αδελφοί Πανά & Σια", μέσα στο δεύτερο 15ήμερο του Μαΐου. Η παρουσίασή του στο εξωτερικό είχε γίνει τον Οκτώβριο του 1968.
Ήταν το πρώτο 4θυρο μοντέλο που διέθετε η γερμανική εταιρεία, αν και υπήρχε παράλληλα η 2θυρη έκδοση. 
Ο κινητήρας του ήταν αερόψυκτος, χωρητικότητας 1.679 κυβ. εκατοστών. Στη χώρα μας ανήκε στην κατηγορία των 12 φορ. ίππων. 
Κατά την έναρξη πώλησης του στην εγχώρια αγορά, η τιμή του ανά έκδοση καθορίστηκε ως εξής:

VW 411 2θυρο (στάνταρντ): 124.250 δρχ.
VW 411 4θυρο (στάνταρντ): 125.750 δρχ,
VW 411 2θυρο (πολυτελές): 127.250 δρχ.
VW 411 4θυρο (πολυτελές): 128.750 δρχ.
VW 411 2θυρο (αυτόματο) : 182.750 δρχ.
VW 411 4θυρο (αυτόματο) : 189.750 δρχ.

Παρά το γεγονός ότι βρισκόταν σε μια δύσκολη κατηγορία, με έντονο ανταγωνισμό, το Volkswagen δεν ήταν ιδιαίτερα φθηνό. Ειδικά στην έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο, η τιμή του ήταν αρκετά υψηλή. 





Β.Α
Έρευνα © Hellenic Motor History

Κυριακή 12 Μαΐου 2019

Πόσο στοίχιζε ένα αυτοκίνητο 2.000 κυβικών, 40 χρόνια πριν;



Το 1979, το μεγαλύτερο κομμάτι της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, κατείχαν τα μοντέλα έως 1.300 κυβ. εκατοστά ή 9 φορ. ίππους. Από το υπόλοιπο της "πίτας" κέρδος είχαν κυρίως τα μοντέλα έως 1.600 κυβ. εκατοστά (11 φορ. ίπποι).
Τα αυτοκίνητα με μεγαλύτερους κινητήρες αντιμετωπίζονταν από το κράτος ως είδη πολυτελείας. 
Ήδη από τον Μάιο του 1977, η κυβέρνηση είχε επιβάλει αύξηση στις εισφορές για τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης άνω των 1.800 κ.εκ, ή 13 φορ. ίππων. Παράλληλα αυξήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας τους. 
Η κατηγορία των 2.000 κ.εκ. ή 14 φορ. ίππων, ήταν το ανώτατο όριο της ελληνικής αγοράς. Η απόκτηση ενός αυτοκινήτου αυτής της κλάσης, απαιτούσε την καταβολή ενός σεβαστού χρηματικού ποσού. Επιπλέον, τα τεκμήρια που όρισε η κυβέρνηση το καλοκαίρι του 1978, ανέβαζαν την ετήσια τεκμαρτή δαπάνη για τους 14 φορ. ίππους στις 600.000 δραχμές. Συγκριτικά, για ένα I.X αυτοκίνητο 1.300 κ.εκ (9 φ.ίπποι) το τεκμήριο ήταν στις 260.000 δρχ, ενώ ένα Ι.Χ 1.600 κ.εκ (11 φ. ίπποι) είχε τεκμήριο 360.000 δρχ. 

Ας δούμε πόσο κόστιζαν μερικά από τα μοντέλα στα 2.000 κ.εκ, που ήταν διαθέσιμα στην Ελλάδα 40 χρόνια πριν, τον Μάιο του 1979.

ΜΑΡΚΑ & ΜΟΝΤΕΛΟ
ΤΙΜΗ ΠΩΛΗΣΗΣ
(σε δραχμές)
Alfa Romeo Alfetta 2000
1.110.000
Audi 100 GLS 2.0
1.046.110
BMW 520
1.237.500
Citroen CX 2000 Pallas
1.167.000
Fiat 132 Top Manager 2000
939.000
Mercedes 200
1.296.000

Citroen CX Pallas

 To Fiat 132 ήταν μια σχετικά "προσιτή" επιλογή στα 2.000 κυβ. εκατοστά, με τιμή κάτω από 1 εκατομμύριο δραχμές. 







Β.Α
© Hellenic Motor History
Οι τιμές προέρχονται από το περιοδικό 4Τροχοί, τεύχος Μαΐου 1979

Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

Ελληνική διαφήμιση του Vespa 400



To Vespa 400 ήταν ένα από τα ευρωπαϊκά microcars της δεκαετίας του '50. 
Το συγκεκριμένο κατασκευαζόταν στην Γαλλία από την εταιρεία ACMA, κατόπιν αδείας της ιταλικής Piaggio. Ο κινητήρας του ήταν δίχρονος, δικύλινδρος, χωρητικότητας 393 κυβ. εκατοστών, τοποθετημένος πίσω. 
Η καταχώρηση είναι από τον Ιούλιο του 1959. Αντιπροσωπεία της "Vespa", εκείνη την εποχή, ήταν η "Θ. ΜΠΟΒΕΝ ΡΗΖ (ΕΛΛΑΣ)" Α.Ε .

Vespa 400 (1957-1961)




B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History

Παρασκευή 3 Μαΐου 2019

Σαν σήμερα: Tα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων της ΕΤΑΛΛΑΣ, το 1957



Στις 3 Μαΐου 1957 έγιναν τα επίσημα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων της "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε, στην Λεωφόρο Συγγρού 73. Η "ΕΤΑΛΛΑΣ" ήταν η επίσημη αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων της Fiat και της Simca, των τρακτέρ Fiat, OM και Someca, καθώς και των ιταλικών σκούτερ της Lambretta. Την αντιπροσωπεία της Lambretta την είχε αναλάβει λίγους μήνες πρίν, την 1η Ιανουαρίου 1957. 
Η εκδήλωση των εγκαινίων έγινε στις 6.30 το απόγευμα, όπου εψάλη ο αγιασμός παρουσία διαφόρων επισήμων, μεταξύ των οποίων ο αρχηγός του κόμματος των Φιλελευθέρων κ. Σοφοκλής Βενιζέλος, υπουργοί, υφυπουργοί, στελέχη τραπεζών και άλλοι. Στην υποδοχή των καλεσμένων ήταν ο κ. Ανδρέας Λάσκαρις, κύριος μέτοχος της "ΕΤΑΛΛΑΣ". 
Αρχιτέκτονας των νέων εγκαταστάσεων ήταν ο Κωνσταντίνος Καψαμπέλης. Εκτός από τα γραφεία και την έκθεση, υπήρχε πλήρως εξοπλισμένο συνεργείο επισκευής αυτοκινήτων, πλυντήριο και σταθμός ανεφοδιασμού καυσίμων της BP. 
H έδρα της επιχείρησης έως τότε βρισκόταν επί της Λεωφόρου Βασ. Σοφίας και Καισαρείας, στην Στέγη Πατρίδος, πλησίον της Πλατείας Μαβίλη. Η "ΕΤΑΛΛΑΣ" είχε μεταφερθεί εκεί την 1η Σεπτεμβρίου 1955, ενώ είχε ήδη ξεκινήσει παράλληλα η ανέγερση του κτιριακού συγκροτήματος επί της Λεωφ. Συγγρού. 
Την επόμενη μέρα, Σάββατο 4 Μαΐου 1957, η καινούργια έκθεση ήταν έτοιμη να υποδεχθεί και να εξυπηρετήσει το κοινό. 


Στην φωτογραφία διαφήμιση της "ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ" Α.Ε για τα αυτοκίνητα Fiat & Simca, τον Αύγουστο του 1959. H "ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ" ήταν μετονομασία της "ΕΤΑΛΛΑΣ".  




B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History