Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2023

Ελλάδα Οκτώβριος 2023. Σημαντική άνοδος για τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα. Οι νέες τάσεις επιβάλλουν αλλαγή στην πολιτική για το αυτοκίνητο στην χώρα μας.

 


Όπως ήταν αναμενόμενο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα έχουν ανοδική πορεία το 2023. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανήλθαν στην χώρα μας σε 5.359 μονάδες έναντι 2.234 το ίδιο διάστημα πέρσι, αύξηση 139.9%. Το μερίδιο τους στην εγχώρια αγορά αντιστοιχεί στο 4.6% του συνόλου από 2.5% που ήταν στο πρώτο δεκάμηνο του 2022. To ποσοστό αυτό παραμένει χαμηλό σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όμως δείχνει ξεκάθαρα τις τάσεις που επικρατούν πλέον και στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Με δεδομένο ότι η αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι σημαντική τα αμέσως επόμενα χρόνια, είναι ένα θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει άμεσα τους αρμόδιους φορείς. Εκτός από την ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών, όπως οι σταθμοί φόρτισης, θα πρέπει να επαναξεταστεί το καθεστώς κυκλοφορίας των ιδιωτικών αυτοκινήτων στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η κυβέρνηση εφαρμόζει πλέον τον "πράσινο δακτύλιο", με την ελεύθερη είσοδο των επαναφορτιζόμενων, φυσικού αερίου & υγραερίου εκ κατασκευής αλλά και των προδιαγραφών Euro 6  επιβατικών αυτοκινήτων, με εκπομπές κάτω από 120 gr CO2 για οχήματα προ του 2021. Το μέτρο αυτό μπορεί να λειτουργεί αυτή την στιγμή ως "κίνητρο" για την απόκτηση ενός πιο "καθαρού" αυτοκινήτου, όμως εκ των πραγμάτων θα πρέπει να υπάρξει σύντομα αναθεώρηση του μέτρου, με δεδομένο ότι μεσοπρόθεσμα θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα στην ήδη επιβαρυμένη περιοχή του κέντρου της Αθήνας. Επιπλέον, θα πρέπει αργά ή γρήγορα να απασχολήσει την κυβέρνηση η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων στην χώρα μας, που πλέον είναι ο πιο γερασμένος στην Ευρώπη. Η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι τα 17 έτη, με μέσο όρο στην Ε.Ε τα 12 έτη (τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα στον τομέα των φορτηγών και των λεωφορείων). Η εικόνα στους ελληνικούς δρόμους πιστοποιεί ότι η ποιότητα του στόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα. 

Στο κομμάτι των υβριδικών αυτοκινήτων υπήρξε αύξηση 59.0% στο πρώτο δεκάμηνο του 2023, με συνολικά 7.174 μονάδες από 4.512 το ίδιο διάστημα πέρσι. Το μερίδιο τους ανήλθε στο 6.2% από 5.0% το 2022. Η κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών (segment C) ήταν η δημοφιλέστερη με συνολικά 5.077 μονάδες ή το 70.8% στα υβριδικά αυτοκίνητα. Το μεγαλύτερο ποσοστό στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέκτησε η μεσαία κατηγορία, με 2.309 μονάδες και μερίδιο 43.1%. Αυτό οφείλεται βέβαια στην επιτυχία που σημειώνουν τα μοντέλα της Tesla που έχει ταξινομήσει συνολικά 1.500 μονάδες (Ιαν.-Οκτ. '23). Το Tesla Model Y είναι το Νο 1 σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην χώρα μας, με συνολικά 941 μονάδες, ενώ οι πωλήσεις για το Model 3 ανήλθαν σε 483 μονάδες.

 



Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

Οκτώβριος 2023. Εντυπωσιακή άνοδος στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας (update).

 


Εντυπωσιακή άνοδο κατέγραψαν οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας τον Οκτώβριο, με 11.282 μονάδες έναντι 7.791 τον ίδιο μήνα πέρσι (+44.8%), ενισχύοντας το θετικό κλίμα που επικρατεί στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου φέτος. Σημαντική αύξηση σημειώθηκε και στο σύνολο του έτους, εφόσον στους δέκα πρώτους μήνες του 2023 ταξινομήθηκαν συνολικά 115.792 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 90.727 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+27.6%). Κατά συνέπεια, η αγορά για όλο το 2023 θα υπερβεί τις 130.000 μονάδες και θα αποτελέσει την καλύτερη χρονιά από το 2010. 

Η Toyota κατέκτησε την κορυφή και τον Οκτώβριο, αλλά η επίδοσή της ήταν λιγότερη εντυπωσιακή σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Η ιαπωνική φίρμα ήρθε πρώτη με 1.058 μονάδες και ποσοστό 9.4%, τα χαμηλότερα νούμερα που έχει καταγράψει από την αρχή του έτους. Πάντως διατηρεί σαφές προβάδισμα στο σύνολο του έτους, με συνολικά 14.691 μονάδες και ποσοστό 12.7%. Βελτιωμένη ήταν η εικόνα της Hyundai, που ήρθε στην δεύτερη θέση τον Οκτώβριο με 948 μονάδες και 8.4%. Τον καλύτερο της μήνα, έως τώρα, είχε τόν Οκτώβριο η Suzuki, που τερμάτισε στην τρίτη θέση. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 828 μονάδες με ποσοστό 7.3%, το υψηλότερο που έχει πετύχει εντός του έτους.  Η Opel εμφάνισε σχετική βελτίωση, μετά την χαμηλή επίδοση του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου και κατέκτησε την τέταρτη θέση με 751 μονάδες και ποσοστό 6.7%. Mε μικρή διαφορά ακολούθησε η Citroen στην πέμπτη θέση, με 746 μονάδες και 6.6%. Η Peugeot συμπλήρωσε το σερί για τον όμιλο Stellantis και τερμάτισε στην έκτη θέση με 712 μονάδες και το 6.3%. 

Σε επίπεδο έτους, η Opel συνέχισε να κατέχει την δεύτερη θέση με 9.843 μονάδες και ποσοστό 8.5%, όμως η Peugeot ακολουθεί στην τρίτη θέση με μικρή διαφορά, κάτι που μπορεί να επιφυλάσει εκπλήξεις ως το τέλος της χρονιάς. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου η γαλλική φίρμα πέτυχε 9.470 πωλήσεις με ποσοστό 8.2%. Στην τέταρτη θέση εμφανίζεται η Hyundai με 8.443 μονάδες και 7.3% και στην πέμπτη θέση η Citroen με 7.933 μονάδες και 6.8%. Πάντως στην πρώτη δεκάδα δεν υπήρξαν ανακατατάξεις. Η Volkswagen παρέμεινε στην έκτη θέση με 7.357 μονάδες και 6.4%. Η Suzuki διατήρησε την έβδομη θέση με 5.900 μονάδες και 5.1%, αυξάνοντας την διαφορά από την Kia που ήταν έβδομη με 5.544 μονάδες και 4.8%. Στην ένατη θέση ήρθε η Fiat, με συνολικά 5.208 μονάδες και το ποσοστό της σταθερό στο 4.5%. Την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε για ακόμα μια φορά η BMW, με 4.723 μονάδες και 4.1%. To Suzuki Vitara ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας τον Οκτώβριο, με 593 μονάδες. Συνολικά στο δεκάμηνο, το Opel Corsa παρέμεινε στην κορυφή με 5.648 μονάδες.


To Suzuki Vitara ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις στην χώρα μας τον Οκτώβριο με 593 μονάδες, συμβάλλοντας στην συνολικά καλή εικόνα της ιαπωνικής εταιρείας. Στο πρώτο δεκάμηνο οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 2.452 μονάδες και βρέθηκε στην τρίτη θέση της κατηγορίας των B-SUV, πίσω από τα Toyota Yaris Cross & Peugeot 2008. 








Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2023

Singer. Η βρετανική εταιρεία με την μικρή παρουσία στην χώρα μας, που άφησε το στίγμα της μέσα από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο.

 


Το όνομα Singer μπορεί να είναι άγνωστο σήμερα στους περισσότερους, όμως αποτελεί μια από τις ιστορικές φίρμες της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το 1875 ο George Singer ίδρυσε στο Coventry την δική του εταιρεία κατασκευής ποδηλάτων. O ικανός Βρετανός μηχανικός αναδείχθηκε στον μεγαλύτερο κατασκευαστή ποδηλάτων παγκοσμίως, όμως στις αρχές του 20ου αιώνα το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το 1900 απόκτησε την άδεια παραγωγής του Motor-Wheel των Perks & Birch, μια επινόηση ενός τροχού από αλουμίνιο που έπαιρνε κίνηση από έναν ενσωματωμένο κινητήρα 2 ίππων. Στην πορεία χρησιμοποιήθηκε σε μοτοσυκλέτες και τρίκυκλα, ενώ στις αρχές του 1905 παρουσιάστηκαν τα πρώτα τετράτροχα οχήματα απόδοσης 8 και 12 ίππων. Τα αυτοκίνητα αυτά είχαν σχεδιαστεί από τον Alex Craig και κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας από την Lea & Francis. Στην συνέχεια η γκάμα των αυτοκινήτων της επεκτάθηκε, κατασκευάζοντας το μικρό επιβατικό Singer Ten (1913) αλλά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία. Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρού Singer Junior το 1926, με κινητήρα 848 cc. 

Το πρώτο καινούργιο μοντέλο της φίρμας μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν το Singer SM1500 του 1948 (το νούμερο στην ονομασία υποδηλώνει τον κυβισμό). Στις αρχές της δεκαετίας του '50 την αντιπροσωπεία της Singer στην Ελλάδα είχε ο Μ. Βρυζάκης, με έδρα στην οδό Κοραή 4. Στα τέλη του 1955 η βρετανική εταιρεία αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες, με αποτέλεσμα την εξαγορά της από τον Όμιλο Rootes. H Rootes είχε ιδρυθεί από τον Billy Rootes, που είχε μαθητεύσει στην Singer πριν τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο και αργότερα ανέλαβε αντιπρόσωπος της φίρμας μέχρι να χτίσει την δική του αυτοκρατορία. Αμέσως μετά στόχος ήταν ο εκσυγχρονισμός της γκάμας των αυτοκινήτων Singer, με πρώτο νέο μοντέλο το Gazelle του 1956. Η επίτευξη του στόχου ήταν εύκολη, εφόσον η Rootes ακολούθησε την τακτική του badge engineering και το Gazelle δεν ήταν παρά μια παραλλαγή του Hillman Minx. Στην συνέχεια τα μοντέλα της Singer αποτέλεσαν σταθερά "αναβαθμισμένες" εκδόσεις της Hillman. Πάντως έως τα τέλη της δεκαετίας του '50 η φίρμα άλλαξε δύο φορές χέρια στην χώρα μας, εφόσον την αντιπροσωπεία ανέλαβαν διαδοχικά η "Λιανός-Κατσυφός & Σια" Α.Ε, με έδρα επί της Γ' Σεπτεμβρίου 37, και η "ΕΤΕΜΑ" Ε.Π.Ε στην Λεωφ. Συγγρού. Το Gazelle κινούσε ο κινητήρας των 1.500 cc των παλιότερων SM1500 & Hunter και ήταν διαθέσιμο με αμάξωμα saloon 4 θυρών, convertible και station wagon. Tον Φεβρουάριο του 1962 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 126 (έκθεση & εξουσιοδοτημένο συνεργείο). Την ίδια χρονιά ήταν διαθέσιμο στην χώρα μας το νέο Singer Vogue 1.600 cc, βασισμένο στο Hillman Super Minx. 


Singer Vogue (Series I) 1961-1963.


Τα μοντέλα της Singer ήταν αρκετά ακριβότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα της Hillman, αποτελώντας μια περισσότερο premium εναλλακτική πρόταση. Κατά συνέπεια κυκλοφόρησαν στην χώρα μας σε σημαντικά μικρότερο αριθμό. To 1967 η Chrysler ολοκλήρωσε την εξαγορά του Ομίλου Rootes, που είχε ξεκινήσει το 1964 με την απόκτηση του 30% των μετοχών της εταιρείας. Την ίδια χρονιά έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα τα νέα Gazelle και Vogue, στα 1.500 cc (10 φορ. ίπποι) και 1.725 cc (12 φορ. ίπποι) αντίστοιχα, βασισμένα στα Hillman Minx και Hunter. Την εισαγωγή τους εκείνη την εποχή είχε αναλάβει η "ΑΛΦΑ" Ε.Π.Ε, που βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 76 και την οποία διαδέχθηκε η "ΕΤΕΠΑ" Α.Ε επί της Λεωφ. Συγγρού 40. Ενδεικτικά, το φθινόπωρο του 1967 η τιμή της νέας γενιάς Hillman Hunter ήταν 130.000 δρχ, ενώ του Singer Vogue στις 145.000 δρχ. Η εικόνα της Singer στην εγχώρια αγορά  ήταν βελτιωμένη προς τα τέλη της δεκαετίας του '60, αλλά παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Την άνοιξη του 1970 τα τελευταία Singer βγήκαν από την γραμμή παραγωγής και η φίρμα αποσύρθηκε στα πλαίσια εξορθολογισμού που ακολούθησε η Chrysler. Με δεδομένη την περιορισμένη παρουσία της στην ελληνική αγορά, το όνομα Singer γρήγορα ξεχάστηκε. Όμως η εικόνα τους παραμένει γνώριμη μέχρι σήμερα, μέσα από αγαπημένες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί "Η Σωφερίνα", με πρωταγωνιστές την Αλίκή Βουγιουκλάκη και τον Αλέκο Αλεξανδράκη. Η παραγωγή είναι της Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης / Αιγαίον Φιλμ / Ρούσσος & Σια και η πρεμιέρα έγινε στις 26 Οκτωβρίου 1964. Το αυτοκίνητο που οδηγεί η Αλίκη είναι ένα Singer Gazelle Convertible, το οποίο δανείζει μια μέρα στην φίλη της (Μάρω Κοντού). Eκτός από το "ατύχημα" του σεναρίου, που στάθηκε η αφορμή για μια σειρά από παρεξηγήσεις, η Βουγιουκλάκη είχε πραγματικά ατύχημα με αυτό το αυτοκίνητο κατά την διάρκεια των γυρισμάτων και υπέστη ελαφρύ τραυματισμό. Με το ίδιο Singer ο Θανάσης Βέγγος έκανε μαθήματα οδήγησης στην ταινία "Σχολή για Σωφερίνες", με την πρεμιέρα στις 24 Φεβρουαρίου 1964, σε παραγωγή & σκηνοθεσία του Κώστα Στράντζαλη. Μια ταινία που αποτελεί διαχρονικά μια από τις αγαπημένες κωμωδίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. To Singer Gazelle εμφανίστηκε σε διάφορες άλλες ταινίες, λιγότερο γνωστές, συνήθως στην ανοικτή έκδοση. Διάφορα ακόμα μοντέλα της φίρμας έκαναν περάσματα στην μεγάλη οθόνη, με ένα από τα πιο χαρακτηριστικά το Singer Chamois που οδηγεί η Άννα Φόνσου στην ταινία "Η Κόμησσα Της Φάμπρικας" (1969). 










B.A
 'Ερευνα © Hellenic Motor History (2023)
Στην αρχική φωτογραφία εικονίζεται το Singer Gazelle Convertible. 

Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

SERES. Η νέα μάρκα που κάνει την εμφάνισή της στην Ελλάδα.

 


Λίγο μετά εμφάνιση της MG, ακόμα μια κινέζικη φίρμα ξεκινάει την πορεία της στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Πρόκειται για την SERES, μια εταιρεία που ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 2016 στην Καλιφόρνια με σκοπό την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Βασικός μέτοχος ήταν η Chongqing Sokon Motorgroup Co. Ltd, που τον Ιανουάριο του 2017 ήταν από τους πρώτους ομίλους που έλαβαν άδεια κατασκευής ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων από την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας. Τον Μάρτιο του 2018 παρουσίασε επίσημα δύο οχήματα τύπου SUV, το SF5 και το SF7. Σήμερα η εταιρεία διαθέτει εργοστάσια στην Κίνα και έχει ήδη παρουσία σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές. Τώρα ήρθε η σειρά να υποδεχτούμε την SERES και στην Ελλάδα. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε στην χώρα μας η Σπανός Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού. Αρχικά θα είναι διαθέσιμο το SERES 5, ένα SUV μήκους 4.71 μέτρων. Θα υπάρχει δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο τύπους μπαταρίας, χωρητικότητας 80 kWh (lithium iron phosphate battery) και 90 kWh (semi solid state battery). Οι εκδόσεις Premium και Flagship διαθέτουν τετρακίνηση, μέγιστη απόδοση 430 kW και μέγιστη ροπή στρέψης 940 Nm, ενώ η επιτάχυνση σε 0-100 km/h είναι 4" και 3.7" αντίστοιχα, σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Πάντως η βασική έκδοση θα έχει την κίνηση στους πίσω τροχούς και η απόδοση θα "περιορίζεται" στα 220 kW με μέγιστη ροπή στρέψης 420 Nm. 

Είναι σχεδόν βέβαιο πως σύντομα θα υποδεχτούμε και άλλες κινέζικες φίρμες στην χώρα μας, που ήδη έχουν ανοδική πορεία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου δεν θα μπορεί άλλωστε να μείνει αμέτοχη στην τάση που διαμορφώνεται, με την διείσδυση των κινέζων κατασκευαστών στην Ευρώπη. Το Hellenic Motor History είχε αναφερθεί σε αυτή την προοπτική, με σχετικό αφιέρωμα τον περασμένο Φεβρουάριο. 


To εσωτερικό του SERES 5.








Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Πληροφορίες/τεxv. χαρακτηριστικά: SERES


Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2023

Ισραήλ Οκτώβριος 2023. Η αγορά αυτοκινήτου σε καθεστώς πολέμου.

 


Tα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στις 7 Οκτωβρίου 2023 στο Ισραήλ, σηματοδότησαν την έναρξη της πιο ταραγμένης περιόδου των τελευταίων ετών στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Με την χώρα να βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις σε πλήρη εξέλιξη, φαντάζει ίσως λογικό πως "μπήκε" χειρόφρενο στην αγορά αυτοκινήτου του Ισραήλ. Όμως στην πραγματικότητα δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Οι ταξινομήσεις νέων ελαφρών οχημάτων τον Οκτώβριο σημείωσαν πτώση -28.5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι, με συνολικά 11.777 μονάδες έναντι 16.467 τον Οκτώβριο του 2022. Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε συνολικά 18.119 μονάδες. Τα νούμερα αυτά περιλαμβάνουν τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα και τα ταξι. Είναι σαφές λοιπόν πως παρά την -αναμενόμενη- επιβράδυνση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, η αγορά δεν κατέρρευσε. Επιπλέον, στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου οι συνολικές ταξινομήσεις ανήλθαν σε 252.383 μονάδες έναντι 234.702 στο αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+7.5%). Η αύξηση αυτή οφείλεται στην ανοδική πορεία που παρουσίασαν οι πωλήσεις στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα (+8.6%), με 241.488 μονάδες από 222.275 πέρσι. Αντίθετα, τα ελαφρά επαγελματικά οχήματα είχαν πτώση -6.3%, με 8.653 μονάδες από 9.238 πέρσι, ενώ πτώση -27.9% υπήρξε στις ταξινομήσεις των καινούργιων ταξί, αν και το μερίδιό τους είναι γενικά περιορισμένο στο σύνολο της αγοράς. 

Είναι εύλογο πως η επίδοση του Οκτωβρίου 2023 ήταν η χαμηλότερη των τελευταίων δέκα ετών (τουλάχιστον) για τον συγκεκριμένο μήνα. Από τις 11.777 ταξινομήσεις, οι 11.167 αφορούσαν τα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα. Στο σύνολο της αγοράς η Toyota βρέθηκε στην κορυφή με 1.819 μονάδες (επιβατικά & ελαφρά επαγγελματικά) ενώ η Hyundai ακολούθησε στην δεύτερη θέση με 1.806 μονάδες. Η κορεάτικη εταιρεία προηγήθηκε στις πωλήσεις αποκλειστικά ιδιωτικών επιβατικών αυτοκινήτων, με 1.723 μονάδες έναντι 1.676 της Toyota. Χαρακτηριστική είναι η σημαντική άνοδος των Κινέζων κατασκευαστών την τελευταία διετία στο Ισραήλ. Σε αυτό συνέβαλε η αύξηση στην ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2023 οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν στις 44.048 μονάδες με μερίδιο αγοράς 17.4%. Η κινέζικη BYD κυριαρχεί σε αυτό το κομμάτι της αγοράς, με συνολικά 14.321 πωλήσεις ή το 32.5% του συνόλου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η επίδοση αυτή την έχει φέρει στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης! Να σημειωθεί πως οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων για όλο το 2022 ανήλθαν σε 27.671 μονάδες (10.3%). Τον Οκτώβριο οι πωλήσεις τους ήταν 2.401 μονάδες. Τα υβριδικά αυτοκίνητα κάλυψαν το 16.4% της αγοράς στο πρώτο δεκάμηνο με 41.284 μονάδες, ενώ τον Οκτώβριο οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 2.852 μονάδες. Εδώ η Toyota αποτελεί την δημοφιλέστερη επιλογή, κατέχοντας μερίδιο 50.1% στο έτος. Ποσοστό μόλις 5.7% κατέκτησαν τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, με 14.462 μονάδες στο δεκάμηνο και την Kia στην κορυφή της κατηγορίας. Τον Οκτώβριο οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 647 μονάδες. Έχει εναδιαφέρον να αναφερθεί πως ορισμένες ιδιαίτερα δημοφιλείς στην Ευρώπη εταιρείες, καταγράφουν χαμηλές πωλήσεις στο Ισραήλ, όπως η Nissan, η Opel, η Ford και η Dacia. Δεν μπορεί βέβαια να περάσει απαρατήρητη και η επίδοση της πρωταθλήτριας στην Ευρώπη Volkswagen, που στο Ισραήλ κατέκτησε μόλις στην... 19η θέση στο δεκάμηνο του 2023. 

Φυσικά είναι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς πως θα εξελιχθούν τα πράγματα το επόμενο διάστημα, με δεδομένο ότι η κατάσταση είναι ιδιαίτερα τεταμένη στην περιοχή. Ας δούμε πως διαμορφώθηκε η αγορά αυτοκινήτου τον Οκτώβριο στο Ισραήλ, τον πρώτο μήνα από το ξέσπασμα του πολέμου. 



Οι πωλήσεις αφορούν επιβατικά & ελαφρά φορτηγά αυτοκίνητα. Αποκλειστικά για τα επιβατικά αυτοκίνητα, η Hyundai προηγείται με 1.723 μονάδες ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν κατά σειρά οι Toyota (1.676), Kia (1.388), BYD (840) και Skoda (608). Oι Hyundai και Skoda κατέχουν το μεγαλύτερο ποσοστό στην αγορά των ταξί. Στα ελαφρά επαγγελματικά η Citroen βρίσκεται στην κορυφή, με τις πωλήσεις της σε αυτό το κομμάτι να υπερβαίνουν εκείνες των επιβατικών της μοντέλων. Η Toyota βρίσκεται στην δεύτερη θέση και η Isuzu στην τρίτη. 



Oι ταξινομήσεις των BYD, Skoda, Mazda, Chery, Suzuki, Geely, Tesla, Seat και Subaru, αφορούν αποκλειστικά επιβατικά μοντέλα (σε ορισμένες συμπεριλαμβανομένων των ταξί). Από το σύνολο των πωλήσεων της Toyota, oι 20.689 αφορούν υβριδικά μοντέλα. Η BYD κατέχει την τέταρτη θέση αποκλειστικά με ηλεκτρικά επιβατικά μοντέλα. Οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων για την Citroen ανήλθαν σε 3.173 μονάδες (ιδιωτικά & ταξί), με τα επαγγελματικά της στις 3.220 μονάδες. Η Chevrolet διαθέτει παρουσία στο Ισραήλ με τα επιβατικά & SUV μοντέλα, Malibu, Blazer, Trax, Trailblazer, Traverse και Corvette, καθώς και τα επαγγελματικά Colorado, Silverado και Savannah. H βασική τιμή της Corvette στο Ισραήλ, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, είναι 784.061 NIS ή περίπου 187.900 €. 







Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: Israel Vehicle Importers Association (I-via)

Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2023

1974. Η υποχρεωτική αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας (που δεν έγινε).

 

 

 

Από 1η Ιανουαρίου 1972 ξεκίνησε στην χώρα μας η διάθεση του νέου τύπου πινακίδων κυκλοφορίας για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Ήταν η τρίτη φορά που άλλαζε το σύστημα αριθμοδότησης στην Ελλάδα, μετά το 1954 και το 1956. Οι νέες πινακίδες ήταν πιο κοντά στα ευρωπαϊκά πρότυπα, με δύο γράμματα και τέσσερα ψηφία, όμως αυτή την φορά η αντικατάστασή τους δεν ήταν άμεσα υποχρεωτική. Αρχικά η τοποθέτησή τους αφορούσε την πρώτη ταξινόμηση των νέων οχημάτων. Όμως στα τέλη του 1973 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση του αρμόδιου υπουργού για την υποχρεωτική αντικατάσταση των παλιών πινακίδων με νέου τύπου, σε όλα τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες στην Ελλάδα. Η διαδικασία θα ξεκινούσε την 1η Ιανουαρίου 1974 και θα διαρκούσε έως τις 31 Δεκεμβρίου 1975 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ στην υπόλοιπη χώρα η προθεσμία έληγε έναν χρόνο νωρίτερα, στις 31 Δεκεμβρίου 1974. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων έπρεπε να συμπληρώσουν ένα ειδικό έντυπο το οποίο θα προσκόμιζαν στην αρμόδια υπηρεσία συγκοινωνιών, μαζί με την άδεια κυκλοφορίας και τις παλιές πινακίδες. Παράλληλα έπρεπε να προσκομίσουν διπλότυπο καταβολής τελών υπέρ του δημοσίου αξίας 250 δραχμών, που κάλυπτε την αξία των νέων πινακίδων κυκλοφορίας. Η σταδιακή αντικατάσταση όμως φαίνεται πως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Το πιθανότερο είναι πως τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν το καλοκαίρι του 1974 και η συνεπακόλουθη κατάρρευση του δικτατορικού καθεστώτος, ουσιαστικά έθεσαν τέλος στην όλη διαδικασία της "υποχρεωτικής" αντικατάστασης. Με την αποκατάσταση της δημοκρατίας, προφανώς το θέμα "ξεχάστηκε" ή μπήκε σε δεύτερη μοίρα. Αρκετά παλιότερα αυτοκίνητα είχαν εφοδιαστεί με πινακίδες νέου τύπου ή εφοδιάστηκαν αργότερα, όμως δεν ήταν λίγα τα αυτοκίνητα που διατήρησαν τις πινακίδες παλιού τύπου κατά την δεκαετία του '80 ή και την δεκαετία του '90! Που σημαίνει ότι μετά τα μέσα του 1974 δεν υπήρξε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υποχρεωτικής αντικατάστασης στο σύνολο των οχημάτων.




Β.Α
 Hellenic Motor History © (2023)