Κυριακή 30 Ιουνίου 2019

Το Chrysler Turbine Car στην Αθήνα




Στις 12 Απριλίου 1964 αφίχθη αεροπορικώς στην Ελλάδα το Chrysler Turbine Car . Φυσικά, το στροβιλοκίνητο 2θυρο coupe της αμερικάνικης εταιρείας, δεν θα ήταν διαθέσιμο προς πώληση στην αγορά. Σκοπός ήταν η επίδειξή του, αρχικά στους δημοσιογράφους, οι οποίοι θα είχαν την ευκαιρία να το οδηγήσουν την επόμενη μέρα, στις 13 Απριλίου. Ακολούθησε άλλη μια παρουσίαση σε επώνυμους από διάφορους χώρους, στις 14 Απριλίου. Στις 16 Απριλίου έγινε ανοικτή επίδειξη του Turbine Car στο Ζάππειο. 
Εκείνη την εποχή, αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Chrysler ήταν η "Αφοι Σαρακάκη" Α.Ε. Η παραπάνω καταχώρηση δημοσιεύτηκε στον Τύπο μια ημέρα πριν την επίδειξη του Ζαππείου, ώστε να ενημερώσει το κοινό σχετικά. 

To Chrysler Turbine Car (1963-1964). Κατασκευάστηκαν συνολικά 50 αντίτυπα (συν 5 πρωτότυπα), στα πλαίσια της έρευνας πάνω στους στροβιλοκινητήρες, που είχε ξεκινήσει η Chrysler αρκετά χρόνια πριν. Επιδείξεις του μοντέλου έγιναν σε αρκετές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.  




B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History ©

Κυριακή 23 Ιουνίου 2019

Τα VW έρχονται στην Ελλάδα. Οι πρώτες διαφημίσεις του θρυλικού αυτοκινήτου στην χώρα μας



Η ιστορία της Volkswagen είναι γνωστή. O "σκαραβαίος" ήταν το πνευματικό παιδί του Αδόλφου Χίτλερ. Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε από τον Ferdinand Porsche με σκοπό να αποτελέσει ένα προσιτό μέσο μεταφοράς για τους Γερμανούς.  Τον Μάιο του 1938 ο ίδιος ο Χίτλερ θεμελίωσε το νέο εργοστάσιο παραγωγής της εταιρείας. Έως την έναρξη του 2ου Π.Π. η διάθεση του αυτοκινήτου δεν είχε ακόμα ξεκινήσει. 
Το εργοστάσιο έστρεψε την παραγωγή του σε οχήματα στρατιωτικής χρήσης, όπως το Kübelwagen το οποίο βασίστηκε στον "σκαραβαίο". 
Ορισμένα τέτοια αυτοκίνητα ήρθαν στην Ελλάδα κατά την μαύρη περίοδο της γερμανικής κατοχής (Απρίλιος 1941 - Οκτώβριος 1944). 



H εφημερίδα "Βραδυνή" ενημέρωνε τους αναγνώστες της περί της ίδρυσης του εργοστασίου της Volkswagen, την 1η Ιουνίου 1938. 

Μετά την απελευθέρωση, ένα αριθμός από Kübelwagen παρέμεινε σε ελληνικό έδαφος. 
Ενδιαφέρον έχει η παρακάτω φωτογραφία από τη Ρόδο, το 1945. (πηγή: Imperial War Museum)
Πρόκειται για Βρετανό αξιωματικό, ο οποίος επιβιβάζεται σε ένα Kübelwagen, μετά την παράδοση του γερμανικού στρατού στα Δωδεκάνησα, τον Μάιο του 1945. Τα γερμανικά οχήματα αλλά και οι Γερμανοί οδηγοί είχαν περάσει στην υπηρεσία του βρετανικού στρατού. Αργότερα ήρθαν Βρετανοί οδηγοί που ανέλαβαν αυτά τα οχήματα.


Μετά το τέλος του πολέμου ξεκίνησε η παραγωγή του "σκαραβαίου", αρχικά για τις ανάγκες των συμμάχων ενώ πολύ σύντομα κατέκτησε την γερμανική αγορά, ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '40. Παράλληλα άρχισαν δειλά δειλά και οι εξαγωγές.

Πότε όμως έκανε την εμφάνισή του στους ελληνικούς δρόμους ο θρυλικός "σκαραβαίος";

Η Volkswagen ξεκίνησε επίσημα την πορεία της στην ελληνική αγορά αμέσως μετά την απελευθέρωση των εισαγωγών, τον Απρίλιο του 1953.
Πρώτος εισαγωγέας των γερμανικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ήταν η "ΙΜΠΕΞ Εισαγωγαί Εξαγωγαί" Α.Ε .
Mετά την ισχύ για την "άνευ ποιοτικού ή ποσοτικού" περιορισμού εισαγωγής εμπορευμάτων, στις 18 Απριλίου 1953, ξεκίνησε η δραστηριότητα της επιχείρησης.

Στις 19 Απριλίου δημοσιεύτηκε στον Τύπο η πρώτη διαφημιστική καταχώρηση της Volkswagen στην χώρα μας, που έγραφε: "VOLKSWAGEN. Το γερμανικόν αυτοκίνητον θαύμα". Η διαφήμιση κατέληγε με την διευκρίνηση πως "φθάνουν λίαν συντόμως τα πρώτα αυτοκίνητα, εξασφαλίσατε προτεραιότητα αγοράς". Μαζί με το επιβατικό μοντέλο, ήρθαν και τα επαγγελματικά μοντέλα (ελαφρά φορτηγά, van, πουλμανάκια), τα οποία έγραψαν και αυτά την δική τους ιστορία. Τις αμέσως επόμενες μέρες δημοσιεύτηκε μια παραλλαγή της αρχικής καταχώρησης, με αναφορά και στα επαγγελματικά οχήματα της εταιρείας (23 & 24 Απριλίου). 
Η έδρα της αντιπροσωπείας βρισκόταν επί της οδού 3ης Σεπτεμβρίου 26.


Η πρώτη διαφήμιση της Volkswagen στην Ελλάδα
που δημοσιεύτηκε στις 19 Απριλίου 1953 (επάνω), και η εκδοχή των επόμενων ημερών για τα επιβατικά και τα επαγγελματικά μοντέλα (κάτω).

Το επόμενο διάστημα η "ΙΜΠΕΞ" συνέχισε την προώθηση των αυτοκινήτων VW, με μια σειρά από καταχωρήσεις. Η ανταπόκριση του αγοραστικού κοινού φαίνεται πως ήταν άμεσα θετική. Στις 29 Μαΐου 1953 φορτώθηκαν 15 αυτοκίνητα με προορισμό την Ελλάδα, ενώ εντός του Ιουνίου θα ακολουθούσαν άλλα 68 τα οποία είχαν βρει αγοραστές. O αριθμός αυτός είναι σημαντικός, αν λάβουμε υπόψη ότι το πρώτο διάστημα μετά την άρση των εισαγωγικών περιορισμών, οι συνολικές αιτήσεις για εισαγωγές καινούργιων ιδιωτικών αυτοκινήτων έφτασαν περίπου τις 500 μονάδες. 
Πάντως, πριν την επίσημη εισαγωγή τους δεν σημαίνει ότι τα Volkswagen ήταν εντελώς ανύπαρκτα στη χώρα μας (εκτός από τα Kübelwagen)
Ήδη λίγο πριν το 1953, εντοπίζονται οχήματα της εταιρείας προς πώληση μέσω του Ο.ΔΙ.Σ.Υ (Οργανισμός Διαχείρισης Συμμαχικού Υλικού). Συγκεκριμένα, σε καταχώρηση σχετικά με δημοπρασία του οργανισμού αναφέρεται η εκποίηση ενός Volkswagen Sedan 2 θυρών (ημερομηνία 9 Φεβρουαρίου 1952). Ο αριθμός πλαισίου -076252- παραπέμπει σε μοντέλο κατασκευής Απριλίου 1948. Επίσης, τρία VW πουλμανάκια εντοπίζονται προς εκποίηση μέσα στο 1952 (μοντέλα 1951 και 1952). 

Διαφήμιση της "ΙΜΠΕΞ" για τα Volkswagen, τον Μάιο του 1953.


Δημοπρασία αυτοκινήτων του Ο.ΔΙ.Σ.Υ σε καταχώρηση της 23ης Μαΐου 1952. Ανάμεσα στα άλλα και τρία μικρά λεωφορεία VW, πιθανότατα προερχόμενα από κάποια ξένη αποστολή στην Ελλάδα.

Πριν συμπληρωθεί ένα έτος από την παρουσία της στην εγχώρια αγορά, η επίσημη αντιπροσωπεία της Volkswagen στην Ελλάδα, είχε αλλάξει χέρια. Πλέον εισαγωγέας ήταν η "Αφοι ΠΑΝΑ & ΣΙΑ" Ο.Ε . Σε αυτή, εκτός από τους Ευστράτιο και Παναγιώτη Πανά, συμμετείχε με ποσοστό 50% ο Πέτρος Ταγκαλάκης. Η έδρα της επιχείρησης ήταν στην Ιερά Οδό 64. Στην Θεσσαλονίκη υπήρχε υποκατάστημα στην οδό Φραγκλίνου Ρούζβελτ 27. 
Η "Αφοι ΠΑΝΑ & ΣΙΑ" διατήρησε την αντιπροσωπεία έως τις αρχές τις δεκαετίας του '70, με την δεκαετία του '60 να αποτελεί την "χρυσή" περίοδο της Volkswagen και στην χώρα μας. 
Έως τα τέλη του 1961 κυκλοφορούσαν ήδη στην Ελλάδα, 2.772 επιβατικά Volkswagen, 884 φορτηγά και 268 μικρά λεωφορεία. Όσον αφορά τα επιβατικά, η VW βρισκόταν κιόλας στην 5η θέση επί του συνόλου των κυκλοφορούντων επιβατικών. Σημαντικός ήταν και ο αριθμός των φορτηγών, με δεδομένο ότι υπήρχε διαθέσιμο μόνο ένα μοντέλο στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών. 

Volkswagen, αρχές Μαΐου 1953.

Μια από τις πρώτες ελληνικές διαφημίσεις της Volkswagen,  υπό την "Αδελφοί Πανά & Σια", τον Μάρτιο του 1954.

Ta ελαφρά φορτηγά της VW έγιναν γρήγορα πολύ δημοφιλή μεταξύ των Ελλήνων επαγγελματιών.






B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History ©
Αρχική φωτογραφία:  Eric Datz archive
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων 1961: Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία












Τρίτη 18 Ιουνίου 2019

1936: Από το Βερολίνο στην Ελλάδα με Opel Olympia



To 1936 την διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων είχε αναλάβει το Βερολίνο. Την προηγούμενη χρονιά η Opel είχε παρουσιάσει το μοντέλο Olympia. 
Για διαφημιστικούς  λόγους, τον Ιούνιο του 1936 δύο Opel Olympia ξεκίνησαν από το Βερολίνο με προορισμό την Ελλάδα. Συγκεκριμένα,τα αυτοκίνητα θα έφταναν έως την Ολυμπία όπου θα γινόταν η Αφή της Ολυμπιακής Φλόγας. Ήταν η πρώτη φορά στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες που έγινε τέτοια τελετή. Έκτοτε καθιερώθηκε, μαζί με την Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία. Κατόπιν τα δύο 
αυτοκίνητα συνόδεψαν την Ολυμπιακή Φλόγα πίσω στο Βερολίνο. Το οδοιπορικό κάλυψε φωτογραφικά ο Alfred Tritschler, συνεταίρος στο φωτογραφικό πρακτορείο Dr. Med. Paul Wolff & Alfred Tritschler. Oι φωτογραφίες του έκαναν την εμφάνισή τους στα τέλη του 1936, στο ταξιδιωτικό ημερολόγιο της Opel με τίτλο "Greece in the car experienced".


Το Opel Olympia στην Αθήνα, με φόντο τον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως.










Β.Α

Photos by Alfred Tritschler & Paul Wolff, 1936 (Greece by car)

Source: cocosse-journal.org & Gettyimages/ullstein bild


Κυριακή 16 Ιουνίου 2019

Η κυρία και η Chevrolet



Μια ηλικιωμένη κυρία ποζάρει μπροστά σε μια Chevrolet, τον Ιούνιο του 1956. 
Στο βάθος διακρίνεται το άγαλμα του δισκοβόλου, απέναντι από το Παναθηναϊκό Στάδιο. 
Το αμερικάνικο αυτοκίνητο έχει αριθμό κυκλοφορίας "13" και είχε ταξινομηθεί καινούργιο τον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς, βάσει του νέου συστήματος αρίθμησης που μόλις είχε ξεκινήσει. Ανήκε στην κατηγορία των 25 φορ. ίππων, άρα κάτω από το καπό βρισκόταν ο "μικρός" 6κύλινδρος κινητήρας των 3.500 κυβ. εκατοστών. Ήταν δημόσιας χρήσης επιβατικό, ένα από τα πολλά Chevrolet ταξί που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή. 







Β.Α
Αρχείο: Hellenic Motor History

Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1991: η ώρα της απόσυρσης.


Κατά την δεκαετία του '80, το νέφος αποτελούσε ένα διαρκές πρόβλημα για τους κατοίκους της πρωτεύουσας αλλά και τις εκάστοτε κυβερνήσεις. 
Έως τις αρχές εκείνης της δεκαετίας, οι κύριες πηγές ρύπανσης ήταν οι βιομηχανικές μονάδες που βρίσκονταν στο λεκανοπέδιο Αττικής και τα κάθε είδους οχήματα που κυκλοφορούσαν. Υπολογίζεται ότι το μερίδιο ευθύνης έως το 1981 ήταν μοιρασμένο, περίπου σε ποσοστό 50-50. Με διάφορα μέτρα που πάρθηκαν σχετικά με τις βιομηχανίες, σταδιακά το αυτοκίνητο έγινε η κύρια πηγή μόλυνσης στην Αθήνα.
Μια σειρά μέτρων εφαρμόστηκαν για την καταπολέμηση του νέφους, τα επόμενα χρόνια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του "Δακτυλίου", με την εκ περιτροπής κυκλοφορία των ιδιωτικών αυτοκινήτων (1982). Έγιναν επίσης τροποποιήσεις στο ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, ενώ κατά καιρούς ίσχυσαν (ή εξαγγέλθηκαν) διάφορα άλλα μέτρα. Τα μέτρα αυτά είχαν πρόσκαιρα αποτελέσματα αλλά, φυσικά, δεν αντιμετώπισαν επαρκώς το πρόβλημα. 
Από τα μέσα της δεκαετίας του '80, το κυκλοφοριακό ήταν υπεύθυνο για την ύπαρξη του νέφους σε ποσοστό άνω του 75%. 
Το πρόβλημα του γηρασμένου στόλου των οχημάτων έκανε τα πράγματα πιο δύσκολα. Κυκλοφορούσε μεγάλος αριθμός παλαιών αυτοκινήτων, παρωχημένης τεχνολογίας, ενώ θέμα αποτελούσε και η εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, επίσης μεγάλης ηλικίας και αμφιβόλου κατάστασης. 

Μια λύση στο πρόβλημα ήταν η μείωση στην φορολογία των καινούργιων αυτοκινήτων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Το πρώτο βήμα έγινε με την εξαγγελία της μείωσης των φορολογικών συντελεστών, την 1η Μαρτίου 1989 (Ν. 1858/89). Η συγκεκριμένη κίνηση όμως έγινε ξαφνικά, χωρίς κανέναν σχεδιασμό και χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. H αγορά ήταν εντελώς απροετοίμαστη εκείνη την εποχή.
Λίγο καιρό αργότερα, έγινε το επόμενο βήμα, αυτή τη φορά με καλύτερα αποτελέσματα (Ν. 1882/90, Κεφάλαιο Ι "Διαρρυθμίσεις στον ειδικό φόρο κατανάλωσης των επιβατικών αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και άλλες διατάξεις"). 
Οι εισαγωγές και πωλήσεις επιβατικών νέας τεχνολογίας ήταν γεγονός, ενώ η αγορά παρουσίασε άνοδο το 1990. 
Το πρόβλημα, όμως παρέμενε. Έως τα τέλη της χρονιάς εξακολουθούσαν να κυκλοφορούν πολλές χιλιάδες παλιά αυτοκίνητα, ηλικίας άνω των 20 ετών. 
Τη λύση έδωσαν τα οικονομικά κίνητρα για την απόσυρση επιβατικών και φορτηγών αυτοκινήτων συμβατικής τεχνολογίας ιδιωτικής χρήσης (Ν. 1921/91).  Το μέτρο της απόσυρσης ξεκίνησε να ισχύει από 1η Ιανουαρίου 1991. 
Η κίνηση αυτή ήταν προς την σωστή κατεύθυνση, εφόσον η κυβέρνηση έθεσε ένα χρονοδιάγραμμα για την ουσιαστική ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων σε χρονικό ορίζοντα δύο ετών, κάτι που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν ανέφικτο. 
Να σημειωθεί ότι μέχρι τότε, ο ρυθμός απόσυρσης στην Ελλάδα ήταν γύρω στο 0.5 ως 1%  ετησίως. 



O Στέφανος Μάνος ήταν ο αρμόδιος υπουργός, υπεύθυνος για την εφαρμογή των κινήτρων απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων. (Εφημερίδα "Καθημερινή", 30/12/1990)


Σχετικά με την απόσυρση, εκτός από τις μειώσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, υπήρχαν απαλλαγές στους ιδιοκτήτες νέων καταλυτικών αυτοκινήτων, που αφορούσαν το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος καθώς και την μη καταβολή τελών κυκλοφορίας για πέντε χρόνια. 
Αποτέλεσμα της νέας πολιτικής ήταν να παρουσιάσουν σημαντική αύξηση οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων, το 1991. Για την ακρίβεια, αυτή ήταν η μοναδική κατηγορία που κινήθηκε ανοδικά. Συνολικά, ταξινομήθηκαν 167.737 καινούργια επιβατικά (+45%), αριθμός ρεκόρ για τα έως τότε δεδομένα. 
Αντίθετα, πτώση κατά 46% παρουσίασαν οι πωλήσεις μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων, με 9.207 μονάδες. Το μερίδιο τους επί του συνόλου των επιβατικών, ήταν 5.2% έναντι 12.9% το 1990, που είχαν διατεθεί 17.091 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. 

Παράλληλα, αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία περίπου 140.000 παλιά αυτοκίνητα, τα περισσότερα εκ των οποίων ήταν άνω των 20 ετών. 
Από το σύνολο των πωλήσεων καινούργιων επιβατικών, τα 88.550 αφορούσαν την περιοχή της πρωτεύουσας και τα  79.187 την υπόλοιπη χώρα. 

Μείωση παρουσίασαν και οι πωλήσεις καινούργιων και μεταχειρισμένων ελαφρών φορτηγών, κατά 7% και 24% αντίστοιχα. Οι ταξινομήσεις των νέων επαγγελματικών οχημάτων, ανήλθαν σε 26.862 μονάδες. Το 26% (7.088) αφορούσε την αγορά της Αθήνας και το 74% (19.774) την υπόλοιπη χώρα. 



Ενδιαφέρον παρουσίασε η εικόνα της εγχώριας αγοράς, με τα νέα δεδομένα. 
Η Nissan βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην κορυφή, με 16.893 πωλήσεις και μερίδιο 10.1% . 
Μια θέση ανέβηκε η Fiat, που ήρθε 2η σε πωλήσεις με 15.311 μονάδες και 9.1% . Η Toyota αρκέστηκε στην 3η θέση, από 2η το προηγούμενο έτος, με 14.756 πωλήσεις και μερίδιο 8.8% . 

Η Renault πέτυχε την καλύτερη επίδοσή της σε απόλυτους αριθμούς, έως εκείνη την εποχή, και μια από τις υψηλότερες θέσεις που έχει κατακτήσει στην ελληνική αγορά. Η γαλλική εταιρεία βρέθηκε 4η στην γενική κατάταξη, με 10.796 μονάδες (6.4%). Η αύξηση των πωλήσεών της σε σχέση με το 1990, ήταν 84.0% .
Στην 5η θέση βρέθηκε η Opel, με 9.199 πωλήσεις και την παρουσία της πιο ισχυρή εκτός Αττικής. 
Εξαιρετική ήταν και η πορεία της Alfa Romeo, που αποδείχθηκε ότι είχε πολλούς φίλους στην Ελλάδα. Με 8.966 πωλήσεις και 6η στην κατάταξη, η ιταλική εταιρεία πέτυχε κάτι που δεν είχε ξαναγίνει και δεν επαναλήφθηκε ξανά στην χώρα μας. Το 1991 η A.R. σημείωσε αύξηση 118.2% .
Την καλύτερη χρονιά της στην ελληνική αγορά είχε και η Mazda, που ήρθε στην 7η θέση με 8.377 μονάδες και μερίδιο 5.0%. Κυρίως υπεύθυνο για την επιτυχία αυτή ήταν το "323" 4ης γενιάς. Σημαντική χρονιά και για την Hyundai, το 1991 σηματοδότησε την δυναμική επανεμφάνιση της φίρμας στην ελληνική αγορά. Με 8.090 πωλήσεις, κατέκτησε την 8η θέση στην γενική κατάταξη. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη το μερίδιο της Hyundai ήταν ακόμα στο πολύ χαμηλό 0.4%, στην Ελλάδα πέτυχε ποσοστό 4.8% . 
Την πρώτη δεκάδα, συμπλήρωσε η Ford με 7.020 μονάδες (9η) και η BMW με 6.615 μονάδες (10η). 

Χαρακτηριστική ήταν η αλλαγή σκηνικού σχετικά με τα αυτοκίνητα από την Ανατολική Ευρώπη. Η Lada εξακολουθούσε να αποτελεί την δημοφιλέστερη "ανατολική" μάρκα, με ικανοποιητικές πωλήσεις. Βρέθηκε, όμως, εκτός πρώτης δεκάδας για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, στην 15η θέση από την 5η που κατείχε το 1990. Συγκεκριμένα, πέτυχε 4.859 πωλήσεις (2.9%). Η Skoda διατήρησε την 20η θέση, με αύξηση των πωλήσεων της. Το 1990 κατείχε το 1.5% της αγοράς, ενώ το 1991 το ποσοστό της έφτασε το 2.2%, χάρη στο καταλυτικό Favorit. 

Όσον αφορά τις πωλήσεις ελαφρών φορτηγών, δημοφιλέστερη και σε αυτή την κατηγορία ήταν η Nissan, με 6.453 μονάδες και μερίδιο 24.0% . Ακολούθησαν οι Toyota, Mitsubishi, Fiat και Volkswagen. H Fiat ήταν 2η σε πωλήσεις επαγγελματικών στην περιοχή της πρωτεύουσας. 

Επιγραμματικά, το 1991 αποτελεί μια σημαντική χρονιά για τον χώρο του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Με τα κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων, ανανεώθηκε ο στόλος των κυκλοφορούντων επιβατικών (κυρίως), με τον μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων να υποχωρεί για πρώτη φορά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, με αυτοκίνητα λιγότερο ρυπογόνα, τεχνολογικά σύγχρονα και ασφαλέστερα. Αν και η εφαρμογή του μέτρου παρουσίασε κάποια προβλήματα (π.χ εικονικές αποσύρσεις), πάντως ήταν η πρώτη φορά που το κράτος εφάρμοσε μια πολιτική προς την σωστή κατεύθυνση σε σχέση με το αυτοκίνητο, που εκτός από τον περιορισμό των ρύπων, είχε οφέλη για τους καταναλωτές αλλά και τις επιχειρήσεις του χώρου. 


 


Το 1991, η Fiat πέτυχε να κερδίσει την 2η θέση με μοντέλα όπως το προσιτό Uno (φωτό) αλλά και το μικρομεσαίο Tipo. 

H Alfa Romeo, με αιχμή την "33" 1.4, κατάφερε να σημειώσει την καλύτερή της επίδοση στην ελληνική αγορά, έως σήμερα.

 
 
Η Toyota συνέχισε να είναι από τους πρωταγωνιστές της αγοράς στην "καταλυτική" εποχή, όμως ο ανταγωνισμός ήταν πλέον πιο έντονος. Το 1991 βρέθηκε στην 3η θέση των πωλήσεων, χάνοντας την μάχη με την Fiat. 







B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Κυριακή 9 Ιουνίου 2019

Ψάχνοντας για το παλαιότερο φορτηγό της Mercedes στην Ελλάδα


Στις 4 Δεκεμβρίου 1959, η "Μ. Κ. Φωστηρόπουλος" ανακοίνωσε πως, κατόπιν προσκλήσεως του εργοστασίου της Mercedes-Benz, έγινε διαγωνισμός σε παγκόσμιο επίπεδο για την ανεύρεση του παλαιότερου φορτηγού της εταιρείας σε κυκλοφορία, με τα περισσότερα διανυθέντα χιλιόμετρα. 

Στην Ελλάδα, αυτό ήταν ένα φορτηγό Mercedes του Δήμου Τριπόλεως, μοντέλο του 1936, με περίπου 1.500.000 χιλιόμετρα στο ενεργητικό του. Το συγκεκριμένο φορτηγό κατέλαβε την 3η θέση του διαγωνισμού παγκοσμίως, ενώ υπήρξαν άλλες δύο ελληνικές συμμετοχές. 
Ένα φορτηγό Mercedes από τη Θήβα, μοντέλο του 1939, επίσης με περίπου 1.500.000 χιλιόμετρα και ένα ακόμα με 1.000.000 χιλιόμετρα, άγνωστης χρονολογίας.
Οι ιδιοκτήτες των τριών αυτών οχημάτων, θα πήγαιναν στην Δ. Γερμανία, όπου θα γινόταν η τελετή για την βράβευσή τους. 
Παρακάτω, το πλήρες κείμενο από την ανακοίνωση της αντιπροσωπείας, σχετικά με τον διαγωνισμό.



Καταχώρηση για τα φορτηγά της Mercedes-Benz, τον Μάιο του 1936. 
Εκείνη την εποχή αντιπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας στην Ελλάδα, ήταν ο Κρίτων Δηλαβέρης. Λίγο αργότερα ανέλαβε την αντιπροσωπεία ο Μιχάλης Φωστηρόπουλος. Ένα φορτηγό εκείνης της χρονιάς ήταν και το παλαιότερο Mercedes που βρέθηκε να κυκλοφορεί στη χώρα μας το 1959, κατόπιν διαγωνισμού. 
Να σημειωθεί πως, τουλάχιστον μεταπολεμικά, τα φορτηγά της Mercedes ήταν τα δημοφιλέστερα στην Ελλάδα, με τον μεγαλύτερο αριθμό επί των κυκλοφορούντων φορτηγών. 




B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History

Πέμπτη 6 Ιουνίου 2019

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1985. Άνοδος των πωλήσεων, πρωτιά της Opel για 2η συνεχόμενη χρονιά.


Ανοδικά κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην χώρα μας το 1985, με τις πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων να είναι αυξημένες κατά 19.4%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Συγκεκριμένα ταξινομήθηκαν 78.534 μονάδες, έναντι 65.747 στο σύνολο του 1984.
Σημαντική ήταν η ζήτηση στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που παρουσίασε αύξηση κατά 57%. Το 1985 διατέθηκαν συνολικά 30.906 μεταχειρισμένα Ι.Χ, έναντι 19.699 το 1984. Το ποσοστό του ανήλθε στο 28.2% επί του συνόλου τη αγοράς επιβατικών.

Στην πρώτη θέση των πωλήσεων καινούργιων επιβατικών, ήρθε η Opel με 9.483 μονάδες (12.1%), κυρίως χάρη στη νέα γενιά του Kadett στην έκδοση των 1.200 κυβ. εκατοστών. Στη δεύτερη θέση ήρθε η Nissan με 8.645 πωλήσεις (11%), ενώ στην τρίτη θέση βρέθηκε η Zastava που πέτυχε 6.301 πωλήσεις με μερίδιο 8%.

Γενικότερα, τα μοντέλα με προέλευση από την Ανατολική Ευρώπη συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, με αιχμή τις Zastava και Lada. Κατέκτησαν το 19.1% της ελληνικής αγοράς, με 15.002 μονάδες, έναντι 16.1% και 10.583 μονάδες το 1984.
Τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Δυτική Ευρώπη, κέρδισαν μερίδιο 51.3% με συνολικά 40.301 πωλήσεις. Τα αυτοκίνητα από την Ιαπωνία είχαν μερίδιο 27.6% με πωλήσεις 21.650 μονάδων. 

Πολύ καλή πορεία διέγραψε η Volkswagen, που ήρθε στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, με 5.713 πωλήσεις και ποσοστό 7.3%, καταγράφοντας σημαντική άνοδο σε σύγκριση με το 1984 (+221.8%). Για την γερμανική εταιρεία το 1985 αποτέλεσε την καλύτερη χρονιά στην εγχώρια αγορά για όλη τη δεκαετία του '80. Το ίδιο ίσχυσε και για την Audi, που κατέλαβε την ενδέκατη θέση, με μερίδιο 3.5% και 2.786 μονάδες (+259.9%).


H δημοφιλέστερη κατηγορία ήταν αυτή των 8 φορ. ίππων, στα 1.100-1.200 κυβ. εκατοστά, με συνολικά 31.638 πωλήσεις ή το 40.3% της αγοράς. Ακολούθησε η κατηγορία των 7 φορ. ίππων (1.000 κ.εκ.), με 14.535 πωλήσεις και 19% επί του συνόλου. Τα αυτοκίνητα στους 9 φορ. ίππους (1.300 κ.εκ) ήρθαν με μικρή διαφορά στην τρίτη θέση, με 14.325 πωλήσεις και 18.2%. Η κατάταξη αυτή ήταν ίδια και την προηγούμενη χρονιά. 

Πάντως, στο πρώτο εξάμηνο του 1985 η αγορά κινήθηκε σχετικά υποτονικά. Οι ταξινομήσεις ανήλθαν στα 35.811 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα. Η Opel είχε πάρει ήδη την πρωτιά, με 4.443 πωλήσεις. Ένας λόγος ήταν η... προεκλογική περίοδος. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης (Ν.Δ) έδινε την υπόσχεση για φθηνά αυτοκίνητα σε περίπτωση νίκης στις εκλογές. Το αποτέλεσμα ήταν να "παγώσει" για ένα διάστημα η αγορά (όχι για πρώτη, ούτε για τελευταία φορά). Τελικά, στις 2 Ιουνίου νικητής των εκλογών αναδείχθηκε το ΠΑΣΟΚ. 
Λίγους μήνες αργότερα, στις 15 Οκτωβρίου 1985, η αγορά δέχθηκε πλήγμα από την υποτίμηση της δραχμής κατά 15%, . 

Αναλυτικότερα, οι πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στην Ελλάδα το 1985, ήταν οι εξής:

Πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων το 1985

ΕΤΑΙΡΕΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
%
1
OPEL
9.483
12.1
2
NISSAN
8.645
11.0
3
ZASTAVA
6.301
8.0
4
VOLKSWAGEN
5.712
7.3
5
LADA
5.508
7.0
6
FORD
5.357
6.8
7
HONDA
4.405
5.6
8
TOYOTA
3.200
4.1
9
RENAULT
3.160
4.0
10
FIAT
2.957
3.8
11
AUDI
2.786
3.5
12
CITROEN
2.721
3.4
13
ALFA ROMEO
2.340
3.0
14
BMW
2.322
3.0
15
MITSUBISHI
2.120
2.7




















H Opel κατέκτησε την κορυφή στην Ελλάδα, το 1985, με μερίδιο 12.1%. Το Kadett σημείωσε μεγάλη επιτυχία εκείνη τη χρονιά. 

H Nissan ήρθε στην 2η θέση, πίσω από την Opel, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Το Sunny ήταν το πιο επιτυχημένο μοντέλο στην κατηγορία των 1.300 κυβ. εκατοστών. 




B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ


(Τα στοιχεία πωλήσεων έχουν παραχωρηθεί στο Hellenic Motor History από τον ΣΕΑΑ, αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του γράφοντα)