Το Hellenic Motor History εύχεται σε όλες και όλους, υγεία, αγάπη και ευτυχία για το νέο έτος. Το 2022 να είναι ειρηνικό και δημιουργικό!
Καλή χρονιά!
Το Hellenic Motor History εύχεται σε όλες και όλους, υγεία, αγάπη και ευτυχία για το νέο έτος. Το 2022 να είναι ειρηνικό και δημιουργικό!
Καλή χρονιά!
Το 1961 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα συνολικά 129.148 οχήματα. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα λεωφορεία και τις μοτοσυκλέτες. Μια πενταετία νωρίτερα κυκλοφορούσαν 61.944 οχήματα, δηλαδή από το 1956 είχε σημειωθεί αύξηση κατά 108.5%. Από το σύνολο των οχημάτων τα 48.834 ήταν επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων 42.139 αφορούσαν τα ιδιωτικής χρήσης. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός πως το 73.8% των Ι.Χ επιβατικών κυκλοφορούσε στην περιφέρεια πρωτευούσης, με συνολικά 31.082 αυτοκίνητα. Στην περιφέρεια Θεσσαλονίκης αναλογούσε το 8.3% των Ι.Χ επιβατικών, με 3.498 αυτοκίνητα. Τα περισσότερα σπό τα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα το 1961, ανήκαν στην κατηγορία των 10 φορ. ίππων (1.400-1.500 cc) με 12.998 μονάδες πανελλαδικά. Στην δεύτερη θέση ήταν τα αυτοκίνητα των 8 φορ. ίππων (1.100-1.200 cc) με 8.741 μονάδες. Οι υπόλοιπες κατηγορίες φορολογικής ισχύος ακολοθούσαν με σημαντική διαφορά. Τα επιβατικά αυτοκίνητα στους 11 φορ. ίππους (1.600 cc) ήταν στην τρίτη θέση με 3.871 μονάδες, ενώ κυκλοφορούσαν 3.358 αυτοκίνητα στους 6 φορ. ίππους (800-900 cc). Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωνε η κατηγορία των 9 φορ. ίππων (1.300 cc) με 2.833 αυτοκίνητα. Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις η συντριπτική πλειοψηφία αφορούσε επιβατικά ιδιωτικής χρήσης. Τα δημόσιας χρήσης επιβατικά (ταξί-αγοραία) ανήκαν κατά κανόνα σε μεγαλύτερες κατηγορίες, με σημαντικό αριθμό σε φορολογική κλίμακα άνω των 20 φορ. ίππων και τα περισσότερα στους 25 φορ. ίππους (3.500-3.600 cc). Ο αριθμός οχημάτων -ανεξαρτήτως κατηγορίας- ήταν 15.39 ανά 1.000 κατοίκους το 1961, έναντι 7.71 ανά 1.000 κατοίκους του 1956.
Η Opel διέθετε τον μεγαλύτερο αριθμό επί των κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας, με 7.696 μονάδες. Η Ford ήταν στην 2η θέση, με 6.714 επιβατικά αυτοκίνητα. Τα πράγματα αντιστρέφονταν εάν προσθέσουμε τα κυκλοφορούντα φορτηγά και λεωφορεία. Σε αυτή την περίπτωση η Ford διέθετε τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων στην Ελλάδα με 13.066 μονάδες, ενώ η Opel ήταν 2η με συνολικά 11.906 οχήματα. Με δεδομένο ότι η Mercedes-Benz διέθετε τον μεγαλύτερο αριθμό φορτηγών και λεωφορείων στην Ελλάδα, ήταν η 3η φίρμα σε συνολικό αριθμό κυκλοφορούντων οχημάτων στην χώρα μας, με 10.581 μονάδες. Αναλυτικότερα, κυκλοφορούσαν 7.178 φορτηγά, 2.746 επιβατικά και 657 λεωφορεία Mercedes-Benz στους ελληνικούς δρόμους. Το 1961 κυκλοφορούσαν συνολικά 40.030 φορτηγά στην Ελλάδα και επιπλέον 6.981 λεωφορεία.
Οι εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων το 1961 είχαν ανοδική πορεία, με περίπου 6.700 μονάδες. Να σημειωθεί ότι μετά τις αυξήσεις στην φορολογία των αυτοκινήτων το καλοκαίρι του 1958, oι εισαγωγές επιβατικών παρουσίασαν σημαντική πτώση το επόμενο έτος και η ζήτηση παρέμεινε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα και το 1960. Το μεγαλύτερο ποσοστό επί των εισαγωγών κατείχαν τα αυτοκίνητα από την Δυτική Ευρώπη (Κοινή Αγορά, Μ. Βρετανία, Σουηδία), που κάλυψαν περίπου το 90% της αγοράς.
Η "Νικ. Ι. Θεοχαράκης" Α.Ε κυκλοφόρησε ένα επετειακό λεύκωμα, με αφορμή την συμπλήρωση των 60 χρόνων από την ανάληψη της αντιπροσωπείας των αυτοκινήτων Datsun-Nissan στην Ελλάδα. Μια αναδρομή στις επιχειρηματικές δραστηριότητες της οικογένειας Θεοχαράκη, με παρουσία στον χώρο του αυτοκινήτου από τις αρχές του 20ου αιώνα, με πολλές πληροφορίες και πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Το 1961 ξεκίνησε η συνεργασία με την Datsun, την γνωστή μας σήμερα Nissan, με την "Νικ. Ι. Θεοχαράκης" Α.Ε να αποτελεί την πρώτη αντιπροσωπεία της ιαπωνικής φίρμας στην Ευρώπη. Το 1976 ιδρύθηκε η ΤΕΟΚΑΡ Ε.Π.Ε. για την κατασκευή κιβωταμαξών σε ελαφρά φορτηγά στην οδό Θηβών 268, ενώ τρία χρόνια αργότερα, τον Ιανουάριο του 1979 θεμελιώθηκε το εργοστάσιο της ΤΕΟΚΑΡ Α.Β.Ε.Ε. στον Βόλο, επεκτείνοντας τις δραστηριότητες και στον τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων. Από το 1970 η Datsun ξεκίνησε την ανοδική της πορεία στην ελληνική αγορά του επιβατικού αυτοκινήτου, όμως κυριαρχούσε και στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι γίνεται αναφορά στο γενικότερο πλαίσιο που επικρατούσε στην χώρα μας, μέσα στο οποίο ιδρύθηκε και αναπτύχθηκε η επιχείρηση "Νικ. Ι. Θεοχαράκης" Α.Ε.
Το επετειακό λεύκωμα των 244 σελίδων είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή, στον παρακάτω σύνδεσμο:
Τα ξημερώματα της Κυριακής 15 Ιουλίου 1951, ένα τροχαίο περιστατικό απείλησε την ζωή διακεκριμένων καλλιτεχνών του μουσικού μας θεάτρου. Ανάμεσά τους ήταν η Σοφία Βέμπο, μαζί με την αδελφή της Αλίκη και τον συγγραφέα και στιχουργό Μίμη Τραϊφόρο. Όλα ξεκίνησαν κατά την επιστροφή τους από δεξίωση που παρέθεσε ο Γεώργιος Παπανδρέου στην οικία του στο Καστρί, το βράδυ του Σαββάτου. Οι αδελφές Βέμπο και o Τραϊφόρος, μαζί με τον ενδυματολόγο κ. Σκαλιντώ, επέβαιναν σε ιδιωτικό αυτοκίνητο τύπου Chevrolet Convertible που οδηγούσε η γνωστή Χιλιανή τραγουδίστρια Rosita Serrano. Μετά την αποχώρηση τους από την δεξίωση γύρω στις 5 η ώρα το πρωί, ξεκίνησαν με προορισμό το ξενοδοχείο "ΔΙΑΝΑ" στην Εκάλη, προκειμένου να αναπαυθούν. Λόγω έλλειψης διαθέσιμων δωματίων, αναγκάστηκαν να συνεχίσουν την πορεία τους με κατεύθυνση προς Μαρούσι. Η οδηγός του αυτοκινήτου, έχοντας άγνοια των δρόμων της περιοχής, ακολουθησε κατά λάθος κάποιον καρόδρομο και σύντομα βρέθηκε στους αγρούς της περιοχής μεταξύ Μελισσίων και Αμαρουσίου. Μετά από αρκετή ώρα κατάφερε να επανέλθει στο κυρίως οδικό δίκτυο και την ώρα που προσέγγιζε την Λεωφόρο Κηφισίας το αυτοκίνητο προσέκρουσε με το υπ'αριθ. 31479 λεωφορείο που εκτελούσε το πρώτο δρομολόγιο της γραμμής Μπογιατίου-Αθηνών. Η ώρα ήταν περί τις 7.30 το πρωί. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης ήταν να υποστεί το λεωφορείο ζημιές στο δεξιό μπροστινό μέρος, ενώ η Chevrolet παρασύρθηκε προς τον ιερό ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, όπου και προσέκρουσε τερματίζοντας την πορεία της. Υπήρχαν πάντως μαρτυρίες που ανέφεραν ότι η Rosita Serrano βρισκόταν σε κατάσταση "ελαφράς ευθυμίας" κατά την αποχώρησή της από την δεξίωση, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής.
Αμέσως μετά την σύγκρουση κατέφτασε επί τόπου αστυνόμος για την διενέργεια προανακρίσεως, όμως οι πέντε καλλιτέχνες είχαν υποστεί τραύματα και μεταφέρθηκαν με ταξί στον Ερυθρό Σταυρό. Η Serrano υπέστη τα σοβαρότερα τραύματα, έχοντας χτυπήσει δυνατά στο αριστερό πόδι, κάτι που την ανάγκασε σε αποχή από τα καλλιτεχνικά της καθήκοντα. Η Αλίκη Βέμπο, που καθόταν στο μπροστινό κάθισμα, είχε ελαφρότερα τραύματα στα πόδια και το κεφάλι. Η Σοφία Βέμπο βρισκόταν στο πίσω κάθισμα και τραυματίστηκε ελαφρά στο άνω χείλος και την μύτη. Στο πίσω κάθισμα καθόταν και ο Τραϊφόρος, που τραυματίστηκε στο άνω μέρος του δεξιού ματιού και έφερε μώλωπες σε διάφορα σημεία, όπως και ο κ. Σκαλιντώ. Πάντως οι αδελφές Βέμπο έλαβαν μέρος τις παραστάσεις της Κυριακής, απογευματινή και βραδυνή, χωρίς όμως η Σοφία Βέμπο να τραγουδήσει.
Την επόμενη μέρα ο ιδιοκτήτης του λεωφορείου, κ. Παπαστεφανίδης, μετέβη στο αστυνομικό τμήμα Αμαρουσίου και υπέβαλε μήνυση στην Rosita Serrano για παράβαση του Κ.Ο.Κ, ζητώντας την αποκατάσταση των ζημιών.
Τον περασμένο Οκτώβριο οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσαν επιπλέον πτώση (-30.3%), αποτελώντας τον τέταρτο συνεχόμενο μήνα με αρνητικό πρόσημο φέτος. Με 665.001 πωλήσεις συνολικά, ήταν η χειρότερη επίδοση για τον μήνα Οκτώβριο από τότε που ο ACEA ξεκίνησε την καταγραφή στοιχείων. Οι περισσότερες αγορές της Ε.Ε είχαν διψήφιο αριθμό απωλειών, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Ιταλία (-35.7%), Γερμανία (-34.9%), Γαλλία (-30.7%) και Ισπανία (-20.5%).
Στους πρώτους 10 μήνες του 2021 οι ταξινόμήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε είχαν αύξηση 2.2% σε σχέση με πέρσι, με συνολικά 8.191.709 μονάδες. Παρά την πτώση που σημειώθηκε το τελευταίο διάστημα εξαιτίας της κρίσης στην διάθεση μικροεπεξεργαστών που βρίσκεται σε εξέλιξη, τα σημαντικά οφέλη που υπήρξαν νωρίτερα μέσα στο έτος, βοήθησαν ώστε αθροιστικά να διατηρηθεί ο όγκος της αγοράς σε θετικά επίπεδα. Από τις μεγάλες αγορές, την μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψε η Ιταλία (+12.7%), ενώ θετικό πρόσημο είχε η Ισπανία (+5.6%) και η Γαλλία (+3.1%). Αντίθετα, η Γερμανία είχε αρνητική επίδοση σε σχέση με πέρσι (-5.2%).
Στην Ελλάδα σημείωθηκε μικρή πτώση τον Οκτώβριο, με 6.409 μονάδες έναντι 6.776 τον ίδιο μήνα πέρσι (-5.4%). Σε επίπεδο έτους η αγορά κινήθηκε ανοδικά, με 88.167 μονάδες έναντι 66.822 στο αντίστοιχο διάστημα την περασμένη χρονιά (+31.9%). Αυτό ενισχύει την πρόβλεψη για συνολικές ταξινομήσεις ελαφρώς άνω των 100.000 μονάδων στην χώρα μας φέτος.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως τον Οκτώβριο στην Ε.Ε ο Όμιλος Stellantis βρέθηκε στην κορυφή με 147.808 πωλήσεις (-33.0%), ξεπερνώντας το Volkswagen Group που πέτυχε 134.103 πωλήσεις (-44.0%). Στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου το Volkswagen Group εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση με 2.099.532 μονάδες (+2.0%), έναντι 1.812.091 της Stellantis (+3.1%).
Το Volkswagen Group κατέκτησε το 25.6% της αγοράς στην Ε.Ε στο 10μηνο και η μητρική Volkswagen ήρθς πρώτη στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων, με 936.004 πωλήσεις (11.4%).
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ν. Κορέας ξεκίνησε την εξαγωγική της δραστηριότητα με επιτυχία στον Καναδά και τις Η.Π.Α, κατά την δεκαετία του '80. Η αρχή έγινε με την Hyundai, η οποία βρέθηκε να ανταγωνίζεται καθιερωμένους παίκτες με μοναδικό όπλο την χαμηλή τιμή αγοράς των προϊόντων της. Είχε προηγηθεί η Ευρώπη, με εξαγωγές της Hyundai σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές κατά τα τέλη της δεκαετίας του '70, μεταξύ των οποίων και η ελληνική. Όμως σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα αποδείχθηκαν δύσκολα, ενώ ακόμα και όταν άνοιξαν νέες ευρωπαϊκές αγορές κατά την δεκαετία του '90, η αποδοχή τους από το αγοραστικό κοινό δεν ήταν άμεση.
Σήμερα η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική, με τις κορεάτικες φίρμες να αποτελούν καθιερωμένους παίκτες στις μεγάλες αγορές παγκοσμίως. Το 2020 οι πωλήσεις της Hyundai στην Ευρώπη ανήλθαν στις 363.633 μονάδες, ενώ της Kia Motors στις 337.712 μονάδες. Όμως ποιά είναι η θέση των Ευρωπαίων κατασκευαστών στην αγορά της Ν. Κορέας; Η ανάπτυξη των τελευταίων δεκαετιών έγινε εφικτή λόγω της πολιτικής που ακολούθησε η ηγεσία της χώρας από την δεκαετία του '60 και μετά. Στα πλαίσια αυτής της πολιτικής ήταν η απεξάρτηση της χώρας από τις εισαγωγές και η δημιουργία εγχώριας βιομηχανίας σε διάφορους τομείς. Σημαντική για την προώθηση της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν η υιοθέτηση των "Automobile Industry Promotion Policy" και "The Automobile Industry Protection Act", που τέθηκαν σε εφαρμογή από το 1962. Αυτό είχε σαν συνέπεια την απαγόρευση στις εισαγωγές αυτοκινήτων. Με δεδομένο ότι σε αυτό το πρώιμο στάδιο ήταν απαραίτητη η απόκτηση τεχνογνωσίας, η κυβέρνηση ενθάρυνε την εισαγωγή τμημάτων αυτοκινήτου από ξένες εταιρείες και την συναρμολόγησή τους σε συνεργασία με εγχώριες επιχειρήσεις (κοινοπραξίες). Tα επόμενα χρόνια η Hyundai κατασκεύαζε επιβατικά μοντέλα της Ford Ευρώπης (Cortina, Granada), η Saehan-Daewoo μοντέλα της General Motors (Opel) και η Kia μοντέλα της Mazda. Το 1975 η Hyundai παρουσίασε το Pony. Σχεδιασμένο από την Italdesign, με μηχανικά μέρη από Mitsubishi και Ford και εξελιγμένο με την βοήθεια Βρετανών, πάντως θεωρείται ως το πρώτο κορεάτικο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε.
Η αγορά της Ν. Κορέας ήταν κλειστή στους ξένους με την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία να λειτουργεί κάτω από το καθεστώς του έντονου προστατευτισμού που επέβαλε το κράτος. Η Hyundai κυριαρχούσε στην εγχώρια αγορά, όμως η απουσία ανταγωνισμού δεν βοήθησε την εταιρεία να βελτιώσει την ποιότητα των προϊόντων της, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο όταν ξεκίνησαν οι εξαγωγές στις Η.Π.Α.
Τον Ιούλιο του 2011 τέθηκε σε εφαρμογή η συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών μετάξύ της Ε.Ε και της Ν. Κορέας (EU-South Korea free trade agreement) η οποία καταργεί τους δασμούς σε βιομηχανικά και αγροτικά προϊόντα. Η αγορά στα εισαγόμενα αυτοκίνητα άρχισε να επιταχύνει, με σταθερή άνοδο έως το 2015. Το 2011 οι πωλήσεις ανήλθαν στις 105.037 μονάδες, με τις ευρωπαϊκές φίρμες στις 77.849 μονάδες (74.1%). Το 2012 τα εισαγόμενα έφτασαν τις 130.858 πωλήσεις (+24.6%) ενώ οι πωλήσεις των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων κάλυψαν το 74.3% με 97.210 μονάδες (+24.9%). Τον Φεβρουάριο του 2013 τα αυτοκίνητα της Fiat ήταν πλέον διαθέσιμα μέσα από το δίκτυο της Chrysler, ενώ τον Ιανουάριο του 2014 η Porsche δημιούργησε το δικό της δίκτυο πώλησης. Το 2015 ο αριθμός των εισαγόμενων έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ, με 243.900 πωλήσεις, με το 80.9% να καλύπτουν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα (197.396). Το διάστημα 2016-2017 υπήρξε πτώση στον συνολικό αριθμό των πωλήσεων με αντίστοιχη μείωση των ευρωπαίων κατασκευαστών, όμως υπήρξε κάποιο όφελος κυρίως για τους ιάπωνες κατασκευαστές και λιγότερο για τους αμερικάνους. Ήδη στις προτιμήσεις των κορεατών που επέλεγαν εισαγόμενο αυτοκίνητο, κυριαρχούσαν τα γερμανικά μοντέλα. Ορισμένα ιαπωνικά μοντέλα είχαν μια καλή παρουσία, κυρίως της Lexus που όμως οι συνολικές της πωλήσεις δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτές της Mercedes ή της BMW.
Tα κριτήρια αγοράς ενός αυτοκινήτου μπορεί να αποκλίνουν από άνθρωπο σε άνθρωπο, όμως η μεγάλη πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού κινείται σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, με τα βασικά χαρακτηρικά που καθορίζουν την τελική επιλογή να είναι παρεμφερή. Υπάρχουν όμως και αυτοκίνητα που δεν απευθύνονται στον "μέσο αγοραστή" αλλά σε ανθρώπους που θέλουν να ξεχωρίσουν, είτε λόγω της οικονομικής τους επιφάνειας, είτε λόγω της γενικότερης φιλοσοφίας τους. Άλλωστε το αυτοκίνητο εκτός από απλό μεταφορικό μέσο, μπορεί να αποτελέσει και σύμβολο κύρους ή μηχάνημα οδηγικής απόλαυσης. Το κύρος βέβαια πρϋποθέτει υψηλό τίμημα για να το αποκτήσεις, αλλά η οδηγική απόλαυση δεν χρειάζεται να κοστίζει απαραίτητα ακριβά. Ενώ όμως αυτές οι κατηγορίες αγοραστών δεν καλύπτουν παρά ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό επί των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιχειρήσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους με ανάλογες προτάσεις (χωρίς επιτυχία πάντα).
Ποιός είναι, όμως, ο καλύτερος τρόπος για να ξεχωρίσει κάποιος στον δρόμο; Μα φυσικά να οδηγεί ένα αυτοκίνητο με ιδιαίτερα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά. Και δεν υπάρχει καλύτερο δείγμα από την κατηγορία των σπορ αυτοκινήτων. Βέβαια εδώ τα πράγματα μπορεί να είναι λίγο ασαφή. Τι εννοούμε όταν λέμε "σπορ" αυτοκίνητο; Σπορ αυτοκίνητο είναι π.χ μια Porsche 911, με ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις και ανάλογα υψηλό κόστος αγοράς. Κατά συνέπεια απευθύνεται σε λίγους, ενώ εδώ συνδυάζονται τα έντονα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου με την παράμετρο του κύρους που προσδίδει το όνομα Porsche. Υπάρχουν όμως και σαφώς πιο προσιτά σπορ αυτοκίνητα, που απευθύνονται σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό. Και είναι αυτά που καθορίζουν κυρίως την εικόνα της κατηγορίας στην αγορά. Είναι ευνόητο πως και εδώ η προσέγγιση σε επίπεδο σχεδίασης, επιδόσεων ή κόστους μπορεί να ποικίλει μεταξύ των σπόρ μοντέλων, σε αντίθεση με τα μοντέλα σε πιο εμπορικές κατηγορίες που πρέπει να ακολουθούν πιο "τυποποιημένες" προδιαγραφές.
Ας δούμε ποια ήταν η θέση του "σπορ" αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά. Κατά την δεκαετία του '80 αυτού του είδους τα μοντέλα αποτελούσαν κάτι το "εξωτικό" λόγω υψηλού κόστους αγοράς, με τις επιλογές να είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Ένα από τα λίγα μοντέλα εκείνης της περίοδου με ικανοποιητικές πωλήσεις για τα δεδομένα της εποχής, ήταν η Toyota Celica στα 1.600 cc. Ένα coupe αυτοκίνητο που περισσότερο προσέδιδε μια "δυναμική" εικόνα στον κάτοχό του και λιγότερο ενθουσίαζε με τις επιδόσεις ή την οδική του συμπεριφορά.
H Μεγ. Βρετανία έχει μεγάλη παράδοση στον χώρο του αυτοκινήτου. Αν και τα πράγματα στην πορεία δεν εξελίχθηκαν ακριβώς με τον ιδανικό τρόπο, η άλλοτε κραταιά αγγλική αυτοκινητοβιομηχανία σίγουρα έχει γράψει ιστορία. Και όπως σε κάθε χώρα με δυνατή παρουσία στην κατασκευή αυτοκινήτων, έτσι και στην Βρετανία τα εγχώριας προέλευσης οχήματα κυριαρχούσαν στις προτιμήσεις των αγοραστών. Την δεκαετία του '70 η British Leyland και η Ford ήταν οι βασικοί παίκτες στην βρετανική αγορά αυτοκινήτου. Την δεκαετία του '80 προστέθηκε σε αυτούς και η Vauxhall, η οποία είχε πλέον ενισχύσει την θέση της, αφήνοντας πίσω μια περίοδο σημαντικών προβλημάτων. Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '70 τα εισαγόμενα αυτοκίνητα είχαν αρχίσει να κάνουν πιο έντονη της παρουσία τους στους βρετανικούς δρόμους, όμως τίποτα δεν έδειχνε να απειλεί τις εγχώριες φίρμες. Ανάμεσα στους ξένους "εισβολείς" δυναμική παρουσία είχαν και ιάπωνες κατασκευαστές, με κυριότερο εκπρόσωπο την Datsun-Nissan. Tο 1986 η Nissan μετατρέπεται σε εγχώριο κατασκευαστή, με την έναρξη παραγωγής στο εργοστάσιο του Sunderland (αν και αρχικά η παραγωγή αφορούσε ένα μόνο μοντέλο της φίρμας). Βέβαια η Nissan δεν συμπεριλαμβάνεται στους "παραδοσιακούς" κατασκευαστές της, όπως και καμία άλλη εταιρεία που επένδυσε στην παραγωγή αυτοκινήτων εκεί (π.χ Honda). Tα πράγματα δεν άλλαξαν ιδιαίτερα την δεκαετία του '90, με τις Ford και Vauxhall να αποτελούν σταθερά τις κυρίαρχες δυνάμεις. Η Rover συμπλήρωνε την πρώτη τριάδα στο μεγαλύτερο μέρος της περιόδου, ενώ άρχισε να χάνει έδαφος από το 1998. Βέβαια στην πραγματικότητα τα πράγματα ήταν αρκετά πιο περίπλοκα. Η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία μετρούσε ήδη απώλειες και αρκετές φίρμες αποτελούσαν παρελθόν ως την δεκαετία του '80. H British Leyland δεν ήταν παρά ένας όμιλος που περιελάμβανε τις Austin, Morris, Triumph, Rover, Land Rover, MG, Wolseley, Riley και Jaguar, εκ των οποίων ορισμένες απευθύνονταν στο ευρύ αγοραστικό κοινό (Austin, Morris, Triumph) και άλλες σε πιο ειδικό αγοραστικό κοινό (Jaguar, Rover, MG). Στα πλαίσια εξορθολογισμού λειτουργίας της που επέβαλαν τα στενά οικονομικά μεγέθη, πολλές από τις παραπάνω φίρμες αποσύρθηκαν από την αγορά (Riley, Wolseley, Morris, Triumph) ή κοσμούσαν ορισμένες ειδικές εκδόσεις των mainstream μοντέλων του Austin Rover Group, στο οποίο εξελίχθηκε ο όμιλος (MG). Φυσικά δεν πρέπει να παραλείψουμε τον όμιλο Rootes, με τις ιστορικές φίρμες των Hillman, Humber, Singer, Talbot και Sunbeam. Η Rootes εξελίχθηκε σε Chrysler UK, που αποτελούσε ένα κομμάτι της Chrysler Europe μαζί με την γαλλική Simca. Οι πωλήσεις της Chrysler UK δεν ήταν αμελητέες κατά την δεκαετία του '70, καταλαμβάνοντας σε πολλές περιπτώσεις την 3η θέση των πωλήσεων. Βέβαια σε καμία περίπτωση οι επιδόσεις της δεν ήταν ευθέως ανταγωνιστικές έναντι της BL και της Ford. Όμως με την αποχώρηση της Chrysler από την Ευρώπη το 1978, η πρώην Rootes βρέθηκε κάτω από την ομπρέλλα τoυ ομίλου PSA (Peugeot-Citroen), όπως άλλωστε και η Simca. Οι δύο εταιρείες μετονομάστηκαν σε Talbot και σύντομα τα μοντέλα της Rootes καταργήθηκαν και η παραγωγή στην Βρετανία περιορίστηκε στα μοντέλα της γαλλικής Talbot για την εγχώρια αγορά. Mε απόφαση της Peugeot, ως τα μέσα της δεκαετίας του '80 το όνομα Talbot πέρασε στην ιστορία. Όμως με όσα είχαν προηγηθεί είχε χαθεί από χρόνια η βρετανική ταυτότητα της εταιρείας.
Aν και οι British Leyland και Rootes Group ακολουθούσαν σε μεγάλο βαθμό την πρακτική του badge engineering, με ένα μοντέλο να διατίθεται σε παραλλαγές από διαφορετικές φίρμες του ομίλου, δεν αναιρεί το γεγονός ότι η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία την δεκαετία του '80 ήταν πολύ διαφορετική σε σύγκριση με αυτή της δεκαετίας του '60 ή του '70. Θα μπορούσε να πει κάποιος πως εκείνη την περίοδο η μοναδική αμιγώς βρετανική φίρμα μαζικής παραγωγής στην αγορά ήταν η Austin Rover. H Ford στην ουσία δεν ήταν παρά το ευρωπαϊκό παρακλάδι της μητρικής εταιρείας στην Αμερική. Όμως η παρουσία και η παραγωγή των αυτοκινήτων Ford στην Μεγ. Βρετανία πάει πολύ πίσω στο χρόνο, έχοντας δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς με τους βρετανούς. Άλλωστε είναι γνωστό ότι η Ford of Britain σύντομα ανέλαβε την σχεδίαση και εξέλιξη των δικών της μοντέλων, τα οποία ανταγωνίζονταν ευθέως τα Ford Δ. Γερμανίας σε όλη την Ευρώπη. Αντίθετα, η Vauxhall αποτελούσε πράγματι ένα εγχώριο όνομα, όμως ανήκε στον όμιλο της General Motors από το 1925 και από το 1975 η γκάμα της άρχισε να βασίζεται σταδιακά στα μοντέλα της Opel.Από το 1972 έως το 2020 το best seller της βρετανικής αγοράς ανήκε στην Ford. Η αρχή έγινε με την 3η γενιά του Cortina, ενώ τα τελευταία 12 χρόνια το Ford Fiesta ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο (2009-2020). Την δεκαετία του '80 και του '90 η Ford κατέλαβε αρκετές φορές τις τρείς πρώτες θέσεις στην κατάταξη με τα δημοφιλέστερα μοντέλα. Και φυσικά ήταν σταθερά η πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην Βρετανία. Από τους ξένους κατασκευαστές, ψηλά βρέθηκαν οι Γάλλοι κατασκευαστές, με την Peugeot να έχει ισχυροποιήσει τη θέση της μετά το 1985 και την Renault να σημειώνει άνοδο στις αρχές της δεκαετίας του '90. Την ίδια περίοδο η Nissan παρουσίασε κάμψη, ενώ η Volkswagen μετά από από μια περίοδο στασιμότητας είχε άνοδο από το 1996. Μετά την αποχώρηση της Rover από την αγορά, στην συνέχεια υπήρξαν αρκετές ανακατατάξεις, όμως οι Ford & Vauxhall παρέμειναν ανεπηρέαστες σε ένα παιχνίδι που έδειχνε να μην τις αφορά. Άλλωστε πως θα μπορούσαν να χάσουν την μάχη στην έδρα τους;
Την τελευταία δεκαετία ήταν φανερό πως οι τάσεις στην βρετανική αγορά άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό. Η Volkswagen ήταν σταθερά στην 3η θέση των πωλήσεων, με υψηλά ποσοστά αλλά σε απόσταση ασφαλείας από το κατεστημένο. Το 2017 η Vauxhall σημείωσε πτώση -22.2% και βρέθηκε στην 3η θέση για πρώτη φορά από το 1988. Φυσικά η απώλεια αυτή δεν θα μπορούσε να ωφελήσει άλλον από την γερμανική εταιρεία. Η Vauxhall παρέμεινε στην 3η θέση το 2018 με επιπλέον πτώση - 9.1%. Το 2019 τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα για την βρετανική φίρμα, που βρέθηκε στην 5η θέση (!), με τις πωλήσεις της μειωμένες κατά 9.8%. Για πρώτη φορά στην βρετανική αγορά στην πρώτη τριάδα βρέθηκαν δύο ξένες εταιρείες, με την Volkswagen στην 2η θέση και την Mercedes-Benz στην 3η θέση. Στην 4η θέση τερμάτησε η BMW. Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για όλες τις φίρμες, όμως η Vauxhall είχε πτώση -40.3% και τερμάτησε στην 6η θέση, αυτή την φορά πίσω και από την Audi. Οι premium γερμανικές εταιρείες ενίσχυσαν την παρουσία τους στην Βρετανία κατά την δεκαετία του '90 ενώ η επέκταση της γκάμας τους σε μικρότερες κατηγορίες διεύρυνε σημαντικά την πελατεία τους. Θετικό ρόλο έπαιξε και η πλήρης γκάμα που ανέπτυξαν στα SUV, μια κατηγορία που κερδίζει συνεχώς έδαφος τα τελευταία χρόνια.
Όλα δείχνουν πως το 2021 θα είναι η χρονιά που θα πέσει και το τελευταίο οχυρό. Η Ford διατήρησε πέρσι την 1η θέση στην Βρετανία, με 152.777 πωλήσεις έναντι 148.338 της Volkswagen. Φέτος, στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, η Ford δείχνει πως έχει χάσει όλα τα κεκτημένα. Οι συνολικές της πωλήσεις την φέρνουν στην 2η θέση, με 106.085 μονάδες, ενώ η Volkswagen βρίσκεται στην κορυφή της βρετανικής αγοράς, με 130.338 μονάδες. Επιπλέον, για πρώτη φορά μετά από 49 χρόνια, το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο στην Βρετανία δεν θα προέρχεται από την Ford. Στην κορυφή βρίσκεται το Vauxhall Corsa, η νέα γενιά του οποίου έκανε δυναμικό ξεκίνημα πέρσι (2ο σε πωλήσεις το 2020). Το Fiesta έρχεται στην 5η θέση στο 10μηνο, με πολλές πιθανότητες να χάσει έδαφος από το Ford Kuga και ελάχιστες πιθανότητες να βρεθεί στην πρώτη τριάδα ως τα τέλη του έτους. Τον Οκτώβριο, δεν ήταν καν στα δέκα πρώτα μοντέλα. Οι τάσεις που επικρατούν στην βρετανική αγορά αυτοκινήτου ακολουθούν βέβαια τις γενικότερες τάσεις στην Ευρώπη. Μεγάλη μερίδα αγοραστών είναι διατεθειμένη να πληρώσει παραπάνω χρήματα για ένα μοντέλο "κύρους", ακόμα και στις μικρότερες κατηγορίες, προς όφελος των γερμανών κατασκευαστών. Το γεγονός αυτό "κλέβει" ποσοστό από τις mainstream εταιρείες, έχοντας επιφέρει καίριο πλήγμα στην μεσαία κατηγορία που οι Ford και Vauxhall κυριαρχούσαν στην Βρετανία με τα Mondeo και Cavalier/Vectra. Παρά τις νέες τάσεις και το ανακάτεμα της τράπουλας σε όλη της Ευρώπη, η βρετανική είναι η μοναδική από τις "παραδοσιακές" αγορές που οι εγχώριες φίρμες παρέδωσαν τα όπλα έναντι του ξένου ανταγωνισμού. Ακόμα και στην Ιταλία η Fiat δεν δείχνει διατεθειμένη να υποκύψει έναντι της Volkswagen, αν και οι πωλήσεις της συνεχίζουν να βασίζονται στα γνωστά Panda & 500.