Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2024

Η αγορά αυτοκινήτου στην Eυρώπη, Σεπτέμβριος & 9 μήνες 2024. Υποχώρηση τον Σεπτέμβριο, με οριακή άνοδο στο σύνολο του έτους. Σημαντικά οφέλη για τα υβριδικά στην Ε.Ε (και στην Ελλάδα).

 


Τον Σεπτέμβριο οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε συνέχισαν την καθοδική πορεία, με συνολικά 809.163 μονάδες έναντι 861.973 πέρσι (-6.1%). Από τις τέσσερις μεγάλες αγορές, μόνο στην Ισπανία υπήρξε άνοδος (+6.3%), ενώ η Γαλλία είχε την μεγαλύτερη πτώση -11.1%, η Ιταλία -10.7% και η Γερμανία -7.0%. Αν προσθέσουμε τις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων σε Βρετανία και EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία), η πτώση διαμορφώθηκε στο -4.2%, με 1.118.083 μονάδες από 1.167.637 τον Σεπτέμβριο του 2023. 

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, οι ταξινομήσεις στην Ε.Ε ανήλθαν σε συνολικά 7.989.776 μονάδες από 9.741.704, καταγράφοντας οριακή άνοδο +0.6%. Μαζί με την Βρετανία και τις χώρες της EFTA, οι ταξινομήσεις κατέγραψαν άνοδο +1.0%, με 9.779.605 από 9.685.850 στο ίδιο διάστημα πέρσι. Τον Σεπτέμβριο τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) πέτυχαν την καλύτερη επίδοση από όλες τις κατηγορίες, με 265.724 μονάδες έναντι 236.107 πέρσι (+12.5%) και κατέλαβαν το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ε.Ε, με 32.8% από 27.4% που κατείχαν τον Σεπτέμβριο του 2023 και προηγήθηκαν έναντι των αμιγώς βενζινοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων. Σημαντική άνοδο πέτυχαν τα υβριδικά σε επίπεδο έτους, με συνολικά 2.404.532 μονάδες έναντι 2.002.816 πέρσι (+20.1%) και μερίδιο 30.1% στην Ε.Ε. 

Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά είχαν πτώση -17.9% τον Σεπτέμβριο, με 240.805 μονάδες έναντι 293.143 πέρσι και κατέκτησαν ποσοστό 29.8% στην Ε.Ε. Σημαντική υποχώρηση υπήρξε στην Γαλλία (-31.9%), την Ιταλία (-23.3%), την Γερμανία (-15.2%) και την Ισπανία (-10.7%). Στους εννέα πρώτους μήνες η πτώση στα βενζινοκίνητα περιορίστηκε στο -4.4%, με συνολικά 2.744.809 μονάδες από 2.872.408 το ίδιο διάστημα πέρσι. Το μερίδιό τους στην Ε.Ε ανήλθε σε 34.4%, παραμένοντας η δημοφιλέστερη κατηγορία στα επιβατικά αυτοκίνητα. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις στα υβριδικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 4.503 μονάδες από 3.318 πέρσι (+35.7%), με ποσοστό 46.6% στο σύνολο της αγοράς. Σημαντική άνοδο κατέγραψαν τα HEV και στους εννέα πρώτους μήνες, με 44.558 μονάδες από 31.249 πέρσι (+42.6%) και το μερίδιό τους αυξημένο στο 41.2% από 29.9% στο εννιάμηνο του 2023. Έντονη υποχώρηση είχαν τον Σεπτέμβριο στην χώρα μας τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά, με 2.773 μονάδες από 4.585 πέρσι (-39.5%) και μερίδιο 28.7%. Από τις αρχές του έτους οι ταξινομήσεις τους ανήλθαν σε 41.237 από 45.105 πέρσι (-8.6%) και κατέκτησαν το 38.2% της ελληνικής αγοράς από το 43.2% που κατείχαν το ίδιο διάστημα πέρσι. 




Tα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) πέτυχαν άνοδο +9.8% τον Σεπτέμβριο, με 139.702 μονάδες από 127.196 πέρσι και ποσοστό 17.3% στην Ε.Ε. Όμως στους εννέα πρώτους μήνες του έτους η επίδοσή τους είχε αρνητικό πρόσημο, με τις ταξινομήσεις στο 1.047.869 μονάδες έναντι 1.111.925 το ίδιο διάστημα πέρσι (-5.8%). Αυτό είχε ως συνέπεια να υποχωρήσει το ποσοστό τους στο 13.1% από 14.0% που κατείχαν στους εννέα μήνες του 2023. Σε αυτό συνέβαλε και η αρνητική εικόνα που είχαν στην γερμανική αγορά, με -28.6%. Στην Ελλάδα, τα BEV πέτυχαν 865 πωλήσεις τον Σεπτέμβριο από 755 πέρσι (+14.6%) και 5.602 στο εννιάμηνο από 4.943 πέρσι (+13.3%). Το μερίδιό τους στην εγχώρια αγορά ανήλθε στο 5.2% από τις αρχές του έτους, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 κατείχαν ποσοστό 4.7%. Η εικόνα δεν ήταν ιδιαίτερα καλή για τα plug-in υβριδικά (PHEV) τον Σεπτέμβριο στην Ε.Ε. Οι ταξινομήσεις στα PHEV ανήλθαν σε 54.889 μονάδες από 70.669 πέρσι (-22.3%) και μερίδιο 6.8% από 8.2% πέρσι. Στους εννέα πρώτους μήνες οι πωλήσεις υποχώρησαν στις 550.166 μονάδες από 598.366 το ίδιο διάστημα πέρσι (-8.1%) και το ποσοστό τους στο 6.9% από 7.5%. 

Στην Ελλάδα τα plug-in υβριδικά πέτυχαν 734 πωλήσεις τον Σεπτέμβριο από 1.090 πέρσι (-32.7%), ενώ σε επίπεδο έτους υπήρξε οριακή άνοδος (+0.5%) με συνολικά 6.063 μονάδες από 6.031 πέρσι. Το ποσοστό τους στους εννέα μήνες του έτους ανήλθε σε 5.6% από 5.8% πέρσι. Τα diesel επιβατικά αυτοκίνητα είχαν πτώση -23.5% στην Ε.Ε τον Σεπτέμβριο, παρουσιάζοντας αρνητικό πρόσημο περίπου στα 2/3 των ευρωπαϊκών αγορών. Το ποσοστό τους ανήλθε στο 10.4% με 84.408 μονάδες έναντι 110.400 πέρσι. Στους εννέα πρώτους μήνες του 2024 το ποσοστό τους έπεσε στο 12.4% από 14.1%, με συνολικά 994.307 μονάδες έναντι 1.117.949 πέρσι (-11.1%). Ελεύθερη πτώση για τα diesel επιβατικά στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, με μόλις 314 ταξινομήσεις από 1.305 τον αντίστοιχο μήνα πέρσι (-75.9%) και το ποσοστό τους στο 3.25% από 11.4%. Οι συνολικές ταξινομήσεις στους εννέα πρώτους μήνες ανήλθαν σε 8.575 μονάδες από 14.343 πέρσι (-40.2%), με ποσοστό 7.9% έναντι 13.7% που κατείχαν το 2023. 











 B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ACEA
Πίνακες: ACEA (1) & Hellenic Motor History (2-3).


Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου, Σεπτέμβριος 2024. Επιπλέον υποχώρηση στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων. To Toyota Yaris Cross στην κορυφή.

 


Πτωτικά κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην χώρα μας και τον Σεπτέμβριο. Οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 9.661 μονάδες έναντι 11.401 τον αντίστοιχο μήνα πέρσι (-15.3%). Το πρόσημο παρέμεινε θετικό στο σύνολο του έτους, όμως οι ανοδικές τάσεις περιορίστηκαν στο +3.4% με συνολικά 108.035 μονάδες στους εννέα πρώτους μήνες του έτους έναντι 104.510 το ίδιο διάστημα πέρσι. 

H Toyota κατέλαβε την κορυφή με ποσοστό 17.4% και 1.681 μονάδες τον Σεπτέμβριο. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Peugeot με 718 μονάδες και ποσοστό 7.4% και ακολούθησε η Suzuki με 685 μονάδες και ποσοστό 7.1%. Η BMW, μετά την υποτονική επίδοση του Αυγούστου, επανήλθε δυναμικά και τερμάτισε τέταρτη με 647 μονάδες και ποσοστό 6.7%. Την πρώτη πεντάδα του μήνα συμπλήρωσε η Hyundai, με 558 μονάδες και ποσοστό 5.8%. Τον ίδιο αριθμό πωλήσεων πέτυχαν τον Σεπτέμβριο οι Opel και Kia, με 441 μονάδες και 4.6%. Η Dacia πέτυχε την καλύτερή της επίδοση έως τώρα για το τρέχον έτος, με 426 μονάδες και ποσοστό 4.4%. Καλός μήνας και για την Renault, που ακολούθησε με 378 μονάδες και ποσοστό 3.9%, ενώ η Tesla βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα του μήνα με 294 μονάδες και ποσοστό 3.0%. To ίδιο ποσοστό πέτυχε και η Citroen, που οι πωλήσεις της ανήλθαν στις 292 μονάδες. 

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου η Toyota προηγείται με ποσοστό 17.5% και συνολικά 18.931 μονάδες (+38.9%). Η εικόνα της είναι σημαντικά βελτιωμένη σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, που κατείχε ποσοστό 13.0% με 13.633 μονάδες. Η Suzuki διατήρησε την δεύτερη θέση με 8.782 μονάδες (+73.1%) και ποσοστό 8.1%, ενώ η Peugeot παρέμεινε στην τρίτη θέση με 8.680 μονάδες (-0.9%) και ποσοστό 8.0%. Κατά συνέπεια, η μεταξύ τους μάχη δεν έχει κριθεί ακόμα και όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοικτά. Την τέταρτη θέση κατέλαβε η Hyundai, με συνολικά 7.346 μονάδες (-2.0%) και ποσοστό 6.8%. Η κορεάτικη φίρμα έχει διευρύνει την διαφορά της με την Citroen, που παρέμεινε στην πέμπτη θέση με 6.737 μονάδες και 6.2%. Η Οpel  παρουσίασε σημαντική υποχώρηση σε σχέση με πέρσι (-39.8%) και τερμάτισε έκτη με 5.472 μονάδες και ποσοστό 5.1% έναντι 9.092 και 8.7% στους εννέα πρώτους μήνες του 2023, που κατείχε την δεύτερη θέση.  Ακολούθησε η Fiat, που διατήρησε την έβδομη θέση με 4.702 μονάδες και ποσοστό 4.4%. H καλή επίδοση της BMW τον Σεπτέμβριο είχε ως αποτέλεσμα να βρεθεί στην όγδοη θέση του έτους, από ένατη που ήταν στο οκτάμηνο, με συνολικά 4.667 μονάδες και ποσοστό 4.3%. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και η αδύναμη εικόνα που παρουσίασε η Volkswagen, που αρκέστηκε στην ένατη θέση με 4.503 μονάδες και ποσοστό 4.2%. H μεταξύ τους διαφορά παραμένει αναστρέψιμη πάντως, όμως δεν περνάει απαρατήρητη και η πολύ μικρή διαφορά μεταξύ της BMW με την Fiat. Nα σημειωθεί ότι το Σεπτέμβριο η Volkswagen πέτυχε την χαμηλότερη επίδοση του έτους έως τώρα, με 276 μονάδες (2.9%). Η Kia συμπλήρωσε την πρώτη δεκάδα για το εννιάμηνο, με 3.934 μονάδες και ποσοστό 3.6%. 

Το Toyota Yaris Cross ήταν πρώτο σε πωλήσεις τον Σεπτέμβριο, με 537 μονάδες και προηγείται σε επίπεδο έτους με συνολικά 6.409 μονάδες. Στην δεύτερη θέση του έτους βρέθηκε το Toyota Yaris, με 5.849 μονάδες. Το Citroen C3 ήταν το τρίτο σε πωλήσεις μοντέλο, με 4.520 μονάδες. Oι πωλήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) ανήλθαν σε 895 μονάδες τον Σεπτέμβριο με μερίδιο αγοράς 8.95%, καταγράφοντας άνοδο +14.6% σε σχέση με τον ίδιο ίδιο μήνα πέρσι. Στους εννέα πρώτους μήνες του έτους τα ηλεκτρικά κατέκτησαν μερίδιο 5.2% με συνολικά 5.602 μονάδες, έναντι 4.7% και 4.943 πέρσι (+13.3%). Το Tesla Model 3 είναι το δημοφιλέστερο ηλεκτρικό μοντέλο, με 974 πωλήσεις στο εννιάμηνο. 




Οι υπόλοιπες εταιρείες είχαν μηδενικό ποσοστό τον Σεπτέμβριο, με πέντε ταξινομήσεις για την Seres, τέσσερις για την Subaru, από δύο για τις DFSK και Smart και από μία ταξινόμηση για τις Ferrari, Maserati, Lynk & Co και Zhidou. H Ferrari πέτυχε τον Σεπτέμβριο την δεύτερη πώληση για το έτος στην Ελλάδα, με ακόμα ένα αυτοκίνητο τον περασμένο Ιούνιο. 




Στους εννέα πρώτους μήνες του 2024, η Bentley έχει διαθέσει στην χώρα μας επτά αυτοκίνητα και πέντε η Lotus. Η Saic Maxus πέτυχε συνολικά τέσσερις ταξινομήσεις, ενώ η εγχώρια Keraboss είχε τρεις ταξινομήσεις (όλες τον περασμένο Ιούνιο). Οι πωλήσεις στα SUV όλων των κατηγοριών ανήλθαν σε 63.250 μονάδες με ποσοστό 58.55%. 









Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
 


Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024

Ιταλία 2024. Τέλος στην παντοκρατορία της Fiat στην ιταλική αγορά αυτοκινήτου;

 


Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε τις σημαντικές μεταβολές που εξελίσσονται στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές αυτοκινήτου. Δεν πρόκειται όμως μόνο για την μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, ούτε για την είσοδο νέων παικτών στο παιχνίδι, όπως η Tesla και οι κινέζικες φίρμες. Οι μεταβολές αυτές αφορούν στην ανατροπή του κατεστημένου στις "παραδοσιακές" αυτές αγορές.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Μ. Βρετανία, που η άλλοτε πανίσχυρη Ford έχασε την μάχη έναντι των ξένων κατασκευαστών. Στην Γαλλία το συμπαγές μέτωπο των εγχώριων κατασκευαστών έσπασε, με την Citroen εκτός της πρώτης τριάδας, ενώ οι Renault & Peugeot παρουσιάζουν υποχώρηση σε σχέση με το παρελθόν. Παρόμοια περίπτωση αποτελεί η Ισπανία, που η "εθνική" SEAT αλλά και κατασκευαστές όπως οι Renault & Ford, που έχτισαν ισχυρούς δεσμούς με τους Ισπανούς μέσω της εγχώριας παραγωγής οχημάτων μεταπολεμικά, παρουσιάζουν ύφεση απουσιάζοντας από την πρώτη τριάδα την περσινή χρονιά!  

Η Ιταλία διέθετε φυσικά και εκείνη ισχυρό εγχώριο κατεστημένο, που δεν ήταν άλλο από την Fiat. Σήμερα η ιταλική εταιρεία συνεχίζει να είναι πρώτη στην γειτονική μας χώρα, όμως το ποσοστό της έχει μειωθεί σημαντικά και είναι πλέον σαφώς εκτεθειμένη στον ανταγωνισμό. Το 2023 το μερίδιό της υποχώρησε στο 11.1% από 13.6% και είχε μικρή πτώση στις πωλήσεις, με 174.580 μονάδες από 178.967 το 2022 (-2.45%) . Στην δεύτερη θέση ήρθε η Volkswagen που πέτυχε άνοδο +17.1% στις πωλήσεις της με 122.794 μονάδες και ποσοστό 7.8%. Η ιταλική εταιρεία διατήρησε μια απόσταση ασφαλείας, όμως η διαφορά από τον ανταγωνισμό είχε μειωθεί αισθητά. Την χρονιά που διανύουμε η Fiat έχει υποστεί περαιτέρω μείωση. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 119.674 μονάδες από 132.727 το ίδιο διάστημα πέρσι (-9.8%) και το ποσοστό της αγγίζει οριακά το 10.0% από 11.3%. Το χειρότερο είναι πως ο ανταγωνισμός έχει μειώσει σημαντικά την απόσταση με την Fiat. Στους εννέα πρώτους μήνες του έτους, η Toyota βρέθηκε στην δεύτερη θέση με 91.851 μονάδες (+28.4%) και ποσοστό 7.6% από 6.1% πέρσι. Η μεταξύ τους διαφορά είναι δηλαδή λιγότερο από 30.000 μονάδες, κάτι αδιανόητο μέχρι πριν λίγα χρόνια. Επιπλέον, η Volkswagen ήρθε στην τρίτη θέση με μικρή διαφορά από την ιαπωνική φίρμα, με 89.367 μονάδες και ποσοστό 7.4%. 

Μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν αναδεικνύει την αλλαγή στο status quo της ιταλικής αγοράς αυτοκινήτου. Πριν από είκοσι χρόνια, το 2004, η Fiat κατείχε ποσοστό 20.5% με τις πωλήσεις της στις 464.068 μονάδες. Η επίδοση αυτή ήταν μάλιστα μια από τις χαμηλότερες που πέτυχε η φίρμα στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Όμως η διαφορά που την χώριζε από την δεύτερη σε πωλήσεις εταιρεία ήταν συντριπτική. Στην δεύτερη θέση ήταν η Ford, με συνολικά 182.207 μονάδες και ποσοστό 8.0%. Μια δεκαετία πριν, το 2014, το ποσοστό της διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα με 20.55% και 279.642 μονάδες. Η πτώση σε απόλυτα νούμερα οφείλεται και στην συνολική υποχώρηση της ιταλικής αγοράς εκείνη την περίοδο. Η Volkswagen κατέκτησε την δεύτερη θέση με 110.309 μονάδες και ποσοστό 8.1%, κατά συνέπεια η Fiat συνέχισε να κυριαρχεί και τα επόμενα χρόνια αύξησε εκ νέου την διαφορά της από τον ανταγωνισμό. 



Το 2018 ξεκίνησε η έντονα πτωτική πορεία για την Fiat, με το ποσοστό της να υποχωρεί στο 16.9% από 20.2% την προηγούμενη χρονιά. Το ποσοστό της υπέστη επιπλέον πτώση το 2019, με 14.9% και τις πωλήσεις της στις 285.888 μονάδες (-11.6%) ενώ η αγορά παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά (1.91 εκατ. μονάδες). To 2020 η Ιταλία βίωσε έντονα τις συνέπειες της πανδημίας Covid-19, με αρνητικές συνέπειες στην αγορά αυτοκινήτου και κατά συνέπεια και στην Fiat. Το ποσοστό της βελτιώθηκε ελαφρώς εκείνη την χρονιά, με 15.3% έναντι 9.3% της Volkswagen που ήρθε στην δεύτερη θέση. Η Fiat διατήρησε αμετάβλητο το ποσοστό της για το 2021, με αύξηση στις πωλήσεις της (+5.8%), όμως υπήρξε νέα σημαντική πτώση το 2022 που το ποσοστό της περιορίστηκε στο 13.6% και οι πωλήσεις της σημείωσαν πτώση -19.95%, στις 178.961 μονάδες. Φυσικά η Fiat συνεχίζει να βασίζεται σε μεγάλο ποσοστό στο Panda, που αποτελεί το απόλυτο best seller στην Ιταλία. Το 2023 οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 102.625 μονάδες, ενώ διατηρεί την πρωτιά και το 2024 με 81.696 μονάδες στο πρώτο εννιάμηνο. Όμως αυτό δεν φαίνεται να είναι αρκετό ώστε να δώσει την απαραίτητη ώθηση, με αποτέλεσμα η γενική εικόνα να είναι αρνητική. Πλέον η Fiat είναι υποχρεωμένη να έρθει σοβαρά αντιμέτωπη με τον ανταγωνισμό εντός έδρας, για πρώτη φορά στην ιστορία της! Θα μπορέσει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την πρόκληση ή θα χάσει την μάχη στο προσεχές μέλλον; 







B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
   Στοιχεία πωλήσεων: UNRAE