Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024

Οι κορυφαίοι των κορυφαίων. Οι εταιρείες με τις περισσότερες συνολικές πωλήσεις ανά δεκαετία στην Ελλάδα (1970-2010).

 



Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δίνουν κάθε χρόνο μάχη ώστε να κατακτήσουν όσο το δυνατόν υψηλότερα ποσοστά στις αγορές που δραστηριοποιούνται. Σε όλες τις χώρες κάποιες εταιρείες έχουν ισχυρή παρουσία και άλλες απλώς διακδικούν ένα αξιοπρεπές κομμάτι από την πίτα των πωλήσεων. Με την πάροδο του χρόνου μπορεί να υπάρξουν ανατροπές και νέοι δυνατοί παίκτες να αναδειχτούν, που έρχονται να αμφισβητήσουν το ισχυρό κατεστημένο της εκάστοτε αγοράς. Εξαίρεση δεν αποτελεί η Ελλάδα, που η αγορά ανέδειξε τους δικούς της πρωταγωνιστές μέσα από ιδιαίτερες και -ενίοτε- δύσκολες συνθήκες. Οι μεταβολές που υπήρξαν στο πλαίσιο λειτουργίας της εγχώριας αγορά αυτοκινήτου, έφεραν και τις αντίστοιχες ανακατατάξεις. Ενίοτε αυτές οι μεταβολές οδηγούσαν σε πλήρη ανατροπή των δεδομένων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το πέρασμα από την δεκαετία του '70 στην δεκαετία του '80. Όμως ποιές ήταν οι εταιρείες που πραγματικά κυριάρχησαν σε πωλήσεις στην χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες; Ας δούμε λοιπόν ποιά ήταν η δημοφιλέστερη φίρμα στο σύνολο της κάθε δεκαετίας ξεχωριστά, με αφετηρία την δεκαετία του '70. 

Δεκαετία '70: FIAT.

H ιταλική φίρμα ήταν πάντα δημοφιλής στην χώρα μας, όμως την δεκαετία του '70 κυριολεκτικά έπαιζε χωρίς αντίπαλο. Σε μια περίοδο που η ζήτηση για ιδιωτικά αυτοκίνητα στην χώρα μας ολοένα και μεγάλωνε, η Fiat διέθετε μια πλήρη σειρά από σύγχρονα σχεδιαστικά μοντέλα που μπορούσαν να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες του μέσου αγοραστή με χαμηλό κόστος αγοράς και κτήσης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αποτελεί σταθερά την πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην Ελλάδα και τα αυτοκίνητά της πλημμύρισαν τους ελληνικούς δρόμους. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας είχε πλέον τον μεγαλύτερο αριθμό κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια η Fiat ήταν η εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις στο σύνολο της δεκαετίας του '70, με λίγο πάνω από 80.000 μονάδες (δυστυχώς δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για όλα τα έτη). Μόνο την τελευταία τριετία των 70s πέτυχε περισσότερες από 42.000 πωλήσεις, αποτελώντας πραγματικά τον ηγέτη στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. 


1975. 



Δεκαετία '80: NISSAN.

Η Nissan ήρθε δυναμικά στο προσκήνιο με την έναρξη της δεκαετίας του '80 (τότε ευρέως γνωστή ως Datsun). Η ιαπωνική φίρμα είχε διαγράψει μια καλή πορεία στην χώρα μας την δεκαετία του '70, όμως το 1980 βρέθηκε ξαφνικά στην κορυφή των πωλήσεων. Με τον διπλασιασμό στην φορολογία των επιβατικών Ι.Χ αυτοκινήτων το καλοκαίρι του 1979, πλέον τα αυτοκίνητα του Θεοχαράκη είχαν καλύτερη σχέση αξίας/τιμής (ή value for money), ενώ βοήθησε και η τιμολογιακή πολιτική που ακολούθησε η ελληνική αντιπροσωπείοα σε μια δύσκολη περίοδο. Επιπλέον εκείνη την εποχή ξεκίνησε η παραγωγή της Datsun-Nissan στην μονάδα της ΤΕΟΚΑΡ στον Βόλο, με το πλεονέκτημα της εγχώριας προστιθέμενης αξίας στα αυτοκίνητά της. Η Νissan δέχθηκε κατά περιόδους έντονο ανταγωνισμό και κάποιες χρονιές έχασε την μάχη για την πρωτιά, όμως συνολικά ήταν αναμφίβολα ο πιο δυνατός παίκτης της δεκαετίας. Οι πωλήσεις της για όλη αυτή την περίοδο ανήλθαν σε 85.378 μονάδες, με τις περισσότερες να αφορούν τα "ελληνικά" Nissan Sunny & Cherry. Η επίδοση αυτή της έδωσε σαφές προβάδισμα, με δεδομένο ότι η δεύτερη πιο δημοφιλής εταιρεία για όλη την δεκαετία, πέτυχε 55.205 πωλήσεις (Opel). 

Δεκαετία '90: FIAT.

Η Fiat έδειξε σημάδια ανάκαμψης στα τέλη της δεκαετίας του '80, μετά από αρκετά χρόνια που τα ποσοστά της ήταν απλώς ικανοποιητικά. Η δεκαετία του '90 ξεκίνησε με νέους χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές για τα καταλυτικά αυτοκίνητα και η αγορά κινήθηκε ανοδικά. Η ιταλική εταιρεία έγινε ξανά ελκυστική για μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού, με νέα μοντέλα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε ανταγωνιστικές τιμές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εδραιωθεί εξαρχής στην πρώτη τριάδα με τις δημοφιλέστερες εταιρείες στην ελληνική αγορά. Ο ανταγωνισμός ήταν πλέον έντονος και η μάχη για την πρωτιά σκληρή. Η Nissan συνέχισε να κατέχει την πρώτη θέση, όμως οι πιέσεις που δεχόταν από τις Fiat και Toyota ήταν ασφυκτικές. Οι ιταλοί κατέλαβαν σταθερά την δεύτερη θέση την τρία συνεχόμενα έτη (1991, 1992 & 1993), όμως το 1994 επανήλθαν στην κορυφή μετά από 15 χρόνια, κυρίως χάρη στο νέο μικρό Cinquecento. To Punto ενίσχυσε την θέση της την επόμενη χρονιά, ακόμα και έναντι της Toyota που είχε δείξει έντονη δυναμική τα προηγούμενα χρόνια. Παρέμεινε στην πρώτη θέση για τέσσερα συνεχόμενα χρόνια (αν και το 1997 οριακά μπροστά από την Toyota). Οι επιδόσεις που πέτυχε εκείνη την περίοδο αλλά και η γενικότερη καλή εικόνα που είχε στα 90s, της έδωσαν προβάδισμα στο σύνολο της δεκαετίας, με περίπου 156.400 πωλήσεις. 



H Nissan ήταν η Νο 1 σε πωλήσεις εταιρεία στην χώρα μας την δεκαετία του '80. Σημαντικό πλεονέκτημα έδωσε η εγχώρια παραγωγή των μικρομεσαίων Sunny & Cherry. H Fiat (δεξιά) επανήλθε δυναμικά στο προσκήνιο την δεκαετία του '90, ώστε να κατακτήσει την ελληνική αγορά με μοντέλα όπως το Cinquecento και το Punto.
 

Δεκαετία '00: TOYOTA

Mε έντονα ανοδικές τάσεις από τα τέλη της δεκαετίας του '80, η Toyota διαδέχθηκε την Fiat στην κορυφή της ελληνικής αγοράς την περίοδο 1998-1999. Ήταν η εποχή της έκρηξης στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας, που παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα για όλη την δεκαετία του 2000. Στο ξεκίνημα της συγκεκριμένης περιόδου η Toyota πέτυχε καλές επιδόσεις, πάντως αρκέστηκε στην δεύτερη θέση το 2000 και στην τέταρτη θέση το 2001. Στην συνέχεια πέρασε στην αντεπίθεση και ήταν σταθερά πρώτη σε πωλήσεις την επόμενη τριετία, υποχώρησε στην δεύτερη θέση το 2005 και επανήλθε στην κορυφή ως τα τέλη της δεκαετίας, δηλαδή για τέσσερα συνεχόμενα έτη. Κατά συνέπεια ήταν η εταιρεία που πέτυχε τις περισσότερες πρωτιές στην χώρα μας την περίοδο 2000-2009, με συνολικά 246.191 πωλήσεις. Mε τις ετήσιες πωλήσεις σταθερά σε υψηλά επίπεδα, εύλογα η Toyota πέτυχε και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων στην χώρα μας σε επίπεδο δεκαετίας. Δεύτερη σε συνολικές πωλήσεις ήταν η Opel με 217.713 μονάδες και τρίτη ήρθε η Hyundai με 214.389 μονάδες. 

Δεκαετία '10: TOYOTA.

Ξεκάθαρη κυριαρχία της Toyota την προηγούμενη δεκαετία, όμως σε μια κακή περίοδο για την χώρα μας, με την οικονομική κρίση να επηρεάζει αρνητικά και την αγορά αυτοκινήτου. Οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ήταν σε ελεύθερη πτώση και η Toyota παρέμεινε σταθερά στην κορυφή για όλη αυτή την περίοδο, με εξαίρεση το 2012 που υποχώρησε στην τρίτη θέση πίσω από τις Opel και Volkswagen. Με την υποτονική κίνηση της αγοράς, ο συνολικός αριθμός που διέθεσε η Toyota ήταν χαμηλότερο συγκριτικά με το αντίστοιχο σκορ της δεκαετίας του '90 και σαφώς κατώτερο σε σχέση με αυτό που είχε πετύχει την δεκαετία του 2000. Η ιαπωνική εταιρεία κέρδισε την κορυφή με συνολικά 101.862 μονάδες στο διάστημα 2010-2019. Κατά την δεκαετία που διανύουμε, μέχρι στιγμής η Toyota ήταν σταθερά στην κορυφή των πωλήσεων (2020-2023) και το 2024 θα κατακτήσει για ακόμα μια φορά την πρώτη θέση, εφόσον στο πρώτο οκτάμηνο του έτους προηγείται με σημαντική διαφορά. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια τι θα συμβεί τα επόμενα χρόνια, όμως ήδη η ιαπωνική εταιρεία έχει θέσει τις βάσεις ώστε να είναι η κορυφαία σε πωλήσεις φίρμα στην χώρα μας για ακόμα μια δεκαετία. 










Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ


Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

Iανουάριος 1971. Νέα εποχή Volkswagen στην Ελλάδα, με το νέο δίκτυο της "Kosmocar" A.E .

 


Η Volkswagen έκανε επισήμως την εμφάνισή της στην Ελλάδα το 1953 και η αποδοχή από το αγοραστικό κοινό στην Ελλάδα ήταν εξαρχής θετική. Την δεκαετία του '60 η γερμανική φίρμα διήνυσε την χρυσή εποχή της στην χώρα μας, όπως άλλωστε και σε πολλές ακόμα χώρες εντός και εκτός Ευρώπης. Επίσημος εισαγωγέας εκείνη την περίοδο ήταν η επιχείρηση των αδελφών Ευστράτιου και Παναγιώτη Πανά με την επωνυμία "Αφοι Πανά & Σια" Ο.Ε και την συμμετοχή του Πέτρου Ταγκαλάκη. Μέχρι τα τέλη του 1970 κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους 22.327 επιβατικά αυτοκίνητα και 3.982 φορτηγά της εταιρείας. Η Volkswagen ήταν στην τέταρτη θέση σε συνολικό αριθμό κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Την ίδια χρονιά συνέχισε να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων, όμως τα δεδομένα θα ήταν εντελώς διαφορετικά για την Volkswagen την δεκαετία του '70 στην χώρα μας. 

Σημαντικό γεγονός αποτέλεσε η ανάληψη της γενικής αντιπροσωπείας Volkswagen από την "Kosmocar" Α.Ε, με επίσημη ημερομηνία έναρξης την 1η Ιανουαρίου 1971. Η νέα επιχείρηση εγκαινίασε το ξεκίνημά της με το σλόγκαν: "Volkswagen=Kosmocar. Ένας συνδυασμός που θα αφήσει εποχή στην ιστορία του αυτοκινήτου". Η έδρα ήταν επί της Πατησίων 67 και τα κεντρικά συνεργεία στην οδό Μηλιαράκη 105 στα Κάτω Πατήσια. Στις 26 Ιανουαρίου 1971 το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας υποδέχθηκε εκπροσώπους του Τύπου και ο γενικός διευθυντής κ. Ν. Καλογερόπουλος ανέπτυξε το νέο σύστημα εξυπηρέτησης πελατών του δικτύου. Η "Kosmocar" A.E έδωσε από την πρώτη στιγμή ιδιαίτερη σημασία στο τομέα του service αλλά και στην πλήρη κάλυψη ανταλλακτικών. Διευθυντής μάρκετινγκ ανέλαβε ο κ. Otto Gerke. Βασικοί μέτοχοι ήταν ο Κωνσταντίνος Τσιόλης, ο Χαρίλαος Τσιόλης, ο Γρηγόριος Ιωαννίδης και ο Γεώργιος Στρατάκης ενώ αντιπρόεδρος του Δ.Σ ήταν ο κ. Ευάγγελος Ανδρουλιδάκης. 

Εκείνη την εποχή ο σκαραβαίος, παρά τα χρόνια του, συνέχιζε να αποτελεί το δυνατό χαρτί της Volkswagen στην μάχη των πωλήσεων, με εκδόσεις στους 8 φορ. ίππους (1.192 cc) και 9 φορ. ίππους (1.285 cc).  To θρυλικό μοντέλο συνέχισε να είναι δημοφιλές την επόμενη διετία, όμως πλέον ο ανταγωνισμός από νεότερες και πιο σύγχρονες προτάσεις ήταν σκληρός και τα πρώτα σημάδια υποχώρησης ήταν ορατά. Η "Kosmocar" έπρεπε να περιμένει μέχρι το 1975 ώστε να διαθέτει μια πλήρη γκάμα από σύγχρονα μοντέλα, με τα Polo, Golf, Passat και Scirocco. Kαλύτερα ήταν τα πράγματα στα επαγγελματικά οχήματα και το 1973 οι πωλήσεις του Transporter σημείωσαν αύξηση 115% και η Volkswagen ήταν από τους πρωταγωνιστές στην αγορά των φορτηγών. Το 1974 διατήρησε ισχυρή την παρουσία της στα ελαφρά φορτηγά, που ουσιαστικά στήριξαν την "Kosmocar" σε μια χρονιά που ήταν κακή για τα επιβατικά της μοντέλα. 

Η "Kosmocar" A.E εξακολουθεί να είναι ο επίσημος εισαγωγέας των επιβατικών και επαγγελματικών αυτοκινήτων της Volkswagen στην Ελλάδα ως σήμερα, έχοντας συνδέσει άρρηκτα το όνομά της με αυτό της γερμανικής φίρμας εδώ και σχεδόν 54 χρόνια. 


1973.







Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2024)



Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024

Η αγορά αυτοκινήτου στην Eυρώπη, Αύγουστος & οκτάμηνο 2024. Σε καθοδική πορεία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με θεαματική πτώση τον Αύγουστο, άνοδος στα υβριδικά.

 


Σημαντική πτώση γνώρισε η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου τον Αύγουστο. Οι ταξινομήσεις στην Ε.Ε ανήλθαν σε 643.637 μονάδες έναντι 787.812 τον ίδιο μήνα πέρσι (-18.3%). Αρνητικό αποτέλεσμα είχαν οι τέσσερις μεγάλες αγορές της κοινότητας, με τις απώλειες σε διψήφιο ποσοστό στην Γερμανία (-27.8%), την Γαλλία (-24.3%) και την Ιταλία (-13.4%), ενώ στην Ισπανία υπήρξε πτώση -6.5%. Στους πρώτους οκτώ μήνες του έτους η αγορά διατήρησε θετικό πρόσημο, με συνολικά 7.180.492 μονάδες έναντι 7.078.200 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+1.4%). Ανοδικές τάσεις σημειώθηκαν σε Ισπανία (+4.5%) και Ιταλία (+3.8%), ενώ οριακή πτώση υπήρξε στην Γερμανία (-0.5%) και την Γαλλία (-0.3%). Αν προσθέσουμε την αγορά της EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία) και της Βρετανίας, οι ταξινομήσεις τον Αύγουστο ανήλθαν σε 755.717 μονάδες έναντι 904.694 πέρσι (-16.5%) ενώ στο οκτάμηνο ταξινομήθηκαν συνολικά 8.661.401 μονάδες έναντι 8.516.682 πέρσι (+1.7%). 

Κατακόρυφη πτώση σημείωσαν οι πωλήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον Αύγουστο (BEV), με 92.627 μονάδες έναντι 165.204 πέρσι (-43.9%) και το ποσοτό τους στην Ε.Ε μειωμένο στο 14.4% από 21.0% που ήταν τον Αύγουστο του 2023. Η αρνητική τάση ενισχύθηκε από την εντυπωσιακή μείωση που είχαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Γερμανία (-68.8%) και την Γαλλία (-33.1%), όμως ανάλογη ήταν η εικόνα και άλλες σημαντικές αγορές, όπως η Ιταλία (-40.9%), η Ισπανία (-24.8%), η Σουηδία (-30.6%) και η Αυστρία (-21.4%). Συγκεντρωτικά, στις αγορές της Ε.Ε, της EFTA και της Βρετανίας η πτώση στα ηλεκτρικά ήταν τον Αύγουστο στο -36.0%, με 125.833 μονάδες έναντι 196.686 πέρσι. Η Βρετανία ήταν η΄μοναδική από τις λίγες σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές που οι πωλήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν θετικό πρόσημο τον Αύγουστο (+10.8%). Λιγότερο δραματική είναι η εικόνα σε επίπεδο έτους, που όμως παραμένει αρνητική. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2024, οι ταξινομήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανήλθαν στην Ε.Ε σε 902.011 μονάδες έναντι 983.718 το ίδιο διάστημα πέρσι (-8.3%) και κατέλαβαν ποσοστό 12.6% της αγοράς. Η πτώση περιορίστηκε στο -5.5% στο οκτάμηνο αν εξετάσουμε και τις αγορές εκτός Ε.Ε, κυρίως λόγω της θετικής πορείας για τα BEV στην Βρετανία  (+10.5%). 

Πτώση σημειώθηκε και στα plug-in υβριδικά (PHEV), με 45.590 ταξινομήσεις στην Ε.Ε τον Αύγουστο (-22.3%) και 501.266 στους οκτώ πρώτους μήνες (-5.0%). Το ποσοστό τους ανήλθε στο 7.1% και 7.0% αντίστοιχα. Στην κατηγορία των υβριδικών αυτοκινήτων (HEV) είχαμε και τα μοναδικά θετικά αποτελέσματα τον Αύγουστο, με 201.552 μονάδες από 189.114 πέρσι (+6.6%). Ώθηση έδωσαν τρεις μεγάλες αγορές στην Ε.Ε, με την Ισπανία στο +12.6%, την Γαλλία στο +12.5% και την Ιταλία στο +2.5%, ενώ στην Γερμανία η κατάσταση παρέμεινε στάσιμη (-0.1%). Το ποσοστό τους τον Αύγουστο ανήλθε στο 31.3% από 24.0% που ήταν τον Αύγουστο του 2023. Ακόμα πιο θετική εικόνα παρουσίασαν τα υβριδικά στο οκτάμηνο, με τις ταξινομήσεις στο +21.1% και 2.138.474 μονάδες από 1.765.893 πέρσι. To ποσοστό τους στην Ε.Ε ανήλθε στο 29.8% από τις αρχές του έτους, ενώ το ίδιο διάστημα πέρσι κατείχαν το 24.9%. Στην Ελλάδα τα υβριδικά κατέγραψαν άνοδο +43.4% στο οκτάμηνο του 2024, με συνολικά 40.055 πωλήσεις από 27.931 πέρσι και το ποσοστό τους στο 40.7% από 30.0%. 




Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά είχαν πτώση -17.1% τον Αύγουστο στην Ε.Ε, με 213.057 μονάδες έναντι 257.139 πέρσι και το ποσοστό τους στο 33.1% από 32.6% τον ίδιο μήνα πέρσι. Αρνητικό αποτέλεσμα κατέγραψαν και στις τέσσερις μεγάλες αγορές, με μεγαλύτερη πτώση στην Γαλλία (-36.6%). Συνολικά ταξινομήθηκαν τον Αύγουστο 245.308 βενζινοκίνητα επιβατικά στις χώρες της Ε.Ε, της EFTA και της Βρετανίας, έναντι 298.136 πέρσι (-17.7%). Στο οκτάμηνο η πτωτική τους πορεία στην Ε.Ε περιορίστηκε στο -2.9%, με 2.504.457 μονάδες από 2.580.076 πέρσι και το ποσοστό τους στο 34.9% από 36.4%. Μαζί με EFTA και Βρετανία κατέγραψαν συνολικά 3.008.511 ταξινομήσεις έναντι 3.129.586 πέρσι (-3.9%). Οι πωλήσεις τους στην Ελλάδα ανήλθαν στο ίδιο διάστημα σε 38.464 μονάδες από 40.530 πέρσι, με το ποσοστό τους μειωμένο στο 39.1% από 43.5%. Συνεχίστηκε η πτωτική πορεία στα diesel αυτοκίνητα, με 72.177 μονάδες  τον Αύγουστο από 98.008 πέρσι (-26.4%) και 909.592 στο οκτάμηνο από 1.007.279 στο ίδιο διάστημα του 2023 (-9.7%). Έδαφος έχασαν και στην ελληνική αγορά, με 8.261 μονάδες από 13.038 (-36.6%) και το ποσοστό τους στο 8.4% από 14.0% στο πρώτο οκτάμηνο του 2023. 

Απώλειες είχαν τον Αύγουστο οι τρεις μεγάλοι όμιλοι στην αγορά της Ε.Ε, με τo Volkswagen Group στο -14.8% με 179.041 μονάδες, την Stellantis στο -29.5% με 92.667 μονάδες και το Renault Group στο -13.9% με 64.392 μονάδες. Σε επίπεδο έτους το Volkswagen Group πέτυχε μικρή άνοδο +1.6% με 1.895.390 μονάδες και ποσοστό 26.4% (ίδιο με πέρσι). Mικρή υποχώρηση σημείωσε η Stellantis, με -3.2% και 1.254.421 μονάδες στο οκτάμηνο, ενώ το ποσοστό της υποχώρησε στο 17.5% από 18.3% πέρσι. Ο Όμιλος Renault δεν παρουσίασε μεταβολή, εφόσον πέτυχε στην Ε.Ε συνολικά 770.196 πωλήσεις από 770.266 πέρσι. Το ποσοστό της μειώθηκε ελαφρώς στο 10.7% από 10.9% το 2023. 




B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ACEA

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου, Αύγουστος 2024. Σημαντική υποχώρηση στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων με μειωμένη την τάση ανόδου στο έτος.

 


Xαμηλό βαρομετρικό στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Αύγουστο, με σημαντική πτώση -21.4%. Οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 8.149 μονάδες έναντι 10.368 το Αύγουστο του 2023. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξει επιβράδυνση στις ανοδικές τάσεις του έτους, με τις συνολικές ταξινομήσεις οκταμήνου στις 98.374 από 93.109 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+5.7%). 

Η Toyota πέτυχε το υψηλότερο ποσοστό του έτους ώς τώρα, με το εντυπωσιακό 23.1% και 1.882 μονάδες, κατακτώντας την κορυφή με χαρακτηριστική άνεση. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Suzuki με 660 μονάδες και ποσοστό 8.1%, ενώ η Peugeot βρέθηκε στην τρίτη θέση με 598 μονάδες και 7.3%. Το ίδιο ποσοστό κατέκτησε και η Hyundai, που τερμάτισε στην τέταρτη θέση με ελάχιστη διαφορά, στις 594 μονάδες. Την πρώτη πεντάδα του μήνα συμπλήρωσε η Volkswagen με 535 μονάδες και ποσοστό 6.6%. Σημαντική υποχώρηση σημείωσε η Citroen, που τον Αύγουστο πέτυχε την χαμηλότερη επίδοση στο οκτάμηνο, με μόλις 201 μονάδες και ποσοστό 2.5%., τερματίζοντας στην 14η θέση. Tα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) κατέλαβαν το 6.3% της αγοράς τον Αύγουστο, με 514 μονάδες από 403 πέρσι (+27.5%). Στο οκτάμηνο οι πωλήσεις στα ηλεκτρικά ανήλθαν σε 4.737 μονάδες με το ποσοστό τους στο 4.8%, έναντι 4.188 και 4.5% το ίδιο διάστημα πέρσι (+13.1%). Το δημοφιλέστερο BEV μοντέλο είναι το Tesla Model 3, με συνολικά 745 πωλήσεις στο οκτάμηνο. 

H Toyota προηγείται στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου με ποσοστό 17.5% και συνολικά 17.250 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Suzuki με 8.097 μονάδες και ποσοστό 8.2%, όμως δεν έχει εξασφαλίσει την παραμονή της εκεί εφόσον το ντέρμπι με την Peugeot συνεχίζεται. Η γαλλική εταιρεία τερμάτισε με μικρή διαφορά στην τρίτη θέση, πετυχαίνοντας 7.962 πωλήσεις και ποσοστό 8.1%. Η χαμηλή επίδοση της Citroen τον Αύγουστο της στοίχισε μια θέση στην γενική κατάταξη του έτους, με αποτέλεσμα να βρεθεί η Hyundai στην τέταρτη θέση με 6.788 μονάδες και ποσοστό 6.9%. Η Citroen πέτυχε συνολικά 6.445 πωλήσεις με ποσοστό 6.6% συμπληρώνοντας την πρώτη πεντάδα οκταμήνου. Η Opel διατήρησε την έκτη θέση με ποσοστό 5.1% και 5.031 μονάδες, ενώ σταθερή ήταν και η Fiat που τερμάτισε έβδομη με 4.432 μονάδες και ποσοστό 4.5%. Στην συνέχεια υπήρξε ακόμα μια ανακατάταξη, με την Volkswagen πλέον στην όγδοη θέση και την BMW να υποχωρεί στην ένατη θέση. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 4.227 και 4.020 μονάδες αντίστοιχα. Την πρώτη δεκάδα του οκταμήνου συμπλήρωσε η Kia, με 3.493 μονάδες και ποσοστό 3.6%. 

Πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο τον Αύγουστο ήταν το Toyota Yaris Cross, με 873 μονάδες. Το μικρό SUV βρέθηκε στην κορυφή των συνολικών πωλήσεων του οκταμήνου, με 5.872 μονάδες έναντι 5.380 του Toyota Yaris που ήρθε στην δεύτερη θέση. Αυτό σημαίνει πως πλέον θέτει σοβαρά υποψηφιότητα για τον τίτλο του εγχώριου best seller της χρονιάς. Στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης ήρθε το Citroen C3 με 4.309 μονάδες (δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις του C3 Aircross, οι πωλήσεις του οποίου καταγράφονται ξεχωριστά). Οι συνολικές πωλήσεις των SUV στην χώρα μας ανήλθαν σε 57.346 μονάδες στο οκτάμηνο, με μερίδιο 58.3%. 



 Οι DFSK & Seres ταξινόμησαν από έξι αυτοκίνητα τον Αύγουστο. Η Mitsubishi ταξινόμησε τρία αυτοκίνητα, ενώ από δύο αυτοκίνητα ταξινόμησαν οι Subaru & Maserati. Mία μονάδα διέθεσε η Jaguar και μία η Yodo.


H Hyundai κατάφερε να ανέβει μια θέση στην γενική κατάταξη του έτους και στο οκτάμηνο τερμάτισε στην τέταρτη θέση, αφήνοντας πίσω την  Citroen. 


Στους οκτώ πρώτους μήνες του έτους η Bentley ταξινόμησε στην χώρα μας επτά αυτοκίνητα και η Lotus πέντε. Τέσσερις μονάδες διέθεσε η Saic Maxus και τρεις η εγχώρια Keraboss. Από μια ταξινόμηση είχαν οι Lamborghini, Ferrari & Voyah.






Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2024

Ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων 2024. Μικρή άνοδος τον Ιούλιο, μικρή πτώση στο πρώτο επτάμηνο του έτους.



Η εγχώρια αγορά στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) κατέγραψε μικρή άνοδο τον Ιούλιο, με 943 νέες ταξινομήσεις έναντι 930 τον ίδιο μήνα πέρσι (+1.4%). Όμως στους επτά πρώτους μήνες του 2024 υπήρξε υποχώρηση -3.3%, με συνολικά 6.246 μονάδες από 6.460 πέρσι. Ενδεχομένως αυτή η αρνητική επίδοση μπορεί να αντιστραφεί έως το τέλος της χρονιάς, όμως φέτος έχει ανακατευτεί η τράπουλα στην αγορά επαγγελματικών οχημάτων. H Toyota κατέλαβε την κορυφή στα LCV τον Νοέμβριο του 2023, παίρνοντας την σκυτάλη από την Ford. Την χρονιά που διανύουμε διατηρεί το προβάδισμα με διαφορά ασφαλείας, έχοντας πετύχει 1.765 πωλήσεις στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου (+49.3%) και ποσοστό 28.3% έναντι 1.182 και 18.3% στο επτάμηνο του 2023, που κατείχε την δεύτερη θέση. Η ιαπωνική εταιρεία κατέλαβε την πρώτη θέση στις πωλήσεις από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Ιούνιο, όμως τον Ιούλιο έχασε οριακά την πρωτιά με 166 μονάδες (17.6%), έναντι της Opel που πέτυχε 168 πωλήσεις (17.8%). Την δεύτερη θέση στην κατάταξη του έτους διατήρησε η Ford με 1.093 μονάδες και ποσοστό 17.5%. Η επίδοση αυτή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί κακή, όμως η φίρμα υπέστη απώλειες -16.0% σε σχέση με το επτάμηνο του 2023, που ήταν στην κορυφή με 1.301 μονάδες και ποσοστό 20.1%. Εντυπωσιακή άνοδο πέτυχε η Opel, η οποία είχε μια υποτονική παρουσία έως τον Μάιο αλλά τον Ιούνιο κατέγραψε σημαντική άνοδο και βρέθηκε από την έβδομη θέση στην πέμπτη. Η επίδοση του Ιουλίου της έδωσε επιπλέον ώθηση, με αποτέλσμα να κατακτήσει την τρίτη θέση στην γενική κατάταξη του επταμήνου, με συνολικά 581 μονάδες και ποσοστό 9.3%. Συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, η Opel πέτυχε άνοδο +12.8%. 

Τον Ιούλιο η Fiat πέτυχε την καλύτερη της επίδοση για το έτος έως τώρα, τερματίζοντας στην τέταρτη θέση με 101 πωλήσεις (10.7%). Την τέταρτη θέση κατέλαβε και στο επτάμηνο, με συνολικά 541 πωλήσεις (-28.1%) και ποσοστό 8.7% έναντι 752 και 11.6% πέρσι. Η Citroen ήρθε στην πέμπτη θέση στο επτάμηνο με 502 μονάδες (+12.0%) και ποσοστό 8.0%. Μεγάλη χαμένη φέτος η Peugeot που βρέθηκε στην έκτη θέση, ενώ στο επτάμηνο του 2023 κατείχε την τρίτη θέση. Οι συνολικές της πωλήσεις ανήλθαν σε 437 μονάδες από 1.162 πέρσι (-62.4%) ενώ το ποσοστό της μειώθηκε στο 7.0% από 18.0%! Επιπλέον, τον Ιούλιο η Peugeot ισοφάρισε σε πωλήσεις με την Volkswagen (57 μονάδες), η οποία ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής στο έτος, με 427 πωλήσεις και 6.8%. H γερμανική φίρμα έχει ανοδική πορεία σε σχέση με πέρσι (+85.6%), που κατείχε την έβδομη θέση με 230 πωλήσεις και ποσοστό 3.6%. 



 

Aπό δύο ταξινομήσεις είχαν στο επτάμηνο οι Adax Moto, Farizon, Dacia, Cenntro και LEVC, με μηδενικό ποσοστό. Μια ταξινόμηση κατέγραψε η Skoda.







B.A
 © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ





Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2024

Επτάμηνο 2024. Oι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ανά είδος καυσίμου.

 



H ελληνική αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε ανοδικά στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, με συνολικά 90.225 μονάδες έναντι 82.741 το ίδιο διάστημα πέρσι (+9.0%). Αναλυτικότερα σχετικά με τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων τον Ιούλιο και στους πρώτους επτά μήνες του έτους, μπορείτε να διαβάσετε σε πρόσφατη δημοσίευση. Πως διαμορφώθηκε όμως η εικόνα στην εγχώρια αγορά σε σχέση με το είδος καυσίμου; 

Σημαντική εξέλιξη αποτέλεσε το προβάδισμα που εξασφάλισαν, για πρώτη φορά, τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV). Στο επτάμηνο του 2024 πέτυχαν άνοδο +48.9% με συνολικά 36.107 μονάδες από 24.247 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι και το ποσοστό τους ανήλθε στο 40.0% των συνολικών ταξινομήσεων στην χώρα μας. Μόνο τον Ιούλιο οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 5.469 μονάδες έναντι 4.273 πέρσι (+28.0%). Την δεύτερη θέση στο έτος κατέλαβαν τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά, αν και με μικρή διαφορά από τα υβριδικά. Συγκριτικά με την περσινή χρονιά παρουσίασαν ελαφρά πτώση -1.7% με 35.816 μονάδες από 36.449 στο πρώτο επτάμηνο του 2023 και το ποσοστό τους στο 39.7%. Οι πωλήσεις τους τον Ιούλιο σημείωσαν πτώση -13.7% με 4.090 μονάδες από 4.738 τον ίδιο μήνα πέρσι. Σοβαρές απώλειες υπήρξαν στα diesel επιβατικά αυτοκίνητα, με τις πωλήσεις επταμήνου στις 7.917 μονάδες έναντι 11.673 πέρσι (-31.2%), ακολουθώντας τις τάσεις που επικρατούν στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Κατά συνέπεια, το ποσοστό τους μειώθηκε στο 8.8% από 14.1% που ήταν στο επτάμηνο του 2023. Τον Ιούλιο τα diesel κατέγραψαν πτώση -55.2% με μόλις 758 μονάδες από 1.693 πέρσι. 

Ανοδική πορεία για τα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα το 2024, αλλά χωρίς εντυπωσιακά αποτελέσματα. Τα plug-in υβριδικά (PHEV) πέτυχαν συνολικά 4.845 πωλήσεις στο πρώτο επτάμηνο από 4.305 πέρσι (+12.5%) και το ποσοστό τους ανήλθε στο 5.4% της αγοράς, ενώ πέρσι κατείχαν το 5.2%. Το Ιούλιο κατέγραψαν άνοδο +18.8% με 814 μονάδες από 685 πέρσι. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) κατέκτησαν το 4.7% της ελληνικής αγοράς στο επτάμηνο του έτους, με συνολικά 4.223 μονάδες έναντι του 4.6% με 3.785 μονάδες πέρσι (+11.6%). Πάντως τον Ιούλιο η κίνηση στα ηλεκτρικά ήταν σαφώς πιο ζωηρή από την περσινή χρονιά, με άνοδο +53.9% και 882 μονάδες από 573 τον Ιούλιο του '23. Είναι σαφές ότι η ελληνική αγορά αυτοκινήτου κινείται σε "ευρωπαϊκούς" ρυθμούς, ακολουθώντας τις τάσεις στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε, με τα υβριδικά και τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά να κυριαρχούν. Στους πρώτους επτά μήνες του έτους τα υβριδικά βρέθηκαν στην κορυφή των προτιμήσεων και προηγήθηκαν στην χώρα μας για πρώτη φορά έναντι των βενζινοκίνητων. Τις γενικότερες τάσεις στην Ευρώπη ακολουθεί η Ελλάδα και στα diesel, που συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία (-7.9% στο σύνολο της Ε.Ε). Ικανοποιητική άνοδο κατέγραψαν οι πωλήσεις στα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα, όμως τα ποσοστά τους παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Πάντως έχει ενδιαφέρον ότι η πορεία τους φέτος στην Ευρώπη έχει σημαντικές διακυμάνσεις, ακολουθώντας ανοδική πορεία σε ορισμένες χώρες (π.χ  +51.3 στην Δανία και +47.3% στο Βέλγιο) και πτωτική σε άλλες (π.χ -20.1% στην Γερμανία και -19.4% στην Σουηδία). Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει μια πολύ μικρή υποχώρηση στις πωλήσεις τους στην Ε.Ε (-0.4), που όμως δεν ευνοεί το κλίμα αισιοδοξίας που είχε καλλιεργηθεί το προηγούμενο διάστημα σχετικά με την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. 





Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ & ACEA