Σάββατο 25 Απριλίου 2020

Το παγκόσμιο αυτοκίνητο. Ελληνική διαφήμιση της Ford το 1923



"Ford. The Universal Car".
Η αντιπροσωπεία της Ford στην Ελλάδα, διαφήμιζε παραστατικά το "παγκόσμιο αυτοκίνητο", τον Ιούνιο του 1923.
Αναμφίβολα ο Henry Ford εγκαινίασε με νέα εποχή στον χώρο του αυτοκινήτου, με την διαδικασία της μαζικής παραγωγής. Με το "Model T" έβαλε την Αμερική σε τροχούς, όπως επίσης και πολλές άλλες χώρες.
Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η Ford έβαλε και την Ελλάδα σε τροχούς. 
Από πολύ νωρίς η εταιρεία είχε αναπτύξει ένα εκτενές δίκτυο. Δίπλα στα επιβατικά, ήταν διαθέσιμα τα φορτηγά και τα βενζινάροτρα (τρακτέρ) Fordson. Tα τελευταία είχαν ιδιαίτερη σημασία σε μια αγροτική χώρα όπως η Ελλάδα. 
Έως τα τέλη του 1923, η "H. J. Woodley & Co." είχε δώσει την θέση της κεντρικής αντιπροσωπείας Ford στην "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε, μια από τις μεγαλύτερες του χώρου στην Ελλάδα, κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου. 
Την ίδια εποχή, ο Ιωάννης Κοντέλλης είχε την αντιπροσωπεία στην Μυτιλήνη και τον Πειραιά. Στην Θεσσαλονίκη ήταν η "Σ. Κύρου & Σια", στην οδό Κουντουριώτου 14. Ο Σ. Σταυρόπουλος είχε την αντιπροσωπεία στην Πάτρα, ο Αρ. Σαραφόπουλος στην Καβάλα, ενώ στην Λαμία υπήρχε η "Ι. Παπαλέξης & Σια". 
Παράλληλα με την πώληση, υπήρχε πλήρης διάθεση γνήσιων ανταλλακτικών καθώς και δυνατότητα συντήρησης και επισκευής των οχημάτων. 
Τα αυτοκίνητα της Ford ήταν πρώτα στην προτίμηση των Ελλήνων αγοραστών για πολλά χρόνια.  








B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)


Παρασκευή 24 Απριλίου 2020

Ελληνική διαφήμιση της Fiat το 1930



Ολοσέλιδη καταχώρηση της "Ελληνική Φίατ" Α.Ε, στις αρχές Μαΐου 1930. 
Η εν λόγω επιχείρηση είχε ιδρυθεί το 1926 και ανέλαβε την επίσημη αντιπροσωπεία της Fiat στην Ελλάδα, μετά τον Ιούλιο Μασσόνι ("Ι. Μασσόνι & Σια"). Η έδρα της στην Αθήνα ήταν επί της οδού Παπαρρηγοπούλου 9 και είχε εγκατασταθεί εκεί από το φθινόπωρο του 1927. 
Στην εικονιζόμενη διαφήμιση προωθεί το 4κύλινδρο μοντέλο "514", όμως γίνεται αναφορά και στα μεγαλύτερα 6κύλινδρα μοντέλα, καθώς και στα φορτηγά της εταιρείας.
Το 1930 η Fiat ήταν με διαφορά η δημοφιλέστερη ευρωπαϊκή φίρμα στην Ελλάδα, πετυχαίνοντας να είναι μέσα στις τρεις πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στην χώρα μας. Αυτό είναι σημαντικό με δεδομένο ότι στην ελληνική αγορά εκείνης την εποχής κυριαρχούσαν τα αμερικάνικα αυτοκίνητα. Πάντως, η "Ελληνική Φίατ" Α.Ε (ή "Φίατ Ελληνική" Α.Ε) ακολούθησε κατά κανόνα επιθετική χρηματοδοτική πολιτική για την πώληση των ιταλικών αυτοκινήτων.


Fiat 514






B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)





Τρίτη 21 Απριλίου 2020

Η εμφάνιση της DeSoto στην ελληνική αγορά, το 1929 (Chrysler Corp.)


 



To 1925 o Walter P. Chrysler ίδρυσε την ομώνυμη εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων. Την ονομασία "Chrysler" την είχε χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά σε ένα εξακύλινδρο μοντέλο το 1924, όταν είχε υπό τον έλεγχό του την Maxwell Motor Company. Αυτά τα αυτοκίνητα ήρθαν και στην Ελλάδα από τον Πέτρο Κυρκίνη, ο οποίος ήταν ο πρώτος αντιπρόσωπος της φίρμας στην χώρα μας. Μετά το κλείσιμο της Maxwell, η Chrysler Corporation επεκτάθηκε έως τα τέλη της δεκαετίας του 1920. 
Μέχρι το 1929, ο όμιλος διέθετε άλλες τρεις εταιρείες. Την Dodge Brothers (αργότερα απλά Dodge), την Plymouth και την DeSoto.

H Dodge Brothers προϋπήρχε και αγοράστηκε από τον Chrysler το 1928. Αντιπρόσωπος στην Ελλάδα ήταν ο Χαράλαμπος Μπόγδης, που είχε και την αντιπροσωπεία των φορτηγών της Graham Brothers έως την κατάργηση της φίρμας το 1929 (Dodge Brothers & Graham Brothers συνεργάζονταν στα επαγγελματικά οχήματα). 
Η Plymouth δημιουργήθηκε από τον ίδιο τον Chrysler το καλοκαίρι του 1928, με σκοπό την δημιουργία μιας προσιτής σειράς αυτοκινήτων. Τα Plymouth έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα περί τα μέσα του 1929. Ήταν διαθέσιμα μέσα από το δίκτυο του Ευάγγελου Μινάρδου, ο οποίος είχε εν τω μεταξύ αναλάβει την αντιπροσωπεία της Chrysler και έφερνε και τα επαγγελματικά οχήματα του ομίλου, τα Fargo. 

H DeSoto δημιουργήθηκε επίσης το καλοκαίρι του 1928 από τον Chrysler ως μια φίρμα μέσου κόστους.  Είχε να ανταγωνιστεί εταιρείες όπως η Studebaker, η Nash και η Oldsmobile, ήδη γνωστές στην εγχώρια αγορά. 
Την αντιπροσωπεία ανέλαβε αρχικά η "Γεώργιος Κλωναρίδης & Σια". Η προαναγγελία της άφιξης της DeSoto έγινε μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου 1929. Η πρώτη παρτίδα αυτοκινήτων ήρθε στην Ελλάδα λίγο πριν τις 25 Μαρτίου 1929 και η εμπορική προώθηση ξεκίνησε στα τέλη Μαρτίου (φωτογραφία επάνω). Η έκθεση και τα γραφεία στην Αθήνα ήταν στην οδό Ιουλιανού. Αντιπροσωπεία Μακεδονίας-Θράκης ήταν η "Κ. & Β. Κλωναρίδης" με έδρα στην οδό Τσιμισκή 109.  To πρώτο μοντέλο της DeSoto, για το 1929, ήταν εφοδιασμένο με κινητήρα 6 κυλίνδρων. Τα επόμενα μοντέλα ήταν διαθέσιμα και με κινητήρα 8 κυλίνδρων. Η αμερικάνικη εταιρεία σύντομα απόκτησε νέα αντιπροσωπεία, εφόσον εντός του 1930 τα ηνία είχε αναλάβει η "Ανώνυμη Γενική Εταιρεία Αμερικάνικων Αυτοκινήτων - Βουτσαράς" (ή "Βουτσαρά" Α.Ε), γνωστή έως τότε για την εκπροσώπηση διαφόρων θυγατρικών της General Motors. Η έδρα της ήταν στην οδό Βουλής 3, ενώ υπήρχαν υποκαταστήματα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Παρά το γεγονός ότι ήταν μια καινούργια φίρμα, η παρουσία της στην ελληνική αγορά το πρώτο διάστημα κρίνεται ως αρκετά καλή, με δεδομένο ότι την περίοδο 1930-1931 ήταν ανάμεσα στις δημοφιλέστερες. 


DeSoto 1929


DeSoto, Μάρτιος 1931








B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)





 

Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Μάρτιο


Τα πρώτα κρούσματα του κορονοϊού στην Ελλάδα έκαναν την εμφάνισή τους στα τέλη Φεβρουαρίου. Η κυβέρνηση αντέδρασε έγκαιρα ώστε να περιορίσει την εξάπλωση του ιού. Έως τα μέσα Μαρτίου είχε ανασταλεί η λειτουργία των σχολείων και πανεπιστημίων, των καταστημάτων μαζικής εστίασης, των εμπορικών καταστημάτων, των μουσείων και των αθλητικών εγκαταστάσεων. 
Τα σουπερμάρκετ, τα αρτοποιεία και τα φαρμακεία συνέχισαν -και συνεχίζουν- να λειτουργούν. 

Υπό αυτές τις συνθήκες ήταν αναμενόμενο ότι η αγορά αυτοκινήτου στην χώρα μας θα σημείωνε σημαντική πτώση, όπως συνέβη σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές κατά τον Μάρτιο. 





Τον περασμένο μήνα ταξινομήθηκαν συνολικά 3.743 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, έναντι 9.518 στο ίδιο διάστημα πέρσι (-60.7%).
Σε επίπεδο τριμήνου, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 21.390 μονάδες με τις απώλειες να περιορίζονται στο -18.6% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019, που οι πωλήσεις ήταν στις 26.289 μονάδες. 

Η Toyota ήρθε για άλλη μια φορά στην 1η θέση, με 711 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 19.0%. Συνολικά στο τρίμηνο οι πωλήσεις της ιαπωνικής εταιρείας ανήλθαν σε 3.142 μονάδες (14.7%), αυξάνοντας την διαφορά από την Peugeot. H γαλλική εταιρεία κατέγραψε μια αρκετά χαμηλή επίδοση τον Μάρτιο, τερματίζοντας στην 4η θέση με 227 μονάδες (6.0%). Στο τρίμηνο διατηρεί την 2η θέση με 2.160 μονάδες (10.1%). Η Volkswagen ήρθε στην 2η θέση τον Μάρτιο με 347 μονάδες (9.3%), ενώ κατέχει την 3η θέση στο έτος, έχοντας μειώσει σημαντικά την διαφορά από την Peugeot, με 2.041 μονάδες (9.5%). 


Αναλυτικότερα, οι 10 πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες τον Μάρτιο, είχαν ως εξής: 



Πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων
Μάρτιος 2020
Θέση
Μάρκα
Πωλήσεις
%
1
Toyota
711
19.0
2
Volkswagen
347
9.3
3
Hyundai
340
9.1
4
Peugeot
224
6.0
5
Nissan
209
5.6
6
Citroen
203
5.4
7
BMW
190
5.1
8
Opel
175
4.7
9
Mercedes-Benz
158
4.2
10
Skoda
142
3.8


Από τις συνολικά 3.743 νέες ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων τον Μάρτιο, οι 2.565 αφορούσαν την περιοχή τη πρωτεύουσας. 
Μείωση κατά 44.2% παρουσίασαν τον Μάρτιο και οι πωλήσεις ελαφρών φορτηγών, με 344 μονάδες έναντι 617 πέρσι. Στο τρίμηνο, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 1.577 μονάδες, έναντι 1.897 το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (-16.9%). Πρώτη σε πωλήσεις επαγγελματικών οχημάτων είναι η Ford, με 297 μονάδες και μερίδιο 18.8% για όλο το τρίμηνο. Στην 1η θέση ήρθε και τον Μάρτιο, με 69 πωλήσεις (20.1%). 

Πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων
Ιανουάριος - Μάρτιος 2020
Θέση
Μάρκα
Πωλήσεις
%
1
Toyota
3.142
14.7
2
Peugeot
2.160
10.1
3
Volkswagen
2.041
9.5
4
Hyundai
1.653
7.7
5
Nissan
1.351
6.3
6
Citroen
1.237
5.8
7
Opel
1.096
5.1
8
Suzuki
1.078
5.0
9
BMW
821
3.8
10
Mercedes-Benz
748
3.5
11
Fiat
719
3.4
12
Kia Motors
697
3.3
13
Skoda
659
3.1
14
Audi
656
3.1
15
Renault
584
2.7
16
Ford
567
2.6
17
Seat
472
2.2
18
Volvo
360
1.7
19
Dacia
355
1.7
20
Mini
301
1.4


Το best seller της ελληνικής αγοράς είναι το Toyota Yaris, πρώτο σε πωλήσεις και τον Μάρτιο, με 274 μονάδες. Πολύ καλή επίδοση είχε και το μικρότερο Toyota Aygo, που πέτυχε 234 πωλήσεις και είναι πρώτο στην κατηγορία του. 
Όπως έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια, η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων (segment B) είναι η δημοφιλέστερη με συνολικά 10.108 μονάδες στο τρίμηνο, από τις οποίες οι 3.862 αφορούν τα SUV μοντέλα. Το Μάρτιο οι πωλήσεις της κατηγορίας ανήλθαν σε 1.676 μονάδες.
Τα μικρομεσαία ακολουθούν (segment C) με 7.250 πωλήσεις στο τρίμηνο και 1.312 τον Μάρτιο. Σε αυτή την κατηγορία, οι SUV προτάσεις έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό, με 4.615 πωλήσεις στο τρίμηνο και πρωταγωνιστή το Nissan Qashqai. Στα κλασικού τύπου μικρομεσαία, την πρωτιά έχει το Toyota Corolla. 


Τα δέκα πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα τον Μάρτιο, ήταν τα εξής:

Θέση
Μάρκα & Μοντέλο
Πωλήσεις
1
Toyota Yaris
274
2
Toyota Aygo
234
3
Citroen C3
121
4
Hyundai i10
114
5
Opel Corsa
113
6
Volkswagen T-Cross
107
7
Nissan Qashqai
103
8
Toyota C-HR
99
9
Volkswagen Polo
98
10
Toyota Corolla
92


















Είναι βέβαιο ότι τα πράγματα θα γίνουν ακόμα χειρότερα τον Απρίλιο,  με τις συνολικές απώλειες να μεγαλώνουν ως συνέπεια της μηδενικής ζήτησης για καινούργια αυτοκίνητα. Είναι αμφίβολο αν η αγορά θα μπορέσει να ανακάμψει επαρκώς από μια ενδεχόμενη αύξηση στην ζήτηση εταιρικών αυτοκινήτων, όταν αρθούν τα περιοριστικά μέτρα. Άλλωστε είναι σίγουρο πως και το κομμάτι των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων θα δεχθεί πλήγμα, με δεδομένο ότι η τουριστική περίοδος φέτος αναμένεται να είναι αρκετά υποτονική. 



B.A
Hellenic Motor History ©  (2020)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ