Παρασκευή 19 Ιουλίου 2024

Best sellers. Τα δημοφιλέστερα μοντέλα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, το πρώτο εξάμηνο του 2024.

 


H ελληνική αγορά αυτοκινήτου είχε θετική πορεία στο πρώτο εξάμηνο του έτους, με +5.6% και 78.020 μονάδες. Αναλυτική αναφορά για τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων τον Ιούνιο και στους έξι πρώτους μήνες του 2024 έχει γίνει πρόσφατα στο σχετικό δημοσίευμα. Το σημαντικότερο στοιχείο ήταν σαφώς η κατάληψη της δεύτερης θέση  από την Suzuki, που πλέον προηγείται της Peugeot στην γενική κατάταξη. Η γαλλική εταιρεία αρκέστηκε στην τρίτη θέση με σχετικά μικρή διαφορά, όμως η δυναμική που έχει αναπτύξει το τελευταίο διάστημα η Suzuki δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας στην Peugeot. Σημαντικές ανακατατάξεις υπήρξαν και στο κομμάτι των πωλήσεων ανά μοντέλο. Το Citroen C3 κατείχε τον τίτλο του best seller στο πρώτο τετράμηνο του έτους, όμως τον Μάιο το Toyota Yaris ήταν πλέον το πρώτο σε συνολικές πωλήσεις μοντέλο στην Ελλάδα. Τον Ιούνιο ο τίτλος άλλαξε χέρια για ακόμα μια φορά. Το Toyota Yaris Cross έκανε κίνηση ματ και κατέκτησε την κορυφή με μια εκπληκτική επίδοση, με αποτέλεσμα να περάσει μπροστά στις συνολικές πωλήσεις του έτους, με 4.383 μονάδες. Είναι εύλογο πως κατέχει πλέον και τον τίτλο του δημοφιλέστερου SUV μοντέλου, που μέχρι πρόσφατα ανήκε στο Peugeot 2008. Το Toyota Yaris βρέθηκε στην δεύτερη θέση του εξαμήνου με 3.971 μονάδες, χαρίζοντας διπλή νίκη στην ιαπωνική φίρμα. Στην τρίτη θέση τερμάτισε το Citroen C3, που παραμένει ιδιαίτερα αναταγωνιστικό με 3.855 μονάδες και μικρή διαφορά πίσω από το Yaris. Θα έχει ενδιαφέρον στο πως θα εξελιχθεί η μάχη τους επόμενους μήνες, όμως για πρώτη φορά ένα SUV διεκδικεί ευθέως την πρώτη θέση στις πωλήσεις. Άλλωστε, τα SUV κατέκτησαν το 57.6% της εγχώριας αγοράς στο πρώτο εξάμηνο του 2024 (ανεξάρτητα από κατηγορία). 

Στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων του εξαμήνου, η Toyota διαθέτει τρία μοντέλα (Yaris Cross, Yaris & Aygo X), η Peugeot δύο μοντέλα (2008 & 208) και η Suzuki επίσης δύο μοντέλα (Vitara & Ignis). H νεοσύστατη MG βρέθηκε στην ενδέκατη θέση με το MG ZS, που κάλυψε το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών της πωλήσεων (81.9%). 



Εντυπωσιακή άνοδο σε σχέση με πέρσι πέτυχε το Fiat Panda στο πρώτο εξάμηνο του 2024, που κυριαρχεί στην κατηγορία του με 2.941 μονάδες (+375.1%). To ιταλικό μοντέλο κατέκτησε το 52.0% του συνόλου στα μικρά αυτοκίνητα πόλης (segment A). Σημαντική βελτίωση παρουσίασαν τα Peugeot 2008 (+186.1%), Suzuki Ignis (+183.9%) και Toyota Aygo X (+124.0%). Από τα μοντέλα στην πρώτη δεκάδα, απώλειες είχε μόνο το Opel Corsa (-48.9%), που ήταν το best seller της ελληνικής αγοράς για το 2023. 

Στην κορυφή των προτιμήσεων συνέχισε να βρίσκεται η κατηγορία των supermini (segment B), με συνολικά 43.626 μονάδες και ποσοστό 55.9%. Η υποκατηγορία των B-SUV κατέκτησε το 30.9% με 24.083 μονάδες και τα κλασικού τύπου hatchback είχαν ποσοστό 25.0% και 19.543 πωλήσεις. Τα μικρομεσαία ακολούθησαν στην δεύτερη θέση (segment C), με 19.314 μονάδες και ποσοστό 24.8% στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Τα C-SUV κυριάρχησαν με ποσοστό 17.9% και 13.985 πωλήσεις, ενώ τα κλασικά μικρομεσαία πέτυχαν ποσοστό 6.8% και 5.329 πωλήσεις. 







B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 
Πίνακες: Hellenic Motor History

Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

Ευρώπη Ιούνιος & πρώτο εξάμηνο 2024. Άνοδος στις συνολικές ταξινομήσεις, στασιμότητα στα ηλεκτρικά. Oι πωλήσεις ανά κατηγορία καυσίμου σε Ε.Ε & Ελλάδα.

 


Τον Ιούνιο οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ε.Ε είχαν άνοδο +4.3%, με ώθηση από τρεις μεγάλες αγορές, την Ιταλία (+15.1%), την Γερμανία (+6.1%) και την Ισπανία (+2.2%). Αντίθετα, πτώση -4.8% σημειώθηκε στην Γαλλία. Σε απόλυτους αριθμούς, συνολικά 1.089.925 επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν τον Ιούνιο του 2024 έναντι 1.044.519 τον ίδιο μήνα πέρσι. Μαζί με την Βρετανία και τις χώρες της EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία), οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 1.310.989 μονάδες από 1.265.133 πέρσι (+3.6%). 

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) είχαν μικρή πτώση τον Ιούνιο, με 156.408 μονάδες έναντι 157.182 πέρσι (-1.0%). Το ποσοστό τους υποχώρησε στο 14.4% από 15.1% που ήταν τον Ιούνιο του 2023. Η ανοδική πορεία που πέτυχαν στην Ιταλία (+117.4%) και το Βέλγιο (+50.4%) δεν στάθηκε ικανή να αντισταθμίσει τις απώλειες που υπήρξαν στην Γερμανία (-18.1%), την Ολλανδία (-15.0%) και την Γαλλία (-10.3%). Στην Ελλάδα οι πωλήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον Ιούνιο ανήλθαν σε 752 μονάδες έναντι 637 πέρσι (+18.1%), με το ποσοστό τους στο 5.3%. Σημαντικές απώλειες υπήρξαν στα plug-in υβριδικά, με τις ταξινομήσεις στην Ε.Ε σε 66.482 μονάδες έναντι 82.947 τον Ιούνιο του 2023 (-19.9%). Στο Βέλγιο υπήρξε πτώση -49.2%, στην Γαλλία -21.7% και στην Γερμανία -3.4%. Το μερίδιο τους υποχώρησε τον Ιούνιο στο 6.1% από 7.9% την προηγούμενη χρονιά. Πτώση είχαν και στην ελληνική αγορά, με 590 μονάδες έναντι 695 πέρσι (-15.1%). 

Τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) ήταν η μοναδική κατηγορία που είχε οφέλη τον Ιούνιο στην Ε.Ε. Οι τέσσερις μεγάλες αγορές βοήθησαν στην θετική πορεία, εφόσον τα υβριδικά κατέγραψαν άνοδο +34.9% στην Γαλλία, +27.2% στην Ιταλία, +23.0% στην Ισπανία και +16.5% στην Γερμανία. Οι ταξινομήσεις στην Ε.Ε τον Ιούνιο ανήλθαν σε 321.959 μονάδες έναντι 254.793 πέρσι (+26.4%) και το μερίδιο τους αυξήθηκε στο 29.5% από 24.4% που ήταν τον Ιούνιο του 2023. Στην Ελλάδα τα υβριδικά πέτυχαν 6.445 πωλήσεις τον Ιούνιο έναντι 4.065 πέρσι (+58.5%), κατακτώντας το 45.6% των συνολικών πωλήσεων του Ιουνίου στην χώρα μας. Οριακή πτώση είχαν τα αμιγώς βενζινοκίνητα στην Ε.Ε, με 375.393 μονάδες τον Ιούνιο από 378.183 πέρσι (-0.7%). Το ποσοστό τους έπεσε στο 34.4% από 36.2% τον περσινό Ιούνιο. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 5.227 μονάδες από 5.874 πέρσι (-11.0%), με το ποσοστό τους στο 36.9%. Ελαφρώς πτωτικά κινήθηκαν και στα diesel στην Ε.Ε, με 138.264 μονάδες τον Ιούνιο έναντι 139.513 πέρσι (-0.9%). Τις μεγαλύτερες απώλειες είχαν στην Ιταλία (-18.3%) και την Γαλλία (-8.3%), όμως στην Γερμανία πέτυχαν άνοδο +12.4%. Στην ελληνική αγορά κάλυψαν το 7.3% του συνόλου τον Ιούνιο και είχαν σημαντική πτώση με 1.030 μονάδες από 1.803 πέρσι (-42.9%). 




Στο πρώτο εξάμηνο του 2024, οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε. ανήλθαν σε 5.683.843 μονάδες έναντι 5.438.888 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+4.5%). Παρόμοια εικόνα αν συμπεριλάβουμε Βρετανία και EFTA, με τις ταξινομήσεις στο +4.4% και 6.879.438 μονάδες έναντι 6.589.174 στο πρώτο εξάμηνο του 2023. 

Με συνολικά 712.637 μονάδες στο εξάμηνο, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) πέτυχαν μικρή άνοδο +1.3% σε σχέση πέρσι, που είχαν ταξινομήσει 703.392 μονάδες. Το μερίδιό τους την Ε.Ε το ίδιο διάστημα ανήλθε φέτος στο 12.5%. Στην Ελλάδα οι συνολικές πωλήσεις στα ηλεκτρικά ανήλθαν σε 3.341 μονάδες στο εξάμηνο, από 3.212 πέρσι (+4.0%). Το ποσοστό τους όμως ήταν μειωμένο, με 4.3% από 4.6% που ήταν στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Τα plug-in υβριδικά (PHEV) σημείωσαν μικρή πτώση στην Ε.Ε, με συνολικά 392.284 μονάδες από 402.319 πέρσι (-2.5%). Στην ελληνική αγορά οι πωλήσεις τους κατέγραψαν άνοδο +11.4%, με 4.031 μονάδες από 3.620 πέρσι, όμως το ποσοστό τους παρουσίασε ελάχιστη βελτίωση με 5.2% από 5.1% την περασμένη χρονιά. Και σε επίπεδο έτους τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) είχαν την καλύτερη επίδοση στην Ε.Ε, με συνολικά 1.661.081 μονάδες έναντι 1.358.058 πέρσι (+22.3%). Τα υβριδικά κατέκτησαν το 29.2% της ευρωπαϊκής αγοράς. Εντυπωσιακή άνοδο είχαν στην Ελλάδα, με τις πωλήσεις τους κατά τους πρώτους έξι μήνες του έτους στις 30.638 μονάδες από 19.974 πέρσι (+53.4%) και το ποσοστό τους στο 29.3% από 28.4%. 

Πολύ μικρές απώλειες για τα αμιγώς βενζινοκίνητα στο εξάμηνο, με συνολικά 2.007.942 μονάδες έναντι 2.018.060 πέρσι (-0.5%) και το ποσοστό τους στην Ε.Ε στο 35.2% από 37.1%. Τις πτωτικές τάσεις στην Ευρώπη συγκράτησε η ανοδική πορεία που είχαν στην Ιταλία (+14.0%) και στην Γερμανία (+7.4%). Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις στα βενζινοκίνητα παρέμειναν αμετάβλητες, με 31.726 μονάδες έναντι 31.711 πέρσι και κατέλαβαν το 40.7% της αγοράς, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2023 κατείχαν το 45.1%. Τα diesel σημείωσαν πτώση -7.4% στην Ε.Ε, με 730.642 μονάδες στο εξάμηνο του 2024 έναντι 789.429 το ίδιο διάστημα πέρσι. Στην χώρα μας οι ταξινομήσεις τους ανήλθαν σε 7.159 μονάδες από 10.000 πέρσι (-28.4%), με ποσοστό 9.2% από 14.2%.

Σε επίπεδο πωλήσεων, ο όμιλος Volkswagen παρέμεινε στην κορυφή της Ε.Ε στο πρώτο εξάμηνο του έτους, με συνολικά 1.478.052 μονάδες από 1.420.444 πέρσι (+4.1%) και το ποσοστό της στο 26.0% από 26.1%. Οριακή βελτιώση παρουσίασε ο όμιλος Stellantis, που κατέκτησε την δεύτερη θέση 1.024.079 μονάδες από 1.019.391 πέρσι (+0.5%), αλλά το ποσοστό της μειωμένο σε 18.0% από 18.7% στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Στην τρίτη θέση ήρθε ο όμιλος Renault με 617.563 μονάδες από 605.230 πέρσι (+2.0%) και ποσοστό 10.9% από 11.1%. 

Οι πωλήσεις ανά μάρκα στην Ε.Ε στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου, έχουν ως εξής:







B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ACEA


Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου Ιούνιος & πρώτο εξάμηνο 2024. Θετική η συνολική πορεία. Έκπληξη από την Suzuki, το Yaris Cross στην κορυφή των πωλήσεων.

 


Θετικό παρέμεινε το κλίμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Ιούνιο, με τις πωλήσεις να καταγράφουν ένα αξιοπρεπές +5.6%, με 14.147 μονάδες έναντι 13.393 τον ίδιο μήνα πέρσι. Θετικός απολογισμός στο πρώτο εξάμηνο του έτους, με συνολικά 78.020 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, από 70.361 στο πρώτο εξάμηνο του 2023 (+10.9%). 

H Toyota πέτυχε μια εξαιρετική επίδοση τον Ιούνιο, με 3.023 πωλήσεις και ποσοστό 21.8%, κάνοντας περίπατο προς την κορυφή. Την δεύτερη θέση κατέκτησε η Suzuki με 1.054 μονάδες και ποσοστό 7.5%, ενώ η Citroen ήρθε στην τρίτη θέση με 1.037 μονάδες και ποσοστό 7.3%. Στην τέταρτη θέση βρέθηκε η Hyundai με 922 μονάδες (6.5%) και την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Fiat με 830 μονάδες (5.9%). Το Fiat Panda αποτελεί τον ηγέτη στην κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων πόλης, με 521 πωλήσεις τον Ιούνιο και 2.941 πωλήσεις στο εξάμηνο. Σε πιο χαλαρούς ρυθμούς κινήθηκε η Peugeot, με τις πωλήσεις της τον Ιούνιο στις 790 μονάδες και ποσοστό 5.6% τερματίζοντας στην έκτη θέση. Αυτό της στοίχισε στην γενική κατάταξη του έτους, χάνοντας την δεύτερη θέση που κατείχε από την αρχή του έτους και βρέθηκε τρίτη. Στην δεύτερη θέση του εξαμήνου βρέθηκε η Suzuki με ποσοστό 8.3% και 6.497 μονάδες έναντι 8.1% και 6.284 μονάδες για την γαλλική εταιρείας. Είναι εύλογο πως στην κορυφή του εξαμήνου βρέθηκε η Toyota, που με ποσοστό 16.7% και συνολικά 13.059 μονάδες παίζει ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο. 

Εκτός από την σημαντική μεταβολή που υπήρξε στην πρώτη τριάδα των πωλήσεων, καμία άλλη έκπληξη δεν επιφύλαξε το κλείσιμο του πρώτου εξαμήνου στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, όσον αφορά την πρώτη δεκάδα της γενικής κατάταξης (βλ. πίνακα παρακάτω). Σημαντική μεταβολή υπήρξε για ακόμα μια φορά σε επίπεδο μοντέλων. Τον Μάιο στην κορυφή των πωλήσεων βρέθηκε το Toyota Yaris, επανακτώντας τον τίτλο του best seller που στο πρώτο τετράμηνο κατείχε το Citroen C3. Tον Ιούνιο έχασε εκ νέου τον τίτλο, όμως αυτή την φορά όχι από το γαλλικό supermini αλλά από την... SUV παραλλαγή του! Το Toyota Yaris Cross έκανε τζακ-ποτ αλλάζοντας τις ισορροπίες όχι μόνο στην κατηγορία του και γενικότερα στα SUV αλλά και στο σύνολο της αγοράς . Ήρθε με άνεση πρώτο στις πωλήσεις Ιουνίου με 1.805 μονάδες, επίδοση που του χάρισε τον τίτλο του best seller με 4.383 μονάδες στο εξάμηνο. Κατά συνέπεια, το "κλασικό" Yaris περιορίστηκε στην δεύτερη θέση με 3.971 πωλήσεις στο εξάμηνο (571 τον Ιούνιο). Είναι πάντως χαρακτηριστικό ότι το Citroen C3 ανέκτησε δυνάμεις και προηγήθηκε με 796 μονάδες τον Ιούνιο, πλησιάζοντας αρκετά το Yaris στο σύνολο του έτους, με 3.855 μονάδες. Επιπλέον, το Yaris Cross αποτελεί πλέον το δημοφιλέστερο SUV στην Ελλάδα, ενώ το Peugeot 2008 αρκέστηκε στην δεύτερη θέση της ευρύτερης κατηγορίας, με 3.107 μονάδες. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου τα SUV όλων των κατηγοριών κατέκτησαν το 57.6% στην εγχώρια αγορά, με συνολικά 44.960 μονάδες. Τα supermini (segment B) συνεχίζουν να προηγούνται, με ποσοστό 55.9% και 43.626 μονάδες στο εξάμηνο. Από το σύνολο, το 30.9% αφορούσε την υποκατηγορία B-SUV με 24.083 μονάδες και το 25.05% τα κλασικά hatchback με 19.543 μονάδες. 

Μικρή άνοδο κατέγραψαν στο εξάμηνο οι πωλήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), με 3.341 μονάδες έναντι 3.212 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+4.0%). Το ποσοστό τους όμως ήταν μειωμένο, με 4.3% από 4.6% που κατείχαν στο εξάμηνο του 2023. Επιπλέον, η άνοδος που πέτυχαν φέτος απέχει εντυπωσιακά σε σχέση με την άνοδο που είχαν καταγράψει στο περσινό πρώτο εξάμηνο (+149.8%). Πιθανόν το πρόγραμμα "Κινούμαι Ηλεκτρικά 3" της κυβέρνησης που ισχύει αναδρομικά από 1η Μαΐου, δώσει εκ νέου ώθηση στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Οι πωλήσεις στα BEV τον Ιούνιο ανήλθαν σε 752 μονάδες με μερίδιο 5.3%. Άνοδο +11.35% πέτυχαν τα plug-in υβριδικά στο εξάμηνο (PHEV), με συνολικά 4.031 μονάδες έναντι 3.620 πέρσι ενώ το ποσοστό τους ανήλθε στο 5.2% από 5.1%. Τον Ιούνιο πέτυχαν 590 πωλήσεις με μερίδιο 4.2%.



Οι υπόλοιπες εταιρείες ταξινομήσαν μονοψήφιο αριθμό οχημάτων τον Ιούνιο, με οκτώ για την Jaguar, επτά για την κινέζικη DFSK (θυγατρική του ομίλου Seres), πέντε για την Smart, τρεις για την Subaru και ισάριθμες για την ελληνική Keraboss, από δύο για τις Lynk&Co και Yodo και από μία για τις Abarth, Seres, Lotus, Bentley και Lamborghini (!).





Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Κυριακή 7 Ιουλίου 2024

H ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου το 1994. Η πορεία των πωλήσεων και τα best sellers στην Ε.Ε. Κύμα αποσύρσεων σε τρεις χώρες και έντονα πτωτικές τάσεις στην Ελλάδα.

 



To 1994 η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελείτο από δώδεκα κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα που είχε γίνει πλήρες μέλος της Ε.Ο.Κ το 1981. Όμως τρεις ακόμα χώρες βρίσκονταν στις παραμονές ένταξης στην Ε.Ε, με επίσημη ημερομηνία την 1η Ιανουαρίου 1995 (Αυστρία, Σουηδία, Φινλανδία). Η Γερμανία αποτελούσε την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη εκείνη την εποχή, όπως άλλωστε συμβαίνει και σήμερα. Η γενική εικόνα ήταν θετική, με τις πωλήσεις αυξημένες κατά 6.0%. Το ποσοστό αφορά τις αγορές των χωρών της Ε.Ε, συμπεριλαμβανομένων των τριών υποψήφιων προς ένταξη χωρών. Ας δούμε όμως πως διαμορφώθηκε η αγορά σε κάθε μια από αυτές. 

Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Αυστρία σημείωσε πτώση -4.0%, με συνολικά 273.663 μονάδες το 1994. Πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Volkswagen Golf, που επιβλήθηκε στον ανταγωνισμό κατακτώντας ποσοστό 10.9% με 29.894 μονάδες. Στο Βέλγιο υπήρξε μικρή άνοδος, με 387.348 μονάδες έναντι 375.409 την προηγούμενη χρονιά (+3.1%). Τα αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης κατείχαν το 57.6% της αγοράς και τα diesel το 42.4%. Η Volkswagen βρέθηκε στην κορυφή με 46.527 μονάδες, όμως η Renault ήρθε δεύτερη σε απόσταση αναπνοής, με 46.213 μονάδες. Στην τρίτη θέση τερμάτισε η Opel με 39.730 μονάδες. Και σε αυτή την περίπτωση το Volkswagen Golf ήταν πρώτο σε πωλήσεις. Άνοδος στις πωλήσεις υπήρξε και στην Γαλλία, που το 1994 ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη, με 1.972.919 μονάδες (+14.6%). Οι εγχώριοι κατασκευαστές κατείχαν τις τρεις πρώτες θέσεις των πωλήσεων. Η Renault ήταν στην κορυφή με 592.933 μονάδες και το Renault Clio το δημοφιλέστερο μοντέλο με 194.034 μονάδες. Η αύξηση στις πωλήσεις επιτεύχθη χάρη στα οικονομικά κίνητρα απόσυρσης που τέθηκαν σε εφαρμογή τον Φεβρουάριο του 1994, με επιδότηση 5.000 Γαλλικά Φράγκα σε περίπτωση αγοράς νέου αυτοκινήτου με απόσυρση παλιότερου άνω των δέκα ετών. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, η Γερμανία ήταν η μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη. Το 1994 ταξινομήθηκαν 3.209.224 νέα επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 3.194.204 το προηγούμενο έτος (+0.5%). Φυσικά δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Volkswagen ήταν πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία και το Volkswagen Golf κατέκτησε για ακόμα μια φορά τον τίτλο του best seller. 


To VW Golf (3η γενιά) ήταν το best seller σε Αυστρία, Βελγιο και Γερμανία, το 1994. 


Θεαματική άνοδο κατέγραψε το 1994 η αγορά αυτοκινήτου στην Δανία. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 139.680 μονάδες έναντι 82.013 την προηγούμενη χρονιά (+70.3%). Ο λόγος ήταν πως και σε αυτή την περίπτωση εφαρμόστηκαν οικονομικά κίνητρα για την ανανέωση του στόλου. Για απόσυρση αυτοκινήτου άνω των δέκα ετών, υπήρχε επιδότηση 6.500 Κορώνες Δανίας άσχετα αν ο ιδιοκτήτης προχωρούσε σε αγορά νέου αυτοκινήτου ή όχι. Το μέτρο στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, εφόσον μέσα σε διάστημα έξι μηνών είχαν αποσυρθεί περίπου 100.000 παλιά αυτοκίνητα. Oι Ford, Toyota και Opel κατέλαβαν τις τρεις πρώτες θέσεις. Σε αρνητική τροχιά κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, το 1994 κατέγραψε την χειρότερη επίδοση για όλη την δεκαετία του '90, με συνολικά 112.567 μονάδες από 147.789 το 1993 (-23.8%).  Σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός της οικονομικής αναταραχής που προκλήθηκε από τις πιέσεις που δέχθηκε η δραχμή μέσα στο έτος, έναντι στα ξένα νομίσματα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο στις τιμές των αυτοκινήτων, την (παροδική) αύξηση των επιτοκίων και την αλλαγή στους όρους διακανονισμού, με μεγαλύτερη προκαταβολή και μικρότερο αριθμό δόσεων. Επιπλέον, είχε προηγηθεί η περίοδος της απόσυρσης (1991 έως αρχές 1993), που είχε καλύψει σε μεγάλο βαθμό την ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα στην χώρα μας. Στην κορυφή των πωλήσεων ήταν η Fiat με ποσοστό 14.0%, όμως best seller της χρονιάς αναδείχθηκε το Seat Ibiza, με 7.615 μονάδες.

Το Hν. Βασίλειο ήταν η τρίτη μεγαλύτερη αγορά στην Ε.Ε το 1994, ενώ την προηγούμενη χρονιά ήταν στην δεύτερη θέση, μπροστά από την Γαλλία. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 1.910.933 μονάδες με άνοδο +7.5%. Η Ford κατέκτησε για ακόμα μια φορά την κορυφή με 418.657 μονάδες και διέθετε τα τρία πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα στην Βρετανία (!), με πρώτο το Ford Escort στις 144.089 μονάδες. Ακολούθησε το Ford Mondeo με 127.144 μονάδες και το Ford Fiesta με 123.723 μονάδες. Η Ford κέρδισε την πρωτιά με ποσοστό 15.5% και στην Ιρλανδία, που το 1994 επικράτησε θετικό κλίμα στην αγορά αυτοκινήτου. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 80.402 μονάδες από 64.161 που ήταν το 1993 (+25.3%). Η Opel κατέκτησε την δεύτερη θέση στην γενική κατάταξη,  ενώ το Opel Astra κατάφερε να κερδίσει τον τίτλο του best seller. Η Toyota ήρθε στην τρίτη θέση, με μικρή διαφορά και ποσοστό 14.6% έναντι 14.9% της Opel. Ανερχόμενη δύναμη στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου η Ισπανία, το 1993 είχε υποστεί σημαντικές απώλειες (-24.2%), όμως το 1994 ανέκτησε σημαντικό μέρος από το χαμένο έδαφος. Οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 909.682 μονάδες έναντι 743.901 (+22.3%). Στο θετικό κλίμα έπαιξαν ρόλο τα οικονομικά κίνητρα που εφάρμοσε η κυβέρνηση από τον Απρίλιο του 1994, για την απόσυρση αυτοκινήτων άνω των δέκα ετών και την αντικατάστασή τους με καινούργια. Το όφελος κυμάνθηκε από 85.000 έως 100.000 Πεσέτες και μέχρι το τέλος της χρόνιας 211.000 παλιά αυτοκίνητα είχαν οδηγηθεί στην πρέσα. Η Renault κατείχε την πρώτη θέση στην Ισπανία. H Ιταλία ήταν η τέταρτη σε μέγεθος ευρωπαϊκή αγορά. Το 1994 υπέστη μικρή πτώση, με περίπου 1.67 εκατομμύρια μονάδες έναντι 1.69 εκ. το προηγούμενο έτος. Δεν χρειάζεται να ειπωθεί πως η Fiat ήταν η κυριάρχη δύναμη στην ιταλική αγορά. Θετικός απολογισμός για το 1994 στην Ολλανδία, με άνοδο +10.7% και 433.913 μονάδες έναντι 391.934 το 1993. H Opel κυριαρχούσε με ποσοστό 14.65% και 63.581 μονάδες, έχοντας τρία μοντέλα στην πρώτη δεκάδα και το Opel Astra στην κορυφή των προτιμήσεων με 29.532 μονάδες. Η Volkswagen κατέκτησε την δεύτερη θέση με ποσοστό 9.2% και 39.771 μονάδες. 


Το Opel Astra ήταν πρώτο σε πωλήσες σε Ολλανδία, Ιρλανδία και Φινλανδία το 1994.


Η Πορτογαλία είχε παρόμοια πληθυσμιακά και οικονομικά μεγέθη με την χώρα μας το 1994. Από την δεκαετία του '80 είχε καλύψει μεγάλη απόσταση, με σαφή βελτίωση στους οικονομικούς δείκτες. Θεαματική ήταν και η ανάπτυξη που γνώρισε η αγορά αυτοκινήτου. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '70 αποτελούσε μια ασήμαντη περιφερειακή αγορά, μικρότερη ακόμα και από την ελληνική. Σταδιακά οι όροι αντιστράφηκαν. Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων εκτοξεύτηκαν από τις 58.000 που ήταν το 1980 στις 210.000 το 1990, με περαιτέρω άνοδο τα επόμενα χρόνια. Κατά το εξεταζόμενο έτος υπήρξε μια μικρή πτώση (-4.0%), με 232.916 μονάδες από 242.671 που ήταν το 1993. Mε ελαφρώς μικρότερο πληθυσμό αλλά σαφώς μεγαλύτερα οικονομικά μεγέθη, η Σουηδία αποτελούσε μια ανεπτυγμένη αγορά, που διέθετε την δική της αυτοκινητοβιομηχανία. Όμως από τις αρχές της δεκαετίας του '90, η αγορά αυτοκινήτου εισήλθε σε μια περίοδο έντονης ύφεσης. Το 1993 οι πωλήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έπεσαν στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας, με μόλις 124.434 μονάδες. Βελτιωμένη ήταν η εικόνα το 1994, όμως η αγορά παρέμεινε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με τις πωλήσεις στις 156.375 μονάδες (+25.7%). Η Volvo ήταν κυρίαρχη δύναμη με ποσοστό 27.3% και συνολικά 42.757 πωλήσεις. Την ίδια χρονιά κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Σουηδίας 3.594.199 επιβατικά αυτοκίνητα. Στην γειτονική Φινλανδία τα πράγματα ήταν επίσης υποτονικά από το 1992. Οι πωλήσεις κινήθηκαν ανοδικά το 1994 (+20.4%), όμως με 67.201 μονάδες παρέμεινε αισθητά χαμηλότερα από τα επίπεδα του 1990-1991, ενώ το 1993 ήταν η χειρότερη χρονιά για την δεκαετία του '90. Η Opel ήταν πρώτη σε πωλήσεις με 9.058 μονάδες και ποσοστό 13.5% και το Opel Astra το Νο 1 μοντέλο στην Φινλανδία (αν και οριακά μπροστά από το Toyota Corolla). 

Σύμφωνα με τον ACEA, το 1994 ταξινομήθηκαν συνολικά 11.584.739 επιβατικά αυτοκίνητα στο σύνολο των 15 χωρών έναντι 10.932.229 το προηγούμενο έτος. Να σημειωθεί ότι σε αυτές περιλαμβάνεται και το μικρό Λουξεμβούργο, με 29.674 πωλήσεις το 1994. Για ορισμένες αγορές υπάρχουν μικρές αποκλίσεις στα στοιχεία ανάλογα την πηγή, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση την Ιταλία. Έχει ενδιαφέρον ότι το 1994 οι ιάπωνες κατασκευαστές κάλυψαν το 10.9% της ευρωπαϊκής αγοράς, ενώ οι κορεάτες κατασκευαστές μόλις το 0.9%. Στην χώρα μας η εικόνα ήταν διαφορετική, εφόσον τα αυτοκίνητα της Ν. Κορέας κάλυψαν το 5.3% της αγοράς. Το μεγαλύτερο μερίδιο αφορούσε την Hyundai, ενώ η Κia εκείνη την εποχή έκανε τα πρώτα της βήματα στην χώρα μας.   





B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων:ACEA
Συμπληρωματικά στοιχεία: SMMT (Βρετανία), Bilsweden (Σουηδία), ΣΕΑΑ, CCFA (Γαλλία), ECMC.


Τρίτη 2 Ιουλίου 2024

Γαλλική αγορά αυτοκινήτου. Ο ξένος ανταγωνισμός δημιουργεί διάσπαση στο εγχώριο κατεστημένο. H μείωση στα ποσοστά των Γάλλων κατασκευαστών και η υποχώρηση της Citroen.

 



Eίναι φανερό ότι ο αυτοκινητιστικός χάρτης αλλάζει τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη. Η είσοδος των κινέζικων αυτοκινήτων στις ευρωπαϊκές αγορές είναι πλέον γεγονός, όμως μέχρι στιγμής η παρουσία τους δεν είναι καθοριστική στην διαμόρφωση της συνολικής εικόνας. Είναι όμως γεγονός ότι οι συσχετισμοί έχουν διαφοροποιηθεί αρκετά σε ορισμένες από τις μεγάλες "παραδοσιακές" αγορές της Ευρώπης, δηλαδή σε χώρες που ανέπτυξαν την δική τους αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Βρετανίας, που οι άλλοτε παντοδύναμες Ford και Vauxhall έχασαν το παιχνίδι μέσα στην έδρα τους, κάτι αδιανόητο μέχρι πρόσφατα. Στην Ιταλία η Fiat έχει υποστεί σημαντική υποχώρηση τα τελευταία χρόνια και το 2023 το μερίδιό της μειώθηκε στο 11.1% από 13.6% την προηγούμενη χρονιά. Παράλληλα, οι ανταγωνιστές της έχουν ανοδική πορεία (κυρίως οι Volkswagen και Toyota), με αποτέλεσμα η διαφορά τους από την κάποτε πανίσχυρη Fiat να έχει μειωθεί σημαντικά. 

Στην Γαλλία υπάρχουν επίσης σημαντικές ανακατατάξεις. Είναι εύλογο πως για πολλές δεκαετίες οι εγχώριοι κατασκευαστές κατείχαν τις πρώτες θέσεις σε πωλήσεις, χωρίς δυνατότητα αμφισβήτησης από τις ξένες εταιρείες. Την δεκαετία του '70 και του '80 το φαινόμενο της κυριαρχίας των γαλλικών αυτοκινήτων ήταν ιδιαίτερα έντονο, όπως ήταν αντίστοιχα για τα εγχώρια αυτοκίνητα σε όσες χώρες διέθεταν δική τους αυτοκινητοβιομηχανία. Τα πράγματα δεν άλλαξαν ουσιαστικά ούτε την δεκαετία του '90 ή του 2000. Ο κανόνας ήθελε την Renault στην κορυφή των προτιμήσεων, με υψηλά ποσοστά. Στην δεύτερη θέση ακολουθούσε η Peugeot, ενώ σταθερά τρίτη ερχόταν η Citroen. Κατά κανόνα, υπήρχε μια απόσταση "ασφαλείας" μεταξύ των τριών, που διατηρούσε αμετάβλητο το status quo στην γαλλική αγορά. Μετά το 2010 υπήρξε σταδιακή πτώση στις πωλήσεις της Renault, μειώνοντας την διαφορά από την Peugeot. To 2021 η Peugeot πέρασε μπροστά αλλάζοντας τις ισορροπίες, ενώ διατήρησε την θέση της στην κορυφή και το 2022. Πέρσι η Renault κέρδισε την πρωτιά, αλλά η μεταξύ τους διαφορά παρέμεινε σχετικά μικρή. Παρά το γεγονός ότι οι γαλλικές εταιρείες δεν κατάφεραν να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος που προκάλεσε η πανδημία το 2020, η πιο ευάλωτη από τις τρεις ήταν η Citroen. Το 2019 κατείχε την τρίτη θέση με ποσοστό 10.6% και 235.110 μονάδες, πετυχαίνοντας άνοδο +9.9%. Το 2020 κατέγραψε τις μεγαλύτερες απώλειες από τις γαλλικές εταιρείες (-30.8%) ενώ σταθεροποιήθηκε το 2021 με μόλις -0.5%, όταν οι Renault & Peugeot είχαν πτώση -14.5% και -5.3% αντίστοιχα. Όμως το 2022 έγινε η ανατροπή. Η Citroen κατέγραψε σημαντικές απώλειες (-19.8%) με τις πωλήσεις της στις 129.883 μονάδες και το ποσοστό της μειωμένο στο 8.5%. Αυτή την φορά η πτωτική πορεία ανάγκασε την Citroen να υποχωρήσει στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, γεγονός πρωτοφανές για τα γαλλικά δεδομένα! Είναι ευνόητο πως την τρίτη θέση κατέκτησε μια ξένη εταιρεία, η οποία δεν είναι άλλη από την Dacia! Η κατάκτηση της τρίτης θέσης ήταν αποτέλεσμα της θετικής πορείας που είχε μετά το 2020, κόντρα στις εγχώριες (και όχι μόνο) εταιρείες. Μπορεί η Dacia να ανήκει στον Όμιλο Renault, όμως δεν παύει να είναι μια φίρμα με προέλευση από την Ρουμανία, που έχει αναπτύξει έντονη δυναμική σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές. Η Dacia κέρδισε την τρίτη θέση με μικρή διαφορά (130.855 μονάδες έναντι 129.883 της Citroen), κατά συνέπεια η κατάσταση ήταν αναστρέψιμη. Όμως τα πράγματα έγιναν χειρότερα για την Citroen πέρσι. 


H Dacia είναι Νο 3 σε πωλήσεις στην Γαλλία από το 2022, παίρνοντας την θέση της Citroen.


To 2023 η Citroen συνέχισε να έχει αρνητικό πρόσημο, αν και η πτώση περιορίστηκε στο -3.0%. Αντίθετα, η Dacia είχε περαιτέρω άνοδο +19.5% και τερμάτισε στην τρίτη θέση, όμως αυτή την φορά σε απόσταση ασφαλείας από την γαλλική εταιρεία, με 156.390 μονάδες και 8.8% έναντι 125.923 και 7.1% της Citroen. Eίναι χαρακτηριστικό πως η Dacia διέθετε δύο μοντέλα στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων, με το Sandero το τρίτο δημοφιλέστερο στην Γαλλία. H παρουσία της Citroen περιορίστηκε σε ένα μόλις μοντέλο, το C3, που τερμάτισε στην τέταρτη θέση. Την χρονιά που διανύουμε τα πράγματα φαίνονται λιγότερο αισιόδοξα για την Citroen. Εκτός από το γεγονός ότι η Dacia έχει εδραιώσει την θέση της ως τρίτη δύναμη στην γαλλική αγορά, πλέον υπάρχουν ισχυρές πιέσεις από την Toyota. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024, η Citroen βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 65.525 μονάδες και η Toyota ήρθε πέμπτη με 65.256 μονάδες. Το μικρό προβάδισμα οφείλεται στην καλή επίδοση της Citroen τον Ιούνιο, να σημειωθεί όμως πως τον Μάιο είχε μικρό προβάδισμα η ιαπωνική εταιρεία. Το ντέρμπι θα είναι δύσκολο να κερδιθεί για τους Γάλλους, αν κρίνουμε από τα δεδομένα. Στο πρώτο εξάμηνο η Citroen έχει απώλειες -1.6%, ενώ η Toyota είχε άνοδο +28.5%. Προφανώς η θέση της ενισχύεται από τα υβριδικά της μοντέλα, εφόσον στην γαλλική αγορά τα υβριδικά κατέχουν υψηλά ποσοστά. Το 2023 κάλυψαν το 33.5% (full hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid) και στο πεντάμηνο του έτους το ποσοστό τους αυξήθηκε στο 37.9% (29.8% χωρίς τα plug-in hybrid). 

Όμως η Citroen δεν έχει να ανησυχεί μόνο για την Toyota. Στην έκτη θέση βρίσκεται η Volkswagen με 59.401 μονάδες και ποσοστό 6.5% έναντι 7.1% της Toyota και 7.2% της Citroen. Η γερμανική εταιρεία είχε τερματίσει στην πέμπτη θέση το 2023, με άνοδο +23.6% και ποσοστό 6.8% έναντι 7.1% της Citroen. Την χρονιά που διανύουμε δεν έχει ανάλογη δυναμική, όμως τον Ιούνιο βελτίωσε σημαντικά την θέση της, περιορίζοντας τις απώλειες στο -0.7% από -5.3% που ήταν τον Μάιο. Κάτι που δείχνει πως τους επόμενους μήνες μπορεί να απειλήσει άμεσα τις Citroen & Toyota. Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές ότι η "παραδοσιακά" τρίτη γαλλική δύναμη, έχει χάσει το παιχνίδι μέσα στην έδρα της. Αρχικά υποχώρησε στην τέταρτη θέση της κατάταξης, προς όφελος της Dacia. Πλέον δίνει μάχη για να διατηρήσει την παραμονή της εκεί, με πολλές πιθανότητες να υποχωρήσει κι'άλλο. H Renault παραμένει πάντα πρώτη, όμως το 2023 το ποσοστό της ανήλθε στο 15.7% με 277.914 μονάδες (+17.6%). Μια εικοσαετία πριν, το 2003, το ποσοστό της ήταν στο 27.2%. Ανάλογη εικόνα και για την Peugeot, που παραμένει σταθερά στην δεύτερη θέση. To 2023 κατέκτησε το 13.6% με 242.512 μονάδες (-1.7%), με το ποσοστό της σαφώς μειωμένο σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες. Είναι μάλλον απίθανο για τις δύο γαλλικές εταιρείες να απειληθεί η θέση τους στο ορατό μέλλον. Όμως οι ανακατατάξεις που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στις ευρωπαϊκές αγορές, δείχνουν πως τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά και (σχεδόν) τίποτα δεν είναι πλέον εξασφαλισμένο. 

Η είκονα στην γαλλική αγορά αυτοκινήτου στο πρώτο εξάμηνο του 2024, έχει ως εξής:









B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: CCFA