To 1994 η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελείτο από δώδεκα κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα που είχε γίνει πλήρες μέλος της Ε.Ο.Κ το 1981. Όμως τρεις ακόμα χώρες βρίσκονταν στις παραμονές ένταξης στην Ε.Ε, με επίσημη ημερομηνία την 1η Ιανουαρίου 1995 (Αυστρία, Σουηδία, Φινλανδία). Η Γερμανία αποτελούσε την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη εκείνη την εποχή, όπως άλλωστε συμβαίνει και σήμερα. Η γενική εικόνα ήταν θετική, με τις πωλήσεις αυξημένες κατά 6.0%. Το ποσοστό αφορά τις αγορές των χωρών της Ε.Ε, συμπεριλαμβανομένων των τριών υποψήφιων προς ένταξη χωρών. Ας δούμε όμως πως διαμορφώθηκε η αγορά σε κάθε μια από αυτές.
Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Αυστρία σημείωσε πτώση -4.0%, με συνολικά 273.663 μονάδες το 1994. Πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Volkswagen Golf, που επιβλήθηκε στον ανταγωνισμό κατακτώντας ποσοστό 10.9% με 29.894 μονάδες. Στο Βέλγιο υπήρξε μικρή άνοδος, με 387.348 μονάδες έναντι 375.409 την προηγούμενη χρονιά (+3.1%). Τα αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης κατείχαν το 57.6% της αγοράς και τα diesel το 42.4%. Η Volkswagen βρέθηκε στην κορυφή με 46.527 μονάδες, όμως η Renault ήρθε δεύτερη σε απόσταση αναπνοής, με 46.213 μονάδες. Στην τρίτη θέση τερμάτισε η Opel με 39.730 μονάδες. Και σε αυτή την περίπτωση το Volkswagen Golf ήταν πρώτο σε πωλήσεις. Άνοδος στις πωλήσεις υπήρξε και στην Γαλλία, που το 1994 ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη, με 1.972.919 μονάδες (+14.6%). Οι εγχώριοι κατασκευαστές κατείχαν τις τρεις πρώτες θέσεις των πωλήσεων. Η Renault ήταν στην κορυφή με 592.933 μονάδες και το Renault Clio το δημοφιλέστερο μοντέλο με 194.034 μονάδες. Η αύξηση στις πωλήσεις επιτεύχθη χάρη στα οικονομικά κίνητρα απόσυρσης που τέθηκαν σε εφαρμογή τον Φεβρουάριο του 1994, με επιδότηση 5.000 Γαλλικά Φράγκα σε περίπτωση αγοράς νέου αυτοκινήτου με απόσυρση παλιότερου άνω των δέκα ετών. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, η Γερμανία ήταν η μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη. Το 1994 ταξινομήθηκαν 3.209.224 νέα επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 3.194.204 το προηγούμενο έτος (+0.5%). Φυσικά δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Volkswagen ήταν πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία και το Volkswagen Golf κατέκτησε για ακόμα μια φορά τον τίτλο του best seller.
To VW Golf (3η γενιά) ήταν το best seller σε Αυστρία, Βελγιο και Γερμανία, το 1994.
Θεαματική άνοδο κατέγραψε το 1994 η αγορά αυτοκινήτου στην Δανία. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 139.680 μονάδες έναντι 82.013 την προηγούμενη χρονιά (+70.3%). Ο λόγος ήταν πως και σε αυτή την περίπτωση εφαρμόστηκαν οικονομικά κίνητρα για την ανανέωση του στόλου. Για απόσυρση αυτοκινήτου άνω των δέκα ετών, υπήρχε επιδότηση 6.500 Κορώνες Δανίας άσχετα αν ο ιδιοκτήτης προχωρούσε σε αγορά νέου αυτοκινήτου ή όχι. Το μέτρο στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, εφόσον μέσα σε διάστημα έξι μηνών είχαν αποσυρθεί περίπου 100.000 παλιά αυτοκίνητα. Oι Ford, Toyota και Opel κατέλαβαν τις τρεις πρώτες θέσεις. Σε αρνητική τροχιά κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, το 1994 κατέγραψε την χειρότερη επίδοση για όλη την δεκαετία του '90, με συνολικά 112.567 μονάδες από 147.789 το 1993 (-23.8%). Σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός της οικονομικής αναταραχής που προκλήθηκε από τις πιέσεις που δέχθηκε η δραχμή μέσα στο έτος, έναντι στα ξένα νομίσματα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο στις τιμές των αυτοκινήτων, την (παροδική) αύξηση των επιτοκίων και την αλλαγή στους όρους διακανονισμού, με μεγαλύτερη προκαταβολή και μικρότερο αριθμό δόσεων. Επιπλέον, είχε προηγηθεί η περίοδος της απόσυρσης (1991 έως αρχές 1993), που είχε καλύψει σε μεγάλο βαθμό την ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα στην χώρα μας. Στην κορυφή των πωλήσεων ήταν η Fiat με ποσοστό 14.0%, όμως best seller της χρονιάς αναδείχθηκε το Seat Ibiza, με 7.615 μονάδες.
Το Hν. Βασίλειο ήταν η τρίτη μεγαλύτερη αγορά στην Ε.Ε το 1994, ενώ την προηγούμενη χρονιά ήταν στην δεύτερη θέση, μπροστά από την Γαλλία. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 1.910.933 μονάδες με άνοδο +7.5%. Η Ford κατέκτησε για ακόμα μια φορά την κορυφή με 418.657 μονάδες και διέθετε τα τρία πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα στην Βρετανία (!), με πρώτο το Ford Escort στις 144.089 μονάδες. Ακολούθησε το Ford Mondeo με 127.144 μονάδες και το Ford Fiesta με 123.723 μονάδες. Η Ford κέρδισε την πρωτιά με ποσοστό 15.5% και στην Ιρλανδία, που το 1994 επικράτησε θετικό κλίμα στην αγορά αυτοκινήτου. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 80.402 μονάδες από 64.161 που ήταν το 1993 (+25.3%). Η Opel κατέκτησε την δεύτερη θέση στην γενική κατάταξη, ενώ το Opel Astra κατάφερε να κερδίσει τον τίτλο του best seller. Η Toyota ήρθε στην τρίτη θέση, με μικρή διαφορά και ποσοστό 14.6% έναντι 14.9% της Opel. Ανερχόμενη δύναμη στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου η Ισπανία, το 1993 είχε υποστεί σημαντικές απώλειες (-24.2%), όμως το 1994 ανέκτησε σημαντικό μέρος από το χαμένο έδαφος. Οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 909.682 μονάδες έναντι 743.901 (+22.3%). Στο θετικό κλίμα έπαιξαν ρόλο τα οικονομικά κίνητρα που εφάρμοσε η κυβέρνηση από τον Απρίλιο του 1994, για την απόσυρση αυτοκινήτων άνω των δέκα ετών και την αντικατάστασή τους με καινούργια. Το όφελος κυμάνθηκε από 85.000 έως 100.000 Πεσέτες και μέχρι το τέλος της χρόνιας 211.000 παλιά αυτοκίνητα είχαν οδηγηθεί στην πρέσα. Η Renault κατείχε την πρώτη θέση στην Ισπανία. H Ιταλία ήταν η τέταρτη σε μέγεθος ευρωπαϊκή αγορά. Το 1994 υπέστη μικρή πτώση, με περίπου 1.67 εκατομμύρια μονάδες έναντι 1.69 εκ. το προηγούμενο έτος. Δεν χρειάζεται να ειπωθεί πως η Fiat ήταν η κυριάρχη δύναμη στην ιταλική αγορά. Θετικός απολογισμός για το 1994 στην Ολλανδία, με άνοδο +10.7% και 433.913 μονάδες έναντι 391.934 το 1993. H Opel κυριαρχούσε με ποσοστό 14.65% και 63.581 μονάδες, έχοντας τρία μοντέλα στην πρώτη δεκάδα και το Opel Astra στην κορυφή των προτιμήσεων με 29.532 μονάδες. Η Volkswagen κατέκτησε την δεύτερη θέση με ποσοστό 9.2% και 39.771 μονάδες.
Τ
ο Opel Astra ήταν πρώτο σε πωλήσες σε Ολλανδία, Ιρλανδία και Φινλανδία το 1994.
Η Πορτογαλία είχε παρόμοια πληθυσμιακά και οικονομικά μεγέθη με την χώρα μας το 1994. Από την δεκαετία του '80 είχε καλύψει μεγάλη απόσταση, με σαφή βελτίωση στους οικονομικούς δείκτες. Θεαματική ήταν και η ανάπτυξη που γνώρισε η αγορά αυτοκινήτου. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '70 αποτελούσε μια ασήμαντη περιφερειακή αγορά, μικρότερη ακόμα και από την ελληνική. Σταδιακά οι όροι αντιστράφηκαν. Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων εκτοξεύτηκαν από τις 58.000 που ήταν το 1980 στις 210.000 το 1990, με περαιτέρω άνοδο τα επόμενα χρόνια. Κατά το εξεταζόμενο έτος υπήρξε μια μικρή πτώση (-4.0%), με 232.916 μονάδες από 242.671 που ήταν το 1993. Mε ελαφρώς μικρότερο πληθυσμό αλλά σαφώς μεγαλύτερα οικονομικά μεγέθη, η Σουηδία αποτελούσε μια ανεπτυγμένη αγορά, που διέθετε την δική της αυτοκινητοβιομηχανία. Όμως από τις αρχές της δεκαετίας του '90, η αγορά αυτοκινήτου εισήλθε σε μια περίοδο έντονης ύφεσης. Το 1993 οι πωλήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έπεσαν στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας, με μόλις 124.434 μονάδες. Βελτιωμένη ήταν η εικόνα το 1994, όμως η αγορά παρέμεινε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με τις πωλήσεις στις 156.375 μονάδες (+25.7%). Η Volvo ήταν κυρίαρχη δύναμη με ποσοστό 27.3% και συνολικά 42.757 πωλήσεις. Την ίδια χρονιά κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Σουηδίας 3.594.199 επιβατικά αυτοκίνητα. Στην γειτονική Φινλανδία τα πράγματα ήταν επίσης υποτονικά από το 1992. Οι πωλήσεις κινήθηκαν ανοδικά το 1994 (+20.4%), όμως με 67.201 μονάδες παρέμεινε αισθητά χαμηλότερα από τα επίπεδα του 1990-1991, ενώ το 1993 ήταν η χειρότερη χρονιά για την δεκαετία του '90. Η Opel ήταν πρώτη σε πωλήσεις με 9.058 μονάδες και ποσοστό 13.5% και το Opel Astra το Νο 1 μοντέλο στην Φινλανδία (αν και οριακά μπροστά από το Toyota Corolla).
Σύμφωνα με τον ACEA, το 1994 ταξινομήθηκαν συνολικά 11.584.739 επιβατικά αυτοκίνητα στο σύνολο των 15 χωρών έναντι 10.932.229 το προηγούμενο έτος. Να σημειωθεί ότι σε αυτές περιλαμβάνεται και το μικρό Λουξεμβούργο, με 29.674 πωλήσεις το 1994. Για ορισμένες αγορές υπάρχουν μικρές αποκλίσεις στα στοιχεία ανάλογα την πηγή, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση την Ιταλία. Έχει ενδιαφέρον ότι το 1994 οι ιάπωνες κατασκευαστές κάλυψαν το 10.9% της ευρωπαϊκής αγοράς, ενώ οι κορεάτες κατασκευαστές μόλις το 0.9%. Στην χώρα μας η εικόνα ήταν διαφορετική, εφόσον τα αυτοκίνητα της Ν. Κορέας κάλυψαν το 5.3% της αγοράς. Το μεγαλύτερο μερίδιο αφορούσε την Hyundai, ενώ η Κia εκείνη την εποχή έκανε τα πρώτα της βήματα στην χώρα μας.
B.A
© Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων:ACEA
Συμπληρωματικά στοιχεία: SMMT (Βρετανία), Bilsweden (Σουηδία), ΣΕΑΑ, CCFA (Γαλλία), ECMC.