Κυριακή 23 Ιουνίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 1984. Η σκληρή μάχη και οι κερδισμένοι στην εμπορικότερη κατηγορία των 8 φορ. ίππων (1100-1200 cc).

  



Μικρή βελτίωση παρουσίασε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1984, με άνοδο +6.8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και συνολικά 65.747 μονάδες. Η πολιτική απέναντι στο Ι.Χ αυτοκίνητο συνέχισε να βασίζεται στην υψηλή φορολογία, με τους φορολογικούς δείκτες αυξημένους κατά μέσο όρο στο +20% για το 1984. Η αύξηση για τις δημοφιλέστερες κατηγορίες των μικρών και μικρομεσαίων επιβατικών αυτοκινήτων δεν ξεπέρασαν το 15%, με τις μεγαλύτερες κατηγορίες να σηκώνουν μεγαλύτερο βάρος στις αυξήσεις στην μέση λιανική τιμή πώλησης. Σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οι ανοδικές τάσεις ήταν πιο συγκρατημένες το 1984. Πάντως, η χώρα μας διέθετε ακόμα το χαμηλότερο μηνιαίο κατά κεφαλήν εισόδημα στην Ευρώπη, με μοναδική εξαίρεση την Πορτογαλία. Παράλληλα ο Έλληνας αγοραστής ήταν αναγκασμένος να πληρώσει σημαντικά περισσότερα χρήματα για την αγορά ενός νέου επιβατικού αυτοκινήτου. Είναι χαρακτηριστικό πως ο μέσος όρος τιμών στις χώρες της Ε.Ο.Κ για ένα αυτοκίνητο 1100/1200 cc ήταν στις 483.000 δραχμές, ενώ στην Ελλάδα βρισκόταν στο 1.060.000 δραχμές, αυξημένος κατά 119.5%! (τιμές Φεβρουάριος 1984). Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι το κράτος κατάφερε να διατηρήσει την συναλλαγματική δαπάνη για εισαγωγές αυτοκινήτων περίπου στα ίδια επίπεδα, στα 164.8 εκατομμύρια δολλάρια το 1984 έναντι 164.3 περίπου την προηγούμενη χρονιά. Όμως την ίδια στιγμή πέτυχε σημαντική αύξηση στα έσοδα από φόρους στα καινούργια αυτοκίνητα. 

Οι πιέσεις που δημιουργούσαν στην αγορά οι συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί, περιόριζαν το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού στις κατηγορίες μικρότερου κυβισμού. Tα μικρομεσαία οικογενειακά στα 1100/1200 cc (8 φορ. ίπποι) αποτελούσαν την δημοφιλέστερη κατηγορία στην Ελλάδα για όλη την δεκαετία του '80, εφόσον ήταν η καλύτερη συμβιβαστική λύση για την απόκτηση ενός αυτοκινήτου με επαρκείς χώρους και "λογικό" κόστος αγοράς και συντήρησης. Κατά συνέπεια ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τις εισαγωγικές επιχειρήσεις του χώρου να διαθέτουν ανταγωνιστικά προϊόντα στην συγκεκριμένη κατηγορία. Το 1984 οι πωλήσεις αυτοκινήτων στους 8 φορ.ίππους ανήλθαν σε 27.406 μονάδες με μερίδιο αγοράς 41.7%. Τα φορολογικά έσοδα μόνο από αυτά τα αυτοκίνητα ήταν περίπου 17.9 δισ. δραχμές!  Είναι εύλογο πως σε αυτό το κομμάτι της αγοράς ο ανταγωνισμός ήταν έντονος και καθόριζε σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία στην εγχώρια αγορά για τους περισσότερους κατασκευαστές. 

Μεγάλος κερδισμένος το 1984 ήταν ο Σαρακάκης, με την Honda στην κορυφή των πωλήσεων στην συγκεκριμένη κατηγορία. Η ιαπωνική εταιρεία πέτυχε μια πολύ καλή επίδοση στο σύνολο της αγοράς, κατακτώντας την πέμπτη θέση στην γενική κατάταξη με ποσοστό 7.2%. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της επιτυχίας που σημείωσε η τρίτη γενιά του Honda Civic στην χώρα μας, το οποίο κάλυψε το 92.8% των συνολικών πωλήσεων της φίρμας εκείνη την χρονιά, με 4.407 μονάδες. Είναι αξιοσημείωτο πως η Honda κατέκτησε το 16.1% στην κατηγορία. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Lada με 4.337 μονάδες και το "1200" υπεύθυνο για το 97.7% των συνολικών της πωλήσεων! Η Opel κατέκτησε την τρίτη θέση στην κατηγορία, με 3.280 μονάδες. Η γερμανική εταιρεία ήταν πρώτη σε πωλήσεις στο σύνολο της αγοράς, με ποσοστό 12.9% και 8.499 μονάδες. Τo Kadett 1.2 κάλυψε το 38.6% των πωλήσεων της Opel, όμως σημαντικό μερίδιο κατείχε και η μικρότερη έκδοση του μοντέλου, στους 7 φορ. ίππους (Kadett 1.0/993 cc). Στην τέταρτη θέση ακολούθησε με μικρή διαφορά η Renault, με 3.250 μονάδες. Να σημειωθεί πως το 1984 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την γαλλική εταιρεία στην χώρα μας, κερδίζοντας την τρίτη θέση στην γενική κατάταξη με μερίδιο 8.4% και συνολικά 5.522 μονάδες. Η επιτυχία αυτή ήταν αποτέλεσμα της καλής επίδοσης που πέτυχε στους 8 φορ. ίππους, εφόσον σχεδόν έξι στις δέκα πωλήσεις της ήταν σε αυτή την κλάση, με τα Renault 9 & 11. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Ford με 2.899 μονάδες. Στην γενική κατάταξη του έτους η Ford τερμάτισε στην έκτη θέση, με μερίδιο 7.1% και 4.646 μονάδες. Αν και στο σύνολο της αγοράς προηγήθηκε της Lada, τερμάτισε χαμηλότερα στην κατηγορία με δεδομένο ότι ένα αξιόλογο ποσοστό των συνολικών της πωλήσεων κάλυψε και το μικρότερο Fiesta στους 7 φορ. ίππους. Αξιόλογη παρουσία στην κατηγορία είχε η Alfa Romeo, με 2.125 μονάδες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 91.9% των πωλήσεων της αφορούσε την Alfa 33 1.2, που έφερε την ιταλική φίρμα στην δέκατη θέση της γενικής κατάταξης! 

Αναλυτικότερα οι πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στα 1100/1200 cc στην Ελλάδα το 1984, ήταν οι εξής.





Oι Honda, Lada, Alfa Romeo & Mitsubishi βασίστηκαν πλήρως στις πωλήσεις των μοντέλων στους 8 φορ. ίππους, με τις δύο πρώτες να κυριαρχούν στην κατηγορία. Ορισμένες εταιρείες, όπως οι Nissan, Toyota και Volkswagen, βασίστηκαν στις κατηγορίες των 7 και 9 φορ. ίππων (1000 & 1300 κ.εκ.).






B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Πέμπτη 20 Ιουνίου 2024

Ευρώπη Μάιος & πρώτο 5μηνο 2024. Μικρή υποχώρηση στις ταξινομήσεις τον Μάιο, πτωτική πορεία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η εικόνα στην Ελλάδα ανά κατηγορία καυσίμου.

 


 
Toν Μάιο του 2024 οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσαν πτώση -3.0%, με 911.697 μονάδες έναντι 939.521 πέρσι. Μείωση υπήρξε σε τρεις από τις μεγαλύτερες αγορές, με την Ιταλία στο -6.6%, την Γερμανία στο -4.3% και την Γαλλία στο -2.9%. Στην Ισπανία, αντίθετα, σημειώθηκε μικρή αύξηση τον Μάιο (+3.4%). Παρόλα αυτά το πρόσημο παρέμεινε θετικό στους πέντε πρώτους μήνες του έτους, με συνολικά 4.594.493 ταξινομήσεις έναντι 4.394.450 στο αντίστοιχο πεντάμηνο του 2023 (+4.6%). Οι μεγαλύτερες αγορές της ένωσης παρουσίασαν ανάλογη εικόνα, με την Ισπανία στο +6.8%, την Γερμανία στο +5.2%, την Γαλλία στο +4.9% και την Ιταλία στο +3.4%. Αν λάβουμε υπόψη και τις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων του Μαΐου στην Βρετανία και τις χώρες της EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία), τότε η πτώση περιορίζεται στο -2.6% με 1.092.901 μονάδες έναντι 1.122.214 πέρσι. Στο πεντάμηνο οι ταξινομήσεις σε Ε.Ε, Βρετανία και EFTA ανήλθαν σε 5.569.024 μονάδες από 5.324.124 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+4.6%). 

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) παρουσίασαν πτώση -12.0% τον Μάιο, με 114.308 μονάδες έναντι 129.868 και το μερίδιό τους έπεσε στο 12.5% από 13.8% πέρσι τον Μάιο. Σημαντική άνοδο πέτυχαν στο Βέλγιο (+44.8%), που αποτελεί πλέον την τρίτη μεγαλύτερη σε όγκο αγορά της Ε.Ε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θετική ήταν η εικόνα στην Δανία (+63.0%) και την Γαλλία (+5.4%), όμως υπήρξε μεγάλη πτώση στην Γερμανία (-30.6%) ενώ δεν βοήθησε και η πορεία που είχαν τα ηλεκτρικά στην Σουηδία (-34.7%), την Ιταλία (-18.3%) και την Ολλανδία (-11.7%). Στην Ισπανία υπήρξε οριακή πτώση (-0.4%). Στο σύνολο των πρώτων πέντε μηνών, οι ταξινομήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 556.276 μονάδες έναντι 545.399 πέρσι, με την άνοδο να περιορίζεται στο +2.0%. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις στα BEV σημείωσαν σημαντική πτώση τον Μάιο, με 405 μονάδες έναντι 720 πέρσι (-43.8%) και το μερίδιό τους στο 2.9%. Στο πεντάμηνο υπήρξε οριακή άνοδος +0.5%, με 2.589 μονάδες από 2.575 πέρσι. Το μερίδιό τους ανήλθε στο 4.05% από 4.5% που ήταν τον προηγούμενο χρόνο. 




Tα plug-in υβριδικά (PHEV) είχαν επίσης πτώση τον Μάιο στην Ε.Ε, με 59.333 μονάδες από 69.539 πέρσι (-14.7%) και το μερίδιό τους στο 6.5%. Αξιωσημείωτη υποχώρηση γνώρισαν στο Βέλγιο (-36.6%) και την Γαλλία (-19.4%). Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου 2024 οι πωλήσεις τους κινήθηκαν ελαφρώς ανοδικά, με 325.731 μονάδες έναντι 319.249 πέρσι (+2.0%). Στην ελληνική αγορά τα PHEV είχαν πτώση -10.9% τον Μάιο, με 646 μονάδες από 725 πέρσι και μερίδιο 4.7%. Στο πρώτο πεντάμηνο η εικόνα ήταν θετική, με συνολικά 3.441 μονάδες από 2.925 πέρσι (+17.6%) και μερίδιο 5.4% από 5.1%. Tα υβριδικά (HEV) ήταν η μοναδική κατηγορία που πέτυχε άνοδο τον Μάιο στην Ε.Ε, με 272.568 μονάδες έναντι 234.563 (+16.2%), έχοντας ώθηση από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, με την Γαλλία στο +38.3%, την Ισπανία στο +25.4% και την Ιταλία στο +7.4%. Στην Γερμανία υπήρξε πολύ μικρή πτώση (-0.7%). Αυτό είχε ως συνέπεια τα υβριδικά να καλύψουν το 29.9% από 25% τον Μάιο του 2023. Οι συνολικές τους πωλήσεις στην Ε.Ε κατά το πρώτο πεντάμηνο ανήλθαν σε 1.339.723 μονάδες έναντι 1.104.010 πέρσι (+21.4%), με μερίδιο 29.2%. Στην χώρα μας οι πωλήσεις τους τον Μάιο ανήλθαν σε 5.977 μονάδες έναντι 3.715 πέρσι, καταγράφοτας σημαντική άνοδο +60.9%. Σε επίπεδο έτους τα υβριδικά κάλυψαν το 37.9% της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, με 24.193 μονάδες έναντι 15.909 (+52.1%) και μερίδιο 27.9% πέρσι. 

Απώλειες υπήρξαν τον Μάιο και στα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά, όμως ήταν σχετικά περιορισμένες, με 323.551 μονάδες έναντι 342.795 μονάδες πέρσι (-5.6%). Από τις μεγάλες αγορές σημαντική ήταν η υποχώρηση που είχαν στην Γαλλία (-20.3%), όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και την αρνητική επίδοση που πέτυχαν στην Ολλανδία (-40.9%). Στο σύνολο της Ε.Ε κάλυψαν το 35.5% της αγοράς από 36.5% πέρσι τον Μάιο. Στο πεντάμηνο οι ταξινομήσεις στα βενζινοκίνητα ήταν οριακά μειωμένες, με 1.632.315 έναντι 1.639.179 πέρσι (-0.4%) και μερίδιο 35.5% από 37.3%. Πτωτική πορεία είχαν στην Ελλάδα τον Μάιο, με 5.592 μονάδες έναντι 6.144 πέρσι (-9.0%), όμως κινήθηκαν ελαφρώς ανοδικά στο πρώτο πεντάμηνο, με 26.499 μονάδες από 25.837 μονάδες πέρσι (+2.6%). Το μερίδιό τους ανήλθε στο 40.6% τον Μάιο και στο 41.5% στο πεντάμηνο. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι σημείωσαν πτώση και τα diesel επιβατικά αυτοκίνητα. Τον Μάιο οι πωλήσεις τους στην Ε.Ε ανήλθαν σε 118.733 μονάδες έναντι 134.059 πέρσι (-11.4%) και κάλυψαν το 13.0% της αγοράς στην Ε.Ε. Σημαντική μείωση είχαν στην Ιταλία (-30.5%), στην Γαλλία (-24.8%) και στην Ισπανία (-15.4%). Μικρή αύξηση πέτυχαν στην Γερμανία (+3.2%). Στο -8.8% ήταν η πτώση που είχαν στο πρώτο πεντάμηνο, με συνολικά 592.701 μονάδες από 650.055 το ίδιο διάστημα του 2023. Το μερίδιό τους περιορίστηκε στο 12.9% από 14.8%. Καθοδική πορεία ακολούθησαν τα diesel και στην χώρα μας, με 983 μονάδες τον Μάιο έναντι 1.376 πέρσι (-28.6%) και ποσοστό 7.1% έναντι 10.6%. Από τις αρχές του έτους οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 6.129 μονάδες από 8.197 πέρσι (-25.2%) και το ποσοστό τους στο 9.6% από το 14.4% που κατείχαν στο πεντάμηνο του 2023. 









B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων & πίνακας: ACEA

Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου Μάιος & 5μηνο 2024. Οι ανοδικές τάσεις συνεχίζονται. Η Toyota κυριαρχεί, ολομέτωπη επίθεση από την Suzuki, μεγάλος χαμένος η Citroen.

 


 

Aνοδικά κινήθηκε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Μάιο, αν και η αύξηση περιορίστηκε στο +6.2% με 13.760 μονάδες έναντι 12.957 τον ίδιο μήνα πέρσι. Συνολικά στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, οι ταξινομήσεις στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 63.873 μονάδες έναντι 56.968 το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (+12.1%). 

Η Toyota βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην κορυφή των πωλήσεων με 2.228 μονάδες και ποσοστό 16.2%. Η πολύ καλή επίδοση της Toyota δεν αποτελεί έκπληξη, όμως η Suzuki σίγουρα αιφνιδίασε τον ανταγωνισμό τερματίζοντας στην δεύτερη θέση με ποσοστό 13.7% και 1.888 μονάδες. Η δυναμική που ανέπτυξε η Suzuki είχε ως αποτέλεσμα να μπει με αξιώσεις στην πρώτη τριάδα της κατάταξης στο σύνολο του έτους. Η ιαπωνική εταιρεία όχι μόνο ανάγκασε  την Citroen να υποχωρήσει στην τέταρτη θέση αλλά πλησίασε την Peugeot σε απόσταση αναπνοής, διεκδικώντας πλέον την δεύτερη θέση! Επιπλέον η Suzuki είχε το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο τον Μάιο με το μικρό Ignis στις 893 μονάδες. Ο Μάιος αποδείχθηκε ιδιαίτερα καλός μήνας για την Fiat, που ήρθε στην τρίτη θέση με 976 μονάδες και ποσοστό 7.1%, πετυχαίνοντας την καλύτερή της επίδοση από τον Αύγουστο του 2023. Η Peugeot πέτυχε 922 πωλήσεις και ήρθε στην τέταρτη θέση με ποσοστό 6.7%, ενώ την πρώτη συμπλήρωσε η Hyundai με 854 μονάδες και ποσοστό 6.2%. Στην έκτη θέση αρκέστηκε η Citroen με ποσοστό 5.1% και 708 μονάδες. Εξελίξεις υπήρξαν όμως και στις πωλήσεις ανά μοντέλο. Το Toyota Yaris ήρθε στην δεύτερη θέση τον Μάιο με 833 πωλήσεις και κατέκτησε την κορυφή των συνολικών πωλήσεων στο έτος, στερώντας τον τίτλο του best seller από το Citroen C3, που τον Μάιο πέτυχε "μόλις" 478 πωλήσεις και τερμάτισε στην έβδομη θέση. Το ιαπωνικό supermini πλέον προηγείται με 3.390 μονάδες στο πρώτο πεντάμηνο, έναντι 3.059 για το γαλλικό μοντέλο. Το Peugeot 2008 βρέθηκε στην τρίτη θέση του έτους με 2.739 μονάδες και κατέχει τον τίτλο του πιο επιτυχημένου SUV στην χώρα μας. Όμως ο ανταγωνισμός από τα Suzuki Vitara και Toyota Yaris Cross είναι έντονος, ενώ γερό είναι το ντέρμι και μεταξύ των δύο ιαπωνικών SUV,  που συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα, με συνολικά 2.596 και 2.578 μονάδες αντίστοιχα. Πολύ καλή πορεία σημειώνει στην χώρα μας και το Fiat Panda, που κατέκτησε την έκτη θέση σε συνολικές πωλήσεις το πρώτο πεντάμηνο, με 2.420 μονάδες. Τον Μάιο ήρθε στην τρίτη θέση με 788 μονάδες, πίσω από τα Suzuki Ignis και Toyota Yaris. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τον Μάιο πουλήθηκε στην Ελλάδα η πρώτη Ferrari για το 2024, μια 296 GTB. 



Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου 2024 η Toyota βρέθηκε στην κορυφή της κατάταξης με σαφές προβάδισμα. Οι συνολικές της πωλήσεις ανήλθαν σε 9.976 μονάδες και ποσοστό 15.6%. Η Peugeot διατήρησε την δεύτερη θέση με 5.494 μονάδες και 8.6%. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η Suzuki ανέβηκε στην τρίτη θέση με μικρή διαφορά από την Peugeot και συνολικά 5.443 μονάδες (8.5%). Η Citroen υποχώρησε στην τέταρτη θέση με 4.527 μονάδες και ποσοστό 7.1%. Στην πέμπτη θέση παρέμεινε η Hyundai με 4.373 μονάδες και ποσοστό 6.8%, ενώ η Opel διατήρησε την έκτη θέση με 3.769 μονάδες και 5.9%. Άλμα για την Fiat, που η καλή επίδοση του Μαΐου την έφερε στην έβδομη θέση της γενικής κατάταξης, από ένατη που ήταν στο πρώτο τετράμηνο. Η ιταλική φίρμα πέτυχε συνολικά 3.012 πωλήσεις με ποσοστό 4.7%. Μια θέση χαμηλότερα βρέθηκε η Volkswagen, που ήρθε στην όγδοη θέση με 2.642 μονάδες και ποσοστό 4.1%. Άνοδος για την BMW, που ήρθε στην ένατη θέση με 2.615 μονάδες και 4.1%. Toν Μάιο πέτυχε την καλύτερή της επίδοση ως τώρα για το 2024 και βρέθηκε στην έβδομη θέση με 680 μονάδες. Είσοδος στην πρώτη δεκάδα για την Skoda, που το τελευταίο διάστημα έχουν βελτιωθεί αισθητά οι πωλήσεις της. Στους πέντε πρώτους μήνες του έτους κατέκτησε μερίδιο 3.8%, με συνολικά 2.434 πωλήσεις. Βέβαια, στην άνοδο των BMW και Skoda έπαιξε ρόλο και η υποχώρηση που σημείωσε η Nissan. Toν Μάιο οι πωλήσεις περιορίστηκαν σε μόλις 150 μονάδες (1.1%), με συνέπεια να βρεθεί εκτός πρώτης δεκάδας και συγκεκριμένα από την όγδοη θέση που κατείχε στο τετράμηνο να βρεθεί ενδέκατη. 

Πτώση υπήρξε στις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων τον Μάιο (BEV), με 405 μονάδες έναντι 720 τον Μάιο του 2023 (-43.75%). Σε επίπεδο έτους η εικόνα στα ηλεκτρικά ήταν στάσιμη, με συνολικά 2.589 μονάδες από 2.575 μονάδες στο πρώτο πεντάμηνο του 2023 (+0.5%) και το ποσοστό τους ελαφρώς μειωμένο στο 4.05% από 4.5% πέρσι.  


Τον Μάιο, τo Toyota Yaris επανέκτησε τον τίτλο του best seller στην χώρα μας.


Έξι αυτοκίνητα έχει ταξινομήσει από τις αρχές του έτους η Yodo, πέντε η Bentley (!), τέσσερα η Saic Maxus και δύο η Lotus. Aπό ένα αυτοκίνητο έχουν διαθέσει η Voyah και Ferrari.






B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 



Σάββατο 15 Ιουνίου 2024

Η αγορά αυτοκινήτου στην Βρετανία, Μάιος 2024. Μικρή άνοδος στις πωλήσεις, θετική εικόνα στο πεντάμηνο του έτους. Η VW κυριαρχεί.

 


Mικρή αύξηση κατέγραψε η βρετανική αγορά αυτοκινήτου τον Μάιο, με 147.678 μονάδες από 145.204 τον ίδιο μήνα πέρσι (+1.7%). Τα επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες diesel συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία, με -16.7% τον Μάιο και -11.0% τους πέντε πρώτους μήνες του έτους. Το ποσοστό τους ανήλθε στο 6.2% και 6.7% αντίστοιχα με 9.220 μονάδες τον Μάιο έναντι 11.074 πέρσι και συνολικά 55.524 στο έτος από 62.410 το πεντάμηνο του 2023. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά είχαν μια μικρή πτώση τον Μάιο, με 81.058 μονάδες από 82.800 πέρσι (-2.1%) και κατέλαβαν το 54.9% της αγοράς από το 57.0% που κατείχαν πέρσι τον Μάιο. Όμως στο πεντάμηνο πέτυχαν αύξηση πωλήσεων, με 462.860 μονάδες έναντι 440.712 το ίδιο διάστημα του 2023 (+5.0%) και κατέκτησαν το 55.9% της αγοράς από το 57.1% που κατείχαν πέρσι. Οι ταξινομήσεις στα υβριδικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 19.503 μονάδες τον Μάιο (+9.6%) και σε 111.136 στο πρώτο πεντάμηνο (+12.6%). Το ποσοστό τους σημείωσε μικρή αύξηση, με 13.2% από 12.3% τον Μάιο και 13.4% από 12.8% στο πεντάμηνο. Σημαντική αύξηση είχαν τα plug-in υβριδικά (PHEV), που όμως το ποσοστό τους παρέμεινε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Το Μάιο οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 11.866 μονάδες έναντι 9.025 (+31.5%), με το ποσοστό τους στο 8.0% από 6.2%. Σε επίπεδο έτους οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 64.918 μονάδες από 49.385 πέρσι (+31.5%) και το ποσοστό τους αυξήθηκε στο 7.8% από 6.4%. Αύξηση κατέγραψαν και τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), με 26.031 μονάδες τον Μάιο έναντι 24.513 πέρσι (+6.2%) και 133.062 στο πεντάμηνο έναντι 121.268 το ίδιο διάστημα του 2023 (+9.7%). Το ποσοστό τους κάλυψε το 17.6% της αγοράς τον Μάιο, ενώ τον ίδιο μήνα πέρσι κατείχαν το 16.9%. Στο πρώτο πεντάμηνο το ποσοστό τους ανήλθε στο 16.1% από 15.7% πέρσι. Είναι φανερό πως τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά συνεχίζουν να κυριαρχούν, ενώ παράλληλα τα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα αυξάνουν τα ποσοστά τους με αργούς ρυθμούς. H συνολική εικόνα της αγοράς στους πέντε πρώτους μήνες του 2024 ήταν θετική, με συνολικά 827.500 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, έναντι 772.454 στο πεντάμηνο του 2023 (+7.1%).

Η Volkswagen έχει εδραιώσει την θέση της ως ηγετική δύναμη στην βρετανική αγορά αυτοκινήτου και τον Μάιο κατέκτησε την κορυφή με 13.503 μονάδες (+15.5%) και ποσοστό 9.1%. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου 2024 κέρδισε με άνεση την πρωτιά, με συνολικά 68.094 πωλήσεις και ποσοστό 8.2% από 64.436 και 8.3% το ίδιο διάστημα πέρσι (+5.7%). Tο Golf και το T-Roc είναι τα δύο πιο επιτυχημένα μοντέλα της VW στην Βρετανία. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε τον Μάιο η Audi με 10.673 μονάδες, ενώ με μικρή διαφορά ακολούθησε στην τρίτη θέση η BMW με 10.353 μονάδες. Στο πεντάμηνο οι όροι αντιστρέφονται, με την BMW στην δεύτερη θέση του έτους και συνολικά 56.280 μονάδες ή το 6.8% της αγοράς και την Audi στην τρίτη θέση με 53.388 μονάδες και ποσοστό 6.45%. Η Κia τερμάτισε τέταρτη τον Μάιο αλλά και στο πεντάμηνο, με 8.917 και 50.045 μονάδες αντίστοιχα. Η κορεάτικη εταιρεία διατήρησε αμετάβλητη την θέση της συγκριτικά με πέρσι, όμως το σημαντικό είναι πως αυτή την φορά προηγήθηκε της Ford. Για την ακρίβεια η Ford ήρθε στην... έκτη θέση τον Μάιο, πίσω και από την Mercedes, ενώ στο πεντάμηνο κατέκτησε την πέμπτη θέση από την δεύτερη που κατείχε το ίδιο διάστημα πέρσι, καταγράφοντας απώλειες -16.4%! Πάντως, συνέχισε να διαθέτει το best seller μοντέλο στην Βρετανία, εφόσον το Ford Puma κατέκτησε την κορυφή με 23.205 μονάδες στο πρώτο πεντάμηνο. Τον Μάιο πρώτο σε πωλήσεις ήταν το Kia Sportage με 4.202 μονάδες και το Puma ακολούθησε με 3.812 μονάδες.  








Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία: SMMT



Κυριακή 2 Ιουνίου 2024

Wolseley. Η παρουσία της βρετανικής φίρμας στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

 


Μια από τις πολλές βρετανικές φίρμες που έσβησαν από τον αυτοκινητιστικό χάρτη, ήταν και η Wolseley. H εταιρεία είχε τις ρίζες της στην Wolseley Sheep-Shearing Machine Company Limited που έστησε στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας ο βρετανός Frederick Wolseley το 1887. Εκεί είχε βρεθεί το 1884 και ο νεαρός βρετανός Herbert Austin, που ήθελε να ακολουθήσει καριέρα μηχανικού. Εντός λίγων ετών ο Austin έγινε υπεύθυνος σε μια μικρή επιχείρηση που προμήθευε με εξοπλισμό ακριβείας τον Wolseley. To 1889 o Wolseley μετέφερε την εταιρεία του στην Αγγλία, ενώ μερικά χρόνια αργότερα επέστρεψε στην πατρίδα του ο Austin, που ανέλαβε θέση υπεύθυνου στην Wolseley Sheep-Shearing Machine Company. Το 1895 έγινε η πρώτη προσπάθεια κατασκευής ενός αυτοκινήτου (τρίκυκλου), χάρη στις ενέργειες του Austin. Αργότερα ο νεαρός μηχανικός δημιούργησε την δική του εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, την Austin Motor Company, ενώ η Wolseley μετά από τις οικονομικές δυσχέρειες που αντιμετώπιζε βρέθηκε στα χέρια του William Morris, ο οποίος προχώρησε στην αναδιοργάνωσή της το 1927.

To 1948 η παραγωγή των αυτοκινήτων Wolseley μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο της Morris στο Cowley, ενώ την ίδια χρονιά παρουσιάστηκαν τα πρώτα νέα μεταπολεμικά μοντέλα της φίρμας. Το 1952 έγινε η συγχώνευση του ομίλου Nuffield (δηλαδή της Morris) και της Austin Motor Company, με αποτέλεσμα την δημιουργία της British Motor Corporation (BMC), η οποία είχε πλέον πέντε φίρμες υπό τον έλεγχό της. Η Wolseley αποτέλεσε μέρος της BMC και τα μοντέλα της ήταν παραλλαγές στην ευρύτερη γκάμα του ομίλου. Δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι η Wolseley είχε παρουσία και στην χώρα μας, όπως και σχεδόν όλες ανεξαιρέτως οι βρετανικές φίρμες. Δυστυχώς δεν ήταν εφικτό να βρεθούν πληροφορίες για την περίοδο πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μόνο που έχει εξακριβωθεί είναι πως, γύρω στα μέσα της δεκαετίας του '20 επίσημος αντιπρόσωπος της Wolseley στην Ελλάδα ήταν ο Αρτέμης Δεναξάς ("Εταιρεία Γενικού Εμπορίου Αρτέμης Δεναξάς & Σια"), με έδρα στην οδό Ομήρου 5Α. Η παλαιότερη χρονολογία που έχει εντοπιστεί είναι το 1924 και, πιθανότατα, ήταν ο πρώτος εισαγωγέας των βρετανικών αυτοκινήτων στην χώρα μας. 

Μεταπολεμικά, επίσημος αντιπρόσωπος της Wolseley στην Ελλάδα ήταν ο Κώνσταντίνος Ταμβακόπουλος. Η έδρα βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 4 και μέσα από το ίδιο δίκτυο ήταν διαθέσιμες όλες οι φίρμες του ομίλου, εκτός της Austin που εκπροσωπούσαν οι αδελφοί Δούκα. Στην Θεσσαλονίκη τα κεντρικά ήταν επί της Ελ. Βενιζέλου 1α. Περίπου έως τα μέσα της δεκαετίας του '50 ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας το Wolseley 4/44 στους 9 φορ. ίππους και το Wolseley 6/80 στους 16 φορ. ίππους (6κύλινδρο μοτέρ στα 2.215 cc). Στις αρχές της δεκαετίας του '60 την αντιπροσωπεία της Wolseley στην Ελλάδα είχε αναλάβει η "ΔΑΜΑΡ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 114. Εκείνη την περίοδο η φίρμα επεκτάθηκε σε νέες κατηγορίες, με χαρακτηριστικό δείγμα το μικρό Hornet, βασισμένο στο Mini. Υπήρχε επίσης το Wolseley 1500 (10 φορ. ίπποι), στην μεσαία κατηγορία διέθετε το 16/60 στους 11 φορ. ίππους, όμως υπήρχαν και τα μεγάλα 6κύλινδρα Wolseley 6/99 & 6/110 (βελτωμένη έκδοση). Σαφώς τα αυτοκίνητα της Wolseley απευθύνονταν σε ένα περιορισμένο κοινό, σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα των Austin και Morris, εφόσον συγκριτικά ανήκαν σε μεγαλύτερη κατηγορία τιμής. Όμως η παρουσία της στους ελληνικούς δρόμους δεν ήταν άγνωστη, με τον αριθμό πωλήσεων σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα ως τα μέσα της δεκαετίας του '60. 


Wolseley Hornet.



Στην γκάμα της προστέθηκε αργότερα το μικρομεσαίο Wolseley 1100, μια αναβαθμισμένη εκδοχή του αντίστοιχου μοντέλου των Austin & Morris, καθώς και το μεγαλύτερο Wolseley 18/85, βασισμένο στο Austin 1800. To 1969 την αντιπροσωπεία της Wolseley ανέλαβε η "Αδελφοί Δούκα" Α.Ε.Β.Ε, όμως ως τότε οι πωλήσεις της είχαν περιοριστεί σημαντικά. Η έδρα της επιχείρησης στην Αθήνα βρισκόταν επί της Λεωφ. Συγγρού 116 και στην Θεσσαλονίκη επί της Πλ. Αριστοτέλους 6. Η British Motor Corporation είχε μετασχηματιστεί σε British Leyland Motor Corporation και όλες οι φίρμες του ομίλου ήταν διαθέσιμες στην χώρα μας μέσα από το δίκτυο των αδελφών Δούκα. Το κεντρικό συνεργείο ήταν στην οδό Φαλήρου 92. 

H "Κένταυρος" Α.Ε πήρε την αντιπροσωπεία για τα προϊόντα της British Leyland εντός του 1973, κατά συνέπεια και της Wolseley. Όμως εκείνη την εποχή η φίρμα είχε μπει στο περιθώριο. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '70 το Wolseley 1300 ήταν η μοναδική πρόταση στα μικρομεσαία (η έκδοση 1100 είχε καταργηθεί από το 1968) και ήταν ιδιαίτερα ακριβό για την κατηγορία του, ενώ το σχετικά επιτυχημένο αλλά εμφανώς γερασμένο 16/60 έφτανε στο τέλος της καριέρας του (άνοιξη 1971) και η παραγωγή του μικρού Hornet είχε σταματήσει το 1969. Μέχρι τα τέλη του 1973 ο συνολικός αριθμός Wolseley στους ελληνικούς δρόμους ήταν στα 790 αυτοκίνητα. Η συντριπτική πλειοψηφία είχε κυκλοφορήσει έως το 1967 και ιδιαίτερα την περίοδο 1962-1966. H BLMC απέσυρε την φίρμα τον Σεπτέμβριο του 1975, λίγους μήνες μετά την παρουσίαση του νέου Wolseley 2200 Saloon, μια παραλλαγή του Princess που παρουσίαστηκε τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς. Έως τότε υπήρχε διαθέσιμο μόνο το μεγάλο Wolseley Six, που αντικατέστησε το 18/85 το 1972. Έτσι πέρασε στην ιστορία μια από τις παλαιότερες εταιρείες της αγγλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. 




Από τις "premium" φίρμες της BMC/BLMC, η "ΔΑΜΑΡ" Α.Ε είχε αναλάβει στην χώρα μας και την αντιπροσωπεία της MG, για την οποία μπορείτε να διαβάσετε σχετικό αφιέρωμα εδώ. Να σημειωθεί πως η MG διέθετε αρκετά μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων σε κυκλοφορία συγκριτικά με την Wolseley. Αντίστοιχο αφιέρωμα έχει γίνει και στην Riley, ακόμα μια φίρμα του ομίλου που είχε παρουσία στην χώρα μας. Η παραπάνω καταχώρηση είναι από τον Μάρτιο του 1967.




B.A
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History  © 
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυοτκινήτων: ΕΛΣΤΑΤ.
(2024)