Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2023

Opel Corsa. Το νέο best seller της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου και οι εκτιμήσεις για το 2024.

 


Όλα δείχνουν πως το Opel Corsa θα είναι το ελληνικό best seller για το 2023. Παρόλο που οι πωλήσεις του σημείωσαν μια κάμψη από το καλοκαίρι και ειδικότερα τους δύο τελευταίους μήνες, η δυναμική που ανέπτυξε κατά το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς του επέτρεψαν να διατηρήσει το προβάδισμα. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου οι ταξινομήσεις του Corsa στην χώρα μας ανήλθαν σε 5.811 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Toyota Yaris με 5.070 μονάδες. Κατά συνέπεια, είναι μάλλον απίθανο να γίνει η ανατροπή κατά τον τελευταίο μήνα του έτους και το Corsa θα κερδίσει τον τίτλο του best seller, που τα προηγούμενα δέκα χρόνια κατείχε το Yaris. Πάντως το ιαπωνικό supermini επιδεικνύει μεγάλες αντοχές έναντι στον σκληρό ανταγωνισμό της Stellantis (Opel Corsa, Citroen C3, Peugeot 208) και παρά το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των αγοραστών στρέφεται πλέον στο Yaris Cross, που αποτελεί πλέον το δημοφιλέστερο SUV της ελληνικής αγοράς. 

Με το νέο έτος το Corsa θα συμπληρώσει 40 χρόνια παρουσίας στην χώρα μας. Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε επίσημα το φθινόπωρο του 1982, όμως ήρθε στην χώρα μας αρχές του 1984. Η πορεία του ήταν σχετικά ικανοποιητική τα επόμενα χρόνια, όμως το όνομα Corsa έγινε μεγάλη εμπορική επιτυχία στην δεύτερη γενιά του, που παρουσιάστηκε στην χώρα μας την άνοιξη του 1993. Έκτοτε παραμένει ως ένα από τα πιο δημοφιλή μοντέλα στην ελληνική αγορά. Παρότι το Opel Corsa κατά καιρούς είχε ανέβει αρκετά ψηλά στην κατάταξη των πωλήσεων, βρέθηκε για πρώτη φορά στην κορυφή το 2007. Εκείνη την χρονιά πέτυχε 9.687 πωλήσεις, έχοντας περάσει στην τέταρτη γενιά του. Την περίοδο 2008-2010 παρέμεινε εξαιρετικά ανταγωνιστικό και το 2011 επέστρεψε στην κορυφή, με 6.021 πωλήσεις. Παρέμεινε το δημοφιλέστερο μοντέλο στην χώρα μας το 2012, με 3.957 πωλήσεις. Το διάστημα 2013-2017 διατήρησε σταθερά την δεύτερη θέση των πωλήσεων, πίσω από το Toyota Yaris. To 2018 υποχώρησε στην πέμπτη θέση, όμως επανήλθε στο Νο 2 την επόμενη χρονιά και βρέθηκε στην τρίτη θέση το 2020. Η νεότερη γενιά του μοντέλου είχε μια αξιόλογη πορεία τα προηγούμενα δύο χρόνια, κατακτώντας την τέταρτη θέση στην γενική κατάταξη το 2021 και την τρίτη θέση το 2022. Κατά συνέπεια, ως τότε το Corsa είχε βρεθεί συνολικά τρεις φορές στην κορυφή των πωλήσεων και όλες στην τέταρτη γενιά του. 


To Corsa έγινε για πρώτη φορά το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας το 2007 (4η γενιά).


Φέτος, η έκτη γενιά του μοντέλου επαναφέρει το όνομα Corsa στην κορυφή, τερματίζοντας την δεκαετή κυριαρχία του Toyota Yaris. Φυσικά είναι δύσκολο να γίνει πρόβλεψη για το τι θα συμβεί το 2024. Το Corsa έχει όλες τις προδιαγραφές να παραμείνει πρώτο σε πωλήσεις, ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη ανανέωσή του. Όμως ο ανταγωνισμός είναι έντονος, το Yaris παραμένει εξαιρετικά δημοφιλές, τα "μικρά" των Citroen & Peugeot συνεχίζουν την πολύ καλή τους πορεία ενώ το Yaris Cross ανέπτυξε μεγάλη δυναμική στην διάρκεια του έτους. Η κατηγορία των SUV κατέκτησε το 56.0% της εγχώριας αγοράς στο εντεκάμηνο, ενώ μόνο η υπο-κατηγορία των B-SUV (στην οποία ανήκει το Yaris Cross) κατείχε μερίδιο 26.6%. Που σημαίνει ότι μπορεί να ήρθε ο καιρός να διεκδικήσει την κορυφή της ελληνικής αγοράς ένα SUV μοντέλο. Όλα αυτά είναι βέβαια υποθετικά σενάρια, σε μια μεταβατική εποχή που οι προβλέψεις μπορεί να είναι ιδιαίτερα επισφαλείς. Το μόνο σίγουρο είναι πως αυτή την στιγμή η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου κινείται χωρίς σαφή προσανατολισμό, με τις αλλαγές στην πολιτική για το αυτοκίνητο να θεωρούνται πλέον επιβεβλημένες. Άγνωστο παραμένει κατά πόσο η κυβέρνηση εξετάζει σοβαρά τις προοπτικές προς αυτή την κατεύθυνση. Το Hellenic Motor History παρακολουθεί και καταγράφει τις εξελίξεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Εν αναμονή λοιπόν για το πως θα διαμορφωθεί η τελική εικόνα για το έτος που φεύγει. 






B.A
 © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 2023

Car of the Year 2024. Τα υποψήφια μοντέλα για τον τίτλο, στην 60η επέτειο του θεσμού.

 


H τελική λίστα με τα υποψήφια μοντέλα που θα διεκδικήσουν τον τίτλο "Car of the Year" 2024, αποφασίστηκε. Από την αρχική λίστα με τα 28 μοντέλα, η επιτροπή των 59 δημοσιογράφων από 22 χώρες επέλεξαν τις επτά υποψηφιότητες (με αλφαβητική σειρά):

  • BMW 5-Series
  • BYD Seal
  • Kia EV9
  • Peugeot e-3008/3008
  • Renault Scenic
  • Toyota C-HR
  • Volvo EX30    
Mετά από επιπλέον δοκιμές στα υποψήφια αυτοκίνητα και την τελική ψηφοφορία για την ανάδειξη του νικητή, το αποτέλεσμα θα ανακοινωθεί σε τελετή κατά την διάρκεια του Geneva Motor Show, την Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024. Να σημειωθεί ότι ο θεσμός για το Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς, θα συμπληρώσει φέτος τα 60 χρόνια. Η πρώτη διοργάνωση έγινε το 1964 με νικητή το βρετανικό Rover 2000, που κέρδισε το τρόπαιο με 76 βαθμούς. Ο Κώστας Καββαθάς ήταν ο πρώτος Έλληνας δημοσιογράφος που εκπροσώπησε την Ελλάδα στον θεσμό, ως εκδότης του περιοδικού 4Τροχοί. Τα τελευταία χρόνια στην κριτική επιτροπή συμμετέχει η Ελένη Ξενάκη, συνεργάτης του περιοδικού με εκδότη τον Στρατή Χατζηπαναγιώτου. 

Φυσικά δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η υποψηφιότητα του BYD Seal, η πρώτη φορά που ένα κινέζικο μοντέλο πέτυχε να βρίσκεται στην τελική λίστα, έχοντας κεντρίσει το ενδιαφέρον από θέμα σχεδίασης, οδηγικών χαρακτηριστικών και προσιτής τιμής. Η BMW έχει παρουσία με το νέο μεγάλο sedan της Σειράς 5, που περιλαμβάνει την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση i5. To επίσης ηλεκτρικό Volvo EX30 αποτελεί την πρόταση της φίρμας στα μικρά SUV και ελπίζει να επαλάβει την επιτυχία του XC40, που είχε κερδίσει τον τίτλο το 2018. Η Kia ήταν η νικήτρια το 2022 με το EV6, ενώ φέτος διεκδικεί το έπαθλο με το αμιγώς ηλεκτρικό επταθέσιο SUV με την ονομασία EV9 και την αμφιλεγόμενη αισθητική. Η Toyota ξεκίνησε με δύο δυνατές υποψηφιότητες, το Prius και το C-HR. Οι κριτές επέλεξαν το μικρό crossover για την τελική λίστα, ίσως με βασικό κριτήριο το γεγονός ότι το νέο C-HR σχεδιάστηκε ειδικά για τους Ευρωπαίους αγοραστές. To Prius ήταν το μοντέλο που χάρισε τον τίτλο στην ιαπωνική εταιρεία το 2005, στην δεύτερη γενιά του. 

H Peugeot έχει καταφέρει να κερδίσει αρκετούς τίτλους στον θεσμό, με τρεις από αυτούς την περίοδο 2010-2020. Για φέτος η γαλλική εταιρεία κατάφερε να είναι στους φιναλίστ με το νέο 3008, η δεύτερη γενιά του οποίου της είχε χαρίσει τον τίτλο το 2017. Αρκετές νίκες έχει πετύχει και η Renault στο παρελθόν, που φέτος διακδικεί ακόμα έναν τίτλο με το αμιγώς ηλεκτρικό Scenic. Η ονομασία δεν είναι καινούργια, όμως το νέο μοντέλο φανερώνει την νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της γαλλικής φίρμας, φυσικά υπό την μορφή ενός SUV. 

 
BMW 5-Series & BYD Seal.

Kia EV9 & Peugeot e-3008/3008

Renault Scenic & Toyota C-HR

Volvo EX30






B.A
 © Hellenic Motor History (2023)


Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023

Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, Nοέμβριος 2023. Ανοδική πορεία στις ταξινομήσεις για 16ο συνεχόμενο μήνα.

 


Μικρή αλλά ικανοποιητική αύξηση +6.7% κατέγραψαν οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε τον Νοέμβριο. Αρκετές αγορές σημείωσαν διψήφιο ποσοστό ανόδου, μεταξύ των οποίων δύο από τις μεγαλύτερες, η Ιταλία (+16.2%) και η Γαλλία (+14.0%). Αντίθετα, στην Γερμανία υπήρξε πτώση -5.7% συγκριτικά με τον Νοέμβριο του 2022. Συνολικά ταξινομήθηκαν 885.581 επιβατικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε έναντι 829.823 πέρσι.

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 υπήρξε αύξηση +15.7% με 9.681.752 μονάδες έναντι 8.366.297 το ίδιο διάστημα του 2022. Αν συμπεριλάβουμε τις ταξινομήσεις σε Βρετανία και τις χώρες της EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία),  τότε έχουμε 1.075.176 νέα επιβατικά τον Νοέμβριο (+6.0%) και 11.799.842 στους έντεκα μήνες του έτους (+15.6%). 

Ηλεκτρικά & υβριδικά αυτοκίνητα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) πέτυχαν αύξηση +16.4% με 144.378 ταξινομήσεις στην Ε.Ε τον Νοέμβριο (+16.4%). Σε ορισμένες χώρες υπήρξε διψήφιο ή τριψήφιο ποσοστό ανόδου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Βέλγιο (+150.2%). Ωστόσο, οι πωλήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημείωσαν υποχώρηση -22.5% στην Γερμανία. Από τις αρχές του έτους οι ταξινομήσεις τους στην Ε.Ε ανήλθαν σε συνολικά 1.378.441 μονάδες (+48,2%), κατέχοντας το 14.2% της αγοράς. Οι πωλήσεις τους στην Ελλάδα κατέγραψαν άνοδο +56.5% τον Νοέμβριο με 443 μονάδες, ενώ σε επίπεδο έτους σημειώθηκε σημαντική άνοδος +130.5% με συνολικά 5.802 μονάδες. 

Τα υβριδικά αυτοκίνητα σημείωσαν αύξηση 28.7% με 242.979 μονάδες στην Ε.Ε τον Νοέμβριο. Σημαντική ώθηση έδωσαν τρεις από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, η Γερμανία (+38.4%), η Γαλλία (+35.8%) και η Ιταλία (+30.2%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια συνολική αύξηση 29.9% από τις αρχές του έτους, με 2.489.072 μονάδες και μερίδιο 25.7%. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 3.354 μονάδες τον Νοέμβριο (+27.9%) και 38.460 μονάδες στο έτος (+40.0%). 

Αντίθετα, τα plug-in υβριδικά είχαν πτώση -22.1% τον Νοέμβριο, με 72.002 μονάδες. Η ιδιαίτερα θετική πορεία που κατέγραψαν στο Βέλγιο (+43.8%) και στην Γαλλία (+17.8%) δεν ήταν ικανή να αντισταθμίσει την σημαντική μείωση που είχαν στην Γερμανία (-59.3%), την σημαντικότερη αγορά για αυτή την κατηγορία οχημάτων. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου οι ταξινομήσεις στα plug-in υβριδικά ανήλθαν σε 741.390 μονάδες (-1.8%) με ποσοστό 7.7% στο σύνολο της Ε.Ε. Στην ελληνική αγορά οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 996 μονάδες τον Νοέμβριο (+113.7%) και 8.160 μονάδες στο εντεκάμηνο (+63.9%).

Βενζίνη & diesel.

Tα καινούργια βενζινοκίνητα επιβατικά πέτυχαν αύξηση 4.2% τον Νοέμβριο, με 282.292 μονάδες, Η άνοδος που σημείωσαν στην Ιταλία (+20.2%) και στην Γερμανία (+12.5%) βοήθησαν σημαντικά στην θετική εικόνα. Αθροιστικά, ταξινομήθηκαν συνολικά 3.452.371 αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά στην Ε.Ε από τις αρχές της χρονιάς (+11.1%), με μερίδιο 35.7%. Οι πωλήσεις τους στην χώρα μας ανήλθαν σε 4.036 μονάδες τον Νοέμβριο (+23.0%) και 53.381 μονάδες στο έτος (+19.9%). 

Σε αντίθετη πορεία τα diesel επιβατικά, που συνέχισαν την πτωτική τους πορεία στην Ε.Ε, με -10.3% και 107.755 μονάδες τον Νοέμβριο. Στους έντεκα πρώτους μήνες του έτους οι ταξινομήσεις των diesel ανήλθαν σε συνολικά 1.325.349 μονάδες και η πτώση περιορίστηκε στο -5.5%. Στην Ελλάδα πέτυχαν 1.295 πωλήσεις τον Νοέμβριο (+17.3%) και 17.000 πωλήσεις στο έτος (+7.0%). 



 


 


B.A
 © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ACEA

Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2023

Nοέμβριος 2023. Θετικό πρόσημο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με την Hyundai στην κορυφή. Ντέρμπι για την δεύτερη θέση του έτους.

 


Διατηρήθηκαν τον Νοέμβριο οι ανοδικές τάσεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με 10.452 ταξινομήσεις έναντι 8.070 πέρσι (+29.5%). Ο συνολικός αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων από τις αρχές του έτους ανήλθε στις 126.244 μονάδες έναντι 98.797 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 (+27.8%), κάτι που επιβεβαιώνει την πρόβλεψη του Hellenic Motor History πως το 2023 θα αποτελέσει την καλύτερη χρονιά από το 2010. 

Η Hyundai κατέκτησε την κορυφή στις πωλήσεις Νοεμβρίου, με 896 μονάδες και ποσοστό 8.6%. Στην δεύτερη θέση ακολούθησε η Toyota με μικρή διαφορά, πετυχαίνοντας την χαμηλότερη επίδοση του έτους με 881 μονάδες και ποσοστό 8.4%. H Suzuki αντίθετα πέτυχε την καλύτερη της επίδοση από τις αρχές του έτους, βελτιώνοντας την ήδη πολύ καλή επίδοση του Οκτωβρίου. Οι πωλήσεις της τον Νοέμβριο ανήλθαν σε 858 μονάδες και τερμάτισε στην τρίτη θέση με ποσοστό 8.2%. Ο Νοέμβριος αποδείχθηκε ο καλύτερος μήνας του έτους και για την BMW, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 774 μονάδες και 7.4%. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Citroen με 704 μονάδες (6.7%) ενώ η Peugeot ακολούθησε στην έκτη θέση με 575 μονάδες (5.5%). H Volkswagen ήρθε έβδομη στην κατάταξη με 543 μονάδες (5.2%). Οι πωλήσεις τις Kia τον Νοέμβριο ανήλθαν στις 490 μονάδες και τερμάτισε όγδοη με ποσοστό 4.7%. Στην ένατη θέση ήρθε η Audi με 427 μονάδες (4.1%) και την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε η Fiat που πέτυχε 412 πωλήσεις (3.9%). Η Οpel εμφανίστηκε ιδιαίτερα αποδυναμωμένη και βρέθηκε στην ενδέκατη θέση, με 402 μονάδες και ποσοστό 3.8%. Πρόκειται για την χειρότερη επίδοση που έχει επιδείξει έως τώρα η γερμανική φίρμα για φέτος. 

Σε επίπεδο έτους, η Toyota οδηγεί την κούρσα με συνολικά 15.572 μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, με μερίδιο 12.3%. Η Opel διατήρησε την δεύτερη θέση με 10.245 μονάδες και 8.1%, όμως η χαμηλή επίδοση του Νοεμβρίου επέτρεψε στην Peugeot να πλησιάσει σε απόσταση αναπνοής. Η γαλλική εταιρεία παρέμεινε στην τρίτη θέση, όμως η διαφορά από την Opel μειώθηκε σε μόλις... 200 αυτοκίνητα, με συνολικά 10.045 μονάδες και 8.0%. Αυτό σημαίνει ότι τον τελευταίο μήνα του έτους μπορεί να υπάρξει ανατροπή και η Peugeot να τερματίσει δεύτερη στο νήμα! Στην τέταρτη θέση του έτους βρέθηκε η Hyundai με 9.339 μονάδες και ποσοστό 7.4%, ενώ στην πέμπτη θέση ακολούθησε η Citroen με 8.637 μονάδες και 6.8%. Καμία μεταβολή δεν σημειώθηκε στην πρώτη δεκάδα, εφόσον όλες οι εταιρείες διατήρησαν την θέση που κατείχαν στο δεκάμηνο (αναλυτικά στον πίνακα που ακολουθεί). Μεταβολή υπήρξε στην συνέχεια, εφόσον η Renault βρέθηκε στην ενδέκατη θέση, αφήνοντας την δωδέκατη θέση στην Ford. Η διαφορά που τις χωρίζει παρέμεινε μικρή, με την μεταξύ τους μάχη να μην έχει κριθεί, ενώ διατηρούν το ίδιο ποσοστό στο 11μηνο (3.4%). 

To πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο τον Νοέμβριο ήταν το Suzuki Vitara, με 630 μονάδες. Το Citroen C3 ήρθε στην δεύτερη θέση με 516 πωλήσεις και το Toyota Yaris Cross στην τρίτη θέση με 326 πωλήσεις. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου το Opel Corsa παρέμεινε στην κορυφή των πωλήσεων με συνολικά 5.811 μονάδες. Την δεύτερη θέση διατήρησε το Toyota Yaris με 5.070 μονάδες. Πάντως και τα δύο δημοφιλή supermini σημείωσαν αρκετά χαμηλές πωλήσεις τον Νοέμβριο, με 163 και 153 μονάδες αντίστοιχα. To πιθανότερο είναι πως το Opel Corsa θα διατηρήσει το τίτλο του best seller ως το τέλος της χρονιάς, τερματίζοντας την δεκαετή κυριαρχία του Toyota Yaris στην χώρα μας. Τα SUV όλων των κατηγοριών  κατέκτησαν μερίδιο 56.0% στους έντεκα πρώτους μήνες της χρονιάς, με συνολικά 70.699 μονάδες. Σημαντική άνοδο κατέγραψαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), με 5.802 μονάδες και ποσοστό 4.6% έναντι 2.517 και 2.55% το ίδιο διάστημα πέρσι (+130.5%).








Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2023

Tα σοβιετικά μικρά αυτοκίνητα ZAZ στην Ελλάδα (Γ. Μαμιδάκης).

 


Η παρουσία των σοβιετικών αυτοκινήτων στην χώρα μας έχει συνδεθεί με το όνομα "Αδελφοί Ηλιόπουλοι", οι οποίοι δραστηριοποιήθηκαν για δεκαετίες στην εισαγωγή, πώληση και συντήρηση των αυτοκινήτων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Όμως δεν ήταν οι μοναδικοί. Το ίδιο έκανε για ένα διάστημα και η "Γ. Ι. Μαμιδάκης" Α.Ε, που στα μέσα της δεκαετίας του '70 ανέλαβε την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Lada, παράλληλα με την "Αδελφοί Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε. H έδρα της επιχείρησης ήταν επί της Ελ. Βενιζέλου 56 (Πανεπιστημίου), όμως εκτός από τα δημοφιλή Lada έφερνε στην χώρα μας και τα ΖΑΖ. 

H ZAZ ξεκίνησε την κατασκευή μικρών αυτοκινήτων στα τέλη της δεκαετίας του '50, στο εργοστάσιο της εταιρείας στην -τότε- Σοβιετική Ουκρανία. Η παραπάνω διαφημιστική καταχώρηση είναι του 1975 και προωθούσε το ΖΑΖ 968 Α, εξέλιξη του ΖΑΖ 966 που είχε παρουσιαστεί το 1966. Τα ΖΑΖ ήταν από τα φθηνότερα αυτοκίνητα στην χώρα μας, με κινητήρα 1.196 cc V4 τοποθετημένο πίσω και την μετάδοση στους πίσω τροχούς. Παρόλα αυτά η υποδοχή του από το αγοραστικό κοινό ήταν υποτονική και παρέμεινε στο περιθώριο της εγχώριας αγοράς, αν και ο Μαμιδάκης διατήρησε την αντιπροσωπεία για αρκετά χρόνια. Η ΖΑΖ συνέχισε με την παραγωγή του 968 Μ που διήρκησε έως τα μέσα του 1994, όμως ειδικά από τις αρχές της δεκαετίας του '80, το μικρό σοβιετικό μοντέλο δεν μπορούσε να σταθεί στην χώρα μας έναντι πιο σύγχρονων οικονομικών προτάσεων, κυρίως από Ιάπωνες κατασκευαστές. Ορισμένα ZAZ ήρθαν στην χώρα μας από την "Αδελφοί Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε, με την ονομασία Eliette (έκδοση για αγορές του εξωτερικού), πιθανότατα σε ιδιαίτερα περιορισμένο αριθμό.


ZAZ 968 στην Κάλυμνο σε φωτογραφία του 1986 (αρχείο EdXopl2009). 
 




B.A
 Αρχείο © Hellenic Motor History (2023)

Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023

Ελληνικές διαφημίσεις του Datsun Cherry (N10). Σύντομη αναδρομή στο πρώτο επιβατικό μοντέλο ελληνικής συναρμολόγησης της Nissan.

 


Την δεκαετία του '70 η Datsun ανέπτυξε έντονη δυναμική στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Η επιτυχία της βασίστηκε στα μικρομεσαία μοντέλα της, τα οποία ήταν προσιτά σε μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού. Στα τέλη της δεκαετίας του '70 ο Θεοχαράκης παρουσίασε στην χώρα μας τη νέα γενιά των μικρομεσαίων μοντέλων της ιαπωνικής φίρμας, το Datsun Sunny (B310) και το Cherry (N10). Tα νέα μοντέλα δεν συνέχισαν απλώς την επιτυχία των προκατόχων τους, αλλά έφεραν για πρώτη φορά την Datsun στην κορυφή των πωλήσεων. Επιπλέον, το Cherry ήταν το πρώτο επιβατικό της εταιρείας που συναρμολογήθηκε στην Ελλάδα από την ΤΕΟΚΑΡ Α.Ε του Θεοχαράκη, στις αρχές του 1980. Το γεγονός αυτό του έδωσε σαφές πλεονέκτημα στην ελληνική αγορά, σε μια δύσκολη εποχή για την απόκτηση ιδιωτικού αυτοκινήτου. Το Cherry ήταν διαθέσιμο με κινητήτες στα 988 cc (7 φορ. ίπποι) και 1.171 cc (8 φορ. ίπποι), με τετράθυρο αμάξωμα. Με τον μεγαλύτερο κινητήρα ήταν λίγο αργότερα διαθέσιμη και η coupe έκδοση του μοντέλου. H παρουσίαση του Cherry στην Ελλάδα έγινε στις αρχές καλοκαιριού 1979, λίγους μήνες μετά την παρουσίαση του Sunny 1.200. Η σχεδίαση του ήταν πιο κοντά στα ευρωπαϊκά πρότυπα όμως στην δοκιμή του περιοδικού 4Τροχοί ο τίτλος ήταν "Τυπικά Γιαπωνέζικο", ενώ οι αργές επιδόσεις στα 1.000 cc οδήγησαν στο εξής συμπέρασμα: "...το αυτοκίνητο είναι τόσο αργό που σε κάνει να ξεχνάς τόσο την καλή κατασκευή του όσο και το θαυμάσιο κιβώτιο ταχυτήτων και τα χωρίς προβλήματα φρένα του. Αν αυτή είναι η πρόταση της Νισάν για την καινούργια δεκαετία. ευχαριστούμε δεν θα πάρουμε. Το κεράσι της είναι στιφό." (4Τ. 8/1980). Tην άνοιξη του 1981 παρουσιάστηκε η ανανεωμένη έκδοση του μοντέλου, με νέα μάσκα, προφυλακτήρες και άλλες βελτιώσεις, ενώ είχε αποκτήσει πια την πιο πρακτική πέμπτη πόρτα. Η διάθεσή του διήρκησε έως τις αρχές του 1983, οπότε παρουσίαστηκε η νεότερη γενιά του μοντέλου (Ν12) και αποτέλεσε ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της Datsun-Nissan κατά την δεκαετία του '80 στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις του ανήλθαν σε συνολικά 12.294 μονάδες την περίοδο 1979-1983 και το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούσε αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής. Η επόμενη γενιά συνέχισε την επιτυχημένη πορεία του ονόματος Cherry, όμως δεν κατάφερε να υπερβεί τις πωλήσεις του Ν10. 


Μάρτιος 1980.

 
Οκτώβριος 1981.


Φεβρουάριος 1982. 

Η αρχική καταχώρηση είναι η πρώτη που δημοσιεύτηκε στην χώρα μας για το Cherry N10, από τις αρχές Ιουνίου 1979. Να σημειωθεί πως οι ταξινομήσεις του συγκεκριμένου μοντέλου για το 1983 ήταν ελάχιστες, με δεδομένο ότι στις αρχές του έτους είχε ξεκινήσει ήδη η διάθεση του νεότερου Cherry N12.




B.A
 'Ερευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2023)

Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2023

Αυτοκίνητα Volga. Σοβιετική "πολυτέλεια" στην Ελλάδα αλλά μόνο για επαγγελματίες.

 


Τα αυτοκίνητα Volga έγιναν ένα από τα σύμβολα του Σοβιετικού καθεστώτος, κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Όμως η ιστορία ξεκίνησε ουσιαστικά την δεκαετία του '30, ενώ η φίρμα επέζησε και μετά την πτώση του "υπαρκτού σοσιαλισμού". 

Στις 31 Μαΐου 1929 η Ανώτατη Οικονομική Επιτροπή της ΕΣΣΔ και η αμερικάνικη εταιρεία Ford, προχώρησαν σε συμφωνία για την τεχνική υποστήριξη στην οργάνωση και την ίδρυση μονάδας μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων και φορτηγών. Η λειτουργία της μονάδας Nizhny Novgorod Automobile Plant (NAZ) ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 1932 και τα Ford Model A & Model AA αποτέλεσαν την βάση για τα αντίστοιχα επιβατικά ΝΑΖ-Α & φορτηγά ΝΑΖ ΑΑ. Η ονομασία άλλαξε έως το 1933 σε Gorkii Autombile Factory (GAZ). Tα δύο πρώτα επιβατικά αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν τον Αύγουστο του 1932 και η μαζική τους παραγωγή ξεκίνησε τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς. Το GAZ-A ήταν πιστό αντίγραφο του Ford A Standard Phaeton, παρά το γεγονός ότι είχε δεχτεί ορισμένες επιμέρους ενισχύσεις (συμπλέκτης, τιμόνι, επιπλέον φίλτρο αέρα), λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούσαν στην Σοβιετική Ένωση. Αυτό ήταν και το πρώτο σοβιετικό επιβατικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, με συνολικά 41.917 μονάδες έως το 1936. Μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου η GAZ ξεκίνησε μαζικά την παραγωγή του Pobeda (Μ-20) σε διάφορες παραλλαγές αλλά με την ίδια βασική σχεδίαση έως το 1958. Το Pobeda ήρθε και στην Ελλάδα και προωθήθηκε παράλληλα με το πιο "λαϊκό" Moskvitch, από τον Αριστομένη Καρέλα. To 1956 ξεκίνησε η παραγωγή του GAZ Volga M-21, που αντικατέστησε ουσιαστικά το Pobeda. To 1970 ξεκίνησε η κανονική παραγωγή του νέου Volga M-24, η κατασκευή του οποίου είχε ξεκινήσει σε περιορισμένη κλίμακα από το φθινόπωρο 1967. Στην ΕΣΣΔ τα Volga απεθύνονταν κυρίως σε κυβερνητικούς αξιωματούχους και κρατικές υπηρεσίες, όμως υπήρξαν και εκδόσεις ταξί, ασθενοφόρου, ενώ κυκλοφόρησε και σαν περιπολικό. Η παρουσία τους δεν περιορίστηκε στους σοβιετικούς δρόμους εφόσον έγιναν εξαγωγές σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Βέλγιο, η Φινλανδία αλλά και η Ελλάδα. 

Στην χώρα μας, ο σχετικά μεγάλος κυβισμός των Volga δεν ευνοούσε την θέση τους στην εγχώρια αγορά, εφόσον τα έθετε απέναντι σε "πολυτελή" δυτικά μοντέλα με ιδιαίτερα απαιτητικό αγοραστικό κοινό. Όμως η ελληνική αντιπροσωπεία έκρινε ότι τα Volga μπορούσαν να αποτελέσουν εναλλακτική πρόταση στους επαγγελματίες αυτοκινητιστές. Κατά συνέπεια η εισαγωγή τους αφορούσε την αγορά του ταξί. Είναι άγνωστο πότε ακριβώς ήρθαν τα πρώτα Volga στην χώρα μας, όμως από το 1958 την αντιπροσωπεία των σοβιετικών αυτοκινήτων γενικότερα ανέλαβε η "ΓΕΜΣΟΒ" Ε.Π.Ε, που είχαν ιδρύσει οι αδελφοί Ηλιόπουλοι. Το Volga M-21 διέθετε κινητήρα 2.445 cc (17 φορ. ίπποι), με απόδοση 85 ίππων. Τα ίδια χαρακτηριστικά διέθετε αργότερα και το M-24. Εκτός από τις εκδόσεις με το κλασικό τετράθυρο αμάξωμα, ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας και με αμάξωμα station wagon. Η έδρα της "ΓΕΜΣΟΒ" στην Αθήνα βρισκόταν στην οδό Πειραιώς 138 (από το 1962), ενώ αργότερα την αντιπροσωπεία στην Θεσσαλονίκη ανέλαβε ο Σάββας Σαββαΐδης με έδρα στην οδό Αγγελάκη 19. 

To 1968 η "ΓΕΜΣΟΒ" Ε.Π.Ε μετονομάστηκε σε "Αδελφοί Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε, ενώ τον Φεβρουάριο του 1973 την αντιπροσωπεία της Volga στην Β. Ελλάδα ανέλαβε ο  Αγαπητός Τρικαλιώτης, με έδρα επί της Βασ. Όλγας 164 στην Θεσσαλονίκη (παράλληλα με τα Moskvitch και Lada). Tην περίοδο 1972-1974 οι πωλήσεις της Volga στην χώρα μας κρίνονται ως ικανοποιητικές, με δεδομένο ότι απευθυνόταν σε ένα πολύ συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς. Πιθανότατα το Μ-24 βοήθησε προς αυτή την κατεύθυνση, ως μια προσιτή εναλλακτική στα ταξί με μεγάλο αμάξωμα και αυξημένο κυβισμό. Μετά το 1974 η ζήτηση περιορίστηκε σημαντικά, όμως ήδη ως το 1975 η παρουσία των Volga στους ελληνικούς δρόμους είχε αυξηθεί αρκετά, με 544 επιβατικά σε κυκλοφορία από 241 που ήταν μια πενταετία πριν, το 1970 (+125.7%). Aν και το ενδιαφέρον στην χώρα μας ήταν περιορισμένο τα επόμενα χρόνια, οι αδελφοί Ηλιόπουλοι συνέχισαν να εκπροσωπούν την Volga έως τα τέλη της δεκαετίας του '70. Η αλλαγή στα δεδομένα για την εγχώρια αγορά του ταξί στις αρχές της δεκαετίας του '80 (πετρελαιοκίνηση) και η εμφάνιση σύγχρονων και πιο ελκυστικών προτάσεων για τους επαγγελματίες οδηγούς, προφανώς οδήγησε στην απόσυρση της σοβιετικής φίρμας από την Ελλάδα. Καμία αναφορά ή ένδειξη για την παρουσία της στην χώρα μας δεν έγινε εφικτό να βρεθεί μετά το 1979. 

Τα Volga αποτελούσαν αυτοκίνητα για λίγους στην ΕΣΣΔ, αποτέλεσαν αυτοκίνητα για λίγους και στην Ελλάδα για τελείως διαφορετικούς λόγους. Διαθέσιμα μόνο στους επαγγελματίες του βολάν, η παρουσία των μεγάλων σοβιετικών αυτοκινήτων περιορίστηκε στον ρόλο του ταξί και του αγοραίου. Όσοι ιδιώτες προτιμούσαν τα σοβιετικά αυτοκίνητα, στρέφονταν αναγκαστικά στα Moskvitch (τα οποία επίσης ήταν διαθέσιμα ως ταξί) και, αργότερα, στα Lada. 

Η αρχική φωτογραφία είναι του Chaim Revier από το 1976. Τραβηγμένη στην Σαντορίνη, εικονίζει την πιάτσα των ταξί η οποία αποτελείται αποκλειστικά από... Volga! (M-21 & M-24). 


Volga M-24.








B.A
 'Ερευνα © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: ΕΛΣΤΑΤ.


Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2023

Ελλάδα Οκτώβριος 2023. Σημαντική άνοδος για τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα. Οι νέες τάσεις επιβάλλουν αλλαγή στην πολιτική για το αυτοκίνητο στην χώρα μας.

 


Όπως ήταν αναμενόμενο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα έχουν ανοδική πορεία το 2023. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανήλθαν στην χώρα μας σε 5.359 μονάδες έναντι 2.234 το ίδιο διάστημα πέρσι, αύξηση 139.9%. Το μερίδιο τους στην εγχώρια αγορά αντιστοιχεί στο 4.6% του συνόλου από 2.5% που ήταν στο πρώτο δεκάμηνο του 2022. To ποσοστό αυτό παραμένει χαμηλό σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όμως δείχνει ξεκάθαρα τις τάσεις που επικρατούν πλέον και στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Με δεδομένο ότι η αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι σημαντική τα αμέσως επόμενα χρόνια, είναι ένα θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει άμεσα τους αρμόδιους φορείς. Εκτός από την ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών, όπως οι σταθμοί φόρτισης, θα πρέπει να επαναξεταστεί το καθεστώς κυκλοφορίας των ιδιωτικών αυτοκινήτων στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η κυβέρνηση εφαρμόζει πλέον τον "πράσινο δακτύλιο", με την ελεύθερη είσοδο των επαναφορτιζόμενων, φυσικού αερίου & υγραερίου εκ κατασκευής αλλά και των προδιαγραφών Euro 6  επιβατικών αυτοκινήτων, με εκπομπές κάτω από 120 gr CO2 για οχήματα προ του 2021. Το μέτρο αυτό μπορεί να λειτουργεί αυτή την στιγμή ως "κίνητρο" για την απόκτηση ενός πιο "καθαρού" αυτοκινήτου, όμως εκ των πραγμάτων θα πρέπει να υπάρξει σύντομα αναθεώρηση του μέτρου, με δεδομένο ότι μεσοπρόθεσμα θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα στην ήδη επιβαρυμένη περιοχή του κέντρου της Αθήνας. Επιπλέον, θα πρέπει αργά ή γρήγορα να απασχολήσει την κυβέρνηση η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων στην χώρα μας, που πλέον είναι ο πιο γερασμένος στην Ευρώπη. Η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι τα 17 έτη, με μέσο όρο στην Ε.Ε τα 12 έτη (τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα στον τομέα των φορτηγών και των λεωφορείων). Η εικόνα στους ελληνικούς δρόμους πιστοποιεί ότι η ποιότητα του στόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα. 

Στο κομμάτι των υβριδικών αυτοκινήτων υπήρξε αύξηση 59.0% στο πρώτο δεκάμηνο του 2023, με συνολικά 7.174 μονάδες από 4.512 το ίδιο διάστημα πέρσι. Το μερίδιο τους ανήλθε στο 6.2% από 5.0% το 2022. Η κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών (segment C) ήταν η δημοφιλέστερη με συνολικά 5.077 μονάδες ή το 70.8% στα υβριδικά αυτοκίνητα. Το μεγαλύτερο ποσοστό στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέκτησε η μεσαία κατηγορία, με 2.309 μονάδες και μερίδιο 43.1%. Αυτό οφείλεται βέβαια στην επιτυχία που σημειώνουν τα μοντέλα της Tesla που έχει ταξινομήσει συνολικά 1.500 μονάδες (Ιαν.-Οκτ. '23). Το Tesla Model Y είναι το Νο 1 σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην χώρα μας, με συνολικά 941 μονάδες, ενώ οι πωλήσεις για το Model 3 ανήλθαν σε 483 μονάδες.

 



Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

Οκτώβριος 2023. Εντυπωσιακή άνοδος στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας (update).

 


Εντυπωσιακή άνοδο κατέγραψαν οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας τον Οκτώβριο, με 11.282 μονάδες έναντι 7.791 τον ίδιο μήνα πέρσι (+44.8%), ενισχύοντας το θετικό κλίμα που επικρατεί στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου φέτος. Σημαντική αύξηση σημειώθηκε και στο σύνολο του έτους, εφόσον στους δέκα πρώτους μήνες του 2023 ταξινομήθηκαν συνολικά 115.792 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 90.727 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+27.6%). Κατά συνέπεια, η αγορά για όλο το 2023 θα υπερβεί τις 130.000 μονάδες και θα αποτελέσει την καλύτερη χρονιά από το 2010. 

Η Toyota κατέκτησε την κορυφή και τον Οκτώβριο, αλλά η επίδοσή της ήταν λιγότερη εντυπωσιακή σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Η ιαπωνική φίρμα ήρθε πρώτη με 1.058 μονάδες και ποσοστό 9.4%, τα χαμηλότερα νούμερα που έχει καταγράψει από την αρχή του έτους. Πάντως διατηρεί σαφές προβάδισμα στο σύνολο του έτους, με συνολικά 14.691 μονάδες και ποσοστό 12.7%. Βελτιωμένη ήταν η εικόνα της Hyundai, που ήρθε στην δεύτερη θέση τον Οκτώβριο με 948 μονάδες και 8.4%. Τον καλύτερο της μήνα, έως τώρα, είχε τόν Οκτώβριο η Suzuki, που τερμάτισε στην τρίτη θέση. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 828 μονάδες με ποσοστό 7.3%, το υψηλότερο που έχει πετύχει εντός του έτους.  Η Opel εμφάνισε σχετική βελτίωση, μετά την χαμηλή επίδοση του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου και κατέκτησε την τέταρτη θέση με 751 μονάδες και ποσοστό 6.7%. Mε μικρή διαφορά ακολούθησε η Citroen στην πέμπτη θέση, με 746 μονάδες και 6.6%. Η Peugeot συμπλήρωσε το σερί για τον όμιλο Stellantis και τερμάτισε στην έκτη θέση με 712 μονάδες και το 6.3%. 

Σε επίπεδο έτους, η Opel συνέχισε να κατέχει την δεύτερη θέση με 9.843 μονάδες και ποσοστό 8.5%, όμως η Peugeot ακολουθεί στην τρίτη θέση με μικρή διαφορά, κάτι που μπορεί να επιφυλάσει εκπλήξεις ως το τέλος της χρονιάς. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου η γαλλική φίρμα πέτυχε 9.470 πωλήσεις με ποσοστό 8.2%. Στην τέταρτη θέση εμφανίζεται η Hyundai με 8.443 μονάδες και 7.3% και στην πέμπτη θέση η Citroen με 7.933 μονάδες και 6.8%. Πάντως στην πρώτη δεκάδα δεν υπήρξαν ανακατατάξεις. Η Volkswagen παρέμεινε στην έκτη θέση με 7.357 μονάδες και 6.4%. Η Suzuki διατήρησε την έβδομη θέση με 5.900 μονάδες και 5.1%, αυξάνοντας την διαφορά από την Kia που ήταν έβδομη με 5.544 μονάδες και 4.8%. Στην ένατη θέση ήρθε η Fiat, με συνολικά 5.208 μονάδες και το ποσοστό της σταθερό στο 4.5%. Την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε για ακόμα μια φορά η BMW, με 4.723 μονάδες και 4.1%. To Suzuki Vitara ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας τον Οκτώβριο, με 593 μονάδες. Συνολικά στο δεκάμηνο, το Opel Corsa παρέμεινε στην κορυφή με 5.648 μονάδες.


To Suzuki Vitara ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις στην χώρα μας τον Οκτώβριο με 593 μονάδες, συμβάλλοντας στην συνολικά καλή εικόνα της ιαπωνικής εταιρείας. Στο πρώτο δεκάμηνο οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 2.452 μονάδες και βρέθηκε στην τρίτη θέση της κατηγορίας των B-SUV, πίσω από τα Toyota Yaris Cross & Peugeot 2008. 








Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2023

Singer. Η βρετανική εταιρεία με την μικρή παρουσία στην χώρα μας, που άφησε το στίγμα της μέσα από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο.

 


Το όνομα Singer μπορεί να είναι άγνωστο σήμερα στους περισσότερους, όμως αποτελεί μια από τις ιστορικές φίρμες της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το 1875 ο George Singer ίδρυσε στο Coventry την δική του εταιρεία κατασκευής ποδηλάτων. O ικανός Βρετανός μηχανικός αναδείχθηκε στον μεγαλύτερο κατασκευαστή ποδηλάτων παγκοσμίως, όμως στις αρχές του 20ου αιώνα το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το 1900 απόκτησε την άδεια παραγωγής του Motor-Wheel των Perks & Birch, μια επινόηση ενός τροχού από αλουμίνιο που έπαιρνε κίνηση από έναν ενσωματωμένο κινητήρα 2 ίππων. Στην πορεία χρησιμοποιήθηκε σε μοτοσυκλέτες και τρίκυκλα, ενώ στις αρχές του 1905 παρουσιάστηκαν τα πρώτα τετράτροχα οχήματα απόδοσης 8 και 12 ίππων. Τα αυτοκίνητα αυτά είχαν σχεδιαστεί από τον Alex Craig και κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας από την Lea & Francis. Στην συνέχεια η γκάμα των αυτοκινήτων της επεκτάθηκε, κατασκευάζοντας το μικρό επιβατικό Singer Ten (1913) αλλά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία. Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρού Singer Junior το 1926, με κινητήρα 848 cc. 

Το πρώτο καινούργιο μοντέλο της φίρμας μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν το Singer SM1500 του 1948 (το νούμερο στην ονομασία υποδηλώνει τον κυβισμό). Στις αρχές της δεκαετίας του '50 την αντιπροσωπεία της Singer στην Ελλάδα είχε ο Μ. Βρυζάκης, με έδρα στην οδό Κοραή 4. Στα τέλη του 1955 η βρετανική εταιρεία αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες, με αποτέλεσμα την εξαγορά της από τον Όμιλο Rootes. H Rootes είχε ιδρυθεί από τον Billy Rootes, που είχε μαθητεύσει στην Singer πριν τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο και αργότερα ανέλαβε αντιπρόσωπος της φίρμας μέχρι να χτίσει την δική του αυτοκρατορία. Αμέσως μετά στόχος ήταν ο εκσυγχρονισμός της γκάμας των αυτοκινήτων Singer, με πρώτο νέο μοντέλο το Gazelle του 1956. Η επίτευξη του στόχου ήταν εύκολη, εφόσον η Rootes ακολούθησε την τακτική του badge engineering και το Gazelle δεν ήταν παρά μια παραλλαγή του Hillman Minx. Στην συνέχεια τα μοντέλα της Singer αποτέλεσαν σταθερά "αναβαθμισμένες" εκδόσεις της Hillman. Πάντως έως τα τέλη της δεκαετίας του '50 η φίρμα άλλαξε δύο φορές χέρια στην χώρα μας, εφόσον την αντιπροσωπεία ανέλαβαν διαδοχικά η "Λιανός-Κατσυφός & Σια" Α.Ε, με έδρα επί της Γ' Σεπτεμβρίου 37, και η "ΕΤΕΜΑ" Ε.Π.Ε στην Λεωφ. Συγγρού. Το Gazelle κινούσε ο κινητήρας των 1.500 cc των παλιότερων SM1500 & Hunter και ήταν διαθέσιμο με αμάξωμα saloon 4 θυρών, convertible και station wagon. Tον Φεβρουάριο του 1962 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 126 (έκθεση & εξουσιοδοτημένο συνεργείο). Την ίδια χρονιά ήταν διαθέσιμο στην χώρα μας το νέο Singer Vogue 1.600 cc, βασισμένο στο Hillman Super Minx. 


Singer Vogue (Series I) 1961-1963.


Τα μοντέλα της Singer ήταν αρκετά ακριβότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα της Hillman, αποτελώντας μια περισσότερο premium εναλλακτική πρόταση. Κατά συνέπεια κυκλοφόρησαν στην χώρα μας σε σημαντικά μικρότερο αριθμό. To 1967 η Chrysler ολοκλήρωσε την εξαγορά του Ομίλου Rootes, που είχε ξεκινήσει το 1964 με την απόκτηση του 30% των μετοχών της εταιρείας. Την ίδια χρονιά έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα τα νέα Gazelle και Vogue, στα 1.500 cc (10 φορ. ίπποι) και 1.725 cc (12 φορ. ίπποι) αντίστοιχα, βασισμένα στα Hillman Minx και Hunter. Την εισαγωγή τους εκείνη την εποχή είχε αναλάβει η "ΑΛΦΑ" Ε.Π.Ε, που βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 76 και την οποία διαδέχθηκε η "ΕΤΕΠΑ" Α.Ε επί της Λεωφ. Συγγρού 40. Ενδεικτικά, το φθινόπωρο του 1967 η τιμή της νέας γενιάς Hillman Hunter ήταν 130.000 δρχ, ενώ του Singer Vogue στις 145.000 δρχ. Η εικόνα της Singer στην εγχώρια αγορά  ήταν βελτιωμένη προς τα τέλη της δεκαετίας του '60, αλλά παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Την άνοιξη του 1970 τα τελευταία Singer βγήκαν από την γραμμή παραγωγής και η φίρμα αποσύρθηκε στα πλαίσια εξορθολογισμού που ακολούθησε η Chrysler. Με δεδομένη την περιορισμένη παρουσία της στην ελληνική αγορά, το όνομα Singer γρήγορα ξεχάστηκε. Όμως η εικόνα τους παραμένει γνώριμη μέχρι σήμερα, μέσα από αγαπημένες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί "Η Σωφερίνα", με πρωταγωνιστές την Αλίκή Βουγιουκλάκη και τον Αλέκο Αλεξανδράκη. Η παραγωγή είναι της Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης / Αιγαίον Φιλμ / Ρούσσος & Σια και η πρεμιέρα έγινε στις 26 Οκτωβρίου 1964. Το αυτοκίνητο που οδηγεί η Αλίκη είναι ένα Singer Gazelle Convertible, το οποίο δανείζει μια μέρα στην φίλη της (Μάρω Κοντού). Eκτός από το "ατύχημα" του σεναρίου, που στάθηκε η αφορμή για μια σειρά από παρεξηγήσεις, η Βουγιουκλάκη είχε πραγματικά ατύχημα με αυτό το αυτοκίνητο κατά την διάρκεια των γυρισμάτων και υπέστη ελαφρύ τραυματισμό. Με το ίδιο Singer ο Θανάσης Βέγγος έκανε μαθήματα οδήγησης στην ταινία "Σχολή για Σωφερίνες", με την πρεμιέρα στις 24 Φεβρουαρίου 1964, σε παραγωγή & σκηνοθεσία του Κώστα Στράντζαλη. Μια ταινία που αποτελεί διαχρονικά μια από τις αγαπημένες κωμωδίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. To Singer Gazelle εμφανίστηκε σε διάφορες άλλες ταινίες, λιγότερο γνωστές, συνήθως στην ανοικτή έκδοση. Διάφορα ακόμα μοντέλα της φίρμας έκαναν περάσματα στην μεγάλη οθόνη, με ένα από τα πιο χαρακτηριστικά το Singer Chamois που οδηγεί η Άννα Φόνσου στην ταινία "Η Κόμησσα Της Φάμπρικας" (1969). 










B.A
 'Ερευνα © Hellenic Motor History (2023)
Στην αρχική φωτογραφία εικονίζεται το Singer Gazelle Convertible. 

Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

SERES. Η νέα μάρκα που κάνει την εμφάνισή της στην Ελλάδα.

 


Λίγο μετά εμφάνιση της MG, ακόμα μια κινέζικη φίρμα ξεκινάει την πορεία της στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Πρόκειται για την SERES, μια εταιρεία που ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 2016 στην Καλιφόρνια με σκοπό την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Βασικός μέτοχος ήταν η Chongqing Sokon Motorgroup Co. Ltd, που τον Ιανουάριο του 2017 ήταν από τους πρώτους ομίλους που έλαβαν άδεια κατασκευής ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων από την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας. Τον Μάρτιο του 2018 παρουσίασε επίσημα δύο οχήματα τύπου SUV, το SF5 και το SF7. Σήμερα η εταιρεία διαθέτει εργοστάσια στην Κίνα και έχει ήδη παρουσία σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές. Τώρα ήρθε η σειρά να υποδεχτούμε την SERES και στην Ελλάδα. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε στην χώρα μας η Σπανός Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού. Αρχικά θα είναι διαθέσιμο το SERES 5, ένα SUV μήκους 4.71 μέτρων. Θα υπάρχει δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο τύπους μπαταρίας, χωρητικότητας 80 kWh (lithium iron phosphate battery) και 90 kWh (semi solid state battery). Οι εκδόσεις Premium και Flagship διαθέτουν τετρακίνηση, μέγιστη απόδοση 430 kW και μέγιστη ροπή στρέψης 940 Nm, ενώ η επιτάχυνση σε 0-100 km/h είναι 4" και 3.7" αντίστοιχα, σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Πάντως η βασική έκδοση θα έχει την κίνηση στους πίσω τροχούς και η απόδοση θα "περιορίζεται" στα 220 kW με μέγιστη ροπή στρέψης 420 Nm. 

Είναι σχεδόν βέβαιο πως σύντομα θα υποδεχτούμε και άλλες κινέζικες φίρμες στην χώρα μας, που ήδη έχουν ανοδική πορεία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου δεν θα μπορεί άλλωστε να μείνει αμέτοχη στην τάση που διαμορφώνεται, με την διείσδυση των κινέζων κατασκευαστών στην Ευρώπη. Το Hellenic Motor History είχε αναφερθεί σε αυτή την προοπτική, με σχετικό αφιέρωμα τον περασμένο Φεβρουάριο. 


To εσωτερικό του SERES 5.








Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Πληροφορίες/τεxv. χαρακτηριστικά: SERES


Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2023

Ισραήλ Οκτώβριος 2023. Η αγορά αυτοκινήτου σε καθεστώς πολέμου.

 


Tα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στις 7 Οκτωβρίου 2023 στο Ισραήλ, σηματοδότησαν την έναρξη της πιο ταραγμένης περιόδου των τελευταίων ετών στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Με την χώρα να βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις σε πλήρη εξέλιξη, φαντάζει ίσως λογικό πως "μπήκε" χειρόφρενο στην αγορά αυτοκινήτου του Ισραήλ. Όμως στην πραγματικότητα δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Οι ταξινομήσεις νέων ελαφρών οχημάτων τον Οκτώβριο σημείωσαν πτώση -28.5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι, με συνολικά 11.777 μονάδες έναντι 16.467 τον Οκτώβριο του 2022. Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε συνολικά 18.119 μονάδες. Τα νούμερα αυτά περιλαμβάνουν τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα και τα ταξι. Είναι σαφές λοιπόν πως παρά την -αναμενόμενη- επιβράδυνση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, η αγορά δεν κατέρρευσε. Επιπλέον, στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου οι συνολικές ταξινομήσεις ανήλθαν σε 252.383 μονάδες έναντι 234.702 στο αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+7.5%). Η αύξηση αυτή οφείλεται στην ανοδική πορεία που παρουσίασαν οι πωλήσεις στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα (+8.6%), με 241.488 μονάδες από 222.275 πέρσι. Αντίθετα, τα ελαφρά επαγελματικά οχήματα είχαν πτώση -6.3%, με 8.653 μονάδες από 9.238 πέρσι, ενώ πτώση -27.9% υπήρξε στις ταξινομήσεις των καινούργιων ταξί, αν και το μερίδιό τους είναι γενικά περιορισμένο στο σύνολο της αγοράς. 

Είναι εύλογο πως η επίδοση του Οκτωβρίου 2023 ήταν η χαμηλότερη των τελευταίων δέκα ετών (τουλάχιστον) για τον συγκεκριμένο μήνα. Από τις 11.777 ταξινομήσεις, οι 11.167 αφορούσαν τα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα. Στο σύνολο της αγοράς η Toyota βρέθηκε στην κορυφή με 1.819 μονάδες (επιβατικά & ελαφρά επαγγελματικά) ενώ η Hyundai ακολούθησε στην δεύτερη θέση με 1.806 μονάδες. Η κορεάτικη εταιρεία προηγήθηκε στις πωλήσεις αποκλειστικά ιδιωτικών επιβατικών αυτοκινήτων, με 1.723 μονάδες έναντι 1.676 της Toyota. Χαρακτηριστική είναι η σημαντική άνοδος των Κινέζων κατασκευαστών την τελευταία διετία στο Ισραήλ. Σε αυτό συνέβαλε η αύξηση στην ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2023 οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν στις 44.048 μονάδες με μερίδιο αγοράς 17.4%. Η κινέζικη BYD κυριαρχεί σε αυτό το κομμάτι της αγοράς, με συνολικά 14.321 πωλήσεις ή το 32.5% του συνόλου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η επίδοση αυτή την έχει φέρει στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης! Να σημειωθεί πως οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων για όλο το 2022 ανήλθαν σε 27.671 μονάδες (10.3%). Τον Οκτώβριο οι πωλήσεις τους ήταν 2.401 μονάδες. Τα υβριδικά αυτοκίνητα κάλυψαν το 16.4% της αγοράς στο πρώτο δεκάμηνο με 41.284 μονάδες, ενώ τον Οκτώβριο οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 2.852 μονάδες. Εδώ η Toyota αποτελεί την δημοφιλέστερη επιλογή, κατέχοντας μερίδιο 50.1% στο έτος. Ποσοστό μόλις 5.7% κατέκτησαν τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, με 14.462 μονάδες στο δεκάμηνο και την Kia στην κορυφή της κατηγορίας. Τον Οκτώβριο οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 647 μονάδες. Έχει εναδιαφέρον να αναφερθεί πως ορισμένες ιδιαίτερα δημοφιλείς στην Ευρώπη εταιρείες, καταγράφουν χαμηλές πωλήσεις στο Ισραήλ, όπως η Nissan, η Opel, η Ford και η Dacia. Δεν μπορεί βέβαια να περάσει απαρατήρητη και η επίδοση της πρωταθλήτριας στην Ευρώπη Volkswagen, που στο Ισραήλ κατέκτησε μόλις στην... 19η θέση στο δεκάμηνο του 2023. 

Φυσικά είναι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς πως θα εξελιχθούν τα πράγματα το επόμενο διάστημα, με δεδομένο ότι η κατάσταση είναι ιδιαίτερα τεταμένη στην περιοχή. Ας δούμε πως διαμορφώθηκε η αγορά αυτοκινήτου τον Οκτώβριο στο Ισραήλ, τον πρώτο μήνα από το ξέσπασμα του πολέμου. 



Οι πωλήσεις αφορούν επιβατικά & ελαφρά φορτηγά αυτοκίνητα. Αποκλειστικά για τα επιβατικά αυτοκίνητα, η Hyundai προηγείται με 1.723 μονάδες ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν κατά σειρά οι Toyota (1.676), Kia (1.388), BYD (840) και Skoda (608). Oι Hyundai και Skoda κατέχουν το μεγαλύτερο ποσοστό στην αγορά των ταξί. Στα ελαφρά επαγγελματικά η Citroen βρίσκεται στην κορυφή, με τις πωλήσεις της σε αυτό το κομμάτι να υπερβαίνουν εκείνες των επιβατικών της μοντέλων. Η Toyota βρίσκεται στην δεύτερη θέση και η Isuzu στην τρίτη. 



Oι ταξινομήσεις των BYD, Skoda, Mazda, Chery, Suzuki, Geely, Tesla, Seat και Subaru, αφορούν αποκλειστικά επιβατικά μοντέλα (σε ορισμένες συμπεριλαμβανομένων των ταξί). Από το σύνολο των πωλήσεων της Toyota, oι 20.689 αφορούν υβριδικά μοντέλα. Η BYD κατέχει την τέταρτη θέση αποκλειστικά με ηλεκτρικά επιβατικά μοντέλα. Οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων για την Citroen ανήλθαν σε 3.173 μονάδες (ιδιωτικά & ταξί), με τα επαγγελματικά της στις 3.220 μονάδες. Η Chevrolet διαθέτει παρουσία στο Ισραήλ με τα επιβατικά & SUV μοντέλα, Malibu, Blazer, Trax, Trailblazer, Traverse και Corvette, καθώς και τα επαγγελματικά Colorado, Silverado και Savannah. H βασική τιμή της Corvette στο Ισραήλ, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, είναι 784.061 NIS ή περίπου 187.900 €. 







Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: Israel Vehicle Importers Association (I-via)

Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2023

1974. Η υποχρεωτική αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας (που δεν έγινε).

 

 

 

Από 1η Ιανουαρίου 1972 ξεκίνησε στην χώρα μας η διάθεση του νέου τύπου πινακίδων κυκλοφορίας για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Ήταν η τρίτη φορά που άλλαζε το σύστημα αριθμοδότησης στην Ελλάδα, μετά το 1954 και το 1956. Οι νέες πινακίδες ήταν πιο κοντά στα ευρωπαϊκά πρότυπα, με δύο γράμματα και τέσσερα ψηφία, όμως αυτή την φορά η αντικατάστασή τους δεν ήταν άμεσα υποχρεωτική. Αρχικά η τοποθέτησή τους αφορούσε την πρώτη ταξινόμηση των νέων οχημάτων. Όμως στα τέλη του 1973 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση του αρμόδιου υπουργού για την υποχρεωτική αντικατάσταση των παλιών πινακίδων με νέου τύπου, σε όλα τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες στην Ελλάδα. Η διαδικασία θα ξεκινούσε την 1η Ιανουαρίου 1974 και θα διαρκούσε έως τις 31 Δεκεμβρίου 1975 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ στην υπόλοιπη χώρα η προθεσμία έληγε έναν χρόνο νωρίτερα, στις 31 Δεκεμβρίου 1974. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων έπρεπε να συμπληρώσουν ένα ειδικό έντυπο το οποίο θα προσκόμιζαν στην αρμόδια υπηρεσία συγκοινωνιών, μαζί με την άδεια κυκλοφορίας και τις παλιές πινακίδες. Παράλληλα έπρεπε να προσκομίσουν διπλότυπο καταβολής τελών υπέρ του δημοσίου αξίας 250 δραχμών, που κάλυπτε την αξία των νέων πινακίδων κυκλοφορίας. Η σταδιακή αντικατάσταση όμως φαίνεται πως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Το πιθανότερο είναι πως τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν το καλοκαίρι του 1974 και η συνεπακόλουθη κατάρρευση του δικτατορικού καθεστώτος, ουσιαστικά έθεσαν τέλος στην όλη διαδικασία της "υποχρεωτικής" αντικατάστασης. Με την αποκατάσταση της δημοκρατίας, προφανώς το θέμα "ξεχάστηκε" ή μπήκε σε δεύτερη μοίρα. Αρκετά παλιότερα αυτοκίνητα είχαν εφοδιαστεί με πινακίδες νέου τύπου ή εφοδιάστηκαν αργότερα, όμως δεν ήταν λίγα τα αυτοκίνητα που διατήρησαν τις πινακίδες παλιού τύπου κατά την δεκαετία του '80 ή και την δεκαετία του '90! Που σημαίνει ότι μετά τα μέσα του 1974 δεν υπήρξε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υποχρεωτικής αντικατάστασης στο σύνολο των οχημάτων.




Β.Α
 Hellenic Motor History © (2023)

Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

Σεπτέμβριος 2023. Σημαντική αύξηση στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Toyota & Stellantis κυριαρχούν.

 


Θετικός απολογισμός για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου και τον Σεπτέμβριο, με τις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στο +32.5% και 11.401 μονάδες από 8.606 τον ίδιο μήνα πέρσι. Στους εννέα πρώτους μήνες του έτους οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε συνολικά 104.510 νέα επιβατικά αυτοκίνητα, έναντι 82.936 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+26.0%). Η επίδοση αυτή προσεγγίζει τις συνολικές πωλήσεις για όλο το 2022, που ανήλθαν σε 105.283 μονάδες. 

Στην κορυφή βρέθηκε τον Σεπτέμβριο η Toyota με 1.535 μονάδες και ποσοστό 13.5%. Στην δεύτερη θέση τερμάτισε η Peugeot με 995 μονάδες και 8.7% ενώ η Citroen ακολούθησε με μικρή διαφορά στην τρίτη θέση με 933 μονάδες και 8.2%. Να σημειωθεί ότι ο ΣΕΑΑ τοποθετεί στην δεύτερη θέση τις Citroen/DS, λαμβάνοντας υπόψη συγκεντρωτικά τις πωλήσεις των δύο εταιρειών (1.028 μονάδες). Η Hyundai ήρθε στην τέταρτη θέση με 782 μονάδες και 6.9% Άλμα για την BMW, που τον Σεπτέμβριο πέτυχε την καλύτερη επίδοση από την αρχή του έτους και βρέθηκε στην πέμπτη θέση με 717 μονάδες και ποσοστό 6.3%. Στην έκτη θέση ήρθε η Suzuki, με ποσοστό 6.2% και 708 μονάδες. H Opel παρουσίασε μια απλώς ικανοποιητική επίδοση, που την έφερε στην έβδομη θέση με 655 μονάδες και 5.7%. Την χαμηλότερη επίδοση για φέτος κατέγραψε η Volkswagen τον Σεπτέμβριο στην χώρα μας, με 456 μονάδες και 4.0%, τερματίζοντας στην όγδοη θέση. Η Fiat κινήθηκε σε χαλαρούς ρυθμούς, μετά από ένα εξαιρετικό δίμηνο (Ιούλιος-Αύγουστος). Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 438 μονάδες με μερίδιο 3.8% και ήρθε στην ένατη θέση της κατάταξης για τον Σεπτέμβριο. Την πρώτη δεκάδα του μήνα συμπλήρωσε η Kia, που πέτυχε 418 πωλήσεις με ποσοστό 3.7%. 

Το Toyota Yaris ήταν το best seller της εγχώριας αγοράς τον Σεπτέμβριο, με 667 μονάδες. Στο σύνολο του έτους τον τίτλο του best seller διατηρεί το Opel Corsa, με συνολικά 5.380 μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου. Η Toyota έχει αποκτήσει ασφαλές προβάδισμα στο εννιάμηνο του έτους, με ποσοστό 13.0% και 13.633 μονάδες. Η Opel διατήρησε την δεύτερη θέση, όμως η υποχώρηση που σημείωσε τους δύο τελευταίους μήνες έχει μειώσει αισθητά την διαφορά από την Peugeot. Η γαλλική εταιρεία κινείται σταθερά σε υψηλά επίπεδα και βρίσκεται στην τρίτη θέση της ελληνικής αγοράς, με 8.758 μονάδες και μερίδιο 8.4%. Σταθερή πορεία έχει επιδείξει και η Hyundai, που κατέκτησε την τέταρτη θέση στους εννέα πρώτους μήνες με 7.495 μονάδες και 7.2%. Ιδιαίτερα θετική εικόνα παρουσιάζει η Citroen, που συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα στην γενική κατάταξη, με 7.187 μονάδες και 6.9%. Η Volkswagen ήρθε στην έκτη θέση με 6.776 μονάδες (6.5%) ενώ στην έβδομη θέση τερμάτισε η Suzuki με 5.072 μονάδες (4.9%). Οι καλές πωλήσεις του Σεπτεμβρίου έδωσαν "αέρα" στην ιαπωνική φίρμα έναντι της Kia, η οποία είχε μια μέτρια επίδοση και έμεινε πίσω στην κατάταξη του έτους, τερματίζοντας στην όγδοη θέση με 4.885 μονάδες (4.7%). Η μεταξύ τους διαφορά δεν είναι μεγάλη, που σημαίνει ότι η μάχη των δυο εταιρειών δεν έχει κριθεί ακόμα. H Fiat ακολουθεί σε μικρή απόσταση στην ένατη θέση με 4.738 μονάδες (4.5%), όμως θα πρέπει να διατηρήσει τουλάχιστον ένα μέρος από την δυναμική που ανέπτυξε το καλοκαίρι ώστε να έχει ελπίδες να ανταγωνιστεί στα ίσια τις Suzuki και Kia έως το τέλος της χρονιάς. Η BMW βρέθηκε στην δέκατη θέση με 4.104 μονάδες και ποσοστό 3.9%. 

Να σημειωθεί ότι η νεοσύστατη στην χώρα μας MG, πέτυχε τον Σεπτέμβριο 179 πωλήσεις με ποσοστό 1.6%. Η συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων αφορούσε το μοντέλο MG ZS, με 117 μονάδες. To segment B παραμένει η δημοφιλέστερη κατηγορία στην Ελλάδα, με 55.124 μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου  και το 52.75% της αγοράς.  Από το σύνολο, οι 28.590 αφορούν τα supermini κλασικού τύπου (hatchback) και οι 26.534 τα B-SUV. Οι SUV προτάσεις όλων των κατηγοριών κατέκτησαν το 54.1% της ελληνικής αγοράς, με 56.529 μονάδες. Τα τρία πρώτα σε πωλήσεις SUV ήταν τα Toyota Yaris Cross (3.752), Peugeot 2008 (2.234) και Volkswagen T-Roc (2.165). 









Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ