Πέμπτη 27 Αυγούστου 2020

Η αγορά αυτοκινήτου στην Δ. Γερμανία το 1985

 


Πολλά πράγματα έχουν αλλάξει στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου τα 35 τελευταία χρόνια. Αυτό που εξακολουθεί να παραμένει ίδιο είναι το γεγονός πως η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη αγορά της Γηραιάς Ηπείρου και η πλέον απαιτητική. Βέβαια από τα μέσα της δεκαετία του '80 έως σήμερα, ο όγκος της αγοράς στην Γερμανία έχει αυξηθεί σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, εφόσον μεσολάβησε η επανένωση της Δυτικής με την Ανατολική Γερμανία. 

Τα βασικά χαρακτηριστικά παραμένουν όμως τα ίδια, με τις εγχώριες εταιρείες να πρωταγωνιστούν. Είναι άλλωστε φυσικό όταν μιλάμε για μια χώρα που η αυτοκινητοβιομηχανία της έχει μεγάλα ποσοστά διείσδυσης σε πολλές άλλες χώρες διεθνώς. Φυσικά, η προτίμηση των καταναλωτών στα αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής δεν αφορούσε μόνο την Δ. Γερμανία αλλά όλες τις ευρωπαϊκές χώρες με δική τους αυτοκινητοβιομηχανία. Όμως κατά την δεκαετία του '80 οι τάσεις "σωβινισμού" ήταν ισχυρότερες σε κάθε περίπτωση. 

Στην Δυτική Γερμανία του 1985 οι εγχώριες φίρμες κάλυψαν το 72.7% επί των  πωλήσεων στα επιβατικά αυτοκίνητα. Με συνολικά 2.38 εκατομμύρια μονάδες αυτό συνεπάγεται πως 1.73 εκ. αυτοκίνητα ήταν γερμανικής προέλευσης. Συγκριτικά, το 2019 οι ίδιες "παραδοσιακές" γερμανικές φίρμες (Audi, BMW, Ford, Mercedes, Opel, Porsche, Volkswagen) κάλυψαν το 57.7% της αγοράς, με 2.080.157 πωλήσεις σε σύνολο 3.607.258 καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων. Αν και το ποσοστό των εισαγόμενων φαίνεται ότι έχει αυξηθεί σημαντικά, δύο από τις δημοφιλέστερες ξένες φίρμες είναι οι Skoda και Seat, που ανήκουν στον όμιλο της Volkswagen. 


Άλλο ένα κοινό σημείο του τότε με το σήμερα είναι η κυριαρχία της Volkswagen. Η κατάκτηση της κορυφής ήταν αποτέλεσμα της μεγάλης επιτυχίας του Golf, που αποτελούσε και το best seller της γερμανικής αγοράς, με 298.175 μονάδες. Οι συνολικές πωλήσεις της VW το 1985 ανήλθαν σε 549.736 μονάδες, με μερίδιο αγοράς 23.1%.

Η Opel ήρθε στην 2η θέση των πωλήσεων, την οποία κατείχε σταθερά για όλη την δεκαετία του '80. Η γερμανική θυγατρική της G.M πέτυχε 367.742 πωλήσεις (15.4%) ενώ το Kadett ήταν το 2ο πιο επιτυχημένο μοντέλο στην Δ. Γερμανία, με 190.124 μονάδες. Να σημειωθεί πως το 2019 η Opel ήρθε στην 6η θέση με μερίδιο αγοράς 6.0%. Η Mercedes συμπλήρωσε την πρώτη τριάδα με 273.528 πωλήσεις (11.5%) με δημοφιλέστερο μοντέλο την "μικρή" 190. Η φίρμα από την Στουτγκάρδη είχε έρθει 4η την προηγούμενη χρονιά, πίσω από την Ford. Η τελευταία, έπεσε στην 4η θέση το 1985, με 255.035 μονάδες (10.7%). Οι BMW και Audi κατέλαβαν την 6η και 7η θέση αντίστοιχα. Είναι χαρακτηριστικό πως σταδιακά οι τρεις premium εταιρείες βελτίωσαν σημαντικά τις επιδόσεις τους, εις βάρος των πιο "λαϊκών" Opel και Ford αλλά και των αντίστοιχων mainstream ξένων κατασκευαστών. Η BMW είχε μερίδιο 6.1% με 144.435 πωλήσεις το 1985, ενώ το 2019 το μερίδιό της ήταν στο 7.7% με 279.243 μονάδες. Αντίστοιχα η Audi κατέκτησε το 5.5% της αγοράς με 130.242 μονάδες το 1985, ενώ πέρσι κατείχε το 7.4% με 267.195 πωλήσεις. Αντίθετα, το μερίδιο της Ford ήταν στο 7.8% καταλαμβάνοντας την 3η θέση, οριακά μπροστά από την BMW. 

Η Mercedes-Benz 190 ήταν 3η σε πωλήσεις το 1985 στην Δ. Γερμανία, με 122.751 μονάδες.

Στην 7η θέση βρίσκουμε την πρώτη σε πωλήσεις ξένη εταιρεία. Πρόκειται για την Fiat, με 102.558 μονάδες και μερίδιο 4.3%. Η Renault δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από την κορυφαία δεκάδα, έχοντας παραδοσιακά καλές επιδόσεις στην γερμανική αγορά. Η γαλλική εταιρεία ήρθε στην 8η θέση, με μερίδιο 3.2%. Στην 9η και την 10η θέση βρέθηκαν δυο ιαπωνικές φίρμες, οι Mazda και Nissan, με 2.8% και 2.7% αντίστοιχα. 

Όμως, το δημοφιλέστερο μοντέλο εισαγωγής δεν αφορούσε καμία από τις παραπάνω εταιρείες. Ήταν το Peugeot 205, με 41.983 πωλήσεις και βρέθηκε στην 17η θέση της γενικής κατάταξης. Η Peugeot ήρθε στην 12η θέση, με συνολικά 57.122 πωλήσεις (2.4%). Το 2ο πιο εμπορικό μοντέλο στην Δ. Γερμανία, το 1985, ήταν το Fiat Uno με 37.076 μονάδες, που ήρθε στην 18η θέση. Το Mazda 626 πέτυχε 32.993 πωλήσεις και ήταν το 3ο δημοφιλέστερο εισαγόμενο μοντέλο και το best seller ιαπωνικό στην Δ, Γερμανία.

Αντίθετα με την δεκαετία του '80, σήμερα η πρώτη σε πωλήσεις ασιατική εταιρεία στην γερμανική αγορά δεν προέρχεται από την Ιαπωνία αλλά από τη Ν. Κορέα. Δεν είναι άλλη από την Hyundai. To 2019 κατέλαβε την 10η θέση, με 129.508 μονάδες και μερίδιο 3.6%. Οι πωλήσεις της Mazda συνεχίζουν να είναι αξιοπρεπείς, όμως σημαντική υποχώρηση έχει σημειώσει η Nissan που πέρσι πέτυχε μόλις 39.500 πωλήσεις (1.1%), μειωμένες κατά 21.9% σε σχέση με το 2018. 

To Peugeot 205 ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις εισαγόμενο μοντέλο στην Δ. Γερμανία, το 1985.

Η Fiat ήταν η πρώτη σε πωλήσεις ξένη εταιρεία στην Δ. Γερμανία το 1985. 
Το Uno σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία εκείνη την περίοδο.







B.A
  © Hellenic Motor History (2020) 
Στοιχεία πωλήσεων: VDA

Πέμπτη 20 Αυγούστου 2020

Η πρώτη διαφήμιση της DAF στην Ελλάδα (1962).

 

 


H DAF είναι ευρέως γνωστή για τα φορτηγά της, όμως στο παρελθόν κατασκεύαζε και επιβατικά αυτοκίνητα. Η αρχή έγινε με την παρουσίαση του μικρού Variomatic στην έκθεση αυτοκινήτου του Άμστερνταμ, το 1958. Τα πρώτα DAF ξεκίνησαν παραδίδονται στους αγοραστές το 1959, αρχικά με κινητήρα 600 κ.εκ.
Tο βασικό χαρακτηριστικό των επιβατικών μοντέλων ήταν η συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση (Variomatic), που τα καθιστούσε εξ'ολοκλήρου αυτόματα. 

Στην Ελλάδα τα DAF ήρθαν για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 1962. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε, μέτοχοι της οποίας ήταν οι Ηλίας Σάρρας, Αναστάσιος Ποταμιάνος και Δήμος Πιτούλης. 
Η επιχείρηση ήταν ήδη γνωστή ως εισαγωγέας των αυτοκινήτων και των scooter της Peugeot. 
Η εικονιζόμενη καταχώρηση ήταν η πρώτη που δημοσιεύτηκε στην χώρα μας για τα ολλανδικά αυτοκίνητα (25/2/1962). Tην εποχή που εμφανίστηκε στην ελληνική αγορά, το DAF εφοδιαζόταν με μεγαλύτερο κινητήρα 750 κ.εκ. 
Αν και οι προδιαγραφές του εξασφάλιζαν άνετη και οικονομική οδήγηση, δεν φάνηκε να συγκινεί ιδιαίτερα το αγοραστικό κοινό στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, στην αγορά της πρωτεύουσας διατέθηκαν τον πρώτο χρόνο μόλις 26 μονάδες (δεν υπάρχουν στοιχεία για το σύνολο της χώρας το 1962), ενώ το 1963 οι πωλήσεις ανήλθαν σε 20 μονάδες στην Αθήνα και περί τις 30 πανελλαδικά. Καμία ιδιαίτερη δυναμική δεν ανέπτυξε η DAF στην εγχώρια αγορά και τα επόμενα χρόνια. 





B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020) 
Στοιχεία πωλήσεων: Εφημερίδα "ΕΞΠΡΕΣ", βάσει της υπηρεσίας Συγκοινωνιών Αθηνών.





Σάββατο 15 Αυγούστου 2020

Ιούλιος 2020: η ελληνική αγορά αυτοκινήτου σε φάση ανάκαμψης

Βελτιωμένη ήταν η εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου τον Ιούλιο αν και το πρόσημο συνέχισε να είναι αρνητικό. 

Οι συνολικές πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ήταν μειωμένες κατά 18.8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι, με 9.516 μονάδες έναντι 11.722 τον Ιούλιο του 2019. Στο σύνολο του έτους οι απώλειες μειώθηκαν στο 40.4% από το 44.2% που ήταν τον Ιούνιο. 

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου ταξινομήθηκαν συνολικά 46.086 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, έναντι 77.279 το ίδιο διάστημα πέρσι. 

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Toyota βρέθηκε στην πρώτη θέση των πωλήσεων τον Ιούλιο, με 1.237 μονάδες και ποσοστό 13.0%. Στο 7μηνο η ιαπωνική εταιρεία κατέχει το 14.3% της αγοράς, με 6.594 μονάδες. Έκπληξη δεν αποτελεί ούτε η 2η θέση που κατέλαβε η Peugeot, η οποία συνεχίζει ακάθεκτη την δυναμική της πορεία. Τον Ιούλιο πέτυχε 912 πωλήσεις (9.6%) ενώ στο έτος οι πωλήσεις ανέρχονται σε 4.605 μονάδες (10.0%). 

Καλή επίδοση κατέγραψε και η Volkswagen, που ήρθε στην 3η θέση με 850 μονάδες (8.9%), ενώ η Hyundai ακολούθησε με ποσοστό 7.4% και 701 μονάδες. Η κατάταξη παραμένει ίδια και στο σύνολο του έτους, ενώ η γερμανική εταιρεία έχει διευρύνει την διαφορά ασφαλείας που την χωρίζει από την Hyundai (4.127 και 3.321 μονάδες αντίστοιχα).

Στην 5η θέση του Ιουλίου βρέθηκε η Opel, με 564 πωλήσεις (5.9%). ενώ την ίδια θέση κατέχει και στο 7μηνο, με συνολικά 2.719 μονάδες και 5.9%. Η Nissan ακολουθεί με μόλις 101 μονάδες διαφορά, στις 2.618 (5.7%), όμως το νέο Corsa δείχνει πως η Opel ίσως δεν διατρέχει κίνδυνο να χάσει την θέση της από την ιαπωνική εταιρεία, το δυνατό χαρτί της οποίας είναι το Nissan Qashqai.  



Δημοφιλέστερη κατηγορία εξακολουθεί να είναι αυτή των supermini (seg. B), με 4.640 πωλήσεις τον Ιούλιο και 21.825 στο έτος. Από το σύνολο, τα SUV της κατηγορίας πέτυχαν τις 1.963 και 8.577 πωλήσεις αντίστοιχα. 

Το best seller της ελληνικής αγοράς είναι το Toyota Yaris, με 676 πωλήσεις τον Ιούλιο και 3.332 πωλήσεις στο 7μηνο. 



 






B.A
 © Hellenic Motor History (2020) 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ  
Πίνακες & επεξεργασία στοιχείων: Hellenic Motor History

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1998. Έντονες διακυμάνσεις στις πωλήσεις αλλά θετικό αποτέλεσμα στο σύνολο της χρονιάς.

 


Ανοδική πορεία είχε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, το 1998. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσαν αύξηση για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, φτάνοντας σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα για τα δεδομένα της εποχής. 
Δύο παράγοντες διαμόρφωσαν την πορεία των πωλήσεων, περιορίζοντας σε ένα βαθμό την δυναμική που είχε αναπτύξει η αγορά.
Ο πρώτος ήταν η υποτίμηση της δραχμής κατά 12.6%, στα μέσα Μαρτίου, που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση στις λιανικές τιμές των αυτοκινήτων. 
Ο δεύτερος παράγοντας, μερικούς μήνες αργότερα, ήταν τα σενάρια περί μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα επιβατικά αυτοκίνητα. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την ελάφρυνση στο Ε.Φ.Κ, χωρίς όμως να έχουν παρθεί οι τελικές αποφάσεις για το πότε τελικά θα εφαρμοστεί κάτι τέτοιο και σε τι ποσοστό. 
Το αποτέλεσμα ήταν οι σημαντικές διακυμάνσεις στις ταξινομήσεις από μήνα σε μήνα. 
Πάντως, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αντιπροσωπειών οδήγησε σε μπαράζ προσφορών, που συνολικά έπαιξαν θετικό ρόλο ως προς το τελικό αποτέλεσμα.

Το 1998 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ανήλθαν σε 180.046 μονάδες, σημειώνοντας αύξηση κατά 11% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της τελικής κατάταξης είχε και η παρουσίαση ορισμένων νέων μοντέλων στην ελληνική αγορά, εντός του έτους.

Στην κορυφή των πωλήσεων βρέθηκε η Toyota, με 18.746 μονάδες και δύο μοντέλα μεταξύ των δέκα δημοφιλέστερων (Corolla και Starlet). Όμως η ιαπωνική εταιρεία δεν κέρδισε εύκολα την πρωτιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο τετράμηνο του έτους έδωσε σκληρή μάχη με την Citroen, η οποία μέσα σε αυτό το διάστημα έφτασε να προηγείται, έστω και οριακά, από την Toyota. Τον Μάιο η Toyota πήρε σαφές προβάδισμα, ενώ η γαλλική εταιρεία άρχισε να νιώθει έντονο τον ανταγωνισμό από την Hyundai και την Fiat. 

Hyundai Accent

Η Hyundai κατέκτησε την 2η θέση στην γενική κατάταξη του έτους, με 16.653 μονάδες. Το μικρομεσαίο Accent ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο της χρονιάς, με συνολικά 9.033 πωλήσεις. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε και το μικρό Atos, που έκανε την εμφάνισή του στην χώρα μας μέσα στην άνοιξη. 

Στην 3η θέση, με μικρή διαφορά, βρέθηκε η Fiat με 16.035 μονάδες. Το Punto συνέχισε την εξαιρετική του πορεία, έχοντας δεχτεί μια διακριτική ανανέωση αλλά και νέους κινητήρες. Το ιταλικό supermini ήρθε 4ο σε πωλήσεις, με 7.901 μονάδες. Στα μέσα της χρονιάς, το καλοκαίρι του '98, ήρθε στην χώρα μας το νέο μικρό Seicento, που αντικατέστησε το επιτυχημένο Cinquecento. 
H Citroen ξεκίνησε δυναμικά την χρονιά, όπως ήδη έχει αναφερθεί παραπάνω. Διατήρησε μια καλή πορεία έως το τέλος, κατακτώντας την 4η θέση της γενικής κατάταξης, με 15.603 μονάδες. Ήταν μια εξαιρετική επίδοση, με το ποσοστό της στο 8.7% έναντι 6.8% την προηγούμενη χρονιά, που είχε έρθει στην 5η θέση των πωλήσεων. Το Citroen Saxo ήταν μέσα στην πρώτη τριάδα με τα πιο δημοφιλή μοντέλα, ενώ ιδιαίτερη δυναμική εμφάνισε και η Xsara που ήρθε στην 7η θέση των πωλήσεων. Η γαλλική εταιρεία είχε βρεθεί αρκετές φορές στο top 10 της ελληνικής αγοράς, όμως ήταν η πρώτη φορά από το 1979 που ήρθε τόσο ψηλά στην κατάταξη. 
Την 5η θέση κατέλαβε η Opel, με 11.693 πωλήσεις και μερίδιο 6.5%. Την άνοιξη του '98 παρουσιάστηκε στην Ελλάδα η νέα γενιά του Opel Astra, που πρωταγωνίστησε στην αγορά και τα επόμενα χρόνια. 

Citroen Saxo VTS


H Nissan εμφανίστηκε αποδυναμωμένη το 1998, εφόσον βρέθηκε στην 6η θέση, από την 3η που κατείχε το προηγούμενο έτος. Παράλληλα μειώθηκε το ποσοστό της σε 6.1% από 7.4% με τις πωλήσεις της στις 11.067 μονάδες, περίπου χίλιες μονάδες λιγότερες έναντι του '97. Πάντως, το μικρομεσαίο Almera έδειξε να αντέχει τον έντονο ανταγωνισμό, εφόσον ήταν το 5ο σε πωλήσεις μοντέλο. 
Το ίδιο, σε μικρότερο βαθμό, ίσχυσε και για την Volkswagen που ήρθε στην 7η θέση (από 6η), με ποσοστό 5.5% από 6.6% την προηγούμενη χρονιά. Το πιο επιτυχημένο μοντέλο της γερμανικής εταιρείας ήταν το Polo, που τερμάτισε στην 6η θέση των πωλήσεων. 

Το 1998 ήταν μια ιδιαίτερα καλή χρονιά για την αγορά αυτοκινήτου, με κάποιες αρρυθμίες κατά διαστήματα. Τον Μάρτιο η κυβέρνηση προχώρησε στην υποτίμηση της δραχμής, στα πλαίσια του προγράμματος σταθεροποίησης. Μετά την μέτρια επίδοση που σημείωσαν οι πωλήσεις τον ίδιο μήνα, υπήρξε εντυπωσιακή άνοδος τον Απρίλιο λόγω της αυξημένης ζήτησης για αυτοκίνητα που είχαν εκτελωνιστεί με την παλιά τιμή, πριν την υποτίμηση. 
Το αμέσως επόμενο τρίμηνο, οι δελεαστικές προσφορές κατάφεραν να κρατήσουν το ενδιαφέρον των αγοραστών σε ικανοποιητικά επίπεδα. Εκπτώσεις, χαμηλά επιτόκια, 0% προκαταβολή, πολλές δόσεις (έως 72), έναρξη αποπληρωμής δόσεων μετά από αρκετούς μήνες και προσφορές σε πακέτα εξοπλισμού, με πολλές αντιπροσωπείες να κάνουν "δώρο το Air Condition". Το τελευταίο ήταν ένα από τα δυνατά χαρτιά των εταιρειών, ενώ δεν έλειπαν πλέον όλες οι ηλεκτρικές ευκολίες αλλά και στοιχεία ασφαλείας, όπως το ABS και ο αερόσακος (τουλάχιστον οδηγού) στον στάνταρ εξοπλισμό. Φυσικά ανάλογες προσφορές υπήρξαν για όλη την διάρκεια του έτους. 

Το φθινόπωρο του '98 η επικείμενη μείωση στον Ε.Φ.Κ, έκανε διστακτικούς πολλούς υποψήφιους αγοραστές. Το πρόβλημα ήταν ότι παρά το γεγονός πως η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει το μέτρο, ακόμα δεν είχε αποφασίσει το πότε θα ήταν η καλύτερη χρονική στιγμή εφαρμογής του. Ως αποτέλεσμα, το Νοέμβριο η αγορά έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους, ενώ ήδη είχε προηγηθεί ένα τρίμηνο σε χαλαρούς ρυθμούς (Αύγουστος-Οκτώβριος).  

Όμως, στις 9 Νοεμβρίου 1998 κατατέθηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο για το καθεστώς φορολόγησης των καινούργιων και των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων (Νόμος 2682/99). Το νομοσχέδιο προέβλεπε την κατάργηση του Ε.Φ.Κ και του Εφάπαξ Πρόσθετου Ειδικού Τέλους (Ε.Π.Ε.Τ) και την αντικατάστασή τους με το Τέλος Ταξινόμησης. Οι συντελεστές κυμαίνονταν από 16% (για αυτοκίνητα έως 900 κ.εκ.) έως 128% (άνω των 2.001 κ.εκ.). Επιπλέον έπαυε να ισχύει η διάκριση μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με βασικό κριτήριο το έτος κατασκευής και την αντιρρυπαντική τεχνολογία.  
Με τον τρόπο αυτό, οι λιανικές τιμές των αυτοκινήτων θα ήταν μειωμένες από 4.9% έως 7%. 
Το νομοσχέδιο αφορούσε επίσης τα φορτηγά όλων των κατηγοριών και τις μοτοσυκλέτες. 
Οι νέες τιμές που διαμορφώθηκαν είχαν τυπικά άμεση ισχύ, με συνέπεια η αγορά να ανεβάσει ρυθμούς τον τελευταίο μήνα του έτους, με τις ταξινομήσεις στις 18.000 μονάδες περίπου. 


To Opel Astra 2ης γενιάς παρουσιάστηκε στην Ελλάδα την άνοιξη του 1998. Η αντιπροσωπεία είχε διαθέσιμα αυτοκίνητα για test drive από τις 8 Μαΐου. 

H Fiat ήρθε στην 3η θέση των πωλήσεων, κυρίως χάρη στο Punto που ήταν το 4ο δημοφιλέστερο μοντέλο στην χώρα μας το 1998.







B.A
Έρευνα © Hellenic Motor History (2020) 
Tα στοιχεία πωλήσεων προέρχονται από τον ΣΕΑΑ  
Πίνακας: Hellenic Motor History 




Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020

Το νομοσχέδιο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα



Η κυβέρνηση κατέθεσε πρόσφατα στην Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προτείνει μια σειρά από  κίνητρα για την αγορά ή εκμίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων και ποδηλάτων, συνολικού κόστους 100 εκατομμυρίων ευρώ και χρονικό ορίζοντα έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021. 

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι, μεταξύ άλλων, η αντικατάσταση των κυκλοφορούντων ταξί με νέα αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50γρCO2/χλμ. Η επιδότηση σε αυτή την περίπτωση θα ανέρχεται στο 25%, με ανώτατο όριο τις 8.000 ευρώ. 

Σημαντική παράμετρος είναι και η απαλλαγή από το τέλος στάθμευσης, από 1/1/2021 και για δύο χρόνια, για τα οχήματα μηδενικών ρύπων ή χαμηλών ρύπων έως 50γρCO2/χλμ, όπου υπάρχουν θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης και θέσεις στάθμευσης για τους κατοίκους εντός των διοικητικών ορίων των ΟΤΑ Α’ βαθμού (άρθρο 4, παρ. 1).

Παράλληλα με τα οικονομικά κίνητρα και τις φορολογικές απαλλαγές για τα ηλεκτρικά οχήματα, που θα ισχύουν για ιδιώτες και επιχειρήσεις, το νομοσχέδιο προβλέπει την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους σε παλιά, ρυπογόνα οχήματα. Το τέλος αυτό καθορίστηκε στις 3.000 ευρώ (από 4.000 που προέβλεπε αρχικά) για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 4, δηλαδή ηλικίας από 10-12 ετών και άνω. Για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 5A (ηλικίας άνω των 8 ετών) το αντίστοιχο περιβαλλοντικό τέλος θα ανέρχεται στα 1.000 ευρώ. Απαγορεύεται η εισαγωγή των παλαιότερων οχημάτων τεχνολογίας Euro 1, 2 και 3.  Τα έσοδα που θα προκύψουν θα διοχετευθούν μέσω του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση δράσεων που θα υποστηρίζουν την μετάβαση στην κινητικότητα των μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. 

Tesla Model 3

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα δεδομένα στην αυτοκινητοβιομηχανία αλλάζουν. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται πλέον δυναμικά στο προσκήνιο. Φυσικά δεν είναι όλα ρόδινα. Το κόστος αγοράς αυτών των αυτοκινήτων είναι ακόμα υψηλό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα σημαντικό ποσοστό των αγοραστών να θεωρεί τις "κλασικές" προτάσεις περισσότερο ελκυστικές, ακόμα σε χώρες όπου τα οικονομικά δεδομένα είναι καλύτερα σε σχέση με την Ελλάδα. 
Σημαντικό είναι και το θέμα των υποδομών, στο οποίο η χώρα μας βρίσκεται ουσιαστικά στο μηδέν. 
Το νομοσχέδιο εύλογα προβλέπει την αντιμετώπιση αυτής της παραμέτρου, όμως θα πρέπει να υπάρξει στην πράξη ο σωστός συντονισμός ώστε να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα οι μελλοντικοί ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων. 
Να σημειωθεί ότι για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά). Με τον τρόπο αυτό καθίσταται ελκυστικότερη η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης που θα λειτουργούν με ενέργεια προερχόμενη από εναλλακτικές πηγές. καθιστώντας έτσι την φόρτιση 100% πράσινη.

Παράλληλα με την κατάθεση του νομοσχεδίου, έκανε επίσημα την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά η Tesla. Τα διαθέσιμα μοντέλα της αμερικάνικης εταιρείας είναι τα "Model S", "Model 3" και "Model X".  

Όπως ανακοινώθηκε, το πρόγραμμα "Κινούμαι Ηλεκτρικά" της κυβέρνησης προβλέπει απαλλαγή από το τεκμήριο διαβίωσης για τα ηλεκτρικά οχήματα με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 ευρώ, ενώ για τα ηλεκτρικά οχήματα με τιμή άνω των 50.000 ευρώ το τεκμήριο διαβίωσης καθορίστηκε στα 4.000 ευρώ. 

Volkswagen ID.3

Είναι σαφές ότι τα ποσοστά των αυτοκινήτων μηδενικών ή πολύ χαμηλών ρύπων στην Ελλάδα θα κινηθούν ανοδικά τα αμέσως επόμενα χρόνια. Άλλωστε το ποσοστό τους αυτή την στιγμή κυμαίνεται μόλις στο 1% επί του συνόλου της αγοράς. 
Το πρώτο εξάμηνο του 2020 διατέθηκαν στην Ελλάδα μόλις 367 ηλεκτρικά ή Plug-in-Hybrid Electric επιβατικά αυτοκίνητα.  

Το πρώτο βήμα προς την σωστή κατεύθυνση έγινε. Όμως πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα. 
Η δεκαετής δημοσιονομική κρίση στην Ελλάδα επέφερε αρνητικά δεδομένα στην σύνθεση του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων. Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην χώρα μας είναι ιδιαίτερα υψηλός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε περιβαλλοντικό επίπεδο.
Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται μια πιο "πολύπλευρη" πολιτική.  
Κατά την άποψη του hellenic motor history, το περιβαλλοντικό τέλος που θα επιβάλλει η κυβέρνηση στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα είναι μάλλον χαμηλό, ειδικά στην περίπτωση αυτών τεχνολογίας Euro 4 (τα οποία θα μπορούσαν να αποκλειστούν εντελώς). 
Επιπλέον, με δεδομένο το υψηλό κόστος αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακόμα και μετά την προβλεπόμενη επιδότηση των 6.000 ευρώ, ίσως μεσοπρόθεσμα να είναι θετικό να επιδοτηθούν και τα καινούργια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 6. 
Βέβαια, ένας σχεδιασμός μαζικής αντικατάστασης των παλαιών αυτοκινήτων σε σύντομο χρονικό διάστημα, για να πετύχει τα επιθυμητά αποτελέσματα προϋποθέτει και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς σε "φυσιολογικές" συνθήκες. Και αυτή την στιγμή δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι κάτι τέτοιο ισχύει. 

Σημαντικό για την βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων στην πρωτεύουσα είναι και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος κυκλοφορίας των οχημάτων στην πόλη. Είναι εύλογο ότι με τα σημερινά δεδομένα κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να εφαρμοστεί, όμως είναι επίσης σαφές ότι το παρωχημένο μέτρο των "μονών-ζυγών" έχει εξαντλήσει τα όριά του εδώ και καιρό. 
Η προσήλωση της κυβέρνησης στην ηλεκτροκίνηση είναι σίγουρα θετική, όμως αυτή επί του παρόντος δεν αποτελεί πανάκεια. 







B.A
  © Hellenic Motor History (2020)