Δευτέρα 30 Μαρτίου 2020

Παλιές ελληνικές διαφημίσεις της Jaguar (ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ)



Ιανουάριος 1963. Η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" Α.Ε προωθούσε το Jaguar Mark II 2.4 (φωτογραφία επάνω). Αυτοκίνητο για λίγους, ένα πραγματικό σύμβολο κύρους. Η επιχείρηση του Φώτη Φωτιάδη είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία των βρετανικών αυτοκινήτων πολυτελείας στην χώρα μας, τον Φεβρουάριο του 1962. Η έδρα της βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 126, όπου υπήρχε και το εξουσιοδοτημένο συνεργείο. 
Οι Jaguar ήταν αρκετά δημοφιλείς στους κύκλους της "καλής κοινωνίας" εκείνη την εποχή. 
Το 1963 ταξινομήθηκαν στην πρωτεύουσα 25 αυτοκίνητα της βρετανικής φίρμας, ενώ την επόμενη χρονιά οι πωλήσεις της σημείωσαν άνοδο, με 35 μονάδες. Τα νούμερα αυτά μπορεί να φαίνονται μικρά, αλλά ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητικά την εποχή εκείνη, με δεδομένο το υψηλό κόστος κτήσης. 

Πριν την "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ", επίσημος εισαγωγέας στην Ελλάδα ήταν η "Υιοί Χ. Κουλεντιανού" Ο.Ε .
Η Jaguar συνέχισε να έχει μια καλή πορεία στην Ελλάδα, έως περίπου τα μέσα της δεκαετίας του '70.  

Νοέμβριος 1962

Μάιος 1963






B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)






Τρίτη 24 Μαρτίου 2020

1902: Το πρώτο τροχαίο ατύχημα στην Ελλάδα.


Στις 4 Μαρτίου 1907 έγινε το πρώτο θανατηφόρο περιστατικό με αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Το συμβάν είναι γνωστό. Πρωταγωνιστές ήταν ο Πρίγκιπας Ανδρέας και ο βουλευτής Νικ. Σιμόπουλος, οι οποίοι οδηγούσαν τα αυτοκίνητά τους με αρκετά μεγάλη ταχύτητα στην Λεωφόρο Συγγρού. Θύμα ήταν η 25χρονη Ευφροσύνη Βαμβακά, που επιχείρησε να διασχίσει την λεωφόρο την στιγμή που τα δύο οχήματα έκαναν την εμφάνισή τους. Εκείνη την εποχή τα αυτοκίνητα στην Αθήνα ήταν μετρημένα στα δάχτυλα και οι ιδιοκτήτες τους ήταν σημαίνοντα πρόσωπα. Η τραγική κατάληξη της νεαρής γυναίκας πήρε μεγάλες διαστάσεις στον τύπο της εποχής. Παρακάτω εικονίζεται ένα από τα πολλά δημοσιεύματα εκείνων των ημερών σχετικά με το δυστύχημα (εφημερίδα "Καιροί" 6/3/1907)


Όμως το πρώτο τροχαίο ατύχημα που έλαβε δημοσιότητα στην Ελλάδα, έγινε αρκετά χρόνια νωρίτερα, το 1902.
Κεντρικό πρόσωπο και εδώ ο Πρίγκιπας Ανδρέας, όμως σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα έληξαν ανώδυνα. Το αυτοκίνητο δεν το οδηγούσε ο ίδιος, αλλά ο σωφέρ του Δημ. Σιδέρης.
Η υπηρεσία των Ανακτόρων είχε παραλάβει από την Γερμανία το αυτοκίνητο, μάρκας Durkopp, μόλις λίγες ημέρες πριν το ατύχημα. Ο Σιδέρης είχε σταλεί στην Γερμανία ώστε να μάθει τον χειρισμό του νέου αυτοκινήτου. Η αγορά του στοίχισε 20.000 δραχμές και η άφιξή του στην Ελλάδα έγινε εντός δύο μεγάλων κιβωτίων. Σύμφωνα με αναφορές, μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα έως 60 χλμ/ώρα. 
Εκτός από τον Πρίγκιπα Ανδρέα και τον σωφέρ του, στο αυτοκίνητο επέβαινε και ο γιατρός των Ανακτόρων κ. Σάββας. 
Η βόλτα ξεκίνησε από την Κηφισιά με προορισμό το Τατόι, στις 21 Σεπτεμβρίου 1902, μετά την απόφαση του Διαδόχου να δοκιμάσει το αυτοκίνητο.   
Κατά την διάρκεια της διαδρομής ο Σιδέρης είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής. Περίπου πέντε χιλιόμετρα αργότερα, πριν την γέφυρα στην τοποθεσία Αδάμαις, μια απότομη καμπή του δρόμου αποδείχθηκε μοιραία. Ο Σιδέρης δεν κατάφερε να στρίψει το τιμόνι του αυτοκινήτου δεξιά, με αποτέλεσμα να συνεχίσει ευθεία πορεία προς την χαράδρα! 
Το αυτοκίνητο συνέχισε να κατρακυλά στην κατηφόρα, μέχρι την στιγμή που προσέκρουσε σε μικρό πεύκο με αποτέλεσμα να ανατραπεί. Αμέσως μετά ακινητοποιήθηκε προσκρούοντας σε άλλο πεύκο. 

Ο Πρίγκιπας Ανδρέας (πηγή φωτογραφίας: huffingtonpost.gr)


Πριν την ανατροπή του αυτοκινήτου ο Πρίγκιπας πρόλαβε να πεταχτεί έξω, όμως οι άλλοι δύο βρέθηκαν παγιδευμένοι κάτω από το αυτοκίνητο.
Ο Διάδοχος Ανδρέας κατά την εκτίναξή του εκτός χτύπησε το πρόσωπό του σε παρακείμενο δέντρο, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ελαφρά στο κάτω βλέφαρο του ματιού και στην σιαγόνα. Περισσότερα, αλλά ελαφρά, τραύματα είχε και ο κ. Σάββας, στο πρόσωπο και στο χέρι. Τραυματισμένος ήταν και ο σωφέρ. 
Κοντά στην γέφυρα βρισκόταν μια ομάδα από Χωροφύλακες, οι οποίοι έτρεξαν στον τόπο του ατυχήματος. Λόγω του κρότου που έκανε το αυτοκίνητο, αρχικά νόμιζαν ότι πρόκειται για πυροβολισμό. Αμέσως έγινε προσπάθεια  να απεγκλωβιστούν οι Σάββας και Σιδέρης από τα συντρίμμια του αυτοκινήτου, ενώ έγιναν και οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να δοθούν οι πρώτες βοήθειες. Έκδηλο ήταν το ενδιαφέρον για την τύχη του Διαδόχου μετά την γνωστοποίηση του ατυχήματος. Όμως η κατάστασή του δεν ενέπνεε καμία ανησυχία. 
Στην συνέχεια το κατεστραμμένο αυτοκίνητο ανασύρθηκε από την χαράδρα και μεταφέρθηκε στο Τατόι.  

O τίτλος του δημοσιεύματος της εφημερίδας "Εστία", σχετικά με το τροχαίο ατύχημα του Διαδόχου, στις 22 Σεπτεμβρίου 1902.








B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)





Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

1901: Η πρώτη αυτοκίνητη άμαξα του Μωραϊτίνη, κυκλοφορεί στην Αθήνα


Όπως έχει αναφερθεί σε παλαιότερη δημοσίευσητο πρώτο νομοσχέδιο περί "αυτοκινήτων αμαξών" κατατέθηκε στην βουλή στις αρχές Ιουλίου 1899.
Το νομοσχέδιο περιείχε και την σύμβαση που είχε υπογραφεί μεταξύ του κράτους και του Κωνσταντίνου Μωραϊτίνη, στις 28 Ιουνίου 1899, για την "εγκατάσταση συγκοινωνίας δι'αυτοκινήτων αμαξών".
Η σύμβαση αυτή δεν τέθηκε σε εφαρμογή, λόγω αντιδράσεων από εκπροσώπους των παραδοσιακών επαγγελμάτων του χώρου (αμαξηλάτες και καραγωγείς). Όμως τελικά υπογράφηκε νέα σύμβαση, στις 20 Μαρτίου 1900.

Στις αρχές του 1901 ο Μωραϊτίνης παρήγγειλε δύο οχήματα De Dion-Bouton από την Γαλλία. Στις 17 Ιουνίου 1901 η πρώτη αυτοκίνητη άμαξα έφτασε με ατμόπλοιο στον Πειραιά. Η δεύτερη ήταν έτοιμη, όμως λόγω αδυναμίας μεταφοράς και των δύο μαζί, θα ερχόταν λίγο αργότερα. 
Τα οχήματα αυτά ήταν ατμοκίνητα, χωρητικότητας 24 θέσεων. Το ένα θα εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα, Θήβα, Λιβαδειά ενώ το άλλο το δρομολόγιο Αθήνα, Θήβα, Χαλκίδα. Είχε υπολογιστεί ότι το όχημα μπορούσε να διανύσει την απόσταση από την Αθήνα έως την Θήβα σε 4.5 ώρες. 
Μαζί με την αυτοκίνητη άμαξα, ήρθε από το Παρίσι και ένας Γάλλος τεχνικός, ο οποίος είχε αναλάβει να εκπαιδεύσει αυτούς που θα εργάζονταν ως οδηγοί. 
Αρχικά ήταν αυτός που οδηγούσε την αυτοκίνητη άμαξα.

Στις 23 Ιουνίου 1901 έγινε επίδειξη του νέου μέσου στους δημοσιογράφους του Αθηναϊκού Τύπου. Η πρόσκληση του κ. Μωραϊτίνη περιλάμβανε και μια δοκιμαστική εκδρομή. 
Στις 6.30 το απόγευμα, η αυτοκίνητη άμαξα αναχώρησε από την Ακαδημία Αθηνών, επί της Πανεπιστημίου, με προορισμό το Ψυχικό. Η διαδρομή που ακολούθησε ήταν από την οδό Πατησίων προς την Λεωφόρο Αλεξάνδρας και την Κηφισίας. Η διάρκεια του "ταξιδιού" μέχρι το Ψυχικό ήταν περίπου μισή ώρα. Το όχημα ανέπτυξε ταχύτητα έως 20 χλμ/ώρα. 
Φυσικά το θέαμα δεν άφησε αδιάφορο το πλήθος, που περιεργαζόταν το νέο απόκτημα της συγκοινωνίας. Με έκπληξη κοιτούσαν και οι αμαξάδες, πάντως το "περίεργο" όχημα δεν φάνηκε να τρομάζει τα άλογα. Ορισμένοι ποδηλάτες το ακολουθούσαν κατά την διαδρομή, χωρίς μεγάλη δυσκολία. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής, η αυτοκίνητη άμαξα ήταν πολύ αναπαυτική χάρη στα άνετα καθίσματα. 
Μετά την άφιξη στο Ψυχικό, ο κ. Μωραϊτίνης πρόσφερε αναψυκτικά, μπισκότα, λικέρ και τσιγάρα στους καλεσμένους του. 
Οι δημοσιογράφοι πήραν τον δρόμο τη επιστροφής μετά από μια ώρα, με προορισμό την οδό Πανεπιστημίου. Αυτή την φορά η διαδρομή ήταν διαφορετική, διασχίζοντας όλη την λεωφόρο Κηφισίας (όπως λεγόταν τότε και η σημερινή Λεωφ. Βασ. Σοφίας) προς την οδό Φιλελλήνων και την Πλατεία Συντάγματος. 
Η εκδρομή έφτασε στο τέλος της στις 8.30 το απόγευμα. Όπως αναφέρει σχετικά η εφημερίδα "Ακρόπολις" στις 24 Ιουνίου 1901: "Επανερχόμεθα με τους φανούς αναμμένους. Ένα λαμπρότατον προβολέα ασετυλίνης εμπρός, φανοί πράσινοι δεξιά, λευκοί αριστερά, ερυθρόν οπίσω". 



H διαδρομή επαναλήφθηκε στις 25 Ιουνίου, όμως αυτή τη φορά επιβάτες ήταν ο πρωθυπουργός Γεώργιος Θεοτόκης,  υπουργοί της κυβέρνησης, ο Πρόεδρος της Βουλής και άλλοι επίσημοι. Οι εντυπώσεις ήταν άριστες, ενώ συνεστήθη στον κ. Μωραϊτίνη η "ταχεία έναρξη της συγκοινωνίας". 
Δυστυχώς, εκτός από το παραπάνω σκίτσο, δεν κατέστη δυνατό να βρεθεί άλλο οπτικό υλικό σχετικό με τα ατμοκίνητα οχήματα του Μωραϊτίνη. 





B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)
Πληροφορίες αντλήθηκαν από δημοσιεύματα στις εφημερίδες "Ακρόπολις" (24/6/1901), "ΣΚΡΙΠ" (18/6/1901, 24/6/1901 & 26/6/1901) και "Εμπρός" (26/6/1901).
Η εικόνα προέρχεται από την εφημερίδα "Εμπρός" (22/6/1901).





Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1995. Το θετικό κλίμα επιστρέφει, μετά από δύο χρόνια πτώσης στις πωλήσεις επιβατικών Ι.Χ.




Ανοδικές τάσεις σημείωσε η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 1995. Είχε προηγηθεί μια διετία με πτώση στις πωλήσεις,  ως αποτέλεσμα της κατάργησης των οικονομικών κινήτρων για την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, στις αρχές του 1993.
Η αγορά κινήθηκε σε "χαλαρούς" ρυθμούς όλο το επόμενο διάστημα μετά την "απόσυρση", με μείωση 26% το 1993 και επιπλέον μείωση 24% το 1994, όπου η αγορά σημείωσε την χαμηλότερη επίδοση για όλη την δεκαετία του '90. 
Το 1995 η αύξηση των πωλήσεων ανήλθε σε 14%, με συνολικά 128.137 μονάδες, έναντι 112.567 το προηγούμενο έτος. Το ποσοστό αυτό ήταν ενθαρρυντικό, όμως οι πωλήσεις παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα και σίγουρα μακριά από τις αντίστοιχες της περιόδου 1991 - 1992.

Το κύριο χαρακτηριστικό της ελληνικής αγοράς το 1995, ήταν η κυριαρχία της Fiat
H ιταλική εταιρεία βρέθηκε στην κορυφή των πωλήσεων για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, με 16.573 μονάδες (+5.2%) και ποσοστό 12.9%. Το Punto χάρισε εύκολη νίκη στην Fiat και αποτέλεσε το best seller της χρονιάς στην χώρα μας, με 6.415 μονάδες. Καλές πωλήσεις πέτυχε και το Cinquecento, που ήταν το δημοφιλέστερο μοντέλο στην κατηγορία του.  

Η Toyota διατήρησε την 2η θέση, με 10.651 πωλήσεις (-8%) και ποσοστό 8.3%. Το Corolla ήταν το δημοφιλέστερο μοντέλο στην κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών, αν και με μικρή διαφορά από το Hyundai Accent. Δυνατή ήταν και η παρουσία του Carina E στα μεσαία οικογενειακά.
Οι Opel, Seat και Volkswagen συμπλήρωσαν την πρώτη πεντάδα. Τα Opel Corsa, Seat Ibiza, Volkswagen Polo και Golf ήταν μερικά από τα πιο εμπορικά μοντέλα του 1995. 


Toyota Corolla Sedan


Η Nissan αύξησε ελαφρώς τις πωλήσεις της (+3.5%), όμως μειώθηκε το ποσοστό της σε 5.6% από 6.1% το 1994. 
Οι Γάλλοι κατασκευαστές είχαν μια ικανοποιητική πορεία, με Citroen, Renault και Peugeot μέσα στην πρώτη δεκάδα. Η Hyundai πέτυχε μια καλή παρουσία στα μικρομεσαία χάρη στο Accent, όμως οι συνολική της εικόνα παρέμεινε σε μέτρια επίπεδα, κερδίζοντας την 9η θέση στην γενική κατάταξη. 
Εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των πωλήσεων της Alfa Romeo (+250%), με 5.184 μονάδες έναντι 1.481 την προηγούμενη χρονιά. Ο λόγος ήταν η νέα μικρομεσαία "146", που αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη. 
Σημαντική χρονιά ήταν το 1995 και για την Lancia, η οποία πέτυχε την υψηλότερη επίδοση στην Ελλάδα, για όλη την δεκαετία του '90. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 4.006 μονάδες με μερίδιο 3.1%, έναντι 2.065 και 1.8% το 1994. Υπεύθυνη για την επιτυχία ήταν η νέα Lancia Delta (2η γενιά).

Αναλυτικότερα, οι 20 πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στην Ελλάδα το 1995, ήταν οι εξής:

  Πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων
στην Ελλάδα το 1995
Θέση
Μάρκα
Πωλήσεις
%
1
Fiat
16.573
12.9
2
Toyota
10.651
8.3
3
Opel
8.956
7.0
4
Seat
8.456
6.6
5
Volkswagen
8.414
6.5
6
Nissan
7.148
5.6
7
Citroen
6.867
5.4
8
Renault
6.024
4.7
9
Hyundai
5.884
4.6
10
Peugeot
5.738
4.5
11
Ford
5.645
4.4
12
Alfa Romeo
5.184
4.0
13
Suzuki
5.083
4.0
14
Lancia
4.006
3.1
15
Rover
3.428
2.7
16
BMW
2.623
2.0
17
Audi
2.383
1.9
18
Mercedes-Benz
2.125
1.7
19
Skoda
2.050
1.6
20
Honda
1.881
1.5



Opel Corsa





Β.A
Hellenic Motor History © 2020
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Τα στοιχεία πωλήσεων έχουν παραχωρηθεί στο Hellenic Motor History, από τον ΣΕΑΑ, αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του γράφοντα