Στις 4 Μαρτίου 1907 έγινε το πρώτο θανατηφόρο περιστατικό με αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Το συμβάν είναι γνωστό. Πρωταγωνιστές ήταν ο Πρίγκιπας Ανδρέας και ο βουλευτής Νικ. Σιμόπουλος, οι οποίοι οδηγούσαν τα αυτοκίνητά τους με αρκετά μεγάλη ταχύτητα στην Λεωφόρο Συγγρού. Θύμα ήταν η 25χρονη Ευφροσύνη Βαμβακά, που επιχείρησε να διασχίσει την λεωφόρο την στιγμή που τα δύο οχήματα έκαναν την εμφάνισή τους. Εκείνη την εποχή τα αυτοκίνητα στην Αθήνα ήταν μετρημένα στα δάχτυλα και οι ιδιοκτήτες τους ήταν σημαίνοντα πρόσωπα. Η τραγική κατάληξη της νεαρής γυναίκας πήρε μεγάλες διαστάσεις στον τύπο της εποχής. Παρακάτω εικονίζεται ένα από τα πολλά δημοσιεύματα εκείνων των ημερών σχετικά με το δυστύχημα (εφημερίδα "Καιροί" 6/3/1907)
Όμως το πρώτο τροχαίο ατύχημα που έλαβε δημοσιότητα στην Ελλάδα, έγινε αρκετά χρόνια νωρίτερα, το 1902.
Κεντρικό πρόσωπο και εδώ ο Πρίγκιπας Ανδρέας, όμως σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα έληξαν ανώδυνα. Το αυτοκίνητο δεν το οδηγούσε ο ίδιος, αλλά ο σωφέρ του Δημ. Σιδέρης.
Η υπηρεσία των Ανακτόρων είχε παραλάβει από την Γερμανία το αυτοκίνητο, μάρκας Durkopp, μόλις λίγες ημέρες πριν το ατύχημα. Ο Σιδέρης είχε σταλεί στην Γερμανία ώστε να μάθει τον χειρισμό του νέου αυτοκινήτου. Η αγορά του στοίχισε 20.000 δραχμές και η άφιξή του στην Ελλάδα έγινε εντός δύο μεγάλων κιβωτίων. Σύμφωνα με αναφορές, μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα έως 60 χλμ/ώρα.
Εκτός από τον Πρίγκιπα Ανδρέα και τον σωφέρ του, στο αυτοκίνητο επέβαινε και ο γιατρός των Ανακτόρων κ. Σάββας.
Η βόλτα ξεκίνησε από την Κηφισιά με προορισμό το Τατόι, στις 21 Σεπτεμβρίου 1902, μετά την απόφαση του Διαδόχου να δοκιμάσει το αυτοκίνητο.
Κατά την διάρκεια της διαδρομής ο Σιδέρης είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής. Περίπου πέντε χιλιόμετρα αργότερα, πριν την γέφυρα στην τοποθεσία Αδάμαις, μια απότομη καμπή του δρόμου αποδείχθηκε μοιραία. Ο Σιδέρης δεν κατάφερε να στρίψει το τιμόνι του αυτοκινήτου δεξιά, με αποτέλεσμα να συνεχίσει ευθεία πορεία προς την χαράδρα!
Το αυτοκίνητο συνέχισε να κατρακυλά στην κατηφόρα, μέχρι την στιγμή που προσέκρουσε σε μικρό πεύκο με αποτέλεσμα να ανατραπεί. Αμέσως μετά ακινητοποιήθηκε προσκρούοντας σε άλλο πεύκο.
Ο Πρίγκιπας Ανδρέας (πηγή φωτογραφίας: huffingtonpost.gr)
Πριν την ανατροπή του αυτοκινήτου ο Πρίγκιπας πρόλαβε να πεταχτεί έξω, όμως οι άλλοι δύο βρέθηκαν παγιδευμένοι κάτω από το αυτοκίνητο.
Ο Διάδοχος Ανδρέας κατά την εκτίναξή του εκτός χτύπησε το πρόσωπό του σε παρακείμενο δέντρο, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ελαφρά στο κάτω βλέφαρο του ματιού και στην σιαγόνα. Περισσότερα, αλλά ελαφρά, τραύματα είχε και ο κ. Σάββας, στο πρόσωπο και στο χέρι. Τραυματισμένος ήταν και ο σωφέρ.
Κοντά στην γέφυρα βρισκόταν μια ομάδα από Χωροφύλακες, οι οποίοι έτρεξαν στον τόπο του ατυχήματος. Λόγω του κρότου που έκανε το αυτοκίνητο, αρχικά νόμιζαν ότι πρόκειται για πυροβολισμό. Αμέσως έγινε προσπάθεια να απεγκλωβιστούν οι Σάββας και Σιδέρης από τα συντρίμμια του αυτοκινήτου, ενώ έγιναν και οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να δοθούν οι πρώτες βοήθειες. Έκδηλο ήταν το ενδιαφέρον για την τύχη του Διαδόχου μετά την γνωστοποίηση του ατυχήματος. Όμως η κατάστασή του δεν ενέπνεε καμία ανησυχία.
Στην συνέχεια το κατεστραμμένο αυτοκίνητο ανασύρθηκε από την χαράδρα και μεταφέρθηκε στο Τατόι.
O τίτλος του δημοσιεύματος της εφημερίδας "Εστία", σχετικά με το τροχαίο ατύχημα του Διαδόχου, στις 22 Σεπτεμβρίου 1902.
B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)