Πρόσφατα ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) δημοσίευσε την έκθεση με τα τελευταία στοιχεία για τα κυκλοφορούντα οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Τα δεδομένα που παρουσιάζονται αφορούν το 2022 και περιλαμβάνουν τον αριθμό των οχημάτων ανά χώρα και ανά κατηγορία, τον τύπο καυσίμου αλλά και τις μεταβολές που έχουν προκύψει σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό πως, ενώ ήδη τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μια δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων, αποτελούν μόλις το 1.2% επί του συνόλου των οχημάτων στους δρόμους της Ε.Ε. Το στοιχείο αυτό υπογραμμίζει το γεγονός πως η μετάβαση στην αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων με νέα "καθαρά", θα είναι μια μακρόχρονη διαδικασία που θα απαιτήσει αρκετά χρόνια, ίσως και δεκαετίες, για να ολοκληρωθεί. Ο αριθμός των οχημάτων όλων των κατηγοριών αυξήθηκε κατά 1.0%, όμως αυξάνεται και η μέση ηλικία. Συγκεκριμένα, τα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 252.237.775 έναντι 249.634.819 που ήταν το 2021. Στην Ελλάδα ο αριθμός των επιβατικών ήταν στα 5.495.927 έναντι 5.408.149 το προηγούμενο έτος (+1.6%). Την μεγαλύτερη αύξηση στην Ε.Ε κατέγραψε η Ρουμανία με +3.3% και την μικρότερη η Γαλλία με +0.1%. Υπήρξαν όμως και δύο περιπτώσεις που ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων το 2022 υπέστη μείωση, η Φινλανδία (-0.5%) και η Σουηδία (-0.1%).
Στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων έως 3.5t (van) υπήρξε άνοδος +1.5% με συνολικά 30.191.188 μονάδες από 29.744.175 το προηγούμενο έτος. Περίπου τα μισά από αυτά βρίσκονταν σε τρεις χώρες, την Γαλλία (σχεδόν 6.4 εκ.), την Ιταλία (4.4 εκ.) και την Ισπανία (σχεδόν 4 εκ.). Στην Ελλάδα ο αριθμός των van ανήλθε σε 955.997 έναντι 944.308 το 2021 (+1.2%). Στα βαρέα φορτηγά άνω των 3.5t σημειώθηκε αύξηση +1.9% με 6.451.695 οχήματα. Η Πολωνία είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών στην Ε.Ε, συνολικά 1.276.594 οχήματα. Στην Ελλάδα ανήλθαν σε 224.719 από 225.571 (-0.4%). Η χώρα μας ήταν μια από τις χώρες που υπήρξε μείωση σε αυτό το κομμάτι, μαζί με την Φινλανδία (-2.3%) και την Σλοβακία (-0.6%). Ανοδικά κινήθηκε και ο αριθμός των λεωφορείων στην Ε.Ε, με 720.783 οχήματα έναντι 713.483 (+1.0%). Κάτι λιγότερο από τα μισά τα βρίσκουμε σε τρεις χώρες, την Πολωνία (128.677), την Ιταλία (100.014) και την Γαλλία (94.074). Όπως και στα φορτηγά, έτσι και στα λεωφορεία ο αριθμός τους ήταν μειωμένος στην χώρα μας το 2022, με 27.662 οχήματα από 28.034 το προηγούμενο έτος (-1.3%). Το ίδιο ποσοστό πτώσης υπήρξε και στο Βέλγιο, όμως την μεγαλύτερη μείωση είχε η Ολλανδία με -3.1%.
Ο συνολικός αριθμός από van, φορτηγά και λεωφορεία ανήλθε σε 37.363.666 οχήματα από 36.786.083 που ήταν το 2021 (+1.6%). Ο συνδυασμός αυτών των κατηγοριών στην χώρα μας ανήλθε σε 1.208.378 οχήματα (+0.9%). Κατά συνέπεια, μαζί με τα επιβατικά αυτοκίνητα το 2022 κυκλοφορούσαν στην Ε.Ε συνολικά 289.601.441 οχήματα έναντι 286.420.902 το προηγούμενο έτος (+1.1%). Ο μέσος όρος ηλικίας στα επιβατικά οχήματα ήταν στα 12.3 χρόνια. Τον γηραιότερο στόλο διαθέτει η Ελλάδα με μέση ηλικία τα 17.3 χρόνια και ακολουθεί η Εσθονία με 16.6 χρόνια. Το Λουξεμβούργο έχει τον νεότερο στόλο, με 7.9 χρόνια. Η χώρα μας διαθέτει την πρωτιά και στα van, με την μέση ηλικία στα 21.4 χρόνια ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται στα 12.5 χρόνια. Χειρότερη είναι η εικόνα στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, που η χώρα μας κατέχει τον πλέον πεπαλαιωμένο στόλο φορτηγών, με μέση ηλικία τα 23.0 χρόνια. Ο μέσος όρος στην Ε.Ε ανήλθε στα 13.9 χρόνια. Η Αυστρία είχε τον νεότερο στόλο φορτηγών, με 6.7 χρόνια. Αρνητικό αποτέλεσμα κατέγραψε η Ελλάδα και στα λεωφορεία, εφόσον και εκεί εμφανίζει να έχει τον πλέον γηρασμένο στόλο με μέση ηλικία τα 18.8 χρόνια. Ο μέσος όρος στην Ε.Ε ήταν το 2022 στα 12.5 χρόνια. Μόνο επτά χώρες διέθεταν στόλο λεωφορείων με την μέση ηλικία κάτω από τα 10 χρόνια, όμως η Αυστρία διέθετε τον νεότερο στόλο με μέση ηλικία μόλις 4.4 χρόνια!
Παρά την εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το μερίδιο που κατέλαβαν στο σύνολο του ευρωπαϊκού στόλου το 2022 ήταν μόλις στο 1.2%. Η Δανία και η Σουηδία κατείχαν το μεγαλύτερο ποσοστό στα κυκλοφορούντα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκινήτα, με 4.0%. Η Ελλάδα και η Κύπρος είχαν το μικρότερο ποσοστό, μόλις το 0.1% επί του συνόλου. Χαμηλά ποσοστά κατέγραψε σχεδόν το σύνολο των χωρών στην Ανατολική Ευρώπη, ειδικότερα η Τσεχία και η Πολωνία, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μόλις στο 0.2%. Χαμηλό κρίνεται και το ποσοστό της Ιταλίας και της Ισπανίας, δύο από τις μεγαλύτερες αγορές στην Ε.Ε, με ποσοστό 0.4%. Είναι εύλογο ότι τα επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης αποτελούν την πλειοψηφία, με το ποσοστό τους στο 50.6%. Στους ελληνικούς δρόμους αποτελούν τον κανόνα, με το ποσοστό τους στο συντριπτικό 89.6%. Σημαντική παρουσία έχουν και τα diesel, με συνολικά το 40.8% στην Ε.Ε. Σε ορισμένες χώρες υπερτερούν έναντι της βενζίνης, όπως στην Αυστρία (51.5%), την Κροατία (56.0%), την Γαλλία (53.0%), την Ιρλανδία (55.8%), την Ισπανία (55.7%), την Πορτογαλία (58.8%) και ορισμένες ακόμα. Στην χώρα μας το ποσοστό τους ανήλθε στο 8.7%. Τα υβριδικά κατείχαν το 2022 το 3.1% επί των κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων, ενώ υπήρχε επιπλέον 1.0% που αφορούσε τα plug-in υβριδικά. Στην Ελλάδα τα υβριδικά κάλυψαν το 1.2% του στόλου και τα plug-in υβριδικά μόλις το 0.1%. Το υπόλοιπο αφορούσε αυτοκίνητα με φυσικό αέριο/LPG.
Έχοντας αναφερθεί στην μέση ηλικία των οχημάτων στην χώρα μας, ας δούμε ποια είναι η εικόνα σε αριθμούς. Από τα συνολικά 5.495.927 επιβατικά αυτοκίνητα στους ελληνικούς δρόμους το 2022, τα 4.506.033 ήταν άνω των δέκα ετών, δηλαδή ποσοστό 82.0%! Στα ελαφρά επαγγελματικά το αντίστοιχο ποσοστό ανεβαίνει στο 90.5%, με 865.193 από τα συνολικά 955.997 οχήματα άνω της δεκαετίας. Στα βαρέα φορτηγά, το 98.1% που κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους είναι ηλικίας άνω των 10 ετών, με 220.527 από συνολικά 224.719 οχήματα! Ιδιαίτερα υψηλό είναι το ποσοστό στα άνω των δέκα ετών λεωφορεία, με 25.559 στα συνολικά 27.662 κυκλοφορούντα (92.4%).
Ανοδικά κινήθηκε η αναλογία αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους στην Ε.Ε, με τον μέσο στα 574 αυτοκίνητα το 2022, ενώ την προηγούμενη χρονιά ήταν στα 568. Την υψηλότερη αναλογία εμφάνισε η... Πολωνία, με 703 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους και την χαμηλότερη η Λετονία με 410 αυτοκίνητα. Η Ελλάδα κινήθηκε χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όμως σημείωσε σημαντική αύξηση με 525 αυτοκίνητα έναντι 506 το 2021. Η αναλογία ελαφρών & βαρέων φορτηγών και λεωφορείων ήταν 85 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους στην Ε.Ε το 2022. Η Ελλάδα βρέθηκε αρκετά ψηλότερα, με 116 οχήματα.