Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2018

Εικόνα από την Δ.Ε.Θ. του 1939.



Ο Βασιλιάς Γεώργιος Β'  στο περίπτερο της Γερμανίας, κατά την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης το 1939 (14η Δ.Ε.Θ). Δεξιά εικονίζεται ο Διάδοχος Παύλος. Σε πρώτο πλάνο και ένα από τα εκθέματα, αυτοκίνητο ανοικτού τύπου μάρκας Wanderer, θυγατρικής της Auto Union. Η Γερμανία είχε ήδη επιτεθεί στην Πολωνία (1 Σεπτ. 1939), ανάβοντας τη φλόγα του 2ου Παγκόσμιου Πολέμου, όμως συμμετείχε κανονικά στη διοργάνωση. 
O Γεώργιος Β' είχε φτάσει στην Μακεδονική πρωτεύουσα, το πρωί της 23ης Σεπτεμβρίου με την βασιλική αμαξοστοιχία. Tα εγκαίνια της 14ης Δ.Ε.Θ έγιναν την επόμενη μέρα, στις 24/9/1939. 




Β.Α
Φωτογραφία: Getty images 

Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018

Πιάτσα ταξί στην Αθήνα του '50



Πιάτσα ταξί στη πλατεία Κλαυθμώνος. Ένα προπολεμικό σαραβαλάκι ανάμεσα σε δύο καινούργια αμερικάνικα "αεροδυναμικά". Μπροστά του, μια Oldsmobile που γυαλίζει στον ήλιο ενώ ο οδηγός της ποζάρει με άνεση μέσα σε αυτή. Το πιθανότερο είναι, πως σύντομα το μάχιμο παλιομοδίτικο ταξί θα έδινε και αυτό τη θέση του σε ένα καινούργιο. Όπως τη θέση του έδωσε αργότερα το εικονιζόμενο κτίριο στο βάθος, σε ένα νέο πολυώροφο. Η φωτογραφία πρέπει να είναι γύρω στo 1953 με αρχές του 1954. 




Β.Α
Αρχείο: Hellenic Motor History

Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2018

Διαφήμιση της Oldsmobile το 1934



Η αμερικάνικη εταιρία Oldsmobile ήταν θυγατρική της General Motors, προϊόντα της οποίας αντιπροσώπευε στη χώρα μας η "ΑΘΗΝΑ Α.Ε", από τις αρχές της δεκαετίας του '30 (Buick, Pontiac, Cadillac, Opel, Vauxhall, Bedford, G.M.C).
H συγκεκριμένη διαφημιστική καταχώρηση, είναι από τον Ιούλιο του 1934. 





B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History

Σάββατο 20 Ιανουαρίου 2018

Διαφήμιση της Mazda το 1965



Το "800" sedan ήταν το πρώτο επιβατικό μοντέλο της Mazda, στην εγχώρια αγορά. Αντιπροσωπεία ήταν η "Εμπορική Αυτοκινήτων Ε.Π.Ε", που είχαν ιδρύσει το 1963 οι Χρήστος Πολυδωρόπουλος και Νικόλαος Μουζέλης. Αργότερα, η επιχείρηση θα αναπτύξει δραστηριότητα και στην συναρμολόγηση οχημάτων της Mazda, αρχικά με τα τρίκυκλα της εταιρίας. 
Η εικονιζόμενη καταχώρηση είναι από τον Απρίλιο του 1965. Το μικρό "800" έκανε τα πρώτα του βήματα στην αγορά, ενώ ήταν διαθέσιμο και στην 3θυρη station wagon έκδοσή του. Οι πωλήσεις των επιβατικών Mazda, εκείνη την εποχή, παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. 

Mazda 800 Sedan






B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History

Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2018

Attica Carmel 12



Τo Attica Carmel 12, ήταν μια προσπάθεια του Γιώργου Δημητριάδη για ένα πιο ολοκληρωμένο επιβατικό αυτοκίνητο, μετά τη δημιουργία του τρίκυκλου Attica 200. Το Carmel βασιζόταν στο αντίστοιχο μοντέλο της Israel Autocars Co., με έδρα στη Χάϊφα, που με τη σειρά του βασιζόταν σε Βρετανική τεχνογνωσία, της εταιρίας Reliant. To Carmel εφοδιαζόταν με τον κινητήρα 1.200 κ.εκ. από Ford Cortina Mk1. Η "Βιοπλαστίκ" έφερνε έτοιμο το πλαίσιο με τον κινητήρα και κατασκεύαζε στις εγκαταστάσεις της το αμάξωμα από πολυεστέρα. H διαφήμιση είναι από τον Σεπτέμβριο του 1965, στα πρώτα βήματα του μοντέλου στην αγορά. Σύμφωνα με την wikipedia, κατασκευάστηκαν περίπου 100 κομμάτια.








B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History


Βενζίνη Shell με ICA



Shell με ICA (Ignition Control Additive). Ο συγκεκριμένος τύπος βενζίνης είχε κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα, στις 20 Ιανουαρίου 1954. Υπήρξε έντονη διαφημιστική προβολή το επόμενο διάστημα. Η συγκεκριμένη καταχώρηση είναι από τις αρχές Φεβρουαρίου 1954.



B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History

1947: Τα δύο αυτοκίνητα του Διαδόχου Παύλου.


Το Νοέμβριο του 1945 συνεστήθη η Ειδική Επιτροπή Παροχής Αδειών για εισαγωγές στη χώρα μας. Η συγκεκριμένη επιτροπή είχε τον τελευταίο λόγο, τα επόμενα χρόνια, στην έγκριση κάθε είδους εισαγωγής και στην χορήγηση συναλλάγματος για τη πραγματοποίησή τους. Στο ζοφερό οικονομικό κλίμα που επικρατούσε στην Ελλάδα, αμέσως μετά την κατοχή, οι εγκρίσεις για εισαγωγές αυτοκίνητων ή οχημάτων εν γένει ήταν περιορισμένες και οι περιορισμοί αυστηροί. Παρόλα αυτά, τον Ιανουάριο του 1947 η συγκεκριμένη επιτροπή, μετά από αίτημα της τότε κυβέρνησης, ενέκρινε την άδεια για την εισαγωγή δυο αυτοκινήτων πολυτελείας για τον Διάδοχο. Το κόστος τους ανερχόταν στα 9.000 δολάρια, με χρήση κρατικού συναλλάγματος.

Φωτό:Heinrich Hoffmann, 25 Μαρτίου 1940, ο Διάδοχος Παύλος και η σύζυγός του Φρειδερίκη στην Πλατεία Συντάγματος. Eπιβαίνουν σε Mercedes-Benz Typ 290 Cabriolet D 






B.A
Αναφορά στο θέμα κάνει η εφημερίδα "Ελευθερία", στις 18/1/1947
Λεζάντα: Ηλίας Παπαλεξάνδρου
© Hellenic Motor History

Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2018

Διαφήμιση της Ford το 1937



Διαφήμιση της Ford τον Απρίλιο του 1937, σχετικά με το service των οκτακύλινδρων αυτοκινήτων της.
Γενική αντιπροσωπεία εκείνη την εποχή ήταν η "ΦΟΡΔ ΕΛΛΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ Α.Ε". Είχε ιδρυθεί το 1932, με έδρα αρχικά επί της οδού Μητροπόλεως 9α. Στις 29 Ιανουαρίου 1936, η επιχείρηση μεταφέρθηκε στο νέο ιδιόκτητο κτίριο, επί της Λεωφόρου Συγγρού 97.





B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History

Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2018

Διαφήμιση της Auburn το 1928



Διαφημιστική καταχώρηση της Auburn, τον Απρίλιο του 1928. 
Ο Ρενέ Ζακινιόν, πιθανότατα είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία εκείνη την περίοδο. Αξία C.I.F από $1.395 έως $3.200. Ενδεικτικά, οι τιμές των Chevrolet την ίδια περίοδο, κυμαίνονταν από $830 έως $1.150 (χωρίς τα τελωνειακά).





B.A
© Hellenic Motor History

                                       

Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2018

1980. Πρεμιέρα στην ελληνική αγορά για το Peugeot 305 με τον κινητήρα στα 1.100 cc.





Στις 23 Ιανουαρίου 1980 η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε παρουσίασε στη χώρα μας μια νέα έκδοση του μεσαίου οικογενειακού Peugeot 305.
Το συγκεκριμένο μοντέλο κυκλοφορούσε ήδη στη χώρα μας από τον Μάιο του 1978. Έως τότε η βασική του έκδοση αφορούσε την κατηγορία στους 9 φορ. ίππους, με κινητήρα 1.290 cc (1.3), ενώ υπήρχε και η έκδοση στους 10 φορ. ίππους με κινητήρα 1.472 cc (1.5).
Η νέα έκδοση κατέβαινε κατηγορία, εφόσον πλέον ήταν διαθέσιμο και στους 8 φορ. ίππους, με κινητήρα στα 1.127 cc. Η κίνηση αυτή κρίθηκε επιβεβλημένη από την ελληνική αντιπροσωπεία, μετά την σημαντική αύξηση στη φορολογία των αυτοκινήτων λίγους μήνες πριν, το καλοκαίρι του 1979.
Το 305 1.1 ήταν διαθέσιμο στην περισσότερο προσιτή τιμή των 599.000 δραχμών (αρχική τιμή χωρίς τα έξοδα μεταβίβασης) και είχε χαμηλότερο τεκμήριο.  
Η παρουσίαση έγινε σε εκπροσώπους του Τύπου, στις κεντρικές εγκαταστάσεις της "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε. H νέα έκδοση ήταν διαθέσιμη στα επίπεδα εξοπλισμού GL & GR.
Οι εκδόσεις 1.3 & 1.5 εξακολούθησαν να πωλούνται παράλληλα. 
Την ίδια ημέρα έγινε και η επίσημη παρουσίαση στη χώρα μας, του μεγαλύτερου Peugeot 505 με τον βασικό κινητήρα στα 1.800 cc.

Το 1980, οι συνολικές πωλήσεις της Peugeot στην Ελλάδα ήταν 682 μονάδες, με μερίδιο αγοράς 1.9%.



To Peugeot 305 κυκλοφόρησε στη χώρα μας και σε έκδοση 1.100 κυβ. εκατοστών, 
από τα τέλη Ιανουαρίου 1980.






Β.Α
© Hellenic Motor History

Τρίτη 9 Ιανουαρίου 2018

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1990


Με την είσοδο της δεκαετίας του '90,  νέα δεδομένα ίσχυσαν στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.
Η σημαντική μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τα οχήματα αντιρυπαντικής τεχνολογίας, με καταλύτη, οδήγησε σε αύξηση των πωλήσεων νέων Ι.Χ, επιβατικών κατά 35%.
Συνολικά 115.314 νέα αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στη χώρα μας το 1990, έναντι 85.645 τη προηγούμενη χρονιά (1989). Ήταν η πρώτη φορά μετά το 1978, που η εγχώρια αγορά  υπερέβαινε τις 100.000 μονάδες, ενώ η Ελλάδα έμπαινε στην εποχή των καταλυτικών αυτοκινήτων.
Στη πρώτη θέση των πωλήσεων βρέθηκε η Nissan, με τις επιδόσεις της ελαφρώς πάνω από τις 14.000 μονάδες. Η Toyota ήρθε στη 2η θέση και η Fiat 3η.


Aναλυτικά, οι 10 πρώτες σε πωλήσεις εταιρίες στην Ελλάδα. 25 χρόνια πριν, ήταν οι εξής:



ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ – ΕΛΛΑΔΑ 1990
Α/Α
ΕΤΑΙΡΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
1
NISSAN
14.026
2
TOYOTA
11.216
3
FIAT
9.612
4
OPEL
6.871
5
LADA
6.566
6
VOLKSWAGEN
6.361
7
SEAT
6.132
8
RENAULT
5.867
9
SUZUKI
5.295
10
MAZDA
5.263

H Nissan κατέκτησε την κορυφή το 1990 στην Ελλάδα,  με μερίδιο 12.1%, κυρίως χάρη στο Sunny στην καταλυτική του, πλέον, έκδοση.

Στη 2η θέση κατετάγη η Toyota, το 1990. Nissan & Toyota κυριάρχησαν στην ελληνική αγορά εκείνη τη χρονιά. Ήταν οι μοναδικές εταιρίες που πέτυχαν πωλήσεις άνω των 10 χιλιάδων μονάδων. (φωτό: Toyota Starlet)

Το 1990, η Fiat  βρέθηκε στη 3η θέση, αυξάνοντας σημαντικά τις πωλήσεις της σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σημαντικό μερίδιο της επιτυχίας έφερε το ανανεωμένο Uno, στις καταλυτικές εκδόσεις του (φωτό).





B.A
© Hellenic Motor History














Το Citroen Visa στην Ελλάδα


Toν Σεπτέμβριο του 1978, η Citroen παρουσιάζει το Visa. Λίγο αργότερα, γύρω στον Οκτώβριο, κυκλοφορεί μια σειρά από φωτογραφίες για την προώθηση του νέου μοντέλου, σε φόντο ελληνικό. Ο λόγος είναι ότι η γαλλική εταιρία επέλεξε τη χώρα μας για την επίδειξη του αυτοκινήτου, σε εκπροσώπους του διεθνούς τύπου. Οι δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν το νέο μικρό Citroen στην Χαλκιδική.



Το Citroen Visa παρουσιάστηκε επίσημα στην Χαλκιδική, τον Σεπτέμβριο του 1978. Σύντομα κυκλοφόρησαν φωτογραφίες του μοντέλου, με "άρωμα" Ελλάδας. Η βασική έκδοση εφοδιαζόταν με κινητήρα 652 κυβ. εκατοστών. 





B.A
Αρχείο Hellenic Motor History.

Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2018

1979: Νέα αντιπροσωπεία Skoda στην Ελλάδα


Τον Ιανουάριο του 1979, η ΒΙΑΜΑΡ Α.Ε αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία της Skoda στην Ελλάδα. 
Η συνεργασία της τσέχικης (τότε τσεχοσλοβάκικης) εταιρίας με την ελληνική επιχείρηση, κράτησε για πάρα πολλά χρόνια, έως το 2016. 
Εκείνη την εποχή, διέθετε τα μικρομεσαία οικογενειακά 105 & 120, με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω. 
Πριν την ΒΙΑΜΑΡ, την αντιπροσωπεία είχε η ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ Α.Ε (περίπου από τα μέσα της δεκαετίας του '60).





Β.Α
© Hellenic Motor History

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1988. Δυναμική αντεπίθεση της Toyota σε μια υποτονική χρονιά.





Το 1988 κυκλοφορούσαν στη χώρα μας συνολικά 2.405.690 οχήματα, όλων των κατηγοριών. Από αυτά, το 1.503.921 ήταν επιβατικά αυτοκίνητα. Τα Ι.Χ έφταναν το 1.470.486 αυτοκίνητα, ενώ τα υπόλοιπα 33.435 ήταν Δ.Χ (ταξί και αγοραία).
Στη περιοχή της πρωτεύουσας κυκλοφορούσαν συνολικά, 799.764 επιβατικά αυτοκίνητα.
Η σύνθεση του στόλου των αυτοκινήτων στη χώρα μας το 1988 περιελάμβανε και αρκετά οχήματα  μεγάλης ηλικίας. Όσον αφορά τα επιβατικά, κυκλοφορούσαν 165.330 αυτοκίνητα με πρώτη άδεια από το 1969 και παλιότερα, δηλαδή άνω των 19 ετών. Σχεδόν το σύνολο αφορούσε ιδιωτικής χρήσης. Υπήρχαν επιπλέον 322.230 επιβατικά της περιόδου 1970-1976, δηλαδή 12 έως 18 ετών. 
Τον μεγαλύτερο αριθμό επί των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων στην Ελλάδα διέθετε η Fiat, με 145.616 μονάδες. 
Η κατηγορία των 8 φορ. ίππων (1100-1200 κ.εκ) κυριαρχούσε, με συνολικά 596.228 μονάδες. Ακολουθούσαν τα επιβατικά στους 9 φορ. ίππους (1.300 κ.εκ), με 212.180 μονάδες, ενώ στην τρίτη θέση ήταν αυτά των 7 φορ. ίππων (1.000 κ.εκ), με 186.150 αυτοκίνητα.

Το 1988, τέθηκαν σε κυκλοφορία 76.043 επιβατικά, εκ των οποίων τα 75.348 αφορούσαν Ι.Χ.
Η αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων παρουσίασε αύξηση, με τις πωλήσεις στις 57.666 μονάδες έναντι 50.501 την προηγούμενη χρονιά (+14.2%). 
Πρώτη σε πωλήσεις αναδείχθηκε η Nissan, με 8.899 μονάδες και ποσοστό 15.4%. Η συντριπτική πλειοψηφία αφορούσε τα μοντέλα ελληνικής συναρμολόγησης της ΤΕΟΚΑΡ,  με 8.566 μονάδες (Sunny & Cherry).
Σε απόσταση αναπνοής, τερμάτησε στην δεύτερη θέση η Toyota με 8.864 μονάδες. Η διαφορά των 35 μονάδων καλύφθηκε από τον Θεοχαράκη τον τελευταίο μήνα του έτους, εφόσον τον Νοέμβριο η Toyota ήταν στην κορυφή της κατάταξης, με διαφορά 33 αυτοκινήτων έναντι της Nissan.
Το ντέρμπι μεταξύ των δυο ιαπώνων κατασκευαστών παρακολουθούσε ο ανταγωνισμός από απόσταση. Η Toyota μπορεί να έχασε την πρωτιά στο νήμα, όμως κατέγραψε μια εξαιρετική επίδοση, με άνοδο +88.4% και κατέκτησε το ίδιο ποσοστό με την Nissan, 15.4% από 9.3%  συγκριτικά με το 1987.
Η Lada ήρθε στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης με 3.971 πωλήσεις, ενώ η Seat αρκέστηκε στην τέταρτη θέση με 3.889 πωλήσεις. Η ισπανική εταιρεία είχε έρθει τρίτη σε πωλήσεις το 1987 και κατέγραψε απώλειες -11.4%. 
Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Fiat, που πέτυχε αύξηση πωλήσεων +19.8% με 3.431μονάδες και μερίδιο 5.9%. Ανοδικά κινήθηκε και η Opel, που βρέθηκε στην έκτη θέση με 3.026 πωλήσεις και 5.2% έναντι 2.422 και 4.8% το προηγούμενο έτος (+24.9%), 

Στους μεγάλους χαμένους της χρονιάς ήταν η Austin Rover, που ήρθε στην ενδέκατη θέση από την πέμπτη που κατείχε το 1987, καταγράφοντας πτώση -44.0% με 1.787 πωλήσεις. Σημαντικές απώλειες είχε και η Dacia (-41.9%) που συνέχισε την φθίνουσα πορείας της στην εγχώρια αγορά. Δύσκολη χρονιά αποδείχθηκε το 1988 για την Audi, με τις πωλήσεις της στις 942 μονάδες από 1.222 την προηγούμενη χρονιά (-22.9%). Αντίθετα, η BMW πέτυχε αύξηση +73.3% με 1.773 μονάδες. Θετικός ο απολογισμός και για την Volkswagen, με 2.778 πωλήσεις από 1.604 (+73.2%) και στην έβδομη θέση από δέκατη που ήταν το 1987. Το ίδιο ίσχυε για την Zastava, που πέτυχε αύξηση +64.6% και βρέθηκε στην όγδοη θέση, ενώ το 1987 ήταν εκτός της πρώτης δεκάδας (12η). Iσοπαλία υπήρξε μεταξύ Ford και Honda, με 1.490 μονάδες. Η επίδοση αυτή ήταν οριακά καλύτερη για την Ford έναντι του 1987 (+0.8%), όμως για την Honda αποτέλεσε σημαντική βελτίωση (+48.4%). Οι Mazda και Mitsubishi έφεραν επίσης ισόπαλο αποτέλεσμα, με 574 μονάδες. 

Οι πωλήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα το 1988 σημείωσαν αύξηση, όμως η αγορά κινήθηκε για ακόμα μια φορά σε υποτονικούς ρυθμούς. Αποτέλεσμα της γενικότερης εικόνας ήταν πως, οι περισσότερες από τις δημοφιλέστερες εταιρείες πέτυχα απλώς ικανοποιητικές έως μέτριες πωλήσεις. Εξαίρεση αποτέλεσε η Nissan, η οποία όμως δεν είχε ουσιαστικά οφέλη σε επίπεδο πωλήσεων  από την προηγούμενη χρονιά (μόλις +0.4%), ενώ είχε απώλειες στο ποσοστό της (15.4% από 17.5%). Ακόμα μια εξαίρεση ήταν η Toyota, που ήταν η έκπληξη της χρονιάς ως η εταιρεία με την μεγαλύτερη δυναμική και η μοναδική που μπόρεσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Nissan εκείνη την εποχή. Αντίθετα με τα καινούργια, τα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα σημείωσαν πτώση -22.4%. Η ζήτηση περιορίστηκε στις 18.377 μονάδες, έναντι 23.679 το προηγούμενο έτος. Πάντως, εξακολουθούσαν να κατέχουν ένα σημαντικό ποσοστό επί του συνόλου των πωλήσεων, με μερίδιο 24.2%.
Τα δημοφιλέστερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ήταν τα Fiat, με 2.199 μονάδες. 

Αναλυτικότερα η κατάταξη των εταιρειών το 1988, ήταν η εξής:


Στις πωλήσεις της Citroen περιλαμβάνεται και το, κατασκευασμένο στη Ρουμανία, Citroen Axel.



Σκληρή μάχη για την 1η θέση έδωσαν οι Nissan & Toyota στη χώρα μας, το 1988. Νικήτρια η Nissan, με διαφορά μόλις 35 αυτοκίνητα! Πάντως η άνοδος της Toyota ήταν εντυπωσιακή, με τις πωλήσεις της αυξημένες κατά 88.4%, σε σχέση με το 1987.












Β.Α
© Hellenic Motor History
Στοιχεία: ΣΕΑΑ & ΕΛΣΤΑΤ



Τρίτη 2 Ιανουαρίου 2018

Ford Cortina: To best seller της ελληνικής αγοράς, 55 χρόνια πριν



Στις αρχές Οκτωβρίου 1962, ο Κοντέλλης παρουσίασε στο ελληνικό κοινό το Ford Consul Cortina
Το μεσαίο οικογενειακό μοντέλο είχε κάνει επίσημα πρεμιέρα από τη Ford Αγγλίας, στις 20 Σεπτεμβρίου εκείνου του χρόνου. 
Αρχικά, μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Οκτωβρίου, το Cortina ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά στη 2θυρη έκδοσή του. Η 4θυρη έκδοση έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά,  δυο μήνες αργότερα, μέσα στο πρώτο 15ήμερο του Δεκεμβρίου. 
Το νέο μοντέλο είχε όλα τα στοιχεία για να πετύχει μια αξιοπρεπή πορεία στη χώρα μας. Ελκυστική σχεδίαση, μεγάλους χώρους για επιβάτες και αποσκευές και, κυρίως, κινητήρα 1.198 κυβ. εκατοστών, που το τοποθετούσαν στη δημοφιλή κατηγορία των 8 φορολ. ίππων, με εισφορά 15.000 δραχμές. 

Σύντομα αναδείχθηκε ως το πλέον δημοφιλές αυτοκίνητο στη χώρα μας. Το 1963, χάρη στο Consul Cortina η Ford UK αύξησε εντυπωσιακά τις πωλήσεις της. Σε συνδυασμό με την μικρή αύξηση στις πωλήσεις της Ford Werke (Δυτ. Γερμανίας), η Ford στο σύνολό της ήρθε στη 1η θέση της γενικής κατάταξης. 

Tο Ford Consul Cortina ήταν ο πρωταγωνιστής της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου, το 1963. Ήταν διαθέσιμο σε 2θυρο & 4θυρο αμάξωμα αλλά και σε 5θυρο estate (station wagon). To sedan είχε ολικό μήκος 4.27 μ.





Β.Α
Έρευνα: © Hellenic Motor History

Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2018

Η Audi στα χέρια της Kosmocar (1977)


Φέτος συμπληρώθηκαν 41 χρόνια από την έναρξη της διάθεσης των αυτοκινήτων Audi στη χώρα μας, από την Kosmocar A.E
H γνωστή επιχείρηση είχε ιδρυθεί το 1970 και είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία της Volkswagen. Από 1/1/1977 ανέλαβε και το δίκτυο πώλησης, ανταλλακτικών και service της Audi. Το διάστημα εκείνο, συνέπεσε με την έναρξη των πωλήσεων της νέας σειράς μοντέλων της Audi. Ήταν το ανανεωμένο "80" και το "100" 2ης γενιάς. 
Το 1977, διατέθηκαν στην Ελλάδα συνολικά 1.398 καινούργια Audi, με μερίδιο αγοράς 1.4%.





B.A
© Hellenic Motor History

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1978. Η ανοδική πορεία και το ρεκόρ πωλήσεων.


Η αύξηση στη ζήτηση καινούργιων αυτοκινήτων ήταν έντονη στη χώρα μας ήδη από τα μέσα τη δεκαετίας του '70. 
Το 1978 η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων, σημείωσαν αύξηση κατά 21% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Συνολικά ταξινομήθηκαν 119.814 μονάδες, έναντι 98.924 το 1977. 'Ηταν η πρώτη φορά που η εγχώρια αγορά υπερέβαινε τις 100.000 μονάδες, με το 1978 να αποτελεί χρονιά ρεκόρ μέχρι και το 1990
Έως τα τέλη του έτους, κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 1.050.022 αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών (επιβατικά, λεωφορεία, φορτηγά). Από αυτά, τα 728.161 αφορούσαν τα επιβατικά, εκ των οποίων τα 700.698 ήταν ιδιωτικής χρήσης. 
Στη περιφέρεια πρωτευούσης κυκλοφορούσαν 421.443 επιβατικά ιδιωτικής & δημόσιας χρήσης (ταξί). 
Η μεγάλη πλειοψηφία αφορούσε τα επιβατικά στους 8 φορολογίσιμους ίππους, με 315.791 τέτοια αυτοκίνητα. Ακολουθούσαν αυτά των 9 φορ. ίππων, με 85.394 αυτοκίνητα.
Το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς ανακοινώθηκαν μέτρα για τον προσδιορισμό του εισοδήματος με τα τεκμήρια της περιουσίας και των δαπανών. Σε αυτά περιλαμβάνονταν, φυσικά, και τα αυτοκίνητα. Η δαπάνη για αυτά καθορίστηκε βάσει της φορολογικής ισχύος, από 7 έως 23 ίππους και άνω, με προσαύξηση που καθόριζαν ειδικοί συντελεστές (από 7 έως 12 μονάδες ανάλογα την κατηγορία). Εάν μια οικογένεια διέθετε δεύτερο Ι.Χ, τότε υπήρχε προσαύξηση της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης κατά 20% ενώ για κάθε επιπλέον αυτοκίνητο, η προσαύξηση στη τεκμαρτή δαπάνη ήταν στο 40%.
Στη κούρσα των πωλήσεων, η Fiat κατάφερε να τερματίσει πρώτη για ακόμα μια φορά. 
Εκείνη τη χρονιά, η ιταλική εταιρεία ταξινόμησε 16.153 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, με μερίδιο αγοράς 13.5%. Η Fiat διέθετε άλλωστε και τα περισσότερα αυτοκίνητα επί του συνόλου των κυκλοφορούντων εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. 
Στη δεύτερη θέση ήρθε η Opel, με 14.438 πωλήσεις και μερίδιο 12.1%. Ακολούθησε η Ford που βρέθηκε στην τρίτη θέση με 11.185 πωλήσεις και 9.3%. 
Η Seat ήρθε στη 4η θέση με 9.723 πωλήσεις και 8.1%, ενώ η Datsun συμπλήρωσε τη πρώτη πεντάδα, με 7.270 πωλήσεις. Oι πωλήσεις της ήταν ελαφρώς βελτιωμένες (+2.5%), όμως το ποσοστό της υποχώρησε στο 6.1% από 7.2% την προηγούμενη χρονιά.
Η Τoyota ήταν έκτη σε πωλήσεις στην Ελλάδα το 1978, με 7.073 μονάδες και μερίδιο 5.9%. Και οι τρεις παραπάνω εταιρείες έπεσαν κατά μία θέση στην κατάταξη, λόγω της σημαντικής ανόδου που παρουσίασε η Ford.
Συνολικά διατέθηκαν 20.658 ιαπωνικά επιβατικά στη χώρα μας εκείνη τη χρονιά, που κάλυψαν το 17.2% της αγοράς. Σε σχετικά χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων από την Ανατολική Ευρώπη, που κάλυψαν το 9.1% με 10.915 μονάδες. Πάντως οι συνολικές τους επιδόσεις ήταν σαφώς βελτιωμένες έναντι του 1977 (+69.5%), που οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 6.440 μονάδες με ποσοστό 6.5%.  Η δημοφιλέστερη ανατολική φίρμα ήταν η Zastava που είχε έντονα ανοδικές τάσεις (+107.8%) και βρέθηκε στην 7η θέση με 5.891 πωλήσεις και μερίδιο 4.9%. Αύξηση κατέγραψε και η Lada (+50.1%), που βρέθηκε στην 12η θέση. 
Την λίστα με τις δέκα δημοφιλέστερες εταιρείες στη χώρα μας το 1978, ανέλαβαν να συμπληρώσουν οι Γάλλοι. Η Peugeot ήρθε στην όγδοη θέση, με 4.898 πωλήσεις και ποσοστό 4.1%. Στην ένατη θέση βρίσκουμε τη Citroen με 4.579 πωλήσεις (3.8%), ενώ δέκατη στη γενική κατάταξη ήταν η Simca-Chrysler με 4.464 πωλήσεις (3.7%). Από τις τρεις, μόνο η Peugeot κέρδισε έδαφος σε σχέση με το προηγούμενο έτος (9η το 1977), ενώ οι άλλες δύο έχασαν τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και σε ποσοστό επί του συνόλου. Με την αγορά σε ανοδική τροχιά, ήταν από τις λίγες εταιρείες με αρνητικό πρόσημο. Η Citroen είχε οριακή πτώση των πωλήσεών της, όμως το ποσοστό της υποχώρησε στο 3.8% από 4.7% την προηγούμενη χρονιά. Σημαντικότερες απώλειες είχε η Simca-Chrysler. 

Αναλυτικότερα,  η εικόνα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου το 1978 παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα. Aποκλειστικά στο Hellenic Motor History, οι 20 πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες, το ποσοστό τους καθώς και η επίδοσή τους σε σχέση με το προηγούμενο έτος. 


H Fiat κυριάρχησε στην ελληνική αγορά το 1978, καλύπτοντας το 13.5% επί του συνόλου. Το μικρό "127" και το μικρομεσαίο "128" (φωτό) αποτελούσαν τα best seller της ιταλικής εταιρείας στη χώρα μας, ενώ στην μεσαία κατηγορία διέθετε το επιτυχημένο "131".




H Opel διατήρησε τη 2η θέση και το 1978, πετυχαίνοντας 14.438 πωλήσεις. Μεγάλη εμπορική επιτυχία αποτελούσε το Kadett 3ης γενιάς (φωτό) με κινητήρες 1.000 & 1.200 κ.εκ. Υπήρχε επίσης το μεγαλύτερο Ascona, με βασικό κινητήρα στα 1.200 κ. εκ. 
(8 φορ. ίπποι).

H Ford σημείωσε μεγάλη αύξηση των πωλήσεων της στη χώρα μας το 1978, κατακτώντας την 3η θέση από 6η που ήταν το προηγούμενο έτος. Διέθετε επιτυχημένα μοντέλα στις πλέον εμπορικές κατηγορίες, όπως το μικρό Fiesta (φωτο), το μικρομεσαίο Escort με βασικό κινητήρα στους 8 φορ. ίππους (1.1) αλλά και τα μεσαία Cortina & Taunus από τα 1.300 κ.εκ (9 φορ. ίπποι).

To 1978 ήταν το τελευταίο έτος διάθεσης του επιτυχημένου στην Ελλάδα Datsun 120Y (φωτό), με τον κινητήρα των 1.171 κ.εκ, αλλά και του μικρότερου 100A F-II. Η Datsun παρέμεινε η δημοφιλέστερη ιαπωνική φίρμα στη χώρα μας και βρέθηκε στη 5η θέση των πωλήσεων (από 4η το 1977).

H Peugeot αποτέλεσε την γαλλική εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα μας το 1978. Εκείνη τη χρονιά διέθετε το ολοκαίνουργιο "305", με βασικό κινητήρα 1.290 κ. εκ. στους 9 φορ. ίππους. Έτσι, κατέλαβε την 8η θέση (από την 9η το '77) με αύξηση στο μερίδιο της. 






Β.Α
© Hellenic Motor History
Στοχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: EΛ.ΣΤΑΤ.
Στοχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ