Η εμπορία αυτοκινήτου στην Ελλάδα άρχισε να γνωρίζει σημαντική δραστηριότητα ήδη από τη δεκαετία του 1910. Δεκάδες αυτοκινητοβιομηχανίες έκαναν σταδιακά την εμφάνισή τους στη χώρα μας, μέσω επίσημων αντιπροσώπων. Το ίδιο ίσχυσε και για προϊόντα που αφορούσαν το αυτοκίνητο (π.χ ελαστικά, καύσιμα και λιπαντικά κ.α).
Οι εισαγωγικές επιχειρήσεις απευθύνονταν στο αγοραστικό κοινό μέσω διαφημιστικών καταχωρήσεων στον Τύπο. Μπορεί η αγορά και η κατοχή ενός επιβατικού να μην αφορύσε παρά τους εύπορους μεγαλοαστούς ή τους επαγγελματίες οδηγούς, όμως από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 η διαφημιστική παρουσία των νέων μοντέλων ήταν ιδιαίτερα έντονη. Η τάση αυτή διατηρήθηκε έως το 1930. Αμέσως μετά υπήρξε ύφεση, λόγω της οικονομικής κρίσης που έπληξε τη χώρα μας, με αποκορύφωμα το 1932.
Ας κάνουμε ένα ταξίδι στην εποχή του μεσοπολέμου, μέσα από διαφημίσεις εκείνης της περιόδου.
Σε πολλές περιπτώσεις, κατά τη δεκαετία του 1910 και του 1920, οι διαφημίσεις δεν ήταν τίποτα το εντυπωσιακό. Ένα απλό κείμενο ή ακόμα και... δύο λέξεις, αρκούσαν. Όπως η παραπάνω καταχώρηση του Βουτσαρά για τη Cadillac,τον Δεκέμβριο του 1923.
Ανάλογη περίπτωση και η διαφήμιση της Chevrolet, τον Σεπτέμβριο του 1926. Αντιπρόσωπος και σε αυτή τη περίπτωση ο Βουτσαράς.
Kαταχώρηση του Ανδρέα Βήχου, τον Ιανουάριο του 1924. Ο Ανδρέας Βήχος (1884-1948) πρέπει να ήταν από τους πρώτους εισαγωγείς αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Ήδη στις αρχές του 20ου αιώνα διέθετε κατάστημα εμπορίας ποδηλάτων, στον χώρο πέριξ της Βουλής. Ο Βήχος ήταν επίσης αθλητής, ενώ είχε διακριθεί στη σκοποβολή. Βλέπουμε ότι η επιχείρησή του εξακολουθούσε να εισάγει ποδήλατα, καθώς και μοτοσυκλέτες, ελαστικά και διάφορα εξαρτήματα.
Αμερικάνικα αυτοκίνητα της Dodge Brothers, τον Ιανουάριο του 1927. Αντιπρόσωπος, ο Χαράλαμπος Μπόγδης.
Γερμανικά αυτοκίνητα της Brennabor-Werke, τον Δεκέμβριο του 1929.
Καταχώρηση του 1924 (Μάρτιος) για τα γαλλικά αυτοκίνητα & φορτηγά της Berliet.
Στα τέλη του 1929, η General Motors προωθούσε στη χώρα μας τα Oakland-Pontiac (επάνω) και τα Marquette-Buick (κάτω).
Η Oakland είχε παρουσία ήδη αρκετά χρόνια στη χώρα μας. Η ονομασία της Pontiac είχε κάνει την εμφάνισή της το 1926 και θα επιβίωνε για πολλές δεκαετίες, ενώ αυτή της Oakland αποσύρθηκε το 1931.
H ονομασία Marquette είχε εμφανιστεί στις Η.Π.Α λίγους μήνες πριν, το καλοκαίρι του 1929
Διαφημίσεις για τα αμερικάνικα NASH, την περίοδο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 1929.
Προαναγγελία της Γ.Ν. Λαφαζάνης για τα NASH του 1931, τον Οκτώβριο του 1930.
Opel, Οκτώβριος 1930.
H "ΕΛΦΙΝΚΟ Α.Ε" είχε ιδρυθεί το 1927 από τον Όμηρο Ιωσηφόγλου. Μεταπολεμικά έγινε γνωστή ως αντιπροσωπεία των Opel - Chevrolet -Cadillac, όμως πριν τον πόλεμο εκπροσωπούσε διάφορες γνωστές εταιρίες στο χώρο των προϊόντων αυτοκινήτου. Επάνω, καταχώρηση για τα ελαστικά Continental, στα τέλη του 1930. Λίγο νωρίτερα, την αντιπροσωπεία είχε η "ΑΘΗΝΑ Ανώνυμος Εταιρία Αυτοκινήτων". Κάτω, διαφήμιση για τα μπουζί Champion, τον Οκτώβριο του 1935.
Ελαστικά Dunlop, Ιανουάριος 1932.
Αμερικάνικα αυτοκίνητα Graham-Paige, Ιούνιος 1930.
Νοέμβριος 1932. Μια περίοδος που η οικονομική κρίση είχε φτάσει στο απόγειό της. Οι εισαγωγές και οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων είχαν σημειώσει σημαντική πτώση, με τη Ford να κατέχει τη πρώτη θέση. Η "ΦΟΡΔ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ Α.Ε" ανακοινώνει τιμές "προς την παρούσαν κατάστασιν". Η έδρα της εκείνη την εποχή ήταν επί της οδού Μητροπόλεως 9α, πριν την κατασκευή των νέων εγκαταστάσεων στη Λεωφόρο Συγγρού, το 1936.
Η Ford, εκτός από την ηγετική θέση που κατείχε στη χώρα μας στα επιβατικά, πρωταγωνιστούσε, κατά τον μεσοπόλεμο, και στη αγορά των φορτηγών. Διαφήμιση του νέου 8κύλινδρου μοντέλου της εταιρίας, τον Οκτώβριο του 1934. Εκείνη τη χρονιά οι εισαγωγές και ταξινομήσεις νέων φορτηγών ήταν ιδιαίτερα αυξημένες στην Ελλάδα, σε σχέση με το 1933. Συγκεκριμένα, το 1934 χορηγήθηκαν 529 άδειες έναντι 171 το προηγούμενο έτος.
Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου