Ο καιρός περνάει γρήγορα. Έχουν μεσολαβήσει κιόλας τρία χρόνια από τότε που ξεκίνησε το hellenic motor history.
Η ιδέα ήταν εξαρχής αυτό το ιστολόγιο να αποτελεί κάτι διαφορετικό σε σχέση με τους δεκάδες ιστότοπους που ασχολούνται με τον χώρο του αυτοκινήτου. Η προσπάθεια ξεκίνησε από το μηδέν, εφόσον σχεδόν τίποτα ανάλογο με την θεματολογία του ιστολογίου δεν υπήρχε στην Ελλάδα.
Όλες οι πληροφορίες έπρεπε να βρεθούν με προσωπική έρευνα, πολλές φορές με πολλή υπομονή και επιμονή. Το ίδιο ισχύει και για ένα μεγάλο μέρος από το φωτογραφικό υλικό, που έχει δημοσιευτεί αποκλειστικά εδώ.
Το hellenic motor history δεν γράφει για αγώνες αυτοκινήτου, που αποτελούν ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ελληνική αυτοκινητιστική ιστορία. Η επιλογή είναι συνειδητή, εφόσον υπάρχουν άλλοι, περισσότερο ειδικοί, που έχουν ασχοληθεί -και ασχολούνται- με αυτό το κομμάτι.
Επίσης, δεν γράφει για εντυπωσιακά μοντέλα με συναρπαστικές επιδόσεις και σίγουρα δεν το ενδιαφέρει η κακώς εννοούμενη lifestyle πλευρά του αυτοκινήτου.
Σκοπός είναι να γίνει η ιστορική καταγραφή των επιχειρηματικών δράσεων του κλάδου στην χώρα μας καθώς και για το πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο που διαδόθηκε το αυτοκίνητο στην Ελλάδα και οι τάσεις της αγοράς αυτοκινήτου μέσα στον χρόνο.
Στην Ελλάδα η διάδοση του αυτοκινήτου ήταν αργή κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν μια σειρά από παράγοντες. Όμως το νέο μέσο ήταν μια πραγματικότητα και δεκάδες νέες δραστηριότητες αναπτύχθηκαν γύρω από αυτό. Επαγγελματίες οδηγοί, έμποροι ειδών και ανταλλακτικών αυτοκινήτου, δίκτυα διανομής καυσίμων, ιδιοκτήτες γκαράζ κ.α.
Φυσικά δεν μπορούμε να παραλείψουμε τους ίδιους τους εισαγωγείς των αυτοκινήτων. Άνθρωποι που επένδυσαν σοβαρά στην εκπροσώπηση κάποιου εργοστασίου αυτοκινήτων και έδωσαν το παρόν στην εγχώρια αγορά, μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Κάποιοι άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους, με σημαντική και μακρόχρονη παρουσία τον χώρο του αυτοκινήτου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Ιωάννης Κοντέλλης. Παράλληλα υπήρχαν και επιχειρήσεις όπως η "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε, μια από τις πιο δυναμικές κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου, αλλά και μεταπολεμικά.
Η ανάδειξη αυτών των ανθρώπων και των επιχειρήσεων τους, είναι μια από τις προτεραιότητες του ιστολογίου.
Κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου ασκήθηκε για πρώτη φορά συντονισμένη πολιτική του ελληνικού κράτους σχετικά με την φορολογία του αυτοκινήτου. Έκτοτε το αυτοκίνητο αντιμετωπίστηκε από την πολιτεία ως είδος πολυτελείας. Μεταπολεμικά, το κύριο μέλημα των εκάστοτε κυβερνήσεων ήταν η ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση της φορολογίας των ιδιωτικών (κυρίως) αυτοκινήτων, αλλά και η αύξηση στο κόστος κτήσης και χρήσης με δυσανάλογη επιβάρυνση των ιδιοκτητών.
Η πολιτική απέναντι στο αυτοκίνητο ενίοτε χαρακτηρίστηκε από τις αλλοπρόσαλλες αποφάσεις που εφαρμόστηκαν. Επιπλέον, οι εμμονές διαφόρων κυβερνήσεων οδήγησαν σταδιακά από την υψηλή φορολογία στην ληστρική φορολογία, όπου οι φόροι ήταν περισσότεροι από την αξία του αυτοκινήτου. Διάφοροι "φωτισμένοι εγκέφαλοι" πάλευαν με τα "κυβικά εκατοστά", τα "τεκμήρια" και τους "φορολογίσιμους ίππους" για να "σώσουν" την οικονομία (που ποτέ δεν σώθηκε) και να "καταπολεμήσουν" την φοροδιαφυγή (που ποτέ δεν καταπολεμήθηκε). Τα κρατικά έσοδα αυξάνονταν, ενώ ο μέσος αγοραστής έπαιρνε ολοένα και "λιγότερο" αυτοκίνητο για περισσότερα χρήματα. Το 1981 το κράτος έβαλε στα ταμεία του σχεδόν 19.4 δις δραχμές, ενώ το 1984 τα έσοδα ανήλθαν σε σχεδόν 46.3 δις δραχμές!
Βλέπουμε λοιπόν ότι, στην Ελλάδα, η πολιτική έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της αγοράς. Κατά περιόδους έγιναν σημαντικές και απότομες μεταβολές, που επηρέασαν καθοριστικά την εγχώρια αυτοκινητιστική πραγματικότητα αλλά και τις επιχειρήσεις του κλάδου. Είναι άλλη μια παράμετρος, της οποίας γίνεται καταγραφή στο hellenic motor history.
(Αθήνα 1984, φωτογραφία: Grete Howard )
Καταγραφή γίνεται και σε σχέση με τις τάσεις που επικράτησαν στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Το hellenic motor history έχει κάνει αφιερώματα για τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων σε συγκεκριμένες χρονιές από διάφορες δεκαετίες. Σε αυτά γίνεται αναφορά στις συνθήκες που επικρατούσαν εκείνη την εποχή αλλά και στους πρωταγωνιστές της αγοράς, με τις πωλήσεις ανά εταιρεία. Ιδιαίτερη προσπάθεια έχει γίνει σχετικά με την "άγνωστη" εγχώρια αγορά κατά την περίοδο του μεσοπολέμου, με ικανοποιητικά αποτελέσματα έως τώρα. Σκοπός είναι η όσο το δυνατόν πιό αξιόπιστη και έγκυρη παράθεση στοιχείων, γι'αυτό τον λόγο όλα τα στατιστικά των πωλήσεων που δημοσιεύονται προέρχονται από τον ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) ή άλλες αξιόπιστες πηγές.
Σημαντικό κομμάτι της έρευνας αφορά και στην παρουσία των διαφόρων αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα. Φίρμες που συνεχίζουν την πορεία τους έως σήμερα αλλά και φίρμες που έχουν εξαφανιστεί εδώ και δεκαετίες, πολλές ξεχασμένες ή ακόμα και άγνωστες στις μέρες μας.
Εκτός από την πορεία τους στην εγχώρια αγορά, αναφέρεται ποιές επιχειρήσεις και πότε ανέλαβαν επίσημα την εισαγωγή και πώλησή τους στην Ελλάδα, ενώ παρουσιάζεται και υλικό από την προώθηση των αυτοκινήτων τους, μέσω διαφημιστικών καταχωρήσεων.
Φυσικά δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός το κομμάτι της ελληνικής βιομηχανίας οχημάτων. Αν και έχουν γραφτεί πολλά σχετικά με το θέμα, είναι αναπόφευκτο να υπάρχουν ανάλογα αφιερώματα και εδώ, για ευνόητους λόγους. Η αναφορά σε ανθρώπους που είχαν το όραμα να δημιουργήσουν μονάδες με σκοπό την παραγωγή αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αποτελεί την ελάχιστη τιμή στην προσπάθειά τους.
Τρία χρόνια hellenic motor history, λοιπόν. Η προσπάθεια συνεχίζεται οδεύοντας ολοταχώς για ακόμα μια χρονιά, με αποκλειστικά θέματα πάνω στην ιστορία του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Επιπλέον θα υπάρχει ενημέρωση σχετικά με τις εξελίξεις στην εγχώρια αλλά και ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, στην δύσκολο περίοδο που διανύουμε. Μείνετε συντονισμένοι.
Σπάνιο υλικό από την δραστηριότητα των διαφόρων αντιπροσωπειών στην Ελλάδα, έχει δημοσιευτεί αποκλειστικά στο hellenic motor history, τα τρία προηγούμενα χρόνια. Επάνω, διαφήμιση της "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε για τα αυτοκίνητα Renault, τον Απρίλιο του 1929.
Δεκάδες φίρμες αυτοκινήτων έκαναν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά, από τις αρχές του 20ου αιώνα. Πολλές από αυτές είχαν εξαφανιστεί ήδη πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και σήμερα έχουν ξεχαστεί. Το hellenic motor history έχει εντοπίσει και αναδείξει αρκετές τέτοιες περιπτώσεις. Επάνω, διαφημιστική καταχώρηση για τα γαλλικά αυτοκίνητα Delage, τον Φεβρουάριο του 1925. Την αντιπροσωπεία είχε αναλάβει η επιχείρηση "Κουρκουμέλης - Φωκάς" & Σια.
B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2020)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου