Ανοδική πορεία είχε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, το 1998. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσαν αύξηση για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, φτάνοντας σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα για τα δεδομένα της εποχής.
Δύο παράγοντες διαμόρφωσαν την πορεία των πωλήσεων, περιορίζοντας σε ένα βαθμό την δυναμική που είχε αναπτύξει η αγορά.
Ο πρώτος ήταν η υποτίμηση της δραχμής κατά 12.6%, στα μέσα Μαρτίου, που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση στις λιανικές τιμές των αυτοκινήτων.
Ο δεύτερος παράγοντας, μερικούς μήνες αργότερα, ήταν τα σενάρια περί μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα επιβατικά αυτοκίνητα. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την ελάφρυνση στο Ε.Φ.Κ, χωρίς όμως να έχουν παρθεί οι τελικές αποφάσεις για το πότε τελικά θα εφαρμοστεί κάτι τέτοιο και σε τι ποσοστό.
Το αποτέλεσμα ήταν οι σημαντικές διακυμάνσεις στις ταξινομήσεις από μήνα σε μήνα.
Πάντως, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αντιπροσωπειών οδήγησε σε μπαράζ προσφορών, που συνολικά έπαιξαν θετικό ρόλο ως προς το τελικό αποτέλεσμα.
Το 1998 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ανήλθαν σε 180.046 μονάδες, σημειώνοντας αύξηση κατά 11% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της τελικής κατάταξης είχε και η παρουσίαση ορισμένων νέων μοντέλων στην ελληνική αγορά, εντός του έτους.
Στην κορυφή των πωλήσεων βρέθηκε η Toyota, με 18.746 μονάδες και δύο μοντέλα μεταξύ των δέκα δημοφιλέστερων (Corolla και Starlet). Όμως η ιαπωνική εταιρεία δεν κέρδισε εύκολα την πρωτιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο τετράμηνο του έτους έδωσε σκληρή μάχη με την Citroen, η οποία μέσα σε αυτό το διάστημα έφτασε να προηγείται, έστω και οριακά, από την Toyota. Τον Μάιο η Toyota πήρε σαφές προβάδισμα, ενώ η γαλλική εταιρεία άρχισε να νιώθει έντονο τον ανταγωνισμό από την Hyundai και την Fiat.
Hyundai Accent
Η Hyundai κατέκτησε την 2η θέση στην γενική κατάταξη του έτους, με 16.653 μονάδες. Το μικρομεσαίο Accent ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο της χρονιάς, με συνολικά 9.033 πωλήσεις. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε και το μικρό Atos, που έκανε την εμφάνισή του στην χώρα μας μέσα στην άνοιξη.
Στην 3η θέση, με μικρή διαφορά, βρέθηκε η Fiat με 16.035 μονάδες. Το Punto συνέχισε την εξαιρετική του πορεία, έχοντας δεχτεί μια διακριτική ανανέωση αλλά και νέους κινητήρες. Το ιταλικό supermini ήρθε 4ο σε πωλήσεις, με 7.901 μονάδες. Στα μέσα της χρονιάς, το καλοκαίρι του '98, ήρθε στην χώρα μας το νέο μικρό Seicento, που αντικατέστησε το επιτυχημένο Cinquecento.
H Citroen ξεκίνησε δυναμικά την χρονιά, όπως ήδη έχει αναφερθεί παραπάνω. Διατήρησε μια καλή πορεία έως το τέλος, κατακτώντας την 4η θέση της γενικής κατάταξης, με 15.603 μονάδες. Ήταν μια εξαιρετική επίδοση, με το ποσοστό της στο 8.7% έναντι 6.8% την προηγούμενη χρονιά, που είχε έρθει στην 5η θέση των πωλήσεων. Το Citroen Saxo ήταν μέσα στην πρώτη τριάδα με τα πιο δημοφιλή μοντέλα, ενώ ιδιαίτερη δυναμική εμφάνισε και η Xsara που ήρθε στην 7η θέση των πωλήσεων. Η γαλλική εταιρεία είχε βρεθεί αρκετές φορές στο top 10 της ελληνικής αγοράς, όμως ήταν η πρώτη φορά από το 1979 που ήρθε τόσο ψηλά στην κατάταξη.
Την 5η θέση κατέλαβε η Opel, με 11.693 πωλήσεις και μερίδιο 6.5%. Την άνοιξη του '98 παρουσιάστηκε στην Ελλάδα η νέα γενιά του Opel Astra, που πρωταγωνίστησε στην αγορά και τα επόμενα χρόνια.
H Nissan εμφανίστηκε αποδυναμωμένη το 1998, εφόσον βρέθηκε στην 6η θέση, από την 3η που κατείχε το προηγούμενο έτος. Παράλληλα μειώθηκε το ποσοστό της σε 6.1% από 7.4% με τις πωλήσεις της στις 11.067 μονάδες, περίπου χίλιες μονάδες λιγότερες έναντι του '97. Πάντως, το μικρομεσαίο Almera έδειξε να αντέχει τον έντονο ανταγωνισμό, εφόσον ήταν το 5ο σε πωλήσεις μοντέλο.
Το ίδιο, σε μικρότερο βαθμό, ίσχυσε και για την Volkswagen που ήρθε στην 7η θέση (από 6η), με ποσοστό 5.5% από 6.6% την προηγούμενη χρονιά. Το πιο επιτυχημένο μοντέλο της γερμανικής εταιρείας ήταν το Polo, που τερμάτισε στην 6η θέση των πωλήσεων.
Το 1998 ήταν μια ιδιαίτερα καλή χρονιά για την αγορά αυτοκινήτου, με κάποιες αρρυθμίες κατά διαστήματα. Τον Μάρτιο η κυβέρνηση προχώρησε στην υποτίμηση της δραχμής, στα πλαίσια του προγράμματος σταθεροποίησης. Μετά την μέτρια επίδοση που σημείωσαν οι πωλήσεις τον ίδιο μήνα, υπήρξε εντυπωσιακή άνοδος τον Απρίλιο λόγω της αυξημένης ζήτησης για αυτοκίνητα που είχαν εκτελωνιστεί με την παλιά τιμή, πριν την υποτίμηση.
Το αμέσως επόμενο τρίμηνο, οι δελεαστικές προσφορές κατάφεραν να κρατήσουν το ενδιαφέρον των αγοραστών σε ικανοποιητικά επίπεδα. Εκπτώσεις, χαμηλά επιτόκια, 0% προκαταβολή, πολλές δόσεις (έως 72), έναρξη αποπληρωμής δόσεων μετά από αρκετούς μήνες και προσφορές σε πακέτα εξοπλισμού, με πολλές αντιπροσωπείες να κάνουν "δώρο το Air Condition". Το τελευταίο ήταν ένα από τα δυνατά χαρτιά των εταιρειών, ενώ δεν έλειπαν πλέον όλες οι ηλεκτρικές ευκολίες αλλά και στοιχεία ασφαλείας, όπως το ABS και ο αερόσακος (τουλάχιστον οδηγού) στον στάνταρ εξοπλισμό. Φυσικά ανάλογες προσφορές υπήρξαν για όλη την διάρκεια του έτους.
Το φθινόπωρο του '98 η επικείμενη μείωση στον Ε.Φ.Κ, έκανε διστακτικούς πολλούς υποψήφιους αγοραστές. Το πρόβλημα ήταν ότι παρά το γεγονός πως η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει το μέτρο, ακόμα δεν είχε αποφασίσει το πότε θα ήταν η καλύτερη χρονική στιγμή εφαρμογής του. Ως αποτέλεσμα, το Νοέμβριο η αγορά έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους, ενώ ήδη είχε προηγηθεί ένα τρίμηνο σε χαλαρούς ρυθμούς (Αύγουστος-Οκτώβριος).
Όμως, στις 9 Νοεμβρίου 1998 κατατέθηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο για το καθεστώς φορολόγησης των καινούργιων και των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων (Νόμος 2682/99). Το νομοσχέδιο προέβλεπε την κατάργηση του Ε.Φ.Κ και του Εφάπαξ Πρόσθετου Ειδικού Τέλους (Ε.Π.Ε.Τ) και την αντικατάστασή τους με το Τέλος Ταξινόμησης. Οι συντελεστές κυμαίνονταν από 16% (για αυτοκίνητα έως 900 κ.εκ.) έως 128% (άνω των 2.001 κ.εκ.). Επιπλέον έπαυε να ισχύει η διάκριση μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με βασικό κριτήριο το έτος κατασκευής και την αντιρρυπαντική τεχνολογία.
Με τον τρόπο αυτό, οι λιανικές τιμές των αυτοκινήτων θα ήταν μειωμένες από 4.9% έως 7%.
Το νομοσχέδιο αφορούσε επίσης τα φορτηγά όλων των κατηγοριών και τις μοτοσυκλέτες.
Οι νέες τιμές που διαμορφώθηκαν είχαν τυπικά άμεση ισχύ, με συνέπεια η αγορά να ανεβάσει ρυθμούς τον τελευταίο μήνα του έτους, με τις ταξινομήσεις στις 18.000 μονάδες περίπου.
To Opel Astra 2ης γενιάς παρουσιάστηκε στην Ελλάδα την άνοιξη του 1998. Η αντιπροσωπεία είχε διαθέσιμα αυτοκίνητα για test drive από τις 8 Μαΐου.
H Fiat ήρθε στην 3η θέση των πωλήσεων, κυρίως χάρη στο Punto που ήταν το 4ο δημοφιλέστερο μοντέλο στην χώρα μας το 1998.
B.A
Έρευνα © Hellenic Motor History (2020)
Tα στοιχεία πωλήσεων προέρχονται από τον ΣΕΑΑ
Πίνακας: Hellenic Motor History
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου