Πέμπτη 28 Οκτωβρίου 2021

Τα 10 (+1) αυτοκίνητα που όρισαν την δεκαετία του '90 στην Ελλάδα.

 


Κάθε εποχή έχει τα σύμβολά της και η δεκαετία του '90 αποτελεί σίγουρα μια πλούσια δεκαετία σε διάφορους τομείς. Οι Έλληνες υποδέχθηκαν την δεκαετία του '90 με ελεύθερη ραδιοφωνία, ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια και το ΠΑ.ΣΟ.Κ στην... αξιωματική αντιπολίτευση! Η νεολαία ήταν συντονισμένη στην συχνότητα του MTV, με τις επιτυχίες των Milli Vanilli, των Roxette, του Vanilla Ice και πολλών άλλων αστέρων της μουσικής. Όμως και η δεκαετία του '90 υποδέχθηκε τους Έλληνες με... φθηνότερα -καταλυτικά- αυτοκίνητα. Σύντομα, θα γίνονταν ακόμα φθηνότερα με τα κίνητρα για την απόσυρση των παλιών αυτοκινήτων και την αντικατάστασή τους με καινούργια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (1991-1992). Η αγορά του αυτοκινήτου στην χώρα μας γνώρισε ξαφνικά άνθηση, ενώ όλο και περισσότερα καινούργια μοντέλα έκαναν την εμφάνισή τους στους ελληνικούς δρόμους. Μετά το τέλος του μέτρου της απόσυρσης τα πράγματα κινήθηκαν για ένα διάστημα σε πιο χαλαρούς ρυθμούς, όμως ο χώρος του αυτοκινήτου δεν επέστρεψε στην υποτονική κατάσταση της δεκαετίας του '80. Ο έντονος ανταγωνισμός παρέμεινε αμείωτος, ενώ σταδιακά το αγοραστικό ενδιαφέρον για καινούργια αυτοκίνητα αναθερμάνθηκε. Ποια ήταν όμως τα μοντέλα που χαρακτήρισαν ξεκάθαρα την δεκαετία του '90 στην Ελλάδα; Βασικό κριτήριο για την απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν μπορεί να είναι άλλο από την εμπορική επιτυχία ενός μοντέλου. Αρκετά μοντέλα είχαν μια επιτυχημένη πορεία στην ελληνική αγορά και κυκλοφόρησαν σε πολλές χιλιάδες αντίτυπα στην χώρα μας, όμως μόνο αυτά που διακρίθηκαν στις πρώτες θέσεις μπορεί να θεωρηθεί ότι πραγματικά ορίζουν την αυτοκινητιστική εικόνα της εκάστοτε περιόδου. 

Το Hellenic Motor History επιχειρεί να καταγράψει τα δέκα μοντέλα που άφησαν εντονότερο το στίγμα τους στους ελληνικούς δρόμους των '90s. Σε αυτά περιλαμβάνονται μοντέλα που βρέθηκαν στην πρώτη τριάδα των πωλήσεων και διατήρησαν μια καλή πορεία συνολικά κατά την διάρκεια της καριέρας τους. Από την λίστα απουσιάζουν επιτυχημένα μοντέλα που παρουσιάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του '90, με αποτέλεσμα η παρουσία τους εντός της εξεταζόμενης χρονικής περιόδου να είναι αναλογικά περιορισμένη (π.χ Opel Astra 2ης γενιάς). Στις πέντε πρώτες θέσεις της κατάταξης παρουσιάζονται τα μοντέλα που βρέθηκαν στην κορυφή των προτιμήσεων, ενώ στις επόμενες πέντε τα μοντέλα που δεν έγιναν ποτέ Νο 1 σε πωλήσεις, όμως ανέπτυξαν μεγάλη δυναμική και είχαν παρουσία στις υψηλότερες θέσεις της ελληνικής αγοράς (η κατάταξη δεν βασίζεται στα απόλυτα νούμερα των πωλήσεων του κάθε μοντέλου). 


Nissan Sunny & Toyota Corolla 

1: Nissan Sunny

Η τελευταία γενιά του Sunny παρουσιάστηκε στα μέσα του 1991 και συνέχισε την επιτυχημένη πορεία του προκατόχου του. Ήταν και η τελευταία γενιά των ελληνικής παραγωγής Nissan από την μονάδα της ΤΕΟΚΑΡ. To πρώτο πλήρες έτος διάθεσής του στην χώρα μας, το 1992, σημείωσε εξαιρετικά μεγάλη επιτυχία, κατακτώντας την κορυφή με 13.150 πωλήσεις. Τα επόμενα χρόνια υποχώρησε από την 1η θέση και οι επιδόσεις του ήταν λιγότερο εντυπωσιακές, όμως συνέχισε να αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της αγοράς. Ακόμα και το 1995, στο τέλος της καριέρας του, πέτυχε ικανοποιητικές πωλήσεις. Σίγουρα μια από τις πλέον γνώριμες εικόνες στην Ελλάδα των 90s. 

2: Toyota Corolla 

Η δεκαετία του '90 βρήκε την Toyota στην χώρα μας σε ανοδική πορεία, ενώ η Corolla 6ης γενιάς συνέχιζε την επιτυχημένη πορεία που είχε ξεκινήσει στην εγχώρια αγορά από το 1987. Ήταν όμως η 7η γενιά που εκτόξευσε τις μετοχές της ιαπωνικής εταιρείας. Παρουσιάστηκε εντός του 1992 και την επόμενη χρονιά ήταν το best seller στην Ελλάδα, με 8.620 μονάδες. Επιπλέον, οδήγησε την Toyota στην 1η θέση της ελληνικής αγοράς, με ποσοστό 10.5%. Η Corolla 7ης γενιάς ήταν διαθέσιμη έως το 1997 και παρέμεινε σταθερά μέσα στα πέντε δημοφιλέστερα μοντέλα έως την αντικατάστασή της. Υπήρχε η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 3θυρο & 5θυρο hatchback αμάξωμα, 4θυρο sedan, 5θυρο liftback και station wagon, με κινητήρες στα 1.300 και 1.600 cc. 

3: Fiat Punto

To Punto ήταν από τα αυτοκίνητα που προκάλεσαν αίσθηση με την σύγχρονη σχεδίαση του και έγινε "instant hit" στην χώρα μας. Το ιταλικό supermini ήταν Νο 1 σε πωλήσεις το 1995 και το 1996, σε απόσταση από τον ανταγωνισμό. Το ίδιο διάστημα η Fiat κυριαρχούσε στην Ελλάδα, με ποσοστό 12.9% και 12.2% αντίστοιχα. Το Punto αρχικά ήταν διαθέσιμο στις εκδόσεις των 1.108 cc (55 S με κιβώτιο 5 ή 6 ταχυτήτων), των 1.242 cc (75 SX & ELX 3 ή 5 θυρών) και των 1.372 cc (GT 1.4), Υπήρχε επίσης διαθέσιμο στην έκδοση 60 SX Selecta με αυτόματο κιβώτιο (3 ή 5 θυρών) και με cabrio αμάξωμα στις εκδόσεις 60 SX (1.2) και 90 ELX (1.6). Oι τιμές ήταν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, τουλάχιστον στις mainstream εκδόσεις του μοντέλου. 

4: Seat Ibiza

Το Ibiza 2ης γενιάς έκανε την εμφάνισή του στην χώρα μας την άνοιξη του 1993 και έδωσε σημαντική ώθηση στις πωλήσεις της ισπανικής εταιρείας την ίδια κιόλας χρονιά. Η Seat τερμάτησε στην 3η θέση της γενικής κατάταξης με ποσοστό 7.9% έναντι της 13ης θέσης και ποσοστό 3.6% που κατείχε το 1992. Το 1993 το νέο Ibiza βρέθηκε στην 2η θέση, όμως το 1994 κατέκτησε την κορυφή και η φίρμα διατήρησε την 3η θέση με ποσοστό 9.5%. Αν και τα επόμενα χρόνια σημείωσε πτώση, το Ibiza παρέμεινε μια δημοφιλής επιλογή ως τα τέλη της δεκαετίας και αποτελούσε μια από τις πιο γνώριμες φιγούρες των 90s στην χώρα μας. 

5: Hyundai Accent

Στα τέλη του 1994 η Hyundai Ελλάς παρουσίασε το νέο της μικρομεσαίο μοντέλο. Ήταν το Accent, ο αντικαταστάτης του Excel που δεν μπορούσε να σταθεί πλέον απέναντι στον σύγχρονο ανταγωνισμό. Η επιτυχία του στην χώρα μας ήταν άμεση, με αποτέλεσμα το 1995 να έρθει στην 5η θέση των πωλήσεων, με ελάχιστη διαφορά πίσω από το Toyota Corolla. Το 1996 ανέβηκε στην 4η θέση  με μικρή αύξηση των πωλήσεων του, αυτή την φορά ελαφρώς προπορευόμενο του Corolla. Την επόμενη χρονιά κατέκτησε τον τίτλο του best seller της ελληνικής αγοράς με 8.774 πωλήσεις, βάζοντας για πρώτη φορά την Hyundai σε πρωταγωνιστικό ρόλο στην χώρα μας. Το 1998 παρέμεινε το Νο 1 μοντέλο στην Ελλάδα με 9.033 πωλήσεις, ενώ χάρη στην εξαιρετική επίδοση του Accent η Hyundai ανέβηκε στην 2η θέση της γενικής κατάταξης, με ποσοστό 9.2%. Συγκριτικά, το 1995 ήταν στην 9η θέση με ποσοστό 4.6%. 


Fiat Punto

Seat Ibiza & Hyundai Accent


6: Citroen Saxo

To μικρό Citroen παρουσιάστηκε εντός του 1996 με βασικό κινητήρα στα 1.124 cc και δυνατότητα επιλογής με τον κινητήρα στα 1.360 cc. Η γκάμα του ικανοποιούσε και τους περισσότερο "ανήσυχους" οδηγούς, με την έκδοση VTS απόδοσης 120 ίππων στα 1.587 cc. Ουσιαστικά δεν ήταν τίποτε άλλο από μια παραλλαγή του γνωστού Peugeot 106, όμως το Saxo αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές στην χώρα μας. Το 1997 βρέθηκε στην 2η θέση των πωλήσεων, με 7.619 μονάδες, ενώ η Citroen βρέθηκε στην 5η θέση με ποσοστό 6.8%, από την 10η θέση και 4.6% που κατείχε το 1996. Tην επόμενη διετία παρέμεινε μέσα στα τρία δημοφιλέστερα μοντέλα της ελληνικής αγοράς, ενώ μέχρι το κλείσιμο της δεκαετίας είχαν διατεθεί πάνω από 28.500 Saxo στην χώρα μας. 

7: Fiat Cinquecento

To Cinquecento εμφανίστηκε στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 1993 και μας συστήθηκε σαν ο "έρωτας της πόλης". Και πράγματι, πολλοί (και πολλές) το ερωτεύτηκαν αμέσως! Μέχρι τα τέλη του έτους είχε κατακτήσει την 4η θέση στην χώρα μας, με 5.315 πωλήσεις. Η επίδοση αυτή ήταν εκπληκτική για αυτοκίνητο της κατηγορίας του, όμως το μικρό έδειξε ότι μπορούσε και καλύτερα! Το 1994 τερμάτησε στην 2η θέση, ενώ χάρη σε αυτό η Fiat κατέκτησε την κορυφή της ελληνικής αγοράς για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια! Το 1995 το μεγαλύτερο μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις της Fiat είχε το Punto, όμως παρά την πτώση που σημείωσε το Cinquecento σε απόλυτα νούμερα, ήρθε στην 3η θέση, με τους Ιταλούς να σαρώνουν στο εγχώριο αυτοκινητιστικό chart. Tην επόμενη διετία (1996-1997) συνέχισε να κάνει καλές πωλήσεις, κατακτώντας την 6η και 8η θέση, αποτελώντας μακράν το best seller αυτοκίνητο πόλης στην χώρα μας. Ενδεικτικά, το 1997 οι πωλήσεις του κάλυψαν περί το 46.5% στο segment A. 

8: Opel Corsa

To 1993 παρουσιάστηκε η 2η γενιά του Opel Corsa, που άφησε αμέσως θετικές εντυπώσεις με την σχεδίασή του. Το 1994 πήρε την σκυτάλη από το Astra, ως το δημοφιλέστερο μοντέλο της Opel στην Ελλάδα, ανεβαίνοντας στην 5η θέση της κατάταξης (από την 12η). Η θέση του βελτιώθηκε περαιτέρω την επόμενη χρονιά, οπότε αναδείχθηκε ως το 2ο δημοφιλέστερο μοντέλο στην χώρα μας. Καλή ήταν η επίδοσή του και το 1996, που βρέθηκε στην 7η θέση. Την διετία 1997-1999 σημειώθηκε κάμψη, όμως οι πωλήσεις του παρέμειναν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Το Corsa αποτελεί χωρίς αμφιβολία ένα από τα πιο επιτυχημένα και χαρακτηριστικά μοντέλα της δεκαετίας του '90, στην χώρα μας. 

9: Volkswagen Polo

Από τα τέλη του 1975 που έκανε την εμφάνισή του το όνομα Polo, χρειάστηκε να μεσολαβήσουν 20 χρόνια για να γίνει αισθητή η παρουσία του στην Ελλάδα . Έπρεπε να έρθει η 3η γενιά του μοντέλου, στα τέλη του 1994, ώστε να μπει το γερμανικό supermini στον χάρτη της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου και να εδραιωθεί ως ένα από τα πλέον δημοφιλή μοντέλα στους ελληνικούς δρόμους. To 1996 κατέλαβε την 2η θέση στις πωλήσεις, ενώ την επόμενη χρονιά ήταν μέσα στα πέντε πιο επιτυχημένα μοντέλα της ελληνικής αγοράς. Επιπλέον, το Polo ήταν σταθερά στην πρώτη τριάδα της κατηγορίας του την περίοδο 1996-1998. 

10: Nissan Almera

Θα ήταν περίεργο αν ο αντικαταστάτης του θρυλικού Sunny δεν σημείωνε επιτυχία στην Ελλάδα. Άλλωστε η ιαπωνική φίρμα είχε πιστούς αγοραστές στα μικρομεσαία οικογενειακά, ήδη από την δεκαετία του '70. Το Almera, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, δεν κατέκτησε ποτέ την κορυφή στην χώρα μας. Όμως αποτέλεσε αναμφίβολα ένα από τα πλέον επιτυχημένα μοντέλα της ελληνικής αγοράς εκείνη την περίοδο. Το 1996 τερμάτησε στην 3η θέση, αφήνοντας πίσω τα Hyundai Accent και Toyota Corolla. Παρέμεινε στην πρώτη πεντάδα των πωλήσεων και ήταν σταθερά ένα από τα τρία δημοφιλέστερα μικρομεσαία οικογενειακά στην χώρα μας, έως το 1999. Ήταν διαθέσιμο ως 3θυρο & 5θυρο hatchback και 4θυρο sedan, με κινητήρες στα 1.400 και 1.600 cc. 


Fiat Cinquecento

Citroen Saxo & Opel Corsa


Όπως είναι φανερό οι βασικοί πρωταγωνιστές της δεκαετίας του '90 ανήκαν στις κατηγορίες των supermini και μικρομεσαίων οικογενειακών (segment B & segment C), που παραδοσιακά αποτελούσαν τις δημοφιλέστερες στην χώρα μας. Εξαίρεση εδώ αποτελεί το Fiat Cinquecento, που ανήκει στην μικρότερη κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης (segment A). Όμως, αξίζει να γίνει αναφορά σε ακόμα ένα μοντέλο που έκανε εμφανή την παρουσία του στους ελληνικούς δρόμους κατά την δεκαετία του '90, αν και σε μια κατηγορία που ακόμα κατείχε ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά στην Ελλάδα. 

11: Suzuki Vitara

Τα εκτός δρόμου αυτοκίνητα αποτελούσαν για αρκετά χρόνια μια "άγνωστη" κατηγορία στην Ελλάδα. Με τα χαμηλού κόστους μοντέλα να είναι εξαιρετικά λίγα και χωρίς να μπορούν να καλύψουν επαρκώς τις καθημερινές ανάγκες του μέσου αγοραστή, η εικόνα τους στους ελληνικούς δρόμους ήταν ανάλογα περιορισμένη. Αυτό άλλαξε με την έλευση του Suzuki Vitara 1.6. H σχεδίαση του ξέφευγε από την παραδοσιακή εικόνα του 4Χ4-κουτιού ενώ προσέδιδε μια πιο πολιτισμένη αίσθηση σε σχέση με προτάσεις όπως τα Lada Niva και τα Suzuki SJ, αρχικά το Vitara δεν ήταν ακριβώς προσιτό όταν παρουσίαστηκε στην Ελλάδα, το 1989. Σύντομα όμως, με τις μειωμένες τιμές της καταλυτικής έκδοσης, η απόκτησή του δεν ήταν κάτι το απαγορευτικό για μερίδα του αγοραστικού κοινού. Αποδείχθηκε πως αρκετοί ήταν πρόθυμοι να θυσιάσουν για χάρη του τους χώρους και λίγη από την άνεση ενός επιβατικού αυτοκινήτου. Το επόμενο διάστημα κατέκτησε την κορυφή στην κατηγορία του και παρέμεινε για πολλά χρόνια ο ηγέτης στα εκτός δρόμου οχήματα. Προς τα τέλη της δεκαετίας του '90 οι πωλήσεις του έφτασαν να ανταγωνίζονται αυτές αρκετών επιβατικών μοντέλων. Κατά συνέπεια αποτελούσε την πλέον γνώριμη 4Χ4 εικόνα στους ελληνικούς δρόμους της δεκαετίας του '90, προσδίδοντας επιπλέον μια "lifestyle" πινελιά, απόλυτα σύμφωνη με τα δεδομένα της εποχής του. 

Volkswagen Polo & Nissan Almera Sedan

Suzuki Vitara









Β.Α
: Hellenic Motor History © (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου