H τελευταία έκθεση του ACEA σχετικά με τα οχήματα στους Ευρωπαϊκούς δρόμους ("Vehicles on European roads"), δίνει μια εικόνα για την εξέλιξη του στόλου των αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η έκθεση δημοσιεύεται κάθε χρόνο και είναι αποκαλυπτική, καθώς δείχνει πως τα στατιστικά των πωλήσεων για διαφορετικές κατηγορίες οχημάτων λένε μια διαφορετική ιστορία, σε σχέση με την πραγματική σύνθεση των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης. Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτέλεσαν την τρίτη δημοφιλέστερη επιλογή στους αγοραστές νέων αυτοκινήτων την χρονιά που μας πέρασε, με το μερίδιό τους περίπου στο 15%, αντιστοιχούν μόλις στο 1.2% του στόλου στην Ευρώπη. Τα στοιχεία υπογραμμίζουν το γεγονός πως θα χρειαστούν χρόνια, ίσως και δεκαετίες, για την αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων με νέα πιο εξελιγμένα και φιλικά στο περιβάλλον. Tα παλιότερα οχήματα κατά κανόνα υιοθετούν τεχνολογίες λιγότερο αποτελεσματικές, που συνεπάγεται σε αυξημένες εκπομπές ρύπων. Κατά συνέπεια πρέπει να δοθεί έμφαση στο πόσο σημαντικό είναι να εξασφαλιστεί πως τα παλιά οχήματα θα αντικατασταθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα από τα καθαρότερα μοντέλα, στα οποία η αυτοκινητοβιομηχανία έχει επενδύσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της έκθεσης, ο συνολικός αριθμός οχημάτων στους δρόμους της Ε.Ε προσεγγίζει τα 290 εκατομμύρια (αφορά το έτος 2022). Από αυτά, περίπου τα 250 εκατομμύρια αφορούν επιβατικά αυτοκίνητα. Τα στοιχεία δείχνουν πως ο μέσος όρος ηλικίας συνεχίζει να αυξάνει σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Στα επιβατικά η μέση ηλικία είναι στα 12.3 έτη. Σε ορισμένες χώρες ανεβαίνει στα 17 έτη, όπως στην Ελλάδα και την Εσθονία. Τα φορτηγά έχουν παραδοσιακά μεγαλύτερη ηλικία, με τον μέσο όρο στην Ε.Ε τα 13.9 έτη. Τα λεωφορεία και τα ελαφρά φορτηγά (van) έχουν μέσο όρο τα 12.5 έτη.
Στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν το 2022 συνολικά 5.495.927 επιβατικά αυτοκίνητα, αύξηση 1.6% σε σχέση με το 2021. Ο συνολικός αριθμός για τα ελαφρά και βαρέα φορτηγά και τα λεωφορεία ανήλθε στο 1.208.378 (+0.9%). Το 82.0% των κυκλοφορούντων επιβατικών στους ελληνικούς δρόμους ήταν αυτοκίνητα άνω των 10 ετών και συγκεριμένα τα 4.506.033. Αυτό σημαίνει πως η ανάγκη για την ανανέωση του στόλου στην Ελλάδα είναι περισσότερο έντονη σε σχέση με άλλες Eυρωπαϊκές χώρες και είναι επιτακτική η ανάγκη για την λήψη αποφάσεων από τους Έλληνες αρμόδιους. Έχει ενδιαφέρον στο πως διαμορφώθηκε η σύνθεση του στόλου στην Ε.Ε, ανά κατηγορία καυσίμου. Στα επιβατικά αυτοκίνητα το 50.6% ήταν αμιγώς βενζινοκίνητα, το 40.8% diesel, το 4.1% υβριδικά και plug-in υβριδικά, το 3.2% φυσικού αερίου/LPG και μόλις το 1.2% αφορούσε τα αμιγώς ηλεκτρικά. Στις χώρες με το μεγαλύτερο ποσοστό κυκλοφορούντων ηλεκτρικών, είναι η Σουηδία (4.0%), η Δανία (4.0%), η Ολλανδία (3.7%) και το Λουξεμβούργο (3.1%). Στην Γερμανία το ποσοστό στα ηλεκτρικά ανήλθε στο 2.1% (ίδιο ποσοστό κατέγραψε και η Αυστρία) ενώ στην Γαλλία ήταν στο 1.5%. Η Ιταλία και η Ισπανία αποτελούν δύο από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου στην Ευρώπη, όμως τα ηλεκτρικά κατείχαν μόλις το 0.4% επί του συνόλου στα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα. Στην Ελλάδα το ποσοστό τους ήταν στο πενιχρό 0.1% ένα από τα χαμηλότερα στην Ε.Ε. Η γενική εικόνα καθιστά σαφές πως είναι μακρύς ο δρόμος για την ηλεκροκίνηση και την επικράτηση των αυτοκινήτων με μηδενικούς ρύπους στους δρόμους της Γηραιάς Ηπείρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου