Η Moretti ιδρύθηκε το 1925 από τον Giovanni Moretti (γεν. 1904) με σκοπό την σχεδίαση και κατασκευή μοτοσυκλετών. Χρησιμοποιώντας τους ίδιους κινητήρες, πειραματίστηκε στα μικρά αυτοκίνητα από το 1928. Μετά τον πόλεμο ξεκίνησε την παραγωγή του μικρού Moretti Cita (1946) και ακολούθησαν τα "600" και "750" σε διάφορες παραλλαγές (1953). Επίσης προχώρησε στην εξέλιξη ενός κινητήρα με διπλό εκκεντροφόρο επικεφαλής, που γνώρισε επιτυχία σε αγώνες αυτοκινήτου και χρησιμοποιήθηκε σε μονοθέσια. Το πρόβλημα ήταν πως σε αυτά τα αυτοκίνητα το περιθώριο κέρδους ήταν πενιχρό, με αποτέλεσμα το τέλος στην κατασκευή κινητήρων ως το 1960. Τα επόμενα χρόνια η Moretti διέθετε τις δικές της σχεδιαστικές προτάσεις πάνω σε πλαίσια και κινητήρες της Fiat. H εταιρεία πήρε ανάσα στα ταμεία της από τα μικρά επαγγελματικά οχήματα που κατασκεύασε βασισμένα στο Fiat 600 Multipla, πριν δημιουργήσει το ελκυστικό 2300S. Το Moretti 2300S παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 1962 στο Τορίνο, με πινελιές από τον σχεδιαστικό οίκο του Giovanni Michelotti και βασισμένο στο πλαίσιο του Fiat 2300. Παράλληλα υπήρξε και η έκδοση 2500SS, με αυξημένο κυβισμό στα 2.458 cc (από 2.279 cc).
Η Moretti ήταν μια εταιρεία περιορισμένης παραγωγής, όμως τα αυτοκίνητά της ήρθαν και στην Ελλάδα. Η επίσημη εκπροσώπηση της φίρμας στην χώρα μας ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1969, αρχικά με το μικρό τετραθέσιο coupe Moretti 850 Special S4 (αρχική φωτογραφία). Ο κινητήρας ήταν βέβαια της Fiat, με χωρητικότητα 843 cc και απόδοση 47 ίππους και κόστιζε τότε 105.000 δραχμές (τιμή παραπλήσια με εκείνη ενός Fiat 850 Spider). Tην αντιπροσωπεία της Moretti στην χώρα μας ανέλαβε η "Ν. και Ι. Θεολόγης" Ο.Ε, με έδρα επί της Ιλισού 47. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η εμφάνισή της στην ελληνική αγορά έγινε λίγους μήνες μετά την εμφάνιση της Vignale (τέλη 1968), ακόμα ενός ιταλικού οίκου περιορισμένης παραγωγής αυτοκινήτων βασισμένα στα Fiat. Το επόμενο διάστημα ήταν διαθέσιμα και άλλα μοντέλα, όπως το 128 Coupe & Convertible, με τον κινητήρα της Fiat στα 1.116 cc. Στην διάρκεια της δεκαετίας του '70 η Moretti επικεντρώθηκε στην παραγωγή μικρών τζιπ "ελεύθερου χρόνου", όπως το 126 MiniMaxi και 127 MidiMaxi. Aν και αυτά τα μοντέλα είχαν παρουσιαστεί ήδη στις αρχές της δεκαετίας του '70, μάλλον η ελληνική αντιπροσωπεία έδωσε έμφαση στα μικρά και μεσαία coupe μοντέλα και είναι αμφίβολο αν ήρθαν κάποια στην χώρα μας στα πρώτα χρόνια παραγωγής τους. Η παρουσία τους εντοπίζεται στα τέλη της δεκαετίας, όταν πλέον την αντιπροσωπεία είχε η "MOTOR SHOW" Ε.Π.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Θησέως 299 στην Καλλιθέα και υποκατάστημα στην Λεωφ. Συγγρού 94.
Το 127 ΜidiMaxi ήταν παρόμοιο με το γνωστό στην Ελλάδα Fiat 127 Amico, που κατασκεύαζε η "Αυτοκινητοβιομηχανία Ελλάδος" Α.Β.Ε.Ε. Μέτοχοι στην συγκεκριμένη επιχείρηση ήταν -μεταξύ άλλων- οι αδελφοί Νικηφόρος και Ιωάννης Θεολόγης, οι πρώτοι επίσημοι εισαγωγείς της Moretti στην χώρα μας έως το 1975, που ιδρύθηκε η εγχώρια μονάδα παραγωγής (με την συμμετοχή και της ελληνικής αντιπροσωπείας της Fiat). Από το 1976 πιθανόν για μικρό διάστημα να ήρθαν κάποια Moretti μέσω της εταιρείας "KARIMEX". Το 127 MidiMaxi ήταν εφοδιασμένο με τον κινητήρα των 903 cc, πάντως η τιμή του ήταν αρκετά υψηλή για την κατηγορία του (ειδικά σε σύγκριση με το "ελληνικό" Amico). Ένας μικρός αριθμός αυτοκινήτων ταξινομήθηκε στην χώρα μας ως επαγγελματικά. Την δεκαετία του '80 η Moretti περιορίστηκε στην παραγωγή ειδικών εκδόσεων για τα μοντέλα της Fiat, όπως το τετρακίνητο Panda Rock και το Uno Folk με ανοιγόμενη υφασμάτινη οροφή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου