Στις 9 Απριλίου 1953, ο υπουργός Συντονισμού Σπύρος Μαρκεζίνης, ανακοίνωσε μέσω ραδιοφώνου την υποτίμηση της δραχμής κατά 50%.
Το μέτρο αυτό κρίθηκε απαραίτητο από την κυβέρνηση του Αλέξανδρου Παπάγου, ώστε να εξυγιανθεί η ασταθής ελληνική οικονομία. Η συγκεκριμένη κίνηση θεωρήθηκε από ορισμένους υπερβολική, εφόσον η ισοτιμία της δραχμής έναντι του δολλαρίου διαμορφώθηκε από τις 15.000 στις 30.000.
Όμως, η υποτίμηση αυτή δεν ήταν μια μεμονωμένη σπασμοδική ενέργεια, αλλά συνοδεύτηκε από μια σειρά άλλα μέτρα. Άλλωστε, στο διάστημα μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας, η δραχμή είχε υποτιμηθεί αρκετές φορές από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, χωρίς τα απαραίτητα αποτελέσματα.
Ένα από τα σημαντικότερα συνοδευτικά μέτρα, ήταν η απελευθέρωση των εισαγωγών. Έως εκείνη την εποχή οι εισαγωγές πολλών προϊόντων υπάγονταν σε ποσοτικούς περιορισμούς. Ανάμεσα σε αυτά, ήταν και τα αυτοκίνητα.
Η υπογραφή για την "άνευ ποιοτικού ή ποσοτικού" περιορισμού εισαγωγής εμπορευμάτων, έγινε στις 17 Απριλίου 1953 από το συμβούλιο εξωτερικού εμπορίου, με ισχύ από τις 18 Απριλίου.
Εξαίρεση αποτελούσαν ορισμένα προϊόντα "πολυτελείας", τα οποία θα εξακολουθούσαν να χρειάζονται άδεια για την εισαγωγή τους. Όσον αφορά στα αυτοκίνητα, άδεια εισαγωγής θα απαιτούσαν τα επιβατικά με εργοστασιακή αξία άνω των 1.800 δολλαρίων, καθώς και τα ανοικτού τύπου (cabriolet).
Oι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων κινούνται ταχύτατα και οι εισαγωγές αυξάνονται σημαντικά. Αρκετές επιχειρήσεις του χώρου ανακοινώνουν την άφιξη παρτίδων καινούργιων αυτοκινήτων, το αμέσως επόμενο διάστημα.
Η τάση στην αύξηση των εισαγωγών τα πρώτα χρόνια από την απελευθέρωσή τους, αποτυπώνεται στα παρακάτω στοιχεία.
Στο πρώτο 7μηνο του 1956 η συνολική αξία των εισαγωγών ήταν περίπου 30 εκατομμύρια δολλάρια μεγαλύτερη από το αντίστοιχο διάστημα του 1955.
Τη πρώτη θέση -με διαφορά- κατείχαν τα τρόφιμα, για τα οποία δαπανήθηκαν περί τα 14.3 εκατ. δολ. περισσότερα. Τα αυτοκίνητα ήταν στη δεύτερη θέση της κατάταξης, για την εισαγωγή των οποίων δαπανήθηκαν 2.6 εκατ. δολ. περισσότερα. Από αυτά, το ένα περίπου εκατομμύριο αφορούσε στην αύξηση εισαγωγών ιδιωτικών αυτοκινήτων.
Β.Α
© Hellenic Motor History
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου